منو
آشنایی با نصب و تنظیم رگولاتور فشار ضعیف (بالانسر) گاز
آشنایی با نصب و تنظیم رگولاتور فشار ضعیف (بالانسر) گاز

یکشنبه 3 اسفند 1399

0 4431 632

آشنایی با نصب و تنظیم رگولاتور فشار ضعیف (بالانسر) گاز

رگولاتور وسیله ای است که با توجه به سیستم های مکانیکال داخلی قادر است فشار بالای گاز ورودی را گرفته و با توجه به نیاز مصرف کننده با فشار کمتری تحویل مشترک نماید.بر این اساس رگولاتورها دارای سایزهای مختلف و فشارهای مختفی می باشند.رگولاتور با توجه به مکانیزمی که برخوردار است باید در محیط های باز استفاده شود.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با آشنایی با نصب و تنظیم رگولاتور فشار ضعیف (بالانسر) گاز با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. رگولاتور چیست؟
  2. اجزای اصلی یک رگولاتور

 

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع مدل های مشعل، و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از مدل های مشعل به لینک زیر مراجعه نمایند.

رگولاتور چیست؟

رگولاتور وسیله ای است که با توجه به سیستم های مکانیکال داخلی قادر است فشار بالای گاز ورودی را گرفته و با توجه به نیاز مصرف کننده با فشار کمتری تحویل مشترک نماید.بر این اساس رگولاتورها دارای سایزهای مختلف و فشارهای مختلفی می باشند.رگولاتور با توجه به مکانیزمی که برخوردار است باید در محیط های باز استفاده شود،برای محیط های بسته از نوعی رگولاتور ثانویه خاصی بنام بالانسر استفاده می شود این نوع رگولاتور فاقد سیستم قطع بالا ( شات اف  Shut off )، سیستم قطع پایین و همچنین ونت ( vent) می باشد.آشنایی با نصب و تنظیم رگولاتور فشار ضعیف ( بالانسر ) گاز
ونت حالتی در رگولاتور است که به دلیل افزایش ناگهانی فشار گاز در شبکه ، سیستم قطع بالای رگولاتور به هر دلیلی ممکن است عمل ننماید،در این حالت رگولاتور برای جلوگیری از ورود گاز با فشار بالا به ساختمان،این گاز را بصورت ونت در هوا آزاد می نماید.رگولاتور گاز معمولا در ابتدای خط گاز ورودی به موتورخانه قرار می گیرد و در ساختمان های متوسط فشار PSI 2 را به PSI 1/4 تقلیل می دهد.

بالانسر ( متعادل کننده فشار گاز ) وسیله ای است که وظیفه ایجاد تعادل در فشار گاز ورودی را بر عهده دارند.جهت عملکرد صحیح مشعل های گازی که روی خط تغذیه مشعل نصب می شود.فشار گاز مورد نیاز مشعل های گازی در ظرفیت های مختلف،متفاوت می باشد.فشار گازی خروجی از رگولاتور برای مشعل های تا ظرفیت 500،000 کیلوکالری در ساعت حداقل 17.5 میلی بار و برای مشعل های با ظرفیت 500،000 تا 1500،000 کیلوکالری در ساعت حداقل 50 میلی بار و در ظرفیت های بالاتر 100 الی 150 میلی بار تنظیم می گردد.

توجه:

  1. در مشعل های گازی که فشار گاز تغدیه آنها،از 150 میلی بار بیشتر باشد استفاده از رگولاتور گاز جهت کاهش فشار گاز و یا بالانسر ( استابلایزر ) جهت تنظیم فشار گاز الزامیست.
  2. چنانچه دو یا چند مشعل هم زمان از یک خط لوله گاز تغدیه می شوند به منظور تقسیم افت فشار گاز ،نصب بالانسر ) Balancer ) برای هر یک از مشعل ها ضروری است.

اجزای اصلی یک رگولاتور

  1. بدنه بالایی نگهدارنده دیافراگم
  2. صفحه آب بند
  3. پیچ تنظیم
  4. واشر آب بندی
  5. محل تخلیه گاز
  6. صفحه پایینی نگهدارنده دیافراگم
  7. نشیمنگاه شیر
  8. دیافراگم
  9. فنر تنظیم فشار خروجی رگولاتور

بدنه شیر رگولاتور و کارکرد به این گونه است که توسط فشار فنر بر روی اهرم نگهدار نشیمنگاه شیر میزان گاز خروجی از اوریفیس رگلاتور تنظیم و فشار در میزان مورد نظر تنظیم می گردد.

حجم و فشار گاز مورد نیاز مشعل با توجه به شرایط گاز ایران از رابطه زیر محاسبه می گردد:

میزان گاز( بر حسب متر مکعب در ساعت ) = 9000/Q

Q= حداکثر توان مشعل ( برحسب کیلوکالری بر ساعت )

با تشکر از اعتماد شما،فروشگاه اینترنتی بامین تهویه با ارائه ی تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات انواع مشعل امکان مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات فنی شما می باشند.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر