منو
آشنایی با ترانس مولد جرقه
آشنایی با ترانس مولد جرقه

سه شنبه 21 بهمن 1399

2 2000 265

آشنایی با ترانس مولد جرقه

به دستگاهی که ولتاژ قوی جهت ایجاد قوس الکتریکی بین دو سر الکترودهای جرقه برای مشتعل شدن سوخت ( گاز یا گازوئیل ) را ایجاد می‌کند، ترانس جرقه می گویند. در این ترانسفورماتور انرژی الکتریکی در یک قطعه آهن ، می‌تواند به انرژی مغناطیسی تبدیل شود و انرژی مغناطیسی نیز می‌تواند به انرژی الکتریکی تبدیل گردد.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با آشنایی با ترانس مولد جرقه با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. تست و آزمایش صحت عملکرد ترانس جرقه

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع مدل های مشعل، و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از مدل های مشعل به لینک زیر مراجعه نمایند.

به دستگاهی که ولتاژ قوی جهت ایجاد قوس الکتریکی بین دو سر الکترودهای جرقه برای مشتعل شدن سوخت ( گاز یا گازوئیل ) را ایجاد می‌کند، ترانس جرقه می گویند. در این ترانسفورماتور انرژی الکتریکی در یک قطعه آهن ، می‌تواند به انرژی مغناطیسی تبدیل شود و انرژی مغناطیسی نیز می‌تواند به انرژی الکتریکی تبدیل گردد. به بیان دیگر اگر یک سیم پیچ دور یک قطعه آهن پیچیده شود و جریانی از آن بگذرد،آهن مغناطیس میشود. حال اگر یک سیم پیچ دیگر دوره هسته آهنی پیچیده شود امکان دارد جریان دیگری در آن به وجود آید.
برای تبدیل انرژی مغناطیسی به انرژی الکتریکی در سیم پیچ ثانویه باید حوزه مغناطیسی دائماً تغییر کند. این عمل با اتصال سیم پیچ اولیه به جریان متناوب (AC) انجام می‌شود جریان متناوب  برق شهر در یک ثانیه ۱۰۰ مرتبه (فرکانس) تغییر جهت می‌دهد، که این خود باعث تغییر قطب های مغناطیسی 100 در یک ثانیه می شود. اگر یک ولت متر به سیم پیچ ثانویه وصل شود مشاهده می گردد که بین ولتاژ و تعداد دور سیم پیچ روی هسته آهنی تناسبی برقرار است، هر دور سیم پیچ یک ولتاژ معینی را تولید می‌کند به طوری که با افزایش تعداد دور سیم پیچ، ولتاژ نیز افزایش می یابد یک ترانسفورماتور جرقه باید با ولتاژ خیلی زیادی را تولید کند تا باعث ایجاد قوس الکتریکی بین دو الکترود شود.
این ولتاژ در حدود 10000 ولت است که بین ۰ تا 15000 ولت ۱۰۰ مرتبه در یک ثانیه تغییر می‌کند. هنگامی که قوس الکتریکی تولید می شود ولتاژ به طور قابل ملاحظه‌ای افت می‌کند بنابراین ترانسفورماتور طوری ساخته می‌شود تا قدرت مصرفی خودش را تنظیم کنند در غیر این صورت با افزایش بیش از اندازه بار، آسیب خواهد دید.

آشنایی با ترانس مولد جرقه

برای طولانی کردن عمر ترانسفورماتور، آن را با یک ماده مخصوص پر کرده به طوری که ولتاژ زیاد را ایزوله کرده و حرارت تولید شده در سیم پیچ را به سطح خارجی ترانسفورماتور منتقل می نماید. بین دو سیم پیچ پرره ای قرار گرفته تا از انتقال پارازیت های رادیوئی حاصل از قوس الکتریکی به شبکه برق‌ رسانی جلوگیری نماید. در مشعل های مدرن قوس الکتریکی فقط برای یک زمان کوتاه مورد نیاز است. این مطلب اجازه کاهش ابعاد ترانسفورماتور را ممکن می سازد. این نوع ترانسفورماتورها بایستی فقط در مدت زمان معینی کار کنند.

یک روش معمولا 33% زمان سه دقیقه است، یعنی ترانسفورماتور در طول سه دقیقه بایستی یک دقیقه کار کند به این نوع ترانسفورماتور، ترانسفورماتور با کار متناوب ( ترانسفورماتور با جرقه موقت موقت ) می گویند. یک نوع دیگر ترانسفورماتورهای با جرقه دائم هستند ،این نوع ترانسفورماتور دارای تحمل کار دائم را دارد و می‌تواند در تمام مدت روشن بودن مشعل جرقه بزند.
 توجه: ترانسفورماتور جرقه در مشعل گازی نیز مانند مشعل گازوئیلی به کار میرود.

تست و آزمایش صحت عملکرد ترانس جرقه

ترانس جرقه دارای 3 رشته سیم به رنگ‌های آبی، مشکی (یا قهوه‌ای) زرد و سبز می باشد  زرد و سبز سیم آرت می‌باشد. رشته سیم آبی را به نول و رشته سیم مشکی یا قهوه‌ای را به فاز وصل میکنیم. بعد با یک انبردست الکتریکی خیلی آهسته وایر ها را به هم نزدیک می کنیم اگر قبل از رسیدن دو وایر جرقه رویت شود ترانس سالم است اگر بعد از برخورد جرقه ضعیف زرد رنگی دیده شده‌است نیم سوز شده است. برای تعویض وایر ها خیلی آرام آنها را به سمت چپ به پیچ آنیل و باید تازه را جایگزین نمایید. نوع دیگر ترانس ها، ترانس های جرقه دائم می باشند این ترانس ها در تمام مدت روشن بوده و به طور دائم جرقه میزنند.

با تشکر از اعتماد شما،فروشگاه اینترنتی بامین تهویه با ارائه ی تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات انواع مشعل امکان مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات فنی شما می باشند.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات


2 دیدگاه یافت شد!

نظرات
هدایت
یکشنبه 19 شهریور 1402

سلام.یه سوال دارم.ترانس مولد جرقه مشعل چگونه عیب‌یابی می‌شود؟

بامین تهویه
بامین تهویه
یکشنبه 19 شهریور 1402

سلام
دوست عزیز، عیب‌یابی ترانس مولد جرقه مشعل می‌تواند با استفاده از مولتی‌متر برای اندازه‌گیری ولتاژ و جریان، بررسی اتصالات الکتریکی، بررسی سیم‌کشی، و انجام تست‌های جرقه زنی برای اطمینان از تولید جرقه‌های کافی انجام شود. همچنین ممکن است به دلایلی نظیر خرابی در ترانس یا مدارهای الکتریکی مرتبط با آن باشد.


دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید