منو
عیب یابی هواساز
عیب یابی هواساز

شنبه 27 شهریور 1400

0 1186 134

عیب یابی هواساز

هواساز با انجام تمامی عملیات تهویه مطبوع : ضدعفونی و پاک سازی هوا، سرمایش و گرمایش، رطوبت گیری و... کامل ترین دستگاه در صنعت تهویه مطبوع به شمار می رود. دستگاه هواساز همانند سایر دستگاه های تهویه مطبوع ممکن است در عملکرد با مشکل و یا اختلالی مواجه شود. در این مقاله مشکلات و عیوب احتمالی این دستگاه را مورد بررسی قرار داده، تا با عیب یابی هواساز و همچنین ارائه راه حل هایی جهت رفع عیوب مربوطه، استفاده از این دستگاه کاربردی را برای شما آسان نموده و معایب این دستگاه را به حداقل برسانیم.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با عیب یابی دستگاه هواساز با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. فن هواساز کار نمیکند.
  2. فن هواساز با صدای زیاد کار میکند.
  3. هوادهی هواساز کافی نیست.
  4. هوادهی هواساز زیاد است.

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع مدل های هواساز بامین تهویه، و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از مدل های هواساز به لینک زیر مراجعه نمایند.

 

هواساز تمامی عملیات تهویه مطبوع اعم از ضدعفونی و پاک سازی هوا، سرد کردن، گرم کردن، تامین هوای تازه، رطوبت گیری و... را به وسیله تجهیزات مختلف انجام می دهد. به همین جهت هواساز کامل ترین دستگاه در صنعت تهویه مطبوع به شمار می رود.
دستگاه هواساز نیز همانند سایر دستگاه های تهویه مطبوع ممکن است در عملکرد با مشکل و یا اختلالی مواجه شود. در این مقاله مشکلات و عیوب احتمالی این دستگاه را مورد بررسی قرار داده ، تا با عیب یابی هواساز و همچنین ارائه راه حل هایی جهت رفع عیوب مربوطه ، استفاده از این دستگاه کاربردی را برای شما آسان نموده و معایب این دستگاه را به حداقل برسانیم.

عیب یابی هواساز

فن هواساز کار نمیکند

  1. باید پس از اقدامات لازم جهت عیب یابی برای عدم عملکرد فن و اطمینان از سوختن فیوز، باید فیوز را تعویض نمود چرا که وظیفه برق رسانی به فن برعهده فیوز بوده و سوختن آن موجب عدم عملکرد فن میشود.
  2. تسمه انتقال قدرت پاره شده است همان طور که می دانید تسمه وظیفه انتقال قدرت از الکتروموتور به پولی فن را دارا می باشد پس اگر آسیبی  اعم از  خوردگی یا پارگی به تسمه وارد شده باشد باید آن را تعویض نمود.
  3. پولیموتور ی فن هواساز شل شده است،  هر گونه عملکرد ناقص در سیستم مکانیکی باعث برهم زدن کل چرخه انتقال قدرت خواهد شد، پس اگر پولی شل شده باشد باید آن را دقیقاً بررسی کرده و در صورت نیاز  با ابزار مناسب آن را محکم نمود تا سیستم عملکرد مناسبی داشته باشد.
  4. جریان برق به موتور هواساز نمیرسد، در زمانی که برق رسانی انجام نمیشود مهمترین بررسی باید روی کابل و اتصالات موتور الکتریکی صورت پذیرد و ازعدم وجود هرگونه خوردگی پارگی و قطعی بر روی کابلهای اطمینان حاصل شود،اگر مشکلی در آنها وجود نداشت باید منبع تامین برق را بررسی نمود.
  5. فن هواساز در چرخش، با بدنه تماس دارد و مانع حرکت فن می شود با بررسی علت عدم حرکت فن، اگر مطمئن شده اید که فن در مسیر دورانی خود نبوده احتیاج به تراز و تنظیم دارد که باید با ابزار مناسب این کار را انجام دهید. در بسیاری از موارد خوردگی شفت هواساز دلیل اصلی این اتفاق است که باید شفت تعمیر و یا به کل تعویض شود.
  6. ولتاژ ورودی تغذیه کافی نمی باشد، درصورتیکه جهت راه اندازی این سیستم باید و ولتاژ ورودی متناسب با نیاز راه اندازی ابزاری باشد که در سیستم به کار برده شده است، اگر میزان برق ورودی کافی نباشد سیستم عملکرد خوبی نداشته و موجب آسیب و ابزارآلات وقطعات موجود خواهد شد، بررسی ولتاژ ورودی یکی از مهمترین دلیل کارکرد صحیح مجموعه میباشد لذا آن را بررسی کنید و در صورت کافی نبودن ولتاژ مناسب آنرا رفع عیب نمایید.

فن هواساز با صدای زیاد کار میکند

  1. فن هواساز به حلزونی برخورد میکند، در این حالت امکان دارد فن تاب برداشته باشد و یا لق باشد. باید هماهنگی بین چرخ و حلزون ایجاد شود تا فن بی صدا و یا با صدای کم کار کند.
  2. امکان دارد اجزای ف هواساز و موتور الکتریکی به طور صحیح در جای خود قرار نگرفته باشند که برای این موضوع حتماً باید اتصالات و پیچهای به کار رفته در اجزای مربوطه را به طور کامل بررسی کرد و در صورت شل بودن و یا هرز بودن پیچ ها آنها را محکم و یا تعویض نمود.
  3. این امکان وجود دارد که سیستم محرکه و فن هواساز  به طور صحیح انتخاب نشده باشد که با بررسی سیستم محرکه و مکانیکی به کمک کارشناس مربوطه با انتخاب صحیح سیستم محرکه عملکرد صحیح آن بررسی شود که این موضوع میتواند مغایرت ابعادی و یا موارد دیگر باشد که به تشخیص متخصص و کارشناس نیازمند است و اگر نیاز باشد حتماً آنها را تعویض نمایید.
  4. یاتاقان های شفت فن تلرانس مجاز را از دست داده اند که این مسئله با توجه به کارکرد زیاد و نوسانات بالا و یا تقلبی بودن یاتاقان در سیستم اتفاق می افتد ، طبیعتاً جهت تعویض یاتاقان ها و یا رفع عیب و از بین بردن تلرانس های موجود بین شفت و یاطاقان اقدامات لازم را باید به عمل آورد.
  5. شفت بالانس دینامیکی خود را از دست می دهد که در صورت به وجود آمدن این مشکل، بلافاصله رفع عیب و بالانس استاتیکی و دینامیکی شفت جهت حرکت و عملکرد صحیح اقدام اولیه خواهد بود،  اما زمانی که با بالانس مشکل حل نشد و همچنان با صدای  زیاد کار می کند تعویض شفت آخرین راه حل خواهد بود.
  6. امکان دارد سرعت هوای خروجی زیاد باشد که در این صورت باید به بررسی ابعاد کانال خروجی و طول موثر کانال خروجی اقدام نمود تا با انتخاب کانالی با ابعاد مناسب و طول موثر صدای به وجود آمده را کم کرد.
  7. جسم خارجی در داخل حلزون فن هواساز  وارد شده است طبیعتا وقتی جسم خارجی به داخل مکانیزم وارد شود باعث  اختلال سیستم خواهد شد لذا سریعاً نسبت به خارج کردن جسم خارجی از داخل حلزون باید اقدام کرد.
  8. موتور الکتریکی با صدا کار میکند صدای غیرعادی موتور شامل مسائل گوناگون خواهد بود ، با بلبرینگ ها و سایر اجزای موتور الکتریکی باید جستجو کرد اگر نیاز به تعویض قطعات باشد آن را تعویض و یا در صورت برطرف نشدن مشکلات باید آن قطعات معیوب را تعویض نمود.
  9. شفت فن خورده شده باشد .شایع ترین مشکلی که در هواسازها بدلیل عدم روغن کاری یاتاقان ها بوجود می آید خوردگی شفت و ایجاد صدا در قسمت تماس یاتاقان به شفت است .در این حالت شفت هواساز باید خارج شده و با جوشکاری و تراشکاری و یا تعویض شفت مشکل را حل نمود.

پیشنهاد مطالعه : تعمیر هواساز

هوادهی هواساز کافی نیست

  1. فن هواساز در جهت اشتباه می چرخد که این اشتباهات مواردی است که می تواند اشتباهات فردی در هنگام نصب و اتصالات الکتریکی باشد پس جهت چرخش را باید بازدید و اصلاح نمود.
  2. سرعت چرخش فن دستگاه کم است برای رفع این مشکل بازدید سرعت چرخش فلکه مهمترین اقدام خواهد بود.
  3. دمپر های موجود در مسیر هوا کثیف شده است که با بازکردن دمپرها و تمیز کردن آنها این مشکل رفع می شود.
  4. کویل یا فیلتر در مسیر هوا کثیف شده است که این نتیجه ی کار کرد زیاد می باشد و ورود و خروج هوا در سیستم آلودگی هایی را هم به همراه خواهد داشت پس باید کویل ها و فیلتر ها را تمیز کرده و در صورتیکه فیلترها قابل شستشو باشند بهتر است آنها را بشویید. فیلتر های غیر قابل شستشو باید در زمان مناسب یا هوای فشرده نظافت و یا تعویض گردند.بگ فیلتر ها فیلتر هپا فیلتر پلیتد از این نوع فن ها هستند.
  5. فن کوچک برای سیستم انتخاب شده است که با توجه به آیتم های موجود باید میزان ابعاد کانال و همچنین مسیر هوادهی و افت فشار با توجه به مدارک طراحی سیستم بررسی فن مناسب برای این سیستم انتخاب نمایید تا هوادهی به مقدار نیاز باشد.
  6. انتخاب الکتروموتور با توان کمتر از نیاز میتواند در کمتر شدن میزان هوادهی و تامین افت فشار دستگاه موثر باشد.

هوادهی هواساز زیاد است

  1. قدرت موتور انتخاب شده در این سیستم زیاد است که کنترل مشخصات از موتور و مقایسه آن با اطلاعات کارخانه سازنده در کاتالوگ باید زیر نظر کارشناس مربوطه بررسی در انتخاب موتور مناسب دقت شود.
  2. سرعت چرخش فن بالاست که این امر را باید در مدارک طراحی بازدید کرد که با توجه به طراحی های لازم به سرعت چرخش مناسب دست پیدا کرد تا میزان هوادهی به اندازه کافی باشد.
  3. دمپر بیش از اندازه باز است که این امر مستلزم انتخاب و تنظیم دمپر به اندازه کافی بوده و پس از تنظیم دهانه دمپر درب را ببندید و به اندازه کافی هوادهی صورت پذیرد.
  4. درب مربوط به بدنه هواساز باز است ، از بسته بودن درب هواساز مطمئن شوید.
  5. فن نسبت به سیستم بزرگ انتخاب شده است که این امر نیز نیاز به بررسی مدارک طراحی سیستم دارد که با انتخاب فن مناسب با توجه به سیستم مربوطه این مشکل برطرف شود.

سخن پایانی

عیب‌یابی هواسازها یکی از اقدامات اساسی برای حفظ کیفیت تهویه و تاثیرگذاری در راحتی کاربران است. با انجام به موقع اقدامات عیب‌یابی و بهینه‌سازی، می‌توان به دوام بالاتر و عملکرد بهینه سیستم‌های تهویه دست یافت. به عنوان یک ابزار ضروری در فضاهای مسکونی و تجاری، هواسازها با اداره و نگهداری صحیح، محیط زندگی را بهبود می‌بخشند و به سلامت و راحتی ساکنان کمک می‌کنند.

با تشکر از اعتماد شما، فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تصاویر،اطلاعات فنی، مشخصات و قیمت انواع هواساز و ایرواشر را جهت مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات شما می باشند.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر