منو
انواع کمپرسور یخچال رفت و برگشتی، گریز از مرکز و روتاری
انواع کمپرسور یخچال رفت و برگشتی، گریز از مرکز و روتاری

سه شنبه 17 بهمن 1402

0 228 10

انواع کمپرسور یخچال رفت و برگشتی، گریز از مرکز و روتاری

کمپرسور یخچال به عنوان قلب چرخه تبرید عمل می کنند که در انواع کمپرسورهای رفت و برگشتی، گریز از مرکز و روتاری موجود می باشند که در این مقاله به بررسی کاربرد هر یک و مزایا و معایب آنها پرداخته ایم.

کمپرسور یخچال یکی از چهار جزء اصلی است که در داخل یخچال شما قرار دارد، کمپرسور یخچال اغلب قلب دستگاه نامیده می شود، زیرا وظیفه پمپاژ مبرد در سراسر سیستم را بر عهده دارد تا همه چیز در یخچال خنک شود. کمپرسور به طور مستقیم با کویل کندانسور و اواپراتور همراه با شیر انبساط کار می کند. کمپرسور یخچال شما جریان مبرد مایع را کنترل و فشرده می کند و نقش مهمی در سیستم تبرید شما ایفا می کند. کمپرسورها اساساً برای سیستم‌های تهویه مطبوع یکسان عمل می‌کنند، اما از جنبه‌های بزرگی متفاوت خواهند بود، و این مقاله بر نحوه عملکرد کمپرسور یخچال تمرکز دارد.

کمپرسور یخچال چگونه کار می کند؟

کمپرسور یخچال به عنوان قلب چرخه تبرید عمل می کنند. کمپرسور یخچال شما مستقیماً با کویل کندانسور و اواپراتور و همچنین شیر انبساط کار می کند. برای شروع چرخه تبرید، اواپراتور مبرد را به صورت مایع می گیرد و آن را به گاز کم فشار تبدیل می کند. وظیفه کمپرسور دریافت این گاز مبرد با فشار کمتر از اواپراتور و تبدیل آن به گاز با فشار بالاتر است. هنگامی که این گاز فشار قوی فشرده می شود، گرمای زیادی تولید می کند و فشار و دمای داخل کمپرسور را افزایش می دهد. این گاز با فشار بالا به داخل کندانسور حرکت می‌کند، جایی که دوباره به مایع تبدیل می‌شود و با شروع چرخه خنک‌کننده در یخچال، گرمای بیشتری از خود خارج می‌کند. این مبرد مایع تازه تبدیل شده سپس به سمت شیر انبساط حرکت می کند، که جریان مبرد را به شکل مایع با فشار کم تامین و کنترل می کند.

از آنجایی که این فرآیند مداوم گرمای زیادی تولید می کند، یک محافظ اضافه بار وجود دارد که با خاموش کردن موقت کمپرسور از گرم شدن بیش از حد جلوگیری می کند تا از گرم شدن بیش از حد سیستم جلوگیری کند.

در این مرحله، ممکن است از خود بپرسید "خوب می دانم کمپرسور یخچال من چگونه کار می کند، اما به چه نوع کمپرسور نیاز دارم؟ آیا این کمپرسور یخچال با یخچال من کار می کند؟ به کدام یخچال تجاری نیاز دارم؟"

انواع کمپرسور یخچال

کمپرسور های یخچال یکی از اجزای اصلی یخچال شما هستند، بنابراین انتخاب مناسب برای حفظ دمای هوای سرد در یخچال ضروری است. اما تفاوت کمپرسورهای رفت و برگشتی، گریز از مرکز و روتاری چیست؟

انواع کمپرسور یخچال

پیشنهاد مطالعه : راه اندازی کمپرسور با روش CSR و یا CSCR

کمپرسور رفت و برگشتی

یکی از انواع کمپرسورها کمپرسور رفت و برگشتی است. کمپرسورهای رفت و برگشتی از عملکرد پیستونی مانند موتور احتراقی استفاده می کنند. با بالا و پایین رفتن پیستون، مبرد از اواپراتور به داخل پمپ می شود و با افزایش دما و فشار، گاز مبرد فشرده از کمپرسور به داخل کندانسور جریان می یابد.

کمپرسور گریز از مرکز

نوع دیگر کمپرسور یخچال، کمپرسور گریز از مرکز است. این نوع کمپرسورها، مبرد را به شکل مایع می گیرند و مبرد را با چرخاندن آن از طریق پروانه چرخان به انرژی جنبشی تبدیل می کنند. با افزایش سرعت پروانه، انرژی جنبشی دمای مبرد را افزایش می دهد و مایع را به گاز مبرد تبدیل می کند. سپس سنسورهای دما در داخل کمپرسور این گاز مبرد فشار بالا را آزاد کرده و به کندانسور پمپ می کنند و چرخه خنک کننده جدیدی را آغاز می کنند.

کمپرسور روتاری

کمپرسور روتاری از یک محور محرک چرخان با پره هایی استفاده می کنند که آن را به بخش های مکش و تخلیه تقسیم می کند. پیستون ها برای افزایش و کاهش حجم بین بخش‌ها می‌چرخند و به افزایش مداوم فشار و رها شدن در حین چرخش اجازه می‌دهند.

کمپرسور های روتاری اسکرو از دو روتور نر و ماده استفاده می کنند که در جهت مخالف می چرخند و در هنگام عبور هوا، مبرد را بین روتورها به دام می اندازند و فشرده می کنند.

کمپرسورهای روتاری اسکرول از اسکرول های ثابت و مداری برای مکش پاکت های مبرد به مرکز جایی که بدون استفاده از پیستون فشرده می شود، استفاده می کنند.

کمپرسورهای نصب شده در بالا در مقابل کمپرسورهای نصب شده در پایین

یخچال ها می توانند دارای کمپرسور هایی باشند که در بالا یا پایین نصب می شوند. کمپرسورهایی که در بالا نصب می‌شوند برای مکان‌های ذخیره‌سازی خشک که ممکن است زمین گرد و غبار شده و با مواد ریخته شده پوشانده شود، بهترین هستند. کمپرسورهای نصب شده در پایین برای مناطق گرم و برنامه های پخت خطی بهترین هستند.

کمپرسور نصب شده در بالا

مزایا :

  1. نیازی به تمیز کردن مکرر ندارد

  2. انرژی کارآمد

  3. ایده آل برای محیط های خنک تر

  4. فضای ذخیره سازی بالاتر

  5. لازم نیست مبردها از پشت عبور کنند زیرا همه اجزا در یک مکان قرار دارند

  6. دوام بیشتری دارند و به تماس های خدماتی کمتری نیاز دارند

معایب :

 

  1. برای تعمیر و نگهداری سخت تر است که می تواند هزینه تعمیر را افزایش دهد.

  2. هوای گرم آزاد شده برای سقف های کم می تواند خطرناک باشد

  3. هزینه اولیه بالاتر

کمپرسور نصب شده در پایین

مزایا :

  1. قفسه های پایین تر

  2. دسترسی آسان تر، نگهداری و تمیز کردن را آسان تر می کند

  3. ایده آل برای محیط های گرم تر

  4. هزینه اولیه کم

معایب :

  1. کمپرسور به احتمال زیاد کثیف تر می شود.

  2. مبرد از پایین به بالا از پشت یخچال عبور می کند و مقداری فضای ذخیره سازی را از بین می برد

  3. کمپرسورهای نصب شده در پایین و بالا فواید زیادی برای هر کاربرد تجاری آشپزخانه ارائه می دهند. برای به حداکثر رساندن مزایا، حتماً یکی را انتخاب کنید که به بهترین وجه متناسب با نیازهای شما باشد.

عمر کمپرسور یخچال چقدر است؟

عمر کمپرسور یخچال معمولاً هشت تا ده سال می باشد، اما در برخی موارد با نگهداری مناسب می توانید کمپرسور یخچال خود را تا بیست سال نگهداری کنید!

عمر کمپرسور یخچال

آیا ممکن است نیاز به تعویض کمپرسور معیوب یخچال خود داشته باشید؟

با گذشت زمان، کمپرسورها ممکن است فرسوده شوند یا با مشکلات مکانیکی مواجه شوند که منجر به کاهش راندمان خنک کننده یا حتی خرابی کامل شود. در برخی موارد، ممکن است به جای خرید یخچال جدید، فقط کمپرسور را تعویض کنید.

ممکن است از خود بپرسید " چه زمانی نیاز به تعویض کمپرسور است ؟ " عواملی که باید در نظر گرفته شوند را ادامه توضیح می دهیم.

تعویض کمپرسور معیوب

سن کمپرسور

کمپرسور شما معمولاً 8 تا 10 سال دوام می آورد. اگر قبل از این بازه زمانی با کمپرسور خود دچار مشکل شوید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که آن را تعمیر کنید، اما اگر به میانگین طول عمر آن برسد، ممکن است ارزش تعویض کامل آن را داشته باشد.

ایجاد صدا بیش از حد یخچال

همه یخچال ها در حین کار صدا تولید می کنند، اما وقتی یخچال شما شروع به تولید صدای بسیار بیشتر از حد معمول می کند، احتمالاً نشانه ای از خراب شدن کمپرسور شما است و باید اقدام به تعویض آن کنید.

کمپرسور قبلا تعویض شده است

اگر کمپرسور شما قبلاً تعویض شده است، ممکن است برای بار دوم ارزش تعویض نداشته باشد. خرید یک یخچال جدید در مجموع ممکن است مقرون به صرفه تر از تعمیر و نگهداری مکرر و تعویض کمپرسور یخچال شما با قدیمی شدن یخچال شما باشد. یک یخچال جدید ممکن است ارزان تر از چندین جایگزین کمپرسور باشد!

هزینه تعویض کمپرسور

هنگامی که به فکر تعویض کمپرسور قدیمی خود یا خرید یخچال جدید هستید، انتخاب مقرون به صرفه ترین گزینه مهم است. بسته به آنچه که به دنبال آن هستید، یخچال ها می توانند بیش از چند ده میلیون تومان برای شما هزینه کنند. از طرف دیگر کمپرسورها گزینه بسیار ارزان تری نسبت به خرید یک یخچال کاملا جدید هستند. شما می توانید بسیاری از کمپرسورهای عالی را با قیمتی مناسب پیدا کنید.

زنگ زدگی یا خوردگی قابل توجه کمپرسور

رطوبت می تواند بر یخچال شما تأثیر منفی بگذارد، مانند گرفتگی لوله مویین/شیر انبساط و ایجاد زنگ زدگی یا خوردگی ناخواسته در ماشینکاری های داخلی سیستم یخچال شما، مانند کمپرسور. اگر در نزدیکی کمپرسور علائم زنگ زدگی یا خوردگی پیدا کردید، ممکن است نشان دهنده این باشد که کمپرسور معیوب شده و باید تعویض شود.

غذا به اندازه کافی سرد نمی ماند

اگر یخچال شما شروع به مشکلات سرمایش کرد و غذای شما را به اندازه کافی سرد نگه نمی داشت، به این معنی است که ممکن است کمپرسور آسیب دیده ای داشته باشید که به درستی کار نمی کند و احتمالاً نیاز به تعویض دارد. تعویض کمپرسور معیوب غذای شما را تازه نگه می دارد و از فساد آن جلوگیری می کند.

بهره وری انرژی

هر چه کمپرسور قدیمی تر شود، بازده انرژی آن کمتر می شود. اگر کارایی هدف نهایی شماست، ممکن است بخواهید به طور معمول پس از هر چرخه عمر تخمینی 8-10 سال، کمپرسور یخچال خود را تعویض کنید.

کمپرسور پیش از موعد خاموش می شود

یکی دیگر از دلایل مشکلات کمپرسور زمانی است که رله شروع کمپرسور معیوب است. هنگام کار معمولی، رله استارت برق را به کمپرسور می دهد. اگر رله استارت به درستی کار نکند، ممکن است دستگاه با مشکل کار کند، اصلا کار نکند یا زودتر خاموش شود. اگر متوجه شدید که گاهی اوقات به نظر می رسد کمپرسور کار می کند اما یخچال خیلی خنک نیست، رله شروع به احتمال زیاد نیاز دارد جایگزین شود.

خبر خوب این است که رله استارت نسبتاً آسان و بدون هزینه زیاد قابل تعویض است. برای بررسی اینکه آیا رله شروع از کار افتاده است، می توانید آن را بردارید و تکان دهید. هنگامی که رله استارت را تکان می دهید و آن را نزدیک گوش خود نگه می دارید، نباید صدای تق تق را بشنوید. در صورت وجود صدای تق تق، رله استارت باید تعویض شود.

رله استارت را می توان با قطع برق یخچال و برداشتن پنل دسترسی پشتی برای یافتن محل دسترسی پیدا کرد.

گرمای بیش از حد کمپرسور

تعیین اینکه آیا کمپرسور شما بیش از حد گرم می شود به نوع کمپرسور شما، سن آن و طراحی آن بستگی دارد. برخی از کمپرسورها ممکن است هنگام کار معمولی داغ شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است فقط گرم به نظر برسند.

در حالی که کمپرسورها باید گرم و حتی داغ باشند، گرمایی که از آن حذف می شود نباید بیش از حد باشد و رسیدن کمپرسورها به 300 درجه فارنهایت غیر معمول نیست. با این حال، اگر گرمتر از آن شود، مبرد شروع به شکستن و آسیب رساندن به کمپرسور می کند.

گرمای بیش از حد ناشی از مقدار زیاد یا کم مبرد یا کمپرسور معیوب است که باید تعویض شود. یک تکنسین واجد شرایط می‌تواند سطوح مبرد را بررسی کند و تعیین کند که آیا کمپرسور نیاز به تعویض دارد یا می‌توان آن را تعمیر کرد.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر