منو
علت آب دادن پنل کولر گازی
علت آب دادن پنل کولر گازی

سه شنبه 2 اسفند 1401

0 266 21

علت آب دادن پنل کولر گازی

آب دادن پنل کولر گازی دلایل مختلفی دارد که در این مقاله مورد بررسی قرار می دهیم. در برخی موارد این مسئله مشکلات زیادی را می تواند به دنبال داشته باشد‌.

اطلاع از این موارد می تواند هنگام خرید کولر گازی کمک زیادی به شما بکند‌. برندهای مختلفی از کولر گازی در سایت بامین تهویه وجود دارد که می توانید از طریق مشاوره با کارشناسان به نتیجه مورد نظر دست پیدا کنید. برندهایی همچون کولر گازی ال جی ، کولر گازی اجنرال، گری و کولر گازی سامسونگ در سایت قابل مشاهده و خریداری می باشد.

عملکرد کولر گازی و تولید آب در این دستگاه ها

امروزه استفاده از کولرهای گازی در اکثر ساختمان ها رایج شده و کاربرد آن در شهرهای مختلف طرفدار دارد. برای رساندن دمای محیط به میزان مطلوب و به تعادل رساندن رطوبت ساختمان مخصوصا در مناطق رطوبت خیز سیستمی فوق العاده می باشد‌. اما مشکلی که برخی افراد با آن درگیر می شوند، آب دادن پنل کولر گازی می باشد. عملکرد این سیستم های سرمایشی به این گونه است که گاز مبرد در سیم پیچ های پنل تغییر حالت می دهد و از مایع به بخار تبدیل می شوند. با این عملکرد تمام سیم پیچ های اواپراتور سرد خواهد شد. در داخل سیستم پنل فن وجود دارد که هوای محیط را به داخل می کشد. رطوبت هوا در کاهش دما تاثیر زیادی دارد و دمای آن پس از عبور از اواپراتور کاهش پیدا می کند. رطوبت موجود در هوا جذب کویل پنل ها می شود و رطوبت محیط از بین می رود. حوضچه یا ناودان برای جمع آوری آب تعبیه شده است. از نکته های مهم دیگر درباره کولرهای گازی این است که هم زمان با کاهش دما و رطوبت در ساختمان، هوای محیط به گردش افتاده و فیلترهای موجود در آن هوا را تمیز می کند.

آب دادن پنل کولر گازی

یکی از مشکلاتی که برخی با آن مواجه می شوند، آب دادن پنل کولر گازی می باشد. دلیل این امر شاید شکستگی، گرفتگی و کثیفی مسیر ناودان یا حوضچه باشد. به همین دلیل آب از پنل سر ریز شده و باعث آب ریزی از کولر خواهد شد. برای بررسی این مشکل اولین اقدام باید خاموش کردن کولر باشد. پس از آن باید به دنبال علت ریزش آب از پنل باشید.

دلایل متعدد آب دادن پنل کولر گازی

همچنان که گفته شد دلایل متعددی باعث آب دادن پنل کولر گازی خواهد شد. در ادامه این دلایل را مرور خواهیم کرد.

بررسی نشت هوا

یکی از دلایل شایع آب دادن پنل کولر گازی نشت هوا می باشد. این دلیل باعث می شود که شاهد ریزش آب از پنل داخلی کولر گازی باشیم. هوای وارد شده به دستگاه باید از دریچه عبور کند در غیر این صورت نشان دهنده نشت هوا بوده و عملکرد کولر گازی به صورت غیر استاندارد خواهد بود.

انسداد فیلتر هوا

همانطور که در مقاله قطعات جانبی کولر گازی به تفصیل به بررسی اجزا پرداخته ایم و عکس قطعات را آورده ایم، انسداد فیلتر هوا تعبیه شده در کولر گازی و خراب شدن آن ها باعث نشت و آب دادن پنل کولر گازی خواهد شد. هنگام انسداد فیلتر هوا سیستم می تواند جریان هوا را مهار کند‌. در این صورت رطوبت موجود در دستگاه حالت یخ زدگی پیدا کرده و پس از خاموش شدن دستگاه شاهد ریزش آب از پنل داخلی خواهید بود.

آب دادن پنل کولر گازی به دلیل شکستگی پمپ

در سیستم پنل های داخلی در زیر سیم پیچ خنک کننده پمپ قرار دارد. کار پمپ تخلیه کامل آب می باشد که همین کار جلوی آب دادن پنل کولر گازی را می گیرد. اگر این پمپ به مرور زمان و به دلیل گرد و غبار خراب شده باشد، آب به درستی از پنل داخلی خارج نمی شود. پس در این صورت باید اقدام به تعویض پمپ کرد.

کثیف شدن سیم پیچ کندانسور

کندانسور ها در پنل خارجی قرار دارند. در یونیت خارجی سیم پیچ کندانسور، کمپرسوز و موتور دمنده تعبیه شده است. بونیت های خارجی بیشتر در صدد گرد و خاک و آلودگی هستند. همین امر انسداد را در پی خواهد داشت. به همین دلیل آب در پنل جمع شده و باعث آب دادن پنل کولر گازی خواهد شد.

نگهداری غیر اصولی

در صورتی که مدتی کولر گازی را سرویس کاری نکرده باشید و در واقع به صورت اصولی از آن نگهداری نکنید باید انتظار آب دادن پنل کولر گازی را داشته باشید. اسپلیت ها باید به صورت دوره ای سرویس شوند. لوله های تخلیه باید به درستی نگهداری و تمیز شوند و از نظر زنگ زدگی حتما باید مورد بررسی قرار بگیرد.

تاثیر دمای سرد بر آب دادن پنل کولر گازی

بر اساس عملکرد کولرهای اسپلیت باید گفت که خنک‌ شدن هوا باعث می شود که سبم پیچ خنک کننده به حالت انجماد در بیاید و همین امر باعث آب دادن پنل کولر گازی می شود.

تاثیر انسداد ناودانی کولر بر آب دادن پنل کولر گازی

سیستم اسپلیت ها به گونه ای است که آب ایجاد شده در سینی تخلیه یا ناودانی جمع شده و به وسیله شلنگ تخلیه خارج می شود. انسداد این لوله ها باعث می شود که آب از کولر بریزد. نکته دیگر در مورد این لوله های تخلیه این است که اگر جای گیری آن ها درست نباشد، منجر به آبریزی از پنل ها می شود. اگر سینی تخلیه حالت زنگ زدگی یا شکستگی پیدا کرده باشد، موجب همین مسئله خواهد شد.

کم‌ شدن گاز

یکی از دلایل آب دادن پنل کولر گازی کم شدن گاز در این سیستم می باشد. این امر عملکرد کولر را مختل ساخته و باعث یخ ردن کمپرسور خواهد شد. آب شدن این یخ ها باعث جمع شدن آب و ریزش آن از پنل های داخلی می شود.

عایق نبودن لوله ها و آب دادن پنل کولر گازی

دلیل مهم دیگر آب دادن پنل کولر گازی عایق نبودن لوله های آن است. به دلیل خنک بودن آن رطوبت هوا جذب شده و باعث ریختن آب خواهد شد.

سخن پایانی

هنگام خرید کولر گازی سعی کنید نکات مهم درباره آن را بدانید. از مهم ترین نکات در مورد این سیستم های سرمایشی، آب دادن پنل کولر گازی می باشد. گروه بامین تهویه بر آن‌ شده است که برای آشنایی شما با این قضیه، این مقاله را به نگارش در آورد. برندهای معتبری از جمله سامسونگ، هایسنس، ال جی، اجنرال و گری را می توانید در سایت ما مشاهده نمایید. سوالات خود را از کارشناسان و متخصصان گروه ما بپرسید.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید