منو
مقایسه هواساز خانگی با هواساز صنعتی
مقایسه هواساز خانگی با هواساز صنعتی

سه شنبه 2 خرداد 1402

0 193 15

مقایسه هواساز خانگی با هواساز صنعتی

در ارتباط با مقایسه هواساز خانگی با هواساز صنعتی می توان به موارد مصرف خانگی و صنعتی این دستگاه ها و همچنین تفاوتشان در اندازه و قدرت موتور آنها جهت تولید هوا اشاره کرد.

گردش هوا در محیط های بسته چه مسکونی و چه صنعتی از نکات و ضروریات مهم می باشد که مربوط به زمان کنونی نبوده و از گذشته حتی قبل از اختراع برق نیز این امر مرسوم بوده و از روش دیگری برای گردش هوا استفاده می شده است. امروزه  مسئله گردش و جابجایی هوا یا هواسازی هم در بخش صنعت و هم در بخش مسکونی به قوت خود باقیست. اما با روش های جدید و متفاوت. در نوشته پیش رو از بامین تهویه برانیم تا در مورد هواساز صنعتی و خانگی و مقایسه هواساز خانگی با هواساز صنعتی توضیحاتی خدمت شما ارائه کنیم.  اگر تمایل به خرید هواساز خانگی دارید قبل از هر اقدامی در ادامه نوشته با ما همراه شوید.

هواسازهای قدیمی

همانگونه که گفته شد مسئله گردش هوا در ساختمان ها مربوط به دنیای امروز نیست. در گذشته و حتی قبل از اختراع برق نیز این مسئله مهم به نظر می رسیده. در بافت خانه ها و اماکن قدیمی استفاده از بادگیرها به عنوان هواساز استفاده می شده است. نقش بادگیرها خصوصا در مناطق گرم و خشک خیلی مهم و اساسی بوده است. به گونه ای که در هر خانه ای برای ساخت بادگیر نیز اقداماتی صورت می گرفته و جزء لاینفک ساختمان ها محسوب می شده است. با دقت در ساختمان های قدیمی این مسئله در بازار ها، مساجد و دیگر اماکن نیز مشهود بوده است‌. استفاده از سقف های گنبدی شکل و گذاشتن سوراخ هایی در مرکز گنبد باعث چرخش بهتر هوا و حتی ورود نور کافی می شده است.

بعد از اختراع برق، اکتشافاتی در زمینه های مختلف صورت گرفت. از جمله آنها می توان به پنکه های زمینی و سقفی اشاره نمود. با اختراع این دو وسیله تا حدود زیادی بادگیرها به کنار رانده شد و پنکه جایگزین آن گردید. امروزه با توجه به پیشرفت علم تهویه مطبوع و سیستم سرمایشی گرمایشی نیز دچار تغییرات عمده ای گردیده که استفاده از هواساز ها از جمله این موارد می باشد. در ادامه به بررسی و مقایسه هواساز خانگی با هواساز صنعتی می پردازیم.

هواساز چیست؟

همانگونه که از نام آن مشخص است هواساز هیچ ربطی به ایجاد هوای خنک یا گرم در محیط ندارد. فقط وظیفه دستگاهی برای ورود هوا به محیط های سربسته شناخته می شود. در تعریف جامع تر از هواساز می توان گفت دستگاهی است که برای فیلتر نمودن هوا، تنظیم دما، تنظیم میزان خشکی و رطوبت، کنترل سرعت چرخش هوا و توزیع مناسب هوا به ساختمان های مسکونی، تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. بخاطر همین نیز هواساز ها بخاطر نوع کارایی و موارد استفاده شان به دو دسته خانگی و صنعتی تقسیم می شوند. همانگونه که گفتیم دستگاه هواسازها بخاطر وظیفه ای که بر عهده دارند نقشی در تولید برودت یا گرما ندارند. به همین منظور نیز بر روی انواع چیلر ها، بویلر ها و سیستم های برودتی نصب می شوند.

اینجا بخوانید: دستگاه تصفیه هوای سامسونگ

بررسی هواساز خانگی در  مقایسه هواساز خانگی با هواساز صنعتی

همانگونه که از نام آن مشخص است این مدل هواساز برای مصارف خانگی، اداری، آموزشی و تجاری استفاده می گردد. این نوع هواسازها معمولا یک نوع کار را انجام می دهند و تنها تفاوتشان در اندازه و قدرت موتور آنها جهت تولید هوا می باشد. البته به مدل های کوچکتر این دستگاه ها هواساز خانگی گفته می شود.

هواساز صنعتی

از این دستگاه ها در سالن های بزرگ ورزشی، سوله ها، سالن های بزرگ تولیدی و سالن های ذوب فلزات و کوره های حرارتی استفاده می گردد. البته که تفاوت هایی بین این دو نوع هواساز وجود دارد. در ادامه به مقایسه هواساز خانگی با هواساز صنعتی خواهیم پرداخت.

مقایسه هواساز خانگی با هواساز صنعتی

در این زمینه باید به موارد مهم زیر اشاره کنیم:

محل قرارگیری

مورد اول در این مقایسه محل بکارگیری هواسازها می باشد که در نوع خانگی فقط برای محیط های کوچک مانند ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری می باشد و برای مواردصنعتی جوابگو نمی باشد.

عمل سرمایش

هوا سازها های خانگی از ایرواشرها که به روش تبخیری عمل سرمایش را انجام‌می دهند استفاده می کنند و برعکس نوع صنعتی نیاز به چیلر و سرمایش مرکزی ندارند.

تفاوت مصرف انرژی

از نکات دیگری که در مورد مقایسه هواساز خانگی با هواساز صنعتی وجود دارد میزان مصرف انرژی مورد نیاز می باشد. هواساز های خانگی نهایتا به برق 25 آمپر سه فاز نیاز دارند. اما هواساز های صنعتی در برخی موارد انشعاب برق مستقل خود را می خواهند.

ابعاد دستگاه

مقایسه دیگر این دو نوع دستگاه ابعاد آن می باشد. مسلما هواساز های خانگی در ابعاد کوچک و برای محیط های با متراژ کم طراحی شده اند. اما در نوع صنعتی این تجهیزات نیاز به ساختمان مجزا دارند.

نوع فیلترها در مقایسه هواساز خانگی با هواساز صنعتی

مسلما در هواساز نوع صنعتی بخاطر وجود ذرات معلق موجود در هوا فیلترهای استفاده شده در این نوع هواسازها قویتر از نوع خانگی آن بوده و در برخی موارد از فیلترهای خاص استفاده می شود. مثلا در نوع هواسازهایی که در مراکز با فعالیت های شیمیایی استفاده می شود.

سخن آخر

مقایسه هواساز خانگی با هواساز صنعتی در این نوشته بامین تهویه به ما برای انتخاب بهتر وسیله کمک می کند.  نکته پایانی این که برای خرید سیستم های گرمایشی و سرمایشی به نوع و قدرت هواساز توجه کنید تا در هنگام استفاده به مشکل برخورد نکنید.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر