منو
انواع دیگ بخار چیست؟
انواع دیگ بخار چیست؟

سه شنبه 3 مرداد 1396

0 1978 787

انواع دیگ بخار چیست؟

دیگ بخار چیست؟ دیگ بخار یکی از پرکابردترین تجهیزات تاسیساتی در صنایع تهویه مطبوع و سیستم های گرمایشی سرمایشی است. شناخت کامل آن و انواع دیگ بخار موجب میشود مدل و ظرفیت مناسب را انتخاب و به روش صحیح از آن بهره برداری کنیم.

دیگ بخار دستگاهی است برای تبدیل آب به بخار توسط گرمای حاصل از احتراق مشعل . دیگ بخار بر اساس مدل و نوع کارکرد دارای اجزای مختلف می باشد .

دیگ بخار چیست و انواع آن کدامند ؟

  1. دیگ بخار فایرتیوب ( لوله آتش )
  2. دیگ بخار واتر تیوب ( لوله آب )

دیگ بخار فایر تیوب چیست؟

دیگ بخار فایرتیوب از یک مخزن تحت فشار آهنی تتشکیل شده است که تعدادی لوله از میان آن عبور کرده است این لوله ها مسیر عبور شعله و محصولات احتراق می باشند . این لوله ها که لوله آتش خوار می باشند درقسمت  2/3 پایینی بویلر قرار گرفته و در1/3 بالای دیگ فقط محل تجمع بخار تولید شده می باشد .
دیگ بخار فایر تیوب
دیگ بخار فایر تیوب پرکاربردترین نوع دیگ بخار در صنایع و موتور خانه های تاسیسات تهویه مطبوع می باشد .دیگ بخار چیست
دیگ بخار فایرتیوب فشاری کاری کمتری نسبت به مدل واتر تیوب دارد و بخار خروجی از آن مرطوب تر می باشد ، اما در عین حال تعمیر و نگهداری آسان تر و هزینه ساخت کمتری دارد . به همین جهت استقبال بیشتری از این نوع دیگ بخار در صنعت شده است.

دیگ بخار واتر تیوب چیست؟

دیگ بخار واتر تیوب از دو مخزن یا درام و تعدادی لوله بین این دو مخزن تشکیل شده است . یک مخزن در پایین که به آن واتر درام (water dram) و یکی دیگر در ارتفای بالاتر از مخزن اول بنام استیم درام (steam dram) قرار می گیرید و تعدادی لوله از دو سمت این دو مخزن را به هم متصل می کنند . مشعل در فضای بین این دو مخزن(درام ) لوله ها کار می کند و گرمای حاصل به لوله ها انتقال پیدا می کند و آب درون آن ها تبخیر می شود و به درام بالایی یا  استیم ( Steam dram ) منتقل می شود .

همچنین می توانید در مقاله درباره ی اجزای دیگ بخار یا بویلر و سیستم ها و تجهیزات مهم آن بخوانید.


دیگ بخار واتر تیوب
از این نوع دیگ بخار در صنایع بزرگ که نیازمند فشار بالای بخار می باشند ، استفاده می شود . (مانند کشتی های بخار ، قطار یا لکوموتیو بخار و ... )هزینه بالا ساخت هزینه تعمیر و نگهداری بالا و نیاز رسیدگی بیشتر از معایب بزرگ این دیگ ها می باشند .دیگ بخار واتر تیوب چیست
اما باید بیان کرد که این دیگ ها از قدیمی ترین انواع دیگ بخار بوده و هنوز هم برخی صنایع نیازمند این تجهیزات می باشند .

بطور متوسط طول عمر دیگ بخار فایرتیوب بیشتر از دیگ بخار واتر می باشد اما لختی عملکرد( تاخیر در تامین بخار)  بیشتری دارند. 

بزرگترین سازنده دیگ بخار جهان:

  1. دیگ بخار cleaverbrooks
  2. دیگ بخار Bosch

با تشکر از اعتماد شما،فروشگاه اینترنتی بامین تهویه با ارائه ی تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات انواع دیگ بخار ، امکان مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات فنی شما می باشند.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر