منو
نحوه ی عملکرد بادگیرها
نحوه ی عملکرد بادگیرها

دوشنبه 13 دی 1400

0 1129 86

نحوه ی عملکرد بادگیرها

گرمای خیلی زیاد و اشعه ی سوزان خورشید در روزهاى گرم و بلند تابستان آن چنان وجود بادگیرها را به خصوص در مناطق گرم کویری ضرورى ساخته است که بی اغراق مى توان گفت زندگی بدون آنها غیرممکن و طاقت فرسا مى باشد. بادگیرها باتوجه به جهت وزش باد در انواع چهارگوش، هشت گوش، مستطیل شکل و یا خرطومى ساخته می شوند. در ادامه مقاله به بررسی عملکرد بادگیرها خواهیم پرداخت.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی درمورد طرز عملکرد بادگیر ها با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. آشنایی با ساخت انواع بادگیرها
  2. طرز کار بادگیرها

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع هواساز، و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از انواع هواساز به لینک زیر مراجعه نمایند.

جهت مشاهده لیست انواع هواساز کلیک نمایید.


گرمای خیلی زیاد و اشعه ی سوزان خورشید در روزهاى گرم و بلند تابستان آن چنان وجود بادگیرها را به خصوص در مناطق گرم کویری ضرورى ساخته است که بی اغراق مى توان گفت زندگی بدون آنها غیرممکن و طاقت فرسا مى باشد.

آشنایی با ساخت انواع بادگیرها

بادگیرها بسته به جهت وزش باد منطقه به صورت هاى چهارگوش، هشت گوش، مستطیل شکل و یا خرطومى شکل ساخته مى شوند.

بادگیرهای چهارگوش و هشت گوش براى مناطقى مناسب ترهستند که باد جهت مشخصی ندارد و در تابستان جهت آن از شمال به جنوب یا از مشرق به مغرب می باشد. بادگیرهای مستطیل شکل بیشتر در مناطقی ساخته می شوند که در تابستان جهت باد در آنجا به طور معمول از شمال شرقی به جنوب غربی است و بادگیرهاى خرطومى شکل مخصوص مناطقى با طوفان سهمگین شنى و گردبادها مى باشد در این حالت بادگیر در جهت شمال شرقى ساخته مى شود.

در تصاویر زیر دو نمونه از بادگیرها را نشان مى دهد. قسمت بالایی بادگیر داراى چندین محفظه مستطیل شکل دراز است که جریان باد از آن عبور مى کند. طرح بادگیرهای مختلف از نظر ارتفاع، محفظه های عبور باد، محل بادگیر، نسبت به ساختمان و جهت وزش باد منطقه متفاوت است.

بادگیر هشت گوش

بادگیر مستطیلی

طرز کار بادگیرها

عبور هوا از بادگیر به خاطر دما و چگالى هوا در اطراف آن است. اختلاف چگالى، کششى را به وجود مى آورد که آن نیز خود جريان هوا به داخل و خارج را به دنبال دارد.

جريان باد در پایین بادگیر به وسیله درهای اتاق زیر آن، قابل کنترل میباشد ( در شهر يزد زیر بادگیرها ایوان بزرگى که معمولاً در ندارد قرار گرفته و به آن اصطلاحاً تالار مى گویند).

پیشنهاد مطالعه: هواساز چیست و چه کاربردی دارد؟

عمل يک بادگیر در يک شبانه روز به وضع باد و ساعت مربوطه بستگى دارد. در شب اگر وزش باد نباشد، بادگیر شبیه به یک دودکش عمل مى کند، یعنى جريان باد از پایین به بالا مى باشد. دیوارهاى بادگیر در مدت روز گرما را جذب کرده اند و گرما که به دیواره هاى داخلى بادگیر نفوذ کرده موجب مى شود تا هواى داخل بادگیر را گرم کرده و به طرف بالا بفرستد.
جریان هوا در بادگیر
شکل و ساختمان بالاى بادگیر یعنی ضخامت ديوارها و مقطع افقى محفظه هاى باد طوری طرح ريزى شده اند که بتوانند گرماى به دست آمده را مدت زيادي نگهدارى کنند تا عمل فوق به خوبى انجام گیرد.

از آنجایی که چگالى هواى گرم از هواى سرد کمتر است فشار هوا در قسمت بالاى بادگیر کمتر مى باشد و اىن موجب مى شود تا نیروى کششى در جهت چگالى کمتر ایجاد شود. در نتیجه هواى داخل تالار به طرف بالاى بادگیر کشیده شده و هواى آزاد و خنک شب داخل تالار مى شود ( مى دانیم که در کویر برخلاف روزها که هوا بسیار گرم است شب ها بسیار خنک و سرد مى باشد).

حالتى که بیان شد براى زمانى بود که در هواى آزاد بادى در جریان نباشد. حال اگر باد نیز در جریان باشد باد با فشار از طرىق محفظه ها داخل بادگیر مى شود و اگرچه اندکى در اثر تماس با دىوارهاى بادگیر گرم مى شود، با اينحال چون مقدار اىن گرما کم است هواى داخل تالار و ىا اتاق را خنک تر از هواى اطراف مى کند و عمل تبرید را هم چنان انجام مى دهد.

روزها زمانى که باد وجود ندارد عمل بادگیر عکس عمل دودکش مى باشد. ديواره هاى قسمت بالایی بادگیر که شب خنک شده اند باد داخل آن را سرد کرده و به طرف پایین می فرستند، باد خنک پس از عبور از داخل تالار به طرف خارج حرکت مى کند حال اگر هنگام روز باد نیز وجود داشته باشد نسبت مقدار جريان باد افزایش مى یابد البته اين را بايد درنظر گرفت که عمل بادگیرها در مدت یک روز یا یک شب ثابت نیست و در اثر افزاىش و کاهش دما، شدت اشعه خورشید، سرعت باد و عوامل دیگر تغییر مى کند.

عمل يک بادگیر در مدت شبانه روز در بودن يا نبودن باد تغییر مى کند. خطوط ممتد نشان دهنده جهت جريان هوا در روز و شب وقتى که باد باشد و خطوط خط چین نشان دهنده جريان هوا در شب بدون وزش باد مى باشد.

همانطور که در تصویر زیر مشخص است دیوار و مدخل عبور باد در مدت روز گرما را جذب مى کنند و در شب گرما را پس مى دهند روز بعد ديوارها خنک هستند وقتى باد نوزد هواى گرم مجاور در جهت کمان هاى ممتد از محفظه ها (1) داخل مى شود و پس از تماس با ديوار خنک مى گردد درها در قسمت پایین بادگیر به اتاق یا تالار (4) و زیرزمین (6) باز مى شوند.
جریان باد در شب و روز

با تشکر از اعتماد شما،فروشگاه اینترنتی بامین تهویه با ارائه ی تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات انواع هواساز امکان مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات فنی شما می باشند.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر