منو
کاربرد مبدل حرارتی صفحه ای در صنایع غذایی
کاربرد مبدل حرارتی صفحه ای در صنایع غذایی

دوشنبه 13 آبان 1398

0 2441 803

کاربرد مبدل حرارتی صفحه ای در صنایع غذایی

صنایع غذایی بخش های مختلفی دارند که در آن پاستوریزه کردن انجام می گردد، از مهمترین فرآیندها و مراحل کاربرد مبدل حرارتی صفحه ای در صنایع غذایی پاستوریزه کردن، بخاطر ضریب انتقال حرارت، صفحات از جنس فولاد زنگ نزن و… است که در این مقاله به تفصیل به آن پرداخته ایم.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با کاربرد مبدل حرارتی صفحه ای در صنایع غذایی با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. استفاده از مبدل حرارتی در صنایع غذایی
  2. دلایل استفاده از مبدل حرارتی صفحه ای برای پاستوریزه کردن شیر

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع مدل های مبدل حرارتی صفحه ای ، و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از مدل های مبدل حرارتی به لینک زیر مراجعه نمایند.

جهت مشاهده لیست انواع مدل های مبدل حرارتی صفحه ای کلیک نمایید. 

استفاده از مبدل حرارتی در صنایع غذایی

صنایع غذایی بخش های مختلفی دارند که از جمله می توان صنعت لبنیات و ساخت محصولات لبنی مانند ماست،شیر ، خامه و کره ،‌محصولات تخمیری و کارخانجات آبجو و مشروب سازی ، کارخانجات ساخت نوشیدنی ها( آب میوه ، چای ، قهوه و نوشیدنی های گازی)وکارخانجات  میوه های عمل آورشده (پوره ها ،‌خمیر . سس و مربا) اشاره کرد.
در این صنعت پاستوریزه کردن یکی از مهم ترین فرایند هایی است که در آن از مبدل حرارتی استفاده می شود.
پاستوریزه از اسم کاشف این شیوه لویی پاستور فرانسوی گرفته شده است . او در یافت ترکیب های فاسد و میکروب های شراب با حرارت دادن تا دمای زیر نقطه جوش غیر فعال می شوند و همین شیوه را در مورد شیر نیز به کار برد .
اصل پاستوریزه کردن بر اساس گرم کردن سیال بوسیله مبدل حرارتی تا دمای مشخص در یک دوره زمانی معین و بدون آلوده شدن مجدد آن در طول فرایند گرم کاری استوار است.
(کنترل)این فرایند در کار آمدی پاستوریزه کردن (حفظ جنبه بهداشت عمومی محصول)و کیفیت فرآورده نهایی (مزه ،‌بو ،‌ظاهر و غیره)بسیار حیاتی است .
میزان غیر فعال سازی میکرواورگانیسم های بیماری زا هم به دما و هم به زمان نگهداری محصول در آن دما بستگی دارد و باید کاملا منظم و کنترل شده باشد.
مثلا شیر نباید کمتر از ۱۶ ثانیه در دمای  ۷۲ درجه سانتی گراد قرار گیرد. روش پاستوریزه کردن مداوم بسیار رایج است و در آن به طور گستر ده ای  از مبدل حرارتی صفحه ای استفاده می شود.
آرایش جریان ها در شکل آمده است.در این شکل از یک مبدل صفحه ای سه قسمتی بزرگ با همراه صفحات حایل استفاده می شود.

شیر خام(سرد)در دمای ۵ درجه سانتی گراد از یک مخزن با سطح ثابت به درون قسمت بازیابی مبدل حرارتی (قسمت میانی)وارد می شود که این مخزن در شکل نمایش داده نشده است.

کاربرد مبدل حرارتی صفحه ای در صنایع غذایی
در این قسمت (قسمت میانی)شیر به کمک مبدل حرارتی تقریبا تادمای ۶۸-۵۷ درجه سانتی گراد گرم می شود و شیر پاستوریزه داغ در کانال های مجاور جریان می یابد.

سپس شیر خام داغ به صورت پیوسته در قسمت سمت راست مبدل تا دمای تقریبا ۷۲ درجه سانتی گراد گرم می شود و این گرما توسط آب داغ یا بخار خلا تامین می شود.

این شیر در دمای پاستوریزه سازی و فشار کمتر در لوله نگهدارنده جریان می یابد که به مدت ۱۶ ثانیه شیر را نگه می دارد. از این پس شیر پاستوریزه شده از قسمت بازیابی(قسمت میانی)جریان می یابدو در آنجا گرمای خود را به شیر خام ورودی می دهدو خود نیز تا دمای ۳۲-۹ درجه سانتی گراد سرد می شود.در نهایت این شیر از قسمت سرد کننده مبدل حرارتی (قسمت چپ)عبور می کند که درآنجا توسط آب سرد شده تا دمای ۵ درجه سانتی گراد و کمتر سرد می شود و سپس آماده بسته بندی می گردد.

دلایل استفاده از مبدل حرارتی صفحه ای برای پاستوریزه کردن شیر

دلایل متعددی برای استفاده از انواع مبدل حرارتی صفحه ای در گذشته و حال برای پاستوریزه کردن شیر وجود دارد که دو دلیل بسیار مهم آن ها عبارتند از :

  1. مبدل حرارتی صفحه ای واشردار را می توان به راحتی باز و تمیز نمود و صفحات آنها که از جنس فولاد زنگ نزن درجه بالاست امکان ایجاد شرایط بهداشتی مناسب و جدی را به خوبی فراهم می کند. 
  2. ضرایب انتقال حرارت بالای ناشی از شیار های کانال های میان صفحات امکان ایجاد اختلاف دمای اپرویچ بسیار نزدیک (تا ۱درجه سانتی گراد)را فراهم می نماید. 

همچنین چون این سه قسمت را می توان در یک مبدل حرارتی صفحه ای جمع کرد ، واحد مبدل کلی بسیار جمع و جور است .بنابر این فضای نصب مبدل حرارتی آن بسیار کوچک خواهد بود و بحث کم بودن هزینه های سرمایه ای آن نسبت به دیگر مبدل ها نیز مطرح و بسیار مهم است.

پاستوریزه کردن در اغلب فرایند های تولید محصولات غذایی و نوشیدنی مورد نیاز است که از جمله می توان به صنعت آبمیوه گیری ، رب ، خامه ، پنیر سازی، آب جو ، شراب و غیره اشاره کرد و مبدل حرارتی صفحه ای به وفور در اغلب این فرایند ها استفاده می شود.
 به علاوه مبدل حرارتی صفحه ای امروزی در دیگر فرایند های فراوری محصولات غذایی نیز بسیار استفاده می شوند که به عنوان نمونه می توان به گرم کردن و سرد کردن محسوس در فرایند های پیش فراوری و تخمیر ،‌خشک کردن ، مخلوط کردن، منجمد کردن ، استرلیزه کردن و نیز تغییر فاز (جوشیدن و تبخیر)در پخت و پز و خمیر مایه سازی ،‌تبلور و پلیمرسازی اشاره کرد.
قیمت مبدل حرارتی به ویژگی های گوناگونی از جمله نوع کاربرد و نوع مبدل حرارتی بستگی دارد و با توجه به کاربری مورد نظر دارای قیمت های متفاوتی می باشند.

با تشکر از اعتماد شما، فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات انواع اواپراتور صفحه ای را جهت مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات شما می باشند.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید