منو
سنسور ها در تاسیسات
سنسور ها در تاسیسات

سه شنبه 17 اردیبهشت 1398

0 1337 425

سنسور ها در تاسیسات

سنسور ها در تاسیسات وسیله ای هستند در انواع مختلف که مقدار تغییرهای حرارت و رطوبت یا نقطه شبنم هوا را در سیستم کنترل و اندازه گیری کرده و به صورت سیگنال مکانیکی یا الکتریکی منتقل می شود. در این مقاله تمامی مدل ها بررسی کرده ایم.

سنسور ها در تاسیسات

سنسور وسیله ای است که مقدار تغییر ها را برای یک سیستم کنترل اندازه گیری می نماید. مثل درجه حرارت ،‌ فشار ، مقدار جریان سیال ،‌ رطوبت و نظایر آنها. مقدار اندازه گیری شده توسط سنسور ها بصورت سیگنال های مکانیکی یا الکتریکی به کنترل کننده ها منتقل می شود.

 

سنسور های درجه حرارت temperature sensors

 

 این سنسور ها در انواع مختلف ساخته می شوند که عبارتند از:

-نوع بی متال  bimetal element

در این نوع از دو نوع نوار بسیار باریک از نوع فلز غیر همجنس که به یکدیگر چسبیده اند استفاده می شود ، چون دو فلز دارای ضریب انبساط مختلف هستند با تغییر درجه حرارت به یک طرف خم می شوند و این تغییر محل فیزیکی آنها سبب قطع و وصل یک کنتاکت الکتریکی می شود. این نوع بیشتر برای ترموستات های اتاقی و یا درون مایعی مورد استفاده قرار می گیرد.

-نوع لوله ای Rod-and-tube

در این نوع  یک میله فلزی که انبساط بسیار کمی در اثر حرارت دارد در یک لوله فلزی که انبساط زیادی در اثر حرارت دارد قرار می گیرد که یک سر میله آزاد و سر دیگر آن به انتهای لوله بسته است. حرکت طولی لوله در اثر انبساط سبب جدا شدن سر آزاد میله از لوله می شود و عمل قطع و وصل به وجود می آید . این نوع بیشتر برای درون مایع مورد استفاده قرار می گیرد.

-نوع فانوسی Sealed bellows

در این نوع یک فانوس که درون گاز و یا مایع ریخته شده و خالی از هوا می باشد در اثر تغییرات درجه حرارت و انبساط سیال دورن آن تغییر طول می دهد و مانند یک سوئیچ عمل می کند این نوع بیشتر در ترموستات اتاقی مورد استفاده قرار می گیرد.

-نوع حبابی Remote bulb

در این نوع یک کپسول یا حباب توسط لوله رابط موئین به یک فانوس و یا دیافراگم متصل می شود . ‌در این کپسول گاز یا مایع قابل انبساط وجود دارد که در اثر حرارت ازدیاد حجم یا فشار پیدا کرده و دیافراگم یا فانوسی را تغییر مکان می دهد.

-نوع مقاومتی Thermistor

این نوع یک یک جنس نیمه هادی ساخته می شود که در اثر حرارت مقاومت الکتریکی آن تغییر می یابد که در این تغییرات بصورت درجه حرارت نشان داده می شود . نوع دیگری از آن از فلز ساخته می شود (مس، ‌پلاتین ، تنگستن و یا آلیاژی از آهن و نیکل) این نوع بیشتر برای ترموستات های جداری یادرون مایعی استفاده می شود. نوع درون مایعی را در یک غلاف از فولاد ضد زنگ قرار می دهند تا خوردگی در آن ایجاد نشود. این نوع را (Resistsnce Temperature detector) می نامند.

-نوع ترموکوپل  Thermocouple

ترموکوپل از دو سیم فلزی غیر هم جنس که دو سر آنها به یکدیگر متصل گردیده تشکیل شده است ،‌ یک سر اتصال همواره در درجه حرارت ثابتی قرار دارد (در معرض تغییرات درجه حرارت قرار نگرفته است) سر دیگر اتصال در معرض تغییرات درجه حرات هر سیالی قرار دارد،‌ این اختلاف درجه حرارت در دو سر اتصال سبب ایجاد یک جریان ضعیف الکتریکی می شود (از ۴ تا ۲۰ میلی آمپرDC) این جریان بصورت یک سیگنال الکتریکی به سیم کنترل منتقل می شود.

 

سنسور های رطوبت Humidity sensors

 

برای اندازه گیری میزان رطوبت نسبی (Relative humidity) و یا نقطه شبنم هوا می باشد. این سنسور ها در دونوع می باشند که یکی سنسور مکانیکی (Mechanical sensors) و دیگری سنسورهای الکترونیکی (Electronic hygrometers)

-نوع مکانیکی بر اساس تغییر طول مواد طبیعی و یا مصنوعی هستند که در مجاورت رطوبت قرار می گیرند ، که این تغییر طول مستقیما توسط یک سیستم مکانیکی (تعدا اهرم های کوچک) به رله های نیوماتیکی و یا الکترونیکی متصل می باشند به صورت سیگنال های نیوماتیکی و یا الکترونیکی به سیستم کنترل منتقل می شود. ماده ای که بیشترین انبساط را در مجاورت رطوبت از خود نشان می دهد موی انسان می باشد که وقتی رطوبت از صفر تا ۱۰۰ ٪ تغییر می کند به اندازه ی 2.5% طول اولیه خود انبساط می یابد. سایر مواد طبیعی که در مجاورت رطوبت انبساط طولی دارند عبارتند از الیاف چوب ، کتان و کاغذ و مواد مصرفی مثل نایلون.

-سنسور الکترونیکی در انواع مختلف ساخته می شوند ، یک نوع آن مقاومتی (Resistance type) است که از یک نوار هادی که توسط یک ماده جاذب رطوبت پوشانده شده است .میزان هادی بودن (Conductvity)این نوار با میزان جذب رطوبت تغییر می کند و نهایتا مقدار مقاومت آن تغییر می یابد که توسط یک سیستم الکترونیکی بصورت سیگنال های الکترونیکی به سیستم کنترل منتقل می شود.

سنسورها در تاسیسات

 

مشاوره و فروش ترموستات در بامین تهویه

 

مشاورین شرکت بامین تهویه امکان ارائه مشاروه جهت انتخاب و خرید ترموستات را به مشتریان محترم دارا میباشد.
فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تمامی اطلاعات فنی و تصاویر دستگاه های ترموستات را با نازل ترین قیمت ها جهت مقایسه دستگاهها و خرید آسان، خارج از محدوده زمانی و مکانی و به آسان ترین روش ممکن را در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. 



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر