منو
انواع فیلتر شنی استخر و نحوه عملکرد آن
انواع فیلتر شنی استخر و نحوه عملکرد آن

شنبه 7 اسفند 1395

0 3182 1378

انواع فیلتر شنی استخر و نحوه عملکرد آن

فیلتر شنی استخر پر طرفدارترین سیستم تصفیه آب برای استخرهای خانگی، خصوصی و عمومی میباشد. قدرت تصفیه مناسب فیلتر شنی استخر، با کمترین هزینه تعمیر و نگهداری مهمترین عامل این استقبال می باشد. اما فیلترهای شنی مدلهای متفاوتی دارد که با شناخت بیشتر این مدلها می توان انتخاب دقیق تر و مناسب تر داشته باشیم.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با راهنمای خرید بهترین پمپ استخر خانگی با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. آشنایی با فیلتر شنی استخر
  2. نحوه عملکرد انواع فیلتر شنی استخر
  3. انواع فیلتر شنی استخر
  4. بکواش فیلتر شنی استخر

 

استفاده از فیلترهای شنی برای تصفیه آب استخرها امری حیاتی است که به نگهداری آب استخر و حفظ کیفیت آن کمک می‌کند. این فیلترها به عنوان یکی از اجزای اصلی سیستم تصفیه استخر، ذرات معلق، آلودگی‌ها و ذرات ریز را از آب حذف می‌کنند، باعث بهبود شفافیت و کیفیت آب می‌شوند. در این مقاله، به بررسی انواع فیلترهای شنی استخر و نحوه عملکرد آنها خواهیم پرداخت.

آشنایی با فیلتر شنی استخر

فیلتر شنی استخر یکی از 3 نوع فیلتر مورد استفاده در تصفیه آب استخر های عمومی و خصوصی می باشد .

فیلتر شنی تصفیه آب

فیلتر شنی استخر از نظر نوع عملکرد ، شکل ظاهری و دیگر مشخصات فیزیکی تفاوت زیادی با فیلتر های شنی مورد استفاده در صنعت ندارد اما فیلتر های شنی مورد استفاده در صنعت ممکن است بر حسب نوع کاربری ، نوع سیلیس مورد استفاده، روش بکواش، سایز بندی سیلیس و ... آن کمی متفاوت تر باشند .

فیلتر شنی استخر را می توان به عنوان بهترین فیلتر استخر و جکوزی معرفی کرد . دلیل این موضوع کیفیت آب خروجی از آن نمی باشد و حتی می توان گفت در بین فیلتر های دیاتومه ای و کارتریجی از نظر جذب ذرات و آلودگی، فیلتر شنی استخر مقام سوم را دارد. اما بسیاری از مزایای دیگر باعث استفاده روز افزون از این فیلتر ها برای تصفیه آب استخر و جکوزی شده است .

فیلتر شنی تحت فشار

فیلتر شنی استخر نسبت به دو رقیب خود دارای وزن بیشتر به خصوص در نوع فلزی آن می باشد . این وزن زیاد به دلیل استفاده از سیلیس یا ماسه برای تصفیه آب استخر و جکوزی می باشد .

نحوه عملکرد انواع فیلتر شنی استخر

نحوه عملکرد انواع فیلتر شنی استخر به طور کلی پیچیده نمی باشد، این سیستم با بهره گیری از بستر شنی و سیلیسی خود مانع از عبور آلودگی ها شده اما اجازه عبور آب را می دهد.

فیلتر شنی استخر به طور کلی دستگاه خاص و پیچیده ای نیست و مهم ترین المان آن برای حذف آلودگی از آب استخر و جکوزی همان شن یا سیلیس فیلتر شنی می باشد . پس در هنگام خرید فیلتر شنی استخر و نصب و پر کردن آن به کیفیت و سایز دانه ها ی سیلیس باید بسیار دقت شود .

سیلیس فیلتر شنی

در فیلتر شنی استخر ، امروزه از سیلیس به عنوان مواد تصفیه استفاده می شود . سیلیس به عنوان سنگ شیشه نیز شناخته می شود سیلیس مرغوب دانه سفید رنگ و براقی است که با خرد کردن سنگ سیلیس تهیه می شود . پس از خرد کردن سنگ ها ، دانه ها را غربال کرده و در دانه بندی های مختلف به بازار عرضه می کنند . بهترین و مرغوبترین سیلیس فیلتر شنی استخر سیلیس همدان می باشد که سفید و بدون رگه های قهوه ای و زرد می باشد .

صافی شنی

لیست قیمت فیلتر شنی

فیلتر شنی استخر

عبارت فیلتر شنی استخر ( Sand Filter pool ) به دلیل استفاده همین سیلیس ها در آن ها می باشد. کلمه شن ( Sand ) به طور کلی به دانه های سنگی با قطر 16/1 تا 2 میلی متر گفته می شود به همین دلیل به این فیلتر ها فیلتر شنی گفته می شود .

در فیلتر شنی استخر مهم ترین معیار ، سطح فیلتراسیون می باشد یعنی سطح فیلتر شنی استخر عمل فیلتراسیون را انجام داده و ارتفاع فیلتر شنی استخر بر اساس قطر آن محاسبه می شود.

پیشنهاد مطالعه : بررسی انواع فیلتر آب استخر

انواع فیلتر شنی استخر

  • فیلتر شنی استخر کند
  • فیلتر شنی استخر تند  ( Rate )
  • فیلتر شنی استخر نرخ بالا ( High )

فیلتر شنی استخر کند

این فیلتر که از قدیمی ترین فیلتر های شنی می باشد . سطح سیلیس در مجاورت هوای آلوده آزاد بوده و آب از این سطح عبور داده می شود عبور آب بدون فشار و در اثر وزن خود آب می باشد این کار به دلیل فشار کم به آرامی انجام می شود به همین جهت به این فیلتر ها فیلتر شنی استخر کند گفته می شود .

فیلتر شنی جکوزی

از فیلتر شنی استخر بیشتر در تصفیه آب با حجم بسیار بالا مانند تصفیه آب مصرفی در شهر ها و پساب ها استفاده می شود.

قیمت فیلتر شنی جکوزی

فیلتر شنی استخر تند

سیلیس در فیلتر شنی استخر تند درون مخزن بسته ای بوده و آب استخر یا جکوزی تحت فشار پمپ از روی بستر سیلیسی عبور داده می شود سرعت گذر آب از روی بستر شنی این فیلتر ها نسبت به فیلتر شنی استخر کند بیشتر می باشد.

فیلتر شنی استخر چیست

در فیلتر شنی استخر تند از 3 یا چهار سایز مختلف سیلیس استفاده می شود . در کف فیلتر شنی استخر از سیلیس سایز 5 تا 8 میلی متر و یا 3 تا 5 میلی متر استفاده می شود . این سایز بستگی به نوع و سایز نازل کف فیلتر دارد . در ردیف بعدی سایز سیلیس یک درجه کاهش پیدا کرده و به عدد 1تا 3 میلی متر می رسد. این لایه جهت جلوگیری از عبور لایه با سایز کم تر می باشد.

در ردیف سیلیس بالاتر سایز سیلیس کم تر از 1 میلی مترمی باشد و قطری بین 0.8 تا 0.2 میملی متر دارد . فیلتراسیون آب و جذب ذرات برعهده این ردیف از سیلیس بوده و ردیف های دیگر فقط جهت جلوگیری از خروج این ردیف از سیلیس از فیلتر شنی استفاده می شود. در بعضی از فیلتر شنی ها از یک ردیف سیلیس نمره بالاتر بروی این سیلیس استفاده می شود تا در زمان بکواش سیلیس های 0.8 تا 0.2 که وزن بسیار کمی دارند از فیلتر شنی استخر خارج نشوند .

فیتر شنی چیست ؟

فیلتر شنی استخر نرخ بالا  ( Hight Rate )

فیلتر شنی استخر نرخ بالا در حقیقت فیلتر شنی استخر تند می باشد که میزان گذر آب به ازای هر متر مربع آن بیشتر محاسبه می شود . در این فیلتر ها دانه های سیلیس استفاده شده بزرگتر بوده تا اجاز عبور آب با سرعت بالاتر و با افت فشار کم تر را بدهند . این عمل باعث کاهش راندمان و کیفیت آب خروجی از این فیلتر ها می شود . اما در کاربری های غیر حساس و استخر هایی با بار شناگر کم با آسودگی خاطر می توان از فیلتر شنی استخر نرخ بالا استفاده کرد .

فیلتر شنی استخر

اشغال فضای کم تر ، حجم آب عبوری بیشتر ، قیمت کم تر از بهترین مزایای فیلتر شنی استخر نرخ بالا می باشد .

فیلتر شنی استخر نرخ بالا اکثرا از جنس فایبر گلاس ساخته می شود . این کار معایب و مزایایی به دنبال دارد . از مهم ترین مزایای آن استهلاک و فرسودگی بسیار کم تر بخصوص در مناطق مرطوب بوده و مهم ترین عیب آن تحمل دما و فشار کم تر نسبت به فیلتر شنی فلزی می باشد .

قیمت فیلتر استخر و جکوزی

بکواش فیلتر شنی استخر

فیلتر های شنی با جذب ذرات و مواد آلوده و نگهداشتن آن ها بروی سطح سیلیس خود به مرور زمان توانایی فیلتراسیون خود را از دست داده و نیاز به احیا و نظاقت پیدا می کنند . نظافت سطح شن دورن فیلتر بسیار ساده بوده و فقط کافی است جهت جریان عبور آب را معکوس کرده و آلودگی را به فاضلاب هدایت کرد .

بکواش فیلتر شنی

در فیلتر های فلزی این کار توسط شیر هایی که در مسیر آب ورودی و خروجی تعبیه شده است  انجام می شود . چهار شیر به منظور بکواش آسان فیلتر شنی استخر در نظر گرفته می شود که این شیر ها بروی :

  • ورودی آب از استخر به فیلتر شنی
  • خروجی آب از فیلتر به استخر
  • خروجی فیلتر شنی به فاضلاب
  • ورودی آب استخر به قسمت تحتانی فیلتر شنی

در زمان کار کرد معمولی و فیلتراسیون آب استخر آب به قسمت بالاتی فیلتر وارد شده و پس از گذر از بستر شنی فیلتر از قسمت زیرین فیلتر خارج و به سمت استخر هدایت می شود . برای انجام صحیح بکواش مراحل زیر را باید انجام داد :

 پمپ تصفیه آب استخر خاموش شود ( پمپ که آب را در فیلتر شنی استخر به گردش می اندازد )

شیر خروجی به سمت استخر و شیر ورودی از سمت بالا به فیلتر بسته شود ، شیر فیلتر به سمت فاضلاب و شیر آب استخر به سمت قسمت زیرین فیلتر باز شود .

پمپ تصفیه روشن شود . دبی بکواش برای فیلتر های فلزی ( فیلتر شنی استخر تند ) می تواند تا سه برابر دبی در حال فیلتراسیون باشد . پس اگر سیستم تصفیه استخر مجهز به پمپ رزرو است پیشنهاد می شود این پمپ نیز روشن شود .

دقت کنید که در صورت خروج دانه های سیلیس از فیلتر در حالت بکواش به دو دلیل می تواند باشد :

  • شارژ بیش از حد سیلیس و شن در فیلتر
  • دبی بیش از حد پمپ ها در حالت بکواش
  • آب خروجی از فیلتر شنی استخر بررسی می شود و پس از اطمینان از تمیز شدن فیلتر پمپ تصفیه خاموش شود .

* قابل ذکر است ممکن است پس از روشن کردن پمپ در حالت بکواش و خروج آب از مجرای فاضلاب ابتدا هیچ آلودگی خارج نشود . به همین جهت حداقل در زمان بکواش 1 تا 2 دقیقه صبر کنید و سپس در صورت عدم وجود آلودگی پمپ خاموش و دیگر مراحل انجام شود .

*در مناطق کم آب و یا صنایع از هوا به جای آب برای بکواش فیلتر شنی استخر استفاده می شود . مراحل بکواش با هوا نیز مشابه بکواش با آب می باشد با این تفاوت که در زمان بکواش به جای پمپ آب ، بلوور هوا وارد مدار می شود

  • در حالتی که پمپ خاموش است شیر ورودی به قسمت زیرین فیلتر و شیر خروجی آب از فیلتر شنی استخر به سمت فاضلاب بسته شود ، شیر ورودی آب استخر به قسمت بالایی فیلتر شنی استخر و شیر تخلیه فیلتر شنی نیز باز شود .
  • پمپ به مدت 30 الی 90 ثانیه روشن شود .
  • پمپ خاموش و شیر ها به حالت فیلتراسیون باز گردانده شوند .
  • پمپ روشن شود .

در فیلتر شنی فایبرگلاس به دلیل استفاده از شیر چند راهه انجام این مراحل بسیار ساده تر و سریع تر می باشد . جهت درک بهتر مراحل بکواش فیلتر شنی استخر نیز توضیح داده خواهد شد :

  1. خاموش کردن پمپ ( در فیلتر شنی استخر فایبرگلاس جهت تغییر حالت شیر حتما پمپ باید خاموش شود در غیر اینصورت به شیر آسیب وارد خواهد شد )
  2. قرار دادن دسته شیر در حالت بکواش (Backwash)

نحوه بکواش فیلتر شنی

3. روشن کردن پمپ و بررسی آب خروجی از فیلتر شنی استخر فایبر گلاس ( در فیلتر شنی استخر فایبر گلاس جهت سهولت بررسی یک سایت گلاس در مسیر آب فاضلاب تعبیه شده است )

4. پس از اطمینان از تمیز شدن فیلتر پمپ خاموش شود .

5. شیر در حالت شستشو( Rinse ) قرار داده و پمپ را به مدت 30 الی 60 ثانیه روشن کرده  ، سپس خاموش نمایید .

روش بکواش فیلتر شنی فایبر گلاس

6. شیر را بروی حالت فیلتر ( Filter ) قرار دهید و پمپ را روشن نمایید .

بکواش فیلتر شنی فایبر گلاس

برای اطلاع از قیمت و مشخصات فنی برند ها ، روی فیلتر استخر و جکوزی کلیک کنید .

برای کسب اطلاعات از نحوه محاسبه فیلتر شنی استخر روی به مقاله محاسبه فیلتر شنی استخر مراجعه کنید و یا با مراجعه به سیستم محاسبات بامین تهویه ظرفیت فیلتر شنی استخر خود را محاسبه فرمایید.

پیشنهاد مطالعه : انواع فیلتر شنی

نتیجه‌گیری

استفاده از فیلترهای شنی استخر اساسی است برای حفظ کیفیت آب و رفع ذرات معلق و آلودگی‌ها. با انتخاب و نصب مناسب انواع مختلف فیلترها، می‌توان به بهبود شفافیت و کیفیت آب استخر و در نتیجه، راحتی و سلامتی کاربران آن، کمک کرد.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر