منو
آشنایی با انواع عایق حرارتی
آشنایی با انواع عایق حرارتی

دوشنبه 11 شهریور 1398

0 2215 489

آشنایی با انواع عایق حرارتی

انواع عایق حرارتی مواد و مصالحی هستند که مقاومت زیادی در برابر عبور گرما دارند و می توان به وسیله ی آن ها از انتقال حرارت محل گرم شده جلوگیری کرد برای آشنایی با انواع عایق حرارتی این مقاله را کامل مطالعه نمایید.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با عایق حرارتی و انواع آن با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. عایق حرارتی چیست؟
  2. عایق هدایتی حرارتی
  3. عایق قالبی
  4. عایق همرفتی حرارت
  5. عایق تشعشی حرارت

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع مدل های عایق حرارتی ، و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از مدل های عایق حرارتی به لینک زیر مراجعه نمایند.

عایق حرارتی چیست؟


عایق حرارتی مواد و مصالحی هستند که مقاومت زیادی در برابر عبور گرما دارند و می توان به وسیله ی آن ها تا آنجا که ممکن است ، از انتقال حرارت محل گرم شده ، لوله های حامل آب گرم ، کانال های هوای گرم و دستگاه هایی مثل دیگ،منابع تولید آب گرم مصرفی ، دستگاه هواساز ، پکیج و کوره ی هوای گرم به بیرون ، که یک انتقال حرارت ناخواسته است ، جلوگیری کرد تا در مصرف سوخت صرفه جویی شود.رسیدن به این هدف،با به کار بردن عایق حرارتی ممکن می گردد.
برای آنکه بدانیم عایق  حرارتی چگونه عمل می کنند و حرارت از چه طریقی منتقل می شود بایستی با حالت های انتقال گرما آشنا شوید. حالت های انتقال گرما به سه روش می باشند که عبارتند از:

  1. هدایتی حرارتی
  2. همرفتی حرارتی
  3. تشعشی حرارتی

آشنایی با انواع عایق حرارتی

عایق هدایتی حرارتی


عایق هدایتی حرارت ، عایقی است که از انتقال حرارت به روش هدایت ، جلوگیری می کند.انواع مختلف عایق های هدایتی حرارت ، عبارتند از:

  1.  پشم شیشه 
  2. پشم معدنی
  3. پشم سنگ

 

پشم شیشه


این ماده با وزش بخار آب بر روی الیاف تهیه شده از شیشه ی مذاب تهیه می شود. جرم مخصوص آن بین 144 تا 160 کیلوگرم  و حداکثر درجه حرارت کار آن 450 درجه سانتیگراد است.

 

پشم معدنی

 

عایق پشم معدنی با ورزش بخار آب روی الیاف تهیه شده از سنگ آهک خاک رس دار گداخته و یا سرباره ی ذوب آهن تهیه می شود.برای عایق کاری دمای پائین،پشم معدنی به وسیله ی یک ورقه ی کاغذ قیر اندود پوشیده می شود.برای دمای بالا ، از پشم معدنی مجهز به ورقه ی  آلومینیومی و یا توری گالوانیزه استفاده می شود. بیشترین کاربرد پشم معدنی ، در عایق کاری ساختمان ها ، دیگ ها ، کوره ها و منابع تولید آب گرم مصرفی است.حد درجه حرارت پیشنهادی به کارگیری این عایق 550 درجه سانتی گراد است که البته میزان، به جنس مواد به کار برده شده در پشم معدنی ، بستگی دارد.

 

پشم سنگ

 

این عایق از سنگ های طبیعی سیلیس دار ساخته می شود.پشم سنگ از عبور الیاف سنگ مذاب از میان بخار آب و یا هوای گرم ساخته می شوددمای حد کاربرد آن 850 درجه سانتی گراد است.کاربرد پشم سنگ ، مانند پشم معدنی است.

 

عایق قالبی

 

از پشم شیشه و پشم سنگ فشرده شده ، عایق های به صورت لوله می سازند به طوری که،قطر داخلی آن ها برابر قطر خارجی لوله ها و ضخامت جداره ی عایق ،برابر 1 ، 2/1 1 اینچ است.طول این عایق ها برابر 90 سانتیمتر است. در قطرهای کوچک تا 2 اینچ به صورت یک تکه است که یک طرف آن بریده شده است و برای عایق کردن لوله،آن را از قسمت بریده شده،باز کرده،بر روی لوله می اندازند.قطرهای بزرگتر به صورت دو تکه ساخته می شود.عایق های پیش ساخته  لوله را بدون روکش،برای داخل موتورخانه و قسمت هایی از داخل ساختمان که بعدا آن را روکش متقابل،ماستیک و رنگ می کنند ساخته می شوند و با روکش کاغذی برای محل هایی از داخل ساختمان که نیازی به روکش ندارند و با روکش آلومینیوم به عنوان عایق هدایتی و حرارتی برای خارج ساختمان تولید میشوند.

 

عایق همرفتی حرارت

 

عایق همرفت حرارت،عایقی است که از انتقال حرارت به روش همرفتی از یک جدار به جدار دیگر جلوگیری می کند.
اگر سطوح تبادل کننده ی حرارت ساختمان،مانند دیوارها،سقف،کف ، در و شیشه ی پنجر ه ها را به صورت دوجداره بسازیم ، از انتقال حرارت توسط این جداره ها ، به روش هدایت به میزان بسیار زیادی کاسته می شود،چون ملکول های این دوجدار یا در تماس با یکدیگر نیستند و یا اینکه بسیار کم با هم در تماس هستند.در این صورت انتقال حرارت بین این دو جدار ، از طریق همرفتی به وسیله ی ملوکول های هوا انجام می گیرد.برای جلوگیری از این انتقال حرارت، باید از جابه جایی ملوکول های هوا جلوگیری نمود،به عبارت دیگر،باید با قرار دادن موانعی افقی در فضای بین دو دیوار ، هوا را تا حد امکان ساکن کرد.
در مورد پنجره ها برای جلوگیری از نفوذ گرما باید از شیشه های دوجداره و یا سه جداره استفاده کرد.

 

عایق تشعشی حرارت

 

عایق تشعشی حرارت،عایقی است که از جذب اشعه ی حرارتی به وسیله ی جسم جلوگیری کرده ، آن را منعکس می کند.آلومینیوم 95 درصد،اشعه حرارتی را منعکس می کند.
شدت انعکاس زیاد اشعه ی حرارتی،فویل آلومینیوم را یک ماده ی مناسب برای عایق کاری مطمئن می سازد.
در برخی از مدل عایق های تشعشعی آلومینوم را به عنوان یک عایق حرارتی به صورت رول می سازند که پس از باز شدن، لایه های از هوا در بین ورقه های  آلومینیومی تشکیل می شود که در این جا آلومینیوم عایق تشعشعی و عایق هدایتی محسوب می شود، از این عایق برای عایق نمودن سقف منازل استفاده می شود.

 

با تشکر از اعتماد شما، فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات انواع عایق حرارتی را جهت مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات شما می باشند.

 

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر