منو
جنس صفحات مبدل حرارتی صفحه ای
جنس صفحات مبدل حرارتی صفحه ای

یکشنبه 25 فروردین 1398

0 2337 640

جنس صفحات مبدل حرارتی صفحه ای

جنس صفحات مبدل حرارتی صفحه ای معمولا از هر فلز یا آلیاژی که بتوان روی آن ها عملیات آهنگری سرد یا جوشکاری را انجام داد ساخته می شوند.
در این مقاله چند نمونه از جنس صفحات مبدل حرارتی صفحه ای من جمله AISI304، AISI 316، آلیاژ 254 SMO، آلیاژ C-276، تیتانیم و تیتانیم پایدار شده با پالادیم را بررسی کرده ایم.

جنس صفحات مبدل حرارتی صفحه ای شیاردار از هر فلز یا آلیاژی ساخته می شوند که بتوان روی آن ها عملیات آهنگری سرد (فرم دادن در دمای محیط) یا جوشکاری را انجام داد.

فولاد زنگ نزن ، تیتانیم ، نیکل ، آلومینیوم ، اینکولی ( آلیاژی است ضد خوردگی ) هستلوی ، تانتالم و مونل از جمله موارد مورد استفاده در ساخت انواع مبدل حرارتی هستند .

فرایند پرسکاری سرد مورد استفاده برای فرم دادن الگوهای سطحی صفحات به کمک پرس ما را از استفاده از مواد تردی مانند آلیاژهای زیرکنیوم و فولاد پر کرم بی نیاز می کند .

انتخاب جنس صفحه براساس سازگاری با سیال و کارکرد حرارتی که به عهده دارد انجام می شود و عوامل دیگری مانند بهینه سازی طرح حرارتی و انتخاب سازنده نیز نقش دارند با آن که در کاربردهای خاص ممکن است لازم شود که از جنس صفحه خاصی استفاده کنیم ، اما می توان جنس های مورد استفاده برای ساخت صفحات را به چهار گروه ذیل تقسیم کرد:

1-فولادهای زنگ نزن که شامل آلیاژهایی مانند 304 ، 316 ، 316Ti ، 254 SMO ، 317 ، 317LN ، 6-XN و غیره است.

2-آلیاژهای نیکل که شامل ، 28 ، 31 ، 59 ، D-205 ، G-30 ، C-200 ، C-22 ، C-276 ، 400 ، 625 ، 686 ، 825 ، 3033 ، نیکل 200 یا 201 و غیره است.

3-آلیاژهای تیتانیم که شامل Gr11  ، ASTM Gr1 و غیره است.

4. فلزات و آلیاژهای فلزی و غیرفلزاتی مانند گرافیت ، مس و آلیاژهایش ، تانتالم ، آلومینیوم و غیره.

چون صفحات مبدل حرارتی صفحه ای بسیار نازک هستند، معمولا از آلیاژهای درجه یک و مرغوب ساخته می شوند تا رسوب پذیری، خوردگی و سایش در آن ها کم شود. مثلا با آن که لوله هایی از جنس فولاد زنگ نزن 316 ممکن است برای کنترل سیالات اسیدی در مبدل حرارتی پوسته و لوله مناسب باشند، اما برای ساخت صفحات باید از آلیاژهای حاوی 20 Cr ، 25 Ni ، 2 Cu ، 4 Mo یا شاید اینکولی 825 استفاده کرد.

تولید کننده های مختلف طبق طرح خاص خود، کاربرد و الزامات هزینه ای، جنس خاصی را برای صفحه انتخاب می کنند. توضیحات خلاصه ای در مورد ویژگی های مواد به کار رفته در شماره ای از صفحات رایج در زیر ارایه می شود.

در مقاله نحوه رسوب زدایی مبدل حرارتی علت تشکیل رسوب، روش های رسوب زدایی و زمان لازم برای اسید شویی را به تفصیل توضیح داده ایم.

مبدل حرارتی صفحه ای از جنس AISI304

مبدل حرارتی صفحه ای از جنس AISI304 که یکی از ارزان ترین نوع فولادهای زنگ نزن استنیتی است که در برابر سیالات آلی و غیر آلی مقاوت به خوردگی خوبی از خود نمایش می دهد اما مقاومت آن در برابر اسید سولفوریک و هیدروکلریک ضعیف است و موقع وجود کلرید در آب، خوردگی حفره ای در آن دیده می شود.

مبدل حرارتی صفحه ای از جنس AISI 316

مبدل حرارتی صفحه ای از جنس AISI 316 که نوعی فولاد زنگ نزن مرغوب است که حاوی 2.5 درصد مولیبدن است که آن را در برابر خوردگی حفره ای ناشی از کلرید مقاوم می کند. می توان در این مبدل از غلظت های کم اسید سولفوریک ( 15 – 10 ) استفاده کرد ، هرچند که مقدار دقیق این غلظت به دمای کاری آن بستگی دارد.

مبدل حرارتی صفحه ای از جنس آلیاژ 254 SMO

مبدل حرارتی صفحه ای از جنس آلیاژ 254 SMO در مقایسه با AISI 316 حاوی مولیبدن بیش تری ( 6% ) است و بنابراین در برابر خورگی حفره ای ناشی از کلرید بهتر مقاومت می کند . از این آلیاژ معمولا در جاهایی استفاده می شود که از اسید های ضعیف در مبدل حرارتی به کار می روند و محتوی کلرید بالا است ، اما نباید در این مبدل ها از آب دریا یا اب شور استفاده کرد ( در دریا ).

مبدل حرارتی صفحه ای از جنس آلیاژ C-276

مبدل حرارتی صفحه ای از جنس آلیاژ C-276 که یک آلیاژ گران قیمت نیکل است که تقریبا در برابر یون های کلرید در سطح PH پایین مقاوم است . این آلیاژ قابلیت مقاومت به خوردگی خوبی در برابر انواع اسیدها دارد و معمولا برای کنترل اسیدسولفوریک ، هیدروکلریک و اسیدهای فسفریک خیس با غلظت ها و دماهای مختلف استفاده می شود.

مبدل حرارتی صفحه ای از جنس تیتانیم

مبدل حرارتی صفحه ای از جنس تیتانیم که فلزی عالی برای مبدل هایی است که با محلول های کلریدی و آب شور یا اب دریا سروکار دارند.از این فلز معمولا در ساخت مبدل هایی استفاده می شود که جریان آب دریا تا دمای 120- 100 درجه سانتی گراد در آن ها جاری می شود.با آن که به ندرت استفاده از این فلز به صرفه است اما هنگام استفاده از آن ، باید خالص ترین آن را در ساخت مبدل های صفحه ای به کار برد.

مبدل حرارتی از جنس تیتانیم پایدار شده با پالادیم

مبدل حرارتی از جنس تیتانیم پایدار شده با پالادیم بسیار گران قیمت ( 0.15 درصد ) ، مقاومت به رسوب پذیری و خوردگی بسیار بالایی پیدا می کند و گزینه ای مناسب برای ساخت مبدل صفحه ای جهت کار در محیط های مختلفی است که به این ویژگی نیاز دارند.شاید بیشترین کاربرد تیتانیم پایدار شده با پالادیم در محلول های کلرید و آب دریا در دمای بالای 120 – 100 درجه سانتی گراد است که در آن تیتانیم خالص قادر به مقاومت نیست و معمولا در آن خوردگی حفره ای ایجاد می شود.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید