منو
قطعات جانبی مشعل
قطعات جانبی مشعل

دوشنبه 3 تیر 1398

0 10027 3292

قطعات جانبی مشعل

قطعات جانبی مشعل دارای انواع مختلفی از جمله کنترل فشار هوا و فشار گاز، فیلتر و صافی، پمپ گازوئیل، شیر برقی گازوئیل و همچنین نحوه عملکرد دمپر هوا با سروو موتور و نحوه عملکرد کنترل نشتی گاز و… می باشد. در این مقاله می توانید به طور کامل با قطعات جانبی مشعل آشنا شوید.

قطعات جانبی مشعل شامل موارد زیر می باشد:

  1. کلید کنترل فشار هوا
  2. کلید کنترل فشار گاز
  3. فیلتر و صافی گاز و گازوئیل
  4. فیلتر (صافی) گازوئیل
  5. پمپ گازوئیل (Oil pump)
  6. شیر برقی گازوئیل (شیر مغناطیسی) (Silenoid Valve)​
  7. دمپر هوا با سروو موتور
  8. دریچه گاز
  9. شیر گاز 
  10. دریچه تنظیم هوا به صورت دستی
  11. دریچه تنظیم هوا بصورت اتوماتیک
  12. شعله پخش کن
  13. شبکه احتراق
  14. گاز پخش کن
  15. کوپلینگ
     

کلید کنترل فشار هوا چیست ؟


کلید کنترل فشار هوا یا سوئیچ کنترل فشار هوا (AIR PRESSURE SWITCH)، فشار هوای دمنده را کنترل می کند تا اگر موتور به دور نامی نرسد و یا به دلایل دیگر فشار هوای لازم تامین نگردد اجازه ادامه برنامه را ندهد.برای تنطیم فشار هوای مناسبی که در آن سوئیج هوا فرمان بگیرد آن را هنگامی تنظیم کنید که مشعل به شکل کاملا صحیحی کار می کند. کلید فشار هوا را تا زمانی که مشعل خاموش شود به سمت حداکثر بچرخانید برای تنظیم نهایی 1  یا 1/2 درجه کلید را به سمت حداقل بگردانید .دامنه فشار این سوئیچ بین 0.4-3 mbar میباشد.

کلید کنترل فشار هوا

کلید کنترل فشار گاز چیست ؟


کلید کنترل فشار گاز یا سوئیچ کنترل فشار گاز (GAS PRESSUR SWITCH)، فشار گاز قبل از شیر گاز را کنترل می کند اگر به هر دلیلی فشار گاز خط کمتر از حد تنطیمی شود سوئیچ  قطع کرده و اجازه ادامه برنامه را به رله نمیدهد تا عیب بوجود آمده رفع گردد .دامنه فشاری این سوئیچ بین 2.5-50 mbar  میباشد. (حد تنطیم سوئیچ فشار گاز باید معادل 50% فشار در ورودی شیر گاز باشد.)

کلید کنترل فشار گاز

نحوه عملکرد کنترل نشتی گاز


ترموستات کوره سوئیچ سیستم کنترل نشتی را روشن می کند با اتصال برق به منبع تغذیه موتور محرک پمپ فشار آزمایشی را به فضا بین دو شیر هدایت می کند. این فشار آزمایشی موجب بالارفتن فشار ورودی سیستم به میزان ۳۰ میلی بار می شود.در حین زمان کنترل نشتی لامپ زرد واقع در قسمت فوقانی بصورت چشمک زن روشن می شود پس از زمان آزمایش (درحدود ۳۰ ثانیه) ولتاژ عملکردی جهت کنترل اتوماتیک مشعل ارسال می شود.

روشن شدن چراغ زرد رنگ بصورت ثابت به معنای عملکرد دستگاه است اگر در حین زمان پمپ کردن فشار به اندازه کافی افزایش نیابد (در اثر نشتی لوله ها و یا بزرگ بودن حجم لوله ها در فضای بین دوشیر PC35 وارد عمل می شود و چراغ قرمز رنگ روشن می شود. ریست کردن را می توان بوسیله ی فشار دادن دکمه ریست و یا قطع کردن ولتاژ تغذیه انجام داد .جهت روشن شدن مشعل کل برنامه آزمایش باید اجرا شود .در حین قطع موقت نیرو در حین زمان آزمایش یا دوباره استارت کردن اتوماتیک مشعل جهت اطمینان از امنیت وسیله ، قبل از استارت باید دستگاه را کنترل نمود.

نحوه عملکرد کنترل نشتی گاز

فیلتر و صافی گاز و گازوئیل

فیلتر گاز ، ایمنی ادوات یک مدار گاز را افزایش می دهد. بدین لحاظ که ناخالصی ها از قبیل آشغال و زنگ لوله باعث عدم کارکرد درست و نشت گاز شیر های مغناطیسی گاز می شود. در نصب فیلتر به جهت فلش حک شده روی آن دقت نمایید . مکانیزم افت فشار فیلتر mbar۱۰(میلی بار)پیشنهاد می گردد.

نکته: نصب فیلتر گاز و مازوت در مسیر عبور سوخت الزامیست.

فیلتر و صافی گاز و گازوییل

فیلتر (صافی) گازوئیل


این وسیله از ورود ناخالصی ها به پمپ مشعل و مسدود شدن نازل جلوگیری می کند  .یک فیلتر کثیف ممکن است با جلوگیری از رسیدن سوخت به مقدار تنظیم شده ، مشعل را از کار بیاندازد.
فیلتر(صافی)گازوئیل

پمپ گازوئیل (Oil pump)


سوخت پس از عبور از یک صافی در روی لوله رفت از طرف پایین وارد صافی داخل پمپ شده ،‌پس از آن وارد پمپ دوار (که در جهت عکس عقربه های ساعت می چرخد)می شود و تحت فشار قرار می گیرد.
سپس به طرف تنظیم کننده ی (رگلاتور)فشار رفته ، بسته به فشاری که پیچ تنظیم فشاربه فنر وارد می کند مقداری از آن از طرف بالا به نازل می رود و بقیه ی آن به منبع سوخت بر می گردد.
معمولا پمپ گازوئیل را در مشعل های فشار قوی بصورت دوار و یا چرخ دنده ای بصورت یک یا دو طبقه می سازند .پمپ گازوئیل مشعل برای ایجاد فشارگازوئیل در پشت نازل پاشش سوخت بکار می رود،‌ گازوئیل پس از خروج از نازل بصورت پودر معلق آمیخته در هوا ،‌ از شعله پخش کن عبور کرده و شعله تشکیل می گردد. در صورتی که پمپ گازوئیل فشارلازم را تامین نکند شعله کامل و یا تشکیل نمی شود. پمپ گازوئیل مشعل در سایز ها و فشار های متفاوت  در دو جهت چرخشی چپ و راست وجود دارد که با توجه به مدل کارخانه سازنده یا نوع و سایز مشعل شناسایی می شوند.

پمپ گازوئیل (Oil pump)

شیر برقی گازوئیل (شیر مغناطیسی) (Silenoid Valve)​


معمولا در مسیر عبور سوخت ازپمپ به طرف نازل ، یک شیر برقی قرار دارد تا در زمان خاموش بودن مشعل ‌از نشت گازوئیل به داخل اطاقک احتراق جلوگیری کند. این شیر مطابق شکل زیر دارای یک سوزن است که در حالت عادی تحت تاثیر وزن حود پائین  آمده ،‌مجرای عبور سوخت را می بندد،. وقتی که برق به سیم پیچ (کویل)آن می رسد، ‌میدان مغناطیسی ایجاد شده ،‌به وسیله ی کویل ،‌ هسته آهنی و در نتیجه سوزن بالا می رود و مجرای عبور سوخت به طرف نازل ،‌ باز شده و سوخت به داخل دیگ پاشیده  می شود. شیر برقی ممکن است روی پمپ در روی لوله حدفاصل پمپ و نازل نصب شود.

شیر برقی گازوییل (شیر مغناطیسی)(Silenoid Valve)

نحوه عملکرد دمپر هوا با سروو موتور

 

  1. با رسیدن فرمان شروع به کار مشعل ابتدا هوا تا میزان تعیین شده برای مرحله ۲ باز می شود و عمل تخلیه انجام می گیرد.
  2. میزان باز شدن دریچه هوا در این حالت توسط میکروسوئیچ قرمز داخل دمپر موتور قابل کنترل می باشد.
  3. با باز شدن دریچه هوا و کارکرد باد زن عمل تخلیه انجام می پذیرد سپس دمپر هوا به حالت ۱ باز گشته و شرایط شروع به کار مشعل مهیا می گردد.(دریچه هوا به حالت مرحله ۱،شیرگاز باز و جرقه در حال کارکرد)میزان بسته شدن دریچه هوا در این حالت نیز توسط میکروسوئیچ نارنجی قابل کنترل است.
  4. با تشکیل شعله مشعل در حالت مرحله ۱ به کار ادامه می دهد و سپس با عملکرد ترموستات مرحله ۲ دریچه هوا تا میزان تعیین شده برای مرحله ۲ باز و متناسب با آن توسط مکانیزم کنترل هماهنگ گاز و هوا گاز کافی برای احتراق در مرحله ۲ تامین و مشعل در حالت مرحله ۲ به کار ادامه می هد.
  5. با فرمان ترموستات مرحله ۲ مشعل به حالت ۱ می رسد و در این حالت به کار ادامه می دهد ، با عملکرد ترموستات مرحله ۲ مشعل به حالت۱ می رسد و در این حالت به کار ادامه می دهد.در صورت نیاز به حرارت بیشتر توسط عملکرد ترموستات مرحله ۲ مشعل به حالت مرحله ۲ می رسد و در غیر این صورت در مرحله ۱ و با ۵/۰ ظرفیت به کار خود ادامه می دهد. در صورت قطع فرمان رله مشعل ، مشعل به حالت خاموش و دریچه هوا و گاز نیز به حالت کاملا بسته می رسند.میزان بسته شدن دریچه گاز و هوا نیز توسط میکروسوئیچ آبی قابل تنطیم می باشد.
  6. توسط اهرم دریچه هوا و سوراخهای تعبیه شده در آن نیز می توان میزان باز شدن و بسته شدن دریچه هوا را کنترل نمود.
  7. هر چه طول (L)اهرم دریچه هوا بیشتر باشد دریچه هوا کمتر باز می شود.

نحوه عملکرد دمپر هوا با سرووموتور

طریقه تنظیم دریچه گاز


میزان باز شدن دریچه گاز از سه نقطه قابل تنطیم است.

  1. بازوی محرک دریچه گاز
  2. تغییر محل استقرار سیبک دریچه گاز
  3. اهرم دریچه گاز

بستن و یا باز کردن مهره سیبک متصل به بازوی محرک دریچه گاز میزان باز شدن دریچه گاز را کنترل می کند.هرچه طول بازوی محرک بیشتر شود دریچه گاز کمتر باز می شود.
روی صفحه بادامک مکانیزم کنترل هماهنگ گاز و هوا دو محل برای استقرار سیبک گاز تعبیه شده است .تغییر محل استقرار سیبک که در جهت کوتاه شدن بازوی محرک دریچه گاز صورت گیرد باعث کمتر باز شدن دریچه گاز می گردد.
توسط اهرم دریچه گاز و سوراخ های تعبیه شده در آن نیز می توان میزان باز شدن دریچه گاز را کنترل نمود.هر چه طول (L) اهرم دریچه گاز کمتر شود دریچه گاز کمتر باز می شود.

 

مکانیزم کنترل کننده هماهنگ گاز و هوا


به منظور کنترل هماهنگ گاز و هوا در شرایط مختلف کاری مشعل های گاز سوز با ظرفیت بالااز سیستم هماهنگ کننده کنترل گاز و هوا استفاده می شود.


قسمت های اصلی تشکیل دهنده این سیستم به قرار زیر می باشد:

 

  1. صفحه بادامک
  2. پیچهای تنظیم
  3. تسمه تنظیم حرکت بادامک
  4. پیچ اصلی(جهت تنظیم میزان اتصال بلبرینگ محرک به تسمه تنظیم حرکت بادامک)
  5. بلبرینگ محرک
  6. پیچ قفل اتصال صفحه بادامک به محور دمپر موتور
  7. دمپر موتور
  8. اهرم انتقال گشتاور (محور الاکلنگ)
  9. بازوی محرک دریچه هوا
  10. بازوی محرک دریچه گاز
  11. پین نگهدارنده پیچ تنظیم
  12. مهره تنظیم
  13. سیبک تنظیم دریچه گاز

این مکانیزم عمدتا در مشعلهای دو مرحله ای کاربرد دارد میکرو سوئیچ های بکاررفته در دمپر موتور میزان حرکت دریچه های گاز و هوا را در مراحل مختلف مشخص می نمایند.تنظیم این میکروسوئیچ ها توسط بادامکهای تعبیه شده در دمپر موتور امکان پذیر می باشد.

چشم الکتریکی ومیله یونیزاسیون: کنترل شعله مشعل گاز سوز به یکی از روش های زیر انجام می شود.


الف) چشم الکتریکی (یو وی سل): چشم الکتریکی حساس به ماورائ بنفش است .ساختمان داخلی چشم دار دو عدد میله فلزی با فاصله مناسب از یکدیگر است که درون حباب شیشه ای محتوی گاز مخصوص قرار گرفته و در مجاورت شعله گاز داخل حباب یونیزه شده و جریان مستقیم به میزان ۳۰ میکروآمپر جریان برقرار میشود.

 

ژیگلور و نازل مشعل


برای تنظیم شعله مشعل و میزان گاز آن، اگر شعله مشعل زیاد است پیچ تنظیم Pilot,adj را که روی شیر برقی وجود دارد آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا مقدار گاز لازم برای داشتن یک شعله نرم و ثابت که به طرف سر ترموکوپل کشیده می شود  و بخوبی آن را می پوشاند به دست آید و برای زیاد کردن شعله شمعک پیچ تنظیم Pilot.adj را در جهت عکس عقربه های ساعت آن قدر بچرخانید تا مقدار گاز شمعک بیشتر و شعله مورد احتیاج بدست آید.

طریقه تنطیم دریچه گاز

شیر گاز و عملکرد تنظیم آن (SOLENOIDN VALVE)


این شیر ها برای کنترل جریان گاز در مسیر گاز قرار می گیرند .دبی خروجی این شیر ها با توجه به میزان توان خروجی مشعل انتخاب شده و افت فشاری متناسب با اندازه اریفیس و دبی در مسیر ایجاد می کند.


هنگام نصب شیر گاز به موارد زیر توجه کنید:

 

  1. جهت جریان با جهت فلش روی شیر گاز هماهنگ باشد.
  2. شیر گاز به شکل کاملا عمودی قرار گیرد.
  3. هرگز از شیر گاز به عنوان اهرم استفاده نکنید.

 

دریچه تنظیم هوا به صورت دستی


دریچه تنظیم هوا برای جهت دادن به مسیر هوا وتنظیم مقدار هوای مورد نیاز برای سیستمهایی که دارای ظرفیت ثابت هستند بکار می رود. مانند :دمپر هوای مشعل های یک مرحله ای،‌ دمپر ممکن است بصورت یک صفحه یکپارچه یا تعدادی صفحه که نسبت به یک محور موازی بسته شده اند ساخته شود و حول محور و تحت زاویه ای مشخص حرکت کنند.

دریچه تنظیم هوا به صورت دستی

دریچه تنظیم هوا بصورت اتوماتیک


در صورتی که در یک سیستم مقدار جریان متغیر باشد مانند مشعل های دو نازل و یا دو سوخته و یا عمل کنترل جریان هوا که حرکت دمپر هوا توسط لینکیج و به کمک موتورهای الکتریکی انجام می گیرد. به عبارت دیگر حرکت دمپر به کمک موتور های الکتریکی یا سیستم های هیدروکیلی انجام می گیرد، این نوع دمپر ها اتوماتیک می باشد .مهمترین دمپر های اتوماتیک که در سیستم های تهویه مطبوع بطور وسیعی استفاده شده است عبارتند از  : دمپر فیس اند بای پاس و دمپرزوئینگ و ری لیف دمپر.
 

تنظیم فشار گاز خروجی


ابتدا در پوش پلاستیکی آن را بردارید برای زیاد کردن پیچ رگلاژ Reg.adj را که روی شیر برقی قرار دارد آن را در جهت عقربه های ساعت بپیچانید تا فشار مورد نیاز به دست آید و برای کم کردن فشار خروجی گاز از شیر برقی تنظیم Reg.adj  را در جهت عکس عقربه های ساعت به اندازه ای بپیچانید تا فشار دلخواه به دست آید.
توجه: اندازه گیری مقدار صحیح ورودی و خروجی شیر برقی باید حداقل ۳۰ ثانیه بعد از رگلاژ صورت گیرد.
 

شعله پخش کن


در مشعل گازوئیلی برای مخلوط کردن هوا و سوخت از شعله پخش کن استفاده می شود. شعله بخش کن مشعل گازوئیلی مخلوط هوای دمیده شده توسط فن و سوخت را طوری از خود عبور می دهد ،‌که بالاترین راندمان کاری بدست آید و شعله مناسب ایجاد گردد.

شعله پخش کن

شبکه احتراق


در مشعل گازی بجای استفاده از شعله پخش کن ،‌از شبکه احتراق استفاده می شود،‌ زیرا قبل از شبکه عمل اختلاط هوا و گاز به خوبی صورت گرفته است و احتیاج به چرخاندن هوا نیست. در نتیجه مخلوط ،‌ حین عبور از شبکه ، بر اثر قوس الکتریکی محترق شده و شعله به داخل اطاقک احتراق امتداد می یابد.
 

گاز پخش کن


گاز پخش کن مشعل گازی وسیله ای است که گاز خروجی از شیر برقی وارد آن شده و از سوراخ های قسمت های انتهایی آن خارج می شودتا با هوای دمیده شده توسط فن مخلوط شود.
 

کوپلینگ


کوپلینگ قطعه ای است که حرکت الکتروموتور را به پمپ منتقل می کند و معمولا از جنس پلاستیک است. در این دستگاه یک لقی جرئی بین محور الکتروموتورو پمپ ایجاد می شود تا در لحظه ی راه اندازی اینرسی (لختی)پمپ روی الکتروموتور نباشد و الکتروموتور راحت تربه حرکت در آید.
در صورت گریپاژ کردن پمپ ، معمولا کوپلینگ می شکند و موتور هرز می شود در نتیجه ، الکتروموتور از خطر سوختن محفوظ می ماند و در صورت معیوب شدن الکتروموتوریا پمپ ، فقط دستگاه معیوب را تعویض می کنند.
 

مشاوره و فروش مشعل در بامین تهویه


مشاورین شرکت بامین تهویه امکان ارائه مشاروه جهت انتخاب و خرید انواع کولر گازی را به مشتریان محترم دارا میباشد.
فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تمامی اطلاعات فنی و تصاویر دستگاه های مشعل را با نازل ترین قیمت ها جهت مقایسه دستگاهها و خرید آسان، خارج از محدوده زمانی و مکانی و به آسان ترین روش ممکن را در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. 



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید