منو
بررسی اجزای منبع کویل دار
بررسی اجزای منبع کویل دار

سه شنبه 7 شهریور 1402

0 389 27

بررسی اجزای منبع کویل دار

منبع کویل دار یکی از تجهیزات ضروری هر موتورخانه جهت تولید و ذخیره آبگرم مصرفی می باشد که در این مقاله به بررسی اجزای منبع کویل دار و لوازم جانبی آن پرداخته ایم.

منبع کویل دار یکی از پرکاربردترین منابع تولید و ذخیره آبگرم مصرفی می باشد که دارای مخزنی استوانه ای و یک یا چند کویل مسی جهت انتقال حرارت می باشد.

منبع کویلی از تجهیزات ضروری هر موتورخانه می باشد که در دو نوع افقی و عمودی با کویل های U شکل و حلزونی یا اسپیرال به منظور تامین آبگرم مصرفی اماکن مسکونی و صنعتی طراحی و تولید می شود.

به زبان ساده تر منبع کویل دار یا همان منبع کویلی که در نقشه های تاسیساتی با DHWG مشخص می شود، در واقع یک مبدل حرارتی غیر مستقیم در موتورخانه است که با انتقال حرارت از طریق کویل ها به آب سرد، آبگرم مصرفی تولید می کند.

در ادامه به بررسی اجزای منبع کویل دار و لوازم جانبی آن پرداخته ایم.

اجزای منبع کویل دار

اجزای منبع کویل دار که هر کدام از آنها در این دستگاه وظایف خاصی را برعهده دارند تا دستگاه عملکرد بهتری داشته باشد و بازدهی بالاتری نیز داشته باشد.

اجزا اصلی منبع کویل دار شامل موارد زیر می باشد که با توجه به شرایط و مکان نصب و نوع سیال ممکن است تجهیزات بیشتری به منبع اضافه شود. در ادامه بطور کامل اجزای منبع را بررسی نموده ایم.

اجزای منبع کویل دار

  • بدنه استوانه ای

  • ورودی و خروجی منبع کویل دار

  •  پایه

  • کویل مسی

  • بوشن ها

  • دریچه بازدید

  • هد چدنی

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی راهنمای خرید منبع کویلی را گردآوری کرده ایم تا خریدی مطمئن انجام دهید.

بدنه استوانه ای منبع کویل دار

برای ساخت بدنه استوانه ای منبع کویل دار، ورق فولادی با پوشش گالوانیزه از نظر فشار کاری سیستم، توان کاری و میزان رسوب گیری و خوردگی آب ارزیابی می شود و ابعاد، ظرفیت و حجم منبع مورد نظر با توجه به محل نصب و کاربرد دستگاه تعیین خواهد شد.

پایه منبع کویل دار

برای ساخت منابع کویل دار افقی هیچ گونه پایه و نگهدارنده ای ساخته نمی شود و در هنگام نصب دستگاه با توجه به ارتفاعی که قرار است نصب شود، پایه های شاسی و زیر سری های مناسب اجرا می شود.

پایه منبع کویل دار عمودی به بدنه متصل می شود که روی فونداسیون مخصوص در موتورخانه نصب می شود تا در صورت وجود آب در کف زمین موتورخانه، پایه ها از پوسیدگی در امان بماند.

کویل های مسی منبع کویل دار

کویل های مسی منبع کویل دار در دو نوع کویل حلزونی یا اسپیرال و کویل U شکل استفاده می شود که بر روی یک صفحه منفذدار متصل می‌شوند و فاصله لوله ها از یکدیگر به وسیله یک صفحه فلزی ثابت نگه داشته می شود.

به دلیل ضریب انتقال گرما بالای فلز مس برای انتقال حرارت در سیستم منبع کویلی استفاده می شود.

عبور آب داغ از درون کویل ها و انتقال دمای آن به آب سرد موجود در منبع منجر به گرم شدن آب می شود.

کویل های منبع کویل دار

کویل حلزونی یا اسپیرال تعبیه شده در منبع کویلی از یک شاخه لوله که به صورت فنری ساخته شده است که در آن آب فقط از یک لوله و از یک مسیر عبور کرده و پس از انتقال حرارت خود به جداره لوله ها، از سمت دیگر خارج می شود.

نوع دیگری از کویل های حلزونی یا همان اسپیرال هستند که به دور دیواره منبع تعبیه می شوند که سرعت انتقال حرارت بالاتری نیز نسبت به دیگر کویل ها دارد، اما از آنجایی که امکان خارج نمودن کویل از داخل منبع وجود ندارد، خیلی مورد استفاده نمی شوند.

کویل های U شکل چندین شاخه لوله خم شده به حالت U هستند که آب از چندین لوله عبور کرده و پس از انتقال حرارت خود به جداره کویل از سمت دیگر آن خارج می شود. این نوع کویل، ظرفیت حرارتی بیشتری نسبت به کویل حلزونی دارد.

در کویل اسپیرال در صورت گرفتگی و رسوب گذاری در لوله، به طور کامل کویل از کار می افتد در صورتی که با ایجاد گرفتگی در یکی از لوله های کویل U شکل، سایر لوله ها جبران عملکرد لوله معیوب را می کنند.

ورودی و خروجی منبع کویل دار

ورودی و خروجی منبع کویل دار، شامل یک ورودی برای آب سرد لوله کشی شهری توسط شیرهای یک طرفه به داخل منبع کویلی و یک ورودی برای سیال گرم کننده به داخل کویل مسی است و خروجی ها شامل یک لوله برای خارج کردن آبگرم تولید شده از منبع توسط شیرهای خروجی و یک خروجی برای سیال گرم کننده که پس از تبادل حرارتی از کویل خارج می شود.

بوشن‌ های منبع کویل دار

بوشن‌ های منبع کویل دار قطعاتی پیچ دار از جنس پلاستیکی و فلزی هستند که به طور کلی آنها اجزای پراستفاده ای هستند که اتصال لوله‌ها به یکدیگر و اتصال سنسورهای مختلف به بدنه منبع از وظایف آنهاست.

در ورودی آب شهری و رفت و برگشت آب گرم مصرفی تعدادی بوشن برای نصب تجهیزاتی همچون فشارسنج، ترمومتر، شیر تخلیه و شیر اطمینان روی مخزن جوش داده می شود.

جدا کننده در منبع کویل دار

با استفاده از قطعه ای به نام جدا کننده یا عدسی چدنی در منبع کویل دار، مسیر لوله های مخصوص رفت و برگشت کویل تعبیه شده در منبع را با یک دیواره و لاستیک مخصوص آب بندی از یکدیگر جدا می شود.

دریچه بازدید منبع کویل دار

دریچه بازدید منبع کویل دار روی بدنه منبع و هم تراز با قسمت کویل مسی جهت سهولت انجام شستشو، تعمیر کویل ها و سرویس و بررسی کلی منبع تعبیه می شود.

در ظرفیت های پایین دریچه بازدید به صورت هندهول و در ظرفیت بالاتر از 2000 لیتر بصورت منهول اجرا می شود و در موتورخانه هایی که از راه پله و پارکینگ دسترسی ندارند دریچه سقفی تعبیه می شود.

لوازم جانبی منبع کویلی

  • گیج فشار ( سنسور فشار ) : توسط بوشن در بالاترین نقطه به منبع کویلی نصب می شود و فشار درون دستگاه را نشان می دهد. 

  • گیج دما ( سنسور دما ) : میزان حرارت دستگاه را نشان می دهد و در قسمت میانه منبع توسط بوشن نصب می شود.

  • شیر تخلیه : از این شیر در زمان تعمیر منبع برای تخلیه آب درون محفظه ذخیره سازی بهداشتی سیال استفاده می شود. 

  • شیر اطمینان : از این نوع شیر برای جلوگیری از آسیب یا ترکیدن دستگاه با تخلیه فشار بیش از حد استفاده می شود که در قسمت بالای منبع کویلی نصب می شود و با تخلیه کمی از آب گرم بهداشتی داخل منبع، فشار داخل را به حالت نرمال برمیگرداند.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید