منو
نصب فیلتر شنی استخر
نصب فیلتر شنی استخر

چهارشنبه 6 بهمن 1400

0 1441 84

نصب فیلتر شنی استخر

فیلتر شنی از محبوب ترین و پرکاربرد ترین فیلتر های تصفیه استخر در ایران به شمار می رود. در این مقاله، مراحل نصب و راه اندازی فیلتر شنی استخر، نحوه بکواش فیلتر شنی، زمان مناسب برای بکواش فیلتر شنی و... را مورد بررسی قرار داده ایم. با مطالعه این مطلب و نصب صحیح فیلتر شنی می توانید عملیات فیلتراسیون و تصفیه آب استخر را به بهترین شکل انجام داده و از استخری با آب تمیز و شفاف لذت ببرید.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با نصب و راه اندازی فیلتر شنی استخر با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. انواع فیلتر شنی استخر
  2. نصب فیلتر شنی
  3. راه اندازی فیلتر شنی
  4. شیر فیلتر شنی
  5. بکواش فیلتر شنی
  6. ضرورت بک واش فیلتر شنی و مزایای آن
  7. بهترین زمان برای بک واش فیلتر شنی چه زمانی است؟
  8. راهنمای خرید فیلتر شنی

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع فیلتر شنی، و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از مدل های فیلتر شنی به لینک زیر مراجعه نمایند.

 

استخرها به عنوان یکی از منابع تفریحی و سلامتی مهم در فصل‌های گرم سال بسیار محبوب هستند. اما حفظ کیفیت آب استخر و جلوگیری از رشد میکروب‌ها و آلاینده‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از ابزارهای کلیدی در تصفیه آب استخر، نصب فیلتر شنی است. در این مقاله، به نحوه نصب فیلتر شنی در استخرها و اهمیت آن برای حفظ کیفیت آب می‌پردازیم.

با مطالعه این مطلب و نصب فیلتر شنی بصورت صحیح و اصولی می توانید عملیات فیلتراسیون و تصفیه آب استخر را به بهترین شکل انجام داده و از استخری با آب تمیز و شفاف لذت ببرید.

نصب فیلتر شنی

انواع فیلتر شنی استخر

فیلتر تصفیه آب استخر وظیفه جداسازی ذرات معلق موجود در آب استخرها از جمله مو، چربی، ذرات خس و خاشاک، حشرات و... را دارد. فیلتر ها بر مبنای حجم آب استخر، میزان سرویس دهی، شیمیایی آب، هزینه کرد کارفرما، وجود ذرات و رسوبات و... انتخاب می شوند. 

انواع مختلفی از صافی (فیلتر) برای استخر در نظر گرفته می‌شود که از انواع صافی تحت فشار استخر ها می توان به انواع زیر اشاره کرد. 

  1. فیلترهای شنی 
  2. فیلترهای دیاتومی 
  3. فیلترهای کارتریجی (فشنگی) 

فیلترهای شنی را مفصل تر بررسی می‌کنیم. اما اشاره ای به دو نوع دیگر جهت آشنایی خواهیم کرد.

فیلترهای دیاتومی

این فیلتر ها از دیاتومیت (خاک پوسته نوعی جلبک) پر شده اند و دارای صفحاتی هستند که به صورت شعاعی در داخل فیلتر قرار گرفته اند و شامل چندین لایه پارچه با منافذ متفاوت هستند که تصفیه آب را انجام می دهند. به شبکه پارچه‌ای خانه‌های فیلتر هم گفته می‌شود که تصفیه آب توسط این شبکه پارچه ای انجام می‌شود.

فیلتر دیاتومی نیاز بیشتری به سرویس و نگهداری داشته و شبکه پارچه‌ای هر چند وقت یکبار تمیز شده و یا باید تعویض گردد. این فیلتر ها در سمت مکش پمپ هم قرار می‌گیرند.

فیلترهای کارتریجی (فشنگی) 

این فیلتر ها دارای سطوحی پارچه مانند هستند. همانند آنچه در فیلترهای تصفیه آب خانگی مشاهده می‌شود و بیشتر برای استخرهای با حجم کم یا حوضچه های آب سرد می‌توان از آنها استفاده کرد.

چون ذرات بیشتری را جدا سازی می کنند بستر فیلتر سریعتر دچار گرفتگی شده و نیاز به تمیز شدن دارد. و با توجه به شرایط گفته شده باید در موارد درست استفاده و نصب گردد.

فیلتر شنی

فیلتر های شنی که در سه نوع مخزن فلزی و فایبرگلاس و پلاستیکی تولید می‌شوند و با سیلیس پر می شوند. برای فیلتر های استخرهای خانگی از سیلیس با سه نمره بندی: دانه ریز (شکری)، دانه متوسط و دانه درشت که همان نمره ۱ و ۲ و ۳ هستند استفاده می شود.

بیشتر بخوانید. انواع فیلتر شنی

فیلتر شنی فایبرگلاس به علت خصوصیات بهتر مثل: اشغال فضای کمتر، مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی، سبک بودن و حمل و نقل آسان بیشتر مورد استقبال و استفاده قرار می‌گیرد.

فیلتر شنی فایبرگلاس

در ظرفیت‌های بالا از فیلتر شنی فلزی استفاده می گردد. آب از سطح سیلیس گذشته و ذرات در لابلای دانه بندی سیلیس ها گیر افتاده و آب تصفیه شده از انتها وارد لوله شده و به سمت استخر جریان می یابد. 

نصب فیلتر شنی

جهت نصب فیلتر شنی بهتر است موارد زیر را به دقت بررسی و انجام دهیم.

  1. فیلتر مناسب با حجم استخر را انتخاب کرده و میزان سرویس دهی استخر را هم در نظر بگیرید. همچنین هر فیلتری در دامنه )رنج (Range فشار مشخصی کار می‌کند. با توجه به پمپ فیلتر را انتخاب کنید تا تصفیه به درستی انجام شود.
  2. سعی کنید از برند و شرکت معتبر، فیلتر و سیلیس آن را تهیه کنید تا هزینه ای که کرده اید به هدر نرود.
  3. بعد از خرید فیلتر شنی و انتقال به محل نصب هنگام خارج کردن از بسته بندی مطمئن شوید تمام قطعات سالم بوده و کسری وجود نداشته باشد.
  4. فضایی که فیلتر نصب می شود باید نزدیک ترین فاصله به استخر را داشته باشد و فضای کافی جهت سرویس و نگهداری داشته باشد و محل نصب حتما کفشوی یا چاه تخلیه داشته باشد. همچنین از لوازم برقی مثل تابلو برق موتور های الکتریکی، تایمر و پمپ فاصله مناسب ایمنی را داشته باشد تا در خرابی های احتمالی یا پاشش آب باعث سوختن آن تجهیزات نشود.
  5. در فیلتر های فایبرگلاس سیستم لوله کشی را چک نمایید تا طبق دستورالعمل شرکت سازنده انجام شده باشد.
    سیستم لوله کشی فیلتر شنی فایبرگلاس
  6. لوله کشی فیلتر شنی فلزی باید طبق تصویر زیر انجام گردد.
    لوله کشی فیلتر شنی فلزی
  7. ابتدا سطح زیر فیلتر را تراز و تمیز کرده و در صورت امکان سکوی مناسب احداث کنید تا فیلتر روی آن بحث به صورت کاملا تراز نصب گردد.
  8. ابتدا فیلتر را بدون سیلیس در محل خود قرار داده و لوله کشی های مدنظر را با اتصالات جداشونده، (مهره و ماسوره) انجام دهید تا بعد از تکمیل شدن مسیرها اقدام به ریختن سیلیس به داخل مخزن کنید.
  9. برای هر فیلتر توسط شرکت سازنده وزن سیلیس مشخص شده است. اگر هم به اطلاعات دسترسی نداشته باشید حداکثر دو سوم حجم مخزن باید سیلیس پر شود. قبل از ریختن سیلیس به داخل مخزن های فایبرگلاسی از طلق مخصوص که همراه همه فیلترهای نو وجود دارد استفاده کنید. تا سیلیس به داخل رایزر نازل ها وارد نشود و همچنین به صورت یکنواخت پخش شود.
  10. در فیلتر های فایبرگلاس شیر سرویس را بعد از تمیز کردن لبه های مخزن فیلتر در دهانه فیلتر و جای خود قرار داده و کلمپ را طوری قرار دهید که نیمی از شیار آن روی شیر فیلتر شنی (شیر سرویس فیلتر) و نیمی دیگر لبه مخزن را در بر گرفته باشد. و سپس پیچها را طوری محکم کنید که واشر اورینگی شیر سرویس آب بندی را انجام دهد.
    شیر فیلتر شنی فایبرگلاس
  11. در فیلتر های فایبرگلاس شیر سرویس را بررسی کرده تا درست در جای خود محکم شده باشد و واشر آن نیز در جای خود باشد همچنین اگر گیج فشار و شیشه سایت گلس فیلتر را نصب نکرده اید آنها به صورت آب بند نصب کنید.
  12. فیلتر را با باز کردن مسیر آبگیری کرده و ابتدا بکواش بزنید تا گرد و خاک سیلیس ها خارج شود. همیشه در ابتدای راه اندازی مقداری آب تیره و کدر خارج می‌شود و سپس آب صاف و زلال خواهد شد. اگر از سیلیس های متفرقه و بی نام و نشان استفاده می کنید قبل از شارژ فیلتر با سیلیس‌های مذکور آنها را با آب به مدت زمان مناسب بشویید. 

راه اندازی فیلتر شنی

در هنگام راه اندازی فیلتر های شنی استخر نیز حتما موارد زیر را به دقت بررسی کنید.

  1. بعد از اطمینان از شارژ سیلیس کافی در مخزن فیلتر و صحت نصب قطعات و عدم نشتی از اتصالات اقدام به آبگیری فیلتر کنید.
  2. بعد از هواگیری فیلتر شیر را در حالت بکواش (Backwash) قرار دهید تا علاوه بر صحت کارکرد حالت بکواش کثیفی های سیلیس و لوله ها خارج گردد و فیلتر آماده بهره برداری گردد.
  3. حال پمپ را روشن کرده و گیج فشار فیلتر را تحت نظر بگیرید تا در محدوده مجاز باشد و علاوه بر آن تمام مسیرها را از نظر نشتی چک کنید بخصوص در فیلتر های فایبرگلاس  کلمپ نگهدارنده شیر وسرویس فیلتر و گیج فشار و سایت گلس فیلتر.
  4. پمپ را خاموش کرده و در حالت شستشوی فیلتر (Rinse) قرار دهید تا به مدت چند دقیقه (۲ تا ۵ دقیقه) فیلتر را شستشو دهد. این حالت همیشه بعد از بکواش کردن (Backwashing) که شستشوی فیلتر به صورت معکوس است نیز باید انجام شود و سپس پمپ را خاموش کنید. 
  5. شیر سرویس فیلتر را در حالت فیلتر Filter قرار دهید و حالا پمپ را روشن کنید. هم اکنون استخر شما توسط فیلتر، تصفیه خواهد شد و فیلتر شنی در سرویس تصفیه قرار گرفته است. 

نکته : در فیلتر های فایبرگلاس  برای تغییر وضعیت شیر سرویس فیلتر همیشه را پمپ را خاموش کرده و سپس تغییر وضعیت را انجام دهید تا به شیر آسیبی نرسد.

شیر فیلتر شنی

شیر فیلتر شنی (شیر سرویس فیلتر شنی) که یک شیر چند راهه است قادر است عملیات مختلفی را انجام دهد و هر کدام از حالت های آن معنا و مفهوم خاص خود را دارد.

شیر فیلتر شنی

Filter  : در این حالت تصفیه آب استخر انجام خواهد شد. که این حالت وضعیت نرمال استفاده از فیلتر است و بیشترین مدت زمان، فیلتر ها در این حالت خواهند بود.

Back Wash : بک واش یا شستشوی معکوس طبق آنچه در بالا به آن اشاره شد باعث خروج مواد گیر افتاده در بستر فیلتر شده و فیلتر را آماده استفاده مجدد می‌کند.

Rinse : حالت آبکشی فیلتر بعد از مرحله بک واش Back Wash است که باعث تخلیه آب کثیف از فیلتر میشود.

Waste : تخلیه آب استخر بدون اینکه نیاز باشد به بستر شنی فیلتر وارد شود در زمانی که می‌خواهند آب استخر را تخلیه کنند این حالت کاربرد دارد.

RECIRCULATE : این حالت برای چرخش آب در زمان عدم استفاده از استخر مورد استفاده قرار می گیرد.

Closed : خارج کردن فیلتر از مدار با این حالت انجام می شود.

نکته بسیار مهم: قبل از تغییر هر یک از وضعیت ها حتماً پمپ رو خاموش کنید.

سیلیس شیشه ای که حاصل از آسیاب و خرد کردن شیشه و فرآوری آنهاست از یکی از مواردی است که در بستر فیلترها مورد استفاده قرار می گیرد و دانه بندی های سیلیس های معدنی را نیز دارد. 
نکته : اگر استخر روباز بوده و یا توسط آب چاه و یا نهرهای آب پر می شود و احتمال وجود ذرات شن و ماسه در آب می باشد بهتر است قبل از فیلتر شنی از یک فیلتر دیسکی که قابل تمیز کردن استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه : تست کلر آب استخر

بکواش فیلتر شنی

در حالت بک واش فیلتر شنی (Back Wash - شستشوی معکوس) جهت جریان آب معکوس می‌شود. آب از پایین مخزن وارد شده و به سمت بالا حرکت کرده و ذراتی که در لایه بندی های سیلیس های فیلتر به دام افتاده اند را از جای کنده و به سمت خروجی بک واش که به فاضلاب میریزد هدایت می‌کنند. با این کار به بستر فیلتر مجدداً آماده بهره‌برداری خواهد شد. 

ضرورت بک واش فیلتر شنی و مزایای آن

یکی از دلایل بک واش فیلتر شنی جلوگیری از افت راندمان و افت فشار خروجی فیلترها و همچنین خراب شدن و کلوخه خشک شدن سیلیس ها و موارد فیلتر است.

با توجه به کیفیت آب از نظر PH و رسوب و سختی آب و املاح و ناخالصی‌های آب، این مواد می‌توانند در بستر فیلتر باعث مسدود شدن بستر و افت فشار فیلتر و در نهایت خروجی آلودگی از فیلتر شود. البته بسته به حجم استخر و سرویس دهی آن در زمان مشخص باید بکواش فیلتر شنی انجام شود. مثلاً در استخرهای خانگی حداقل هفته ای یک بار این کار انجام گردد و مدت زمان بکواش نیز حداقل بین ۳ تا ۵ دقیقه باشد.

مزایای بک واش فیلتر شنی

از مزایای بک واش فیلتر شنی می‌توان به جلوگیری از رشد تدریجی باکتری و آلودگی در بستر فیلتر شنی، جلوگیری از افت فشار جریان آب خروجی از فیلتر شنی و افزایش عمر سیلیس اشاره کرد. بک واش فیلتر شنی همچنین به کارکرد صحیح فیلتر کمک بزرگی می کند.

بهترین زمان برای بک واش فیلتر شنی چه زمانی است؟

بهترین زمان برای بکواش فیلتر شنی زمانی است که افت فشار اندازه‌گیری شود. برای این کار لازم است قبل و بعد از فیلتر گیج فشار نصب شود و اگر اختلاف فشار بین دو گیج بین ۱۰ تا ۲۰ psi باشد باید حتماً بکواش انجام شود.

در نهایت نگهداری فیلتر و بکواش به موقع فیلتر شنی به بهبود فیلتراسیون و افزایش عمر کارکرد فیلتراسیون می انجامد. استفاده از فیلترهای شنی مناسب و با کیفیت و سیلیس مناسب و با کیفیت می تواند مانع هزینه‌های اضافی شود.

لازم به ذکر است فیلتر ها قادر به ضدعفونی آب نیستند و برای این منظور باید از کلر‌زنی و یا دستگاه ازن ساز و ... که مخصوص گندزدایی از آب هستند استفاده شود.

در صورتی که قرار باشد بو از آب حذف شود باید از کربن اکتیو یا آنتراسیت در بستر فیلتر به عنوان ماده افزودنی در سطح بالای فیلتر و روی سیلیس ها استفاده کرد.

راهنمای خرید فیلتر شنی

فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تصاویر، اطلاعات فنی، مشخصات و قیمت انواع فیلتر شنی تصفیه آب خانگی، فیلتر شنی استخر، فیلتر شنی فایبرگلاس، گالوانیزه و... در مدل ها و برندهای گوناگون را جهت مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است.

همچنین می توانید جهت دریافت مشاوره و خرید فیلتر شنی با کارشناسان بامین تهویه تماس حاصل نمایید.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر