منو
سیستم احتراق پکیج گازی
سیستم احتراق پکیج گازی

یکشنبه 29 اردیبهشت 1398

0 3492 957

سیستم احتراق پکیج گازی

سیستم احتراق پکیج گازی : در استاندارد های ملی و اروپایی , سیستم احتراق لوازم گاز سوز بر اساس نحوه تامین هوای مورد نیاز برای احتراق و روش تخلیه گاز های ناشی از احتراق گروه بندی می شوند. سیستم احتراق پکیج گازی در دو نوع سیستم A و سیستم B دسته بندی می شوند.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با سیستم احتراق پکیج گازی با عناوین زیر در این مقاله بیان شده است.

  1. طبقه بندی لوازم گاز سوز
  2. پکیج گازی فن دار با محفظه احتراق باز
  3. پکیج گازی فن دار با محفظه احتراق بسته
  4. روش های نصب مجاز دودکش پکیج های شوفاژ دیواری فن دار
  5. محل و نحوه نصب پکیج فن دار با محفظه احتراق بسته
  6. مشاوره و فروش بهترین پکیج های گرمایشی در بامین تهویه

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع مدل های پکیج های گرمایشی، و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از مدل های پکیج دیواری و زمینی به لینک زیر مراجعه نمایند.

 

طبقه بندی لوازم گاز سوز


در استاندارد های ملی و اروپایی لوازم گاز سوز بر اساس نحوه تامین هوای مورد نیاز برای احتراق و روش تخلیه گاز های ناشی از احتراق گروه بندی می شوند .بر این اساس تمام لوازم گاز سوز اعم از فن دار یا بدون فن در یکی از سه گروه عمده زیر قرر می گیرند:

 

لوازم گاز سوز گروه A


این گروه از لوازم گاز سوز هوای لازم برای احتراق را از فضای نصب تامین می کنند و برای تخلیه ی گاز های ناشی از احتراق به تجهیزات خاص نیاز ندارند. ظرفیت حرارتی این لوازم گاز سوز کمتر از ۷/۱۱ کیلو وات در ساعت است.
اجاق گاز و بخاری های بدون دودکش در این گروه قرار می گیرند.

سیستم احتراق پکیج گاز سوز

پکیج گازی گروه B


پکیج گازی گروه B به دو زیر گروه B1 و B2 تقسیم می شوند. در هر دو زیر گروه هوای لازم برای احتراق از فضای نصب تامین می شود و در هر دو نیز برای تخلیه گاز های ناشی از احتراق به تجهیزات خاص نیاز است. تفاوت پکیج های گاز سوز B1 و B2 در نوع این تجهیزات می باشد.
پکیج گازی گروه B1 مجهز به کلاهک تعدیل می باشند ، در مقابل پکیج گازی گروه B2 نیازی به کلاهک تعدیل ندارند و جهت خروج گازهای احتراق دارای فن است.

سیستم احتراق پکیج گاز سوز

مزایای پکیج گازی گروه B2 نسبت به گروه B1


مزایای پکیج گازی گروه B2 نسبت به گروه B1 در تخلیه گازهای ناشی از احتراق آنهاست. این مزایا عبارتند از :

  • تخلیه اجباری و سریع گاز های ناشی از احتراق بوسیله فن
  • استفاده از دود کش های با قطر کمتر 
  • عدم نیاز به طول عمودی دودکش

 

پکیج گازی گروه C


در این گروه هوای لازم برای احتراق از فضای نصب پکیج تامین نمی شود و برای تخلیه ی گاز های ناشی از احتراق به تجهیزات خاص نیاز است.

مزایای پکیج گازی گروه C نسبت به گروه A و B

مزیت این گروه از پکیج  گاز سوز نسبت به پکیج  گاز سوز گروه A و B در تامین هوای احتراق آنهاست. 

بدین صورت که این گروه از پکیج گاز سوز هوای لازم برای احتراق را از فضای خارج ساختمان تامین می کنند و به هوای داخل فضای نصب نیازی ندارند بنابر این مشکل کاهش سطح اکسیژن فضای نصب پیش نخواهد آمد.
این گروه از پکیج های گازی همچنین می توانند از نوع فن دار باشند که در این صورت مزیت تخلیه اجباری گاز های ناشی از احتراق را نیز دارند. 

پکیج گازی با محفظه احترق بسته (Room Sealed) جزو این گروه است.

سیستم احتراق پکیج گاز سوز

در صورتی که هوای لازم برای احتراق وسیله گاز سوز از فضای آزاد تامین می شود. مشکل محدودیت اکسیژن داخل ساختمان رفع می شود. وسایل گاز سوزی که دارای محفظه احتراق بسته هستند از فضای نصب ایزوله می باشند .این وسایل هوای مورد نیاز برای احتراق را از فضای خارج ساختمان تامین می کنند به این ترتیب کارکرد آنها از فضای داخل ساختمان مستقل بوده و میزان اکسیژن فضای نصب را تغییر نمی دهند.

پیشنهاد مطالعه : تعمیر منبع انبساط پکیج

پکیج گازی فن دار با محفظه احتراق باز


آن دسته از پکیج های گاز سوز را که تخلیه محصولات احتراق آنها اجباری و توسط فن صورت می پذیرد پکیج گازی فن دار می نامند. 
 ویژگی ها و مزایای این سیستم (گروه B2) عبارت است از :

  1. این سیستم برای تخلیه ی محصولات احتراق از فن استفاده می نماید و هوای لازم برای احتراق نیز از محیط نصب دستگاه تامین می شود.
  2. با توجه به وجود فن جهت خروج محصولات احتراق نیاز به دودکش ساختمانی با طول عمودی نمی باشد و همچنین در این مدل می توان از دودکش با قطر کمتر تیز استفاده نمود.
  3. دودکش دستگاه های محفطه احتراق باز توسط شرکت سازنده ارائه می شود و طول و قطر دودکش نیز با توجه به اعلام شرکت باید لحاظ گردد.
  4. دستگاه گاز سوز فن دار با محفظه احتراق باز هوای لازم برای احتراق را از فضای نصب تامین می نماید.بنابراین تمام قوانین لازم و مقررات ملی ساختمان درمورد تامین هوا برای دستگاه های گاز سوز برای دستگاه های فوق نیز لازم الاجرا است.
  5. دودکش دستگاه گاز سوز فن دار با محفظه احتراق باز باید بصورت ثابت و محکم به هم متصل شده و از دود بند بودن دودکش در کل طول مسیر اطمینان حاصل نمود.
  6. دستگاه های گاز سوزی که از فن جهت تخلیه محصولات استفاده می نمایند در هنگام نصب حتی الامکان بهتر است دودکش آنها دارای حداقل ۳٪شیب منفی باشد تا آب بوجود آمده در اثر کندانس احتمالی محصولات احتراق و یا آب باران به داخل دستگاه باز نگردد.
  7. نصب دستگاه گاز سوز فن دار با دودکش عمودی باید با استفاده از قطعات موجود در کیت مخصوصی که توسط شرکت سازنده در دسترس قرار می گیرد صورت پذیرد.
  8. تمامی مدل های دستگاه های گاز سوز فن داربا محفظه احتراق باز باید با ترمینالی که توسط شرکت سازنده معرفی می شود نصب گردد.
  9. حداقل فاصله خروجی دودکش دستگاه فن دار محفظه احتراق باز تا دیوار مقابل در حالت افقی و عمودی ۶۰ سانتی متر بوده و فاصله ی بیشتر از آن با توجه به قدرت فن توسط شرکت سازنده تعیین می گردد.
  10. دودکش دستگاه های فن دار نباید مستقیما با شیشه / پنجره (حتی غیر باز شو )در ارتباط بوده و حتما باید بوسیله ی یک واسط فلزی از شیشه عبور نماید.
  11. لوله دودکش در محل عبور از دیوار می بایست با استفاده از سیمان ، درزبند دودکش و یا یک ماده مناسب دیگر که در مقابل نفود هوا مقاوم باشد درزگیری شود.  

اتصال دودکش پکیج شوفاژ دیواری مجهز به فن (تخلیه اجباری) به دودکش ساختمان با در نظر گرفتن شرایط ذیل امکان پذیر می باشد:

  1. دودکش ساختمان مشترک نباشد و بصورت مستقل اجرا شده باشد.
  2. از درزبندی اتصالات دودکش و عدم نشتی آن در طول مسیر اطمینان حاصل گردد.
  3. مکش دودکش مناسب و توانایی خروج محصولات احتراق را داشته باشد.

نکته : با توجه به اینکه فشار  داخل دودکش در این سیستم ها مثبت است درزبندی اتصالات و سوراخ نشدن دودکش در این سیستم ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

مزایای تخلیه اجباری محصولات احتراق عبارتند از:

  1. امکان استفاده از دودکش با قطر کمتر
  2. امکان استفاده از دودکش با طول کمتر
  3. عدم نیاز به طول عمودی برای دودکش
  4. سهولت نصب و انعطاف پذیری وسیله گاز سوز
     

پکیج گازی فن دار با محفظه احتراق بسته


پکیج گازی با محفظه احتراق بسته (Room Sealed)در گروه c  قرار میگیرد.  در این دستگاه ها علاوه بر آنکه گاز های سمی ناشی از احتراق بصورت اجباری به خارج از فضای نصب هدایت می شوند،هوای مورد نیاز برای احتراق نیز از خارج فضای نصب تامین می گردد که این مزیت سبب افزایش سطح ایمنی ساکنین می شود.
 موضوع تامین هوای مورد نیاز برای احتراق از خارج فضای نصب زمانی اهمیت بیشتری می یابد که بدانیم مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان با تاکید بر استفاده از در ها و پنجره های درز بندی شده با جدیت بسیار در حال اجرا و پیگیری است.
 

الزامات ساختاری و آزمونهای وسایل گاز سوز با محفظه احتراق بسته


وسایل گاز سوز با محفطه احتراق بسته (Room Sealed)بایستی بتوانند تمام تست های ساختاری و عملکردی مطرح شده در استاندارد بین المللی EN483 را با نتیجه مطلوب بگذرانند.در حال حاضر گواهینامه فنی صادره از سوی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ، مبین چنین انطباقی است.

برخی از تست ها و آزمونها که به صورت ادواری و تحت نظر این مرکز صورت می پذیردبه شرح ذیل می باشد:

  1. تست و آزمون عدم نشتی محصولات احتراق از محصول به محیط خارج و به عبارت دیگر سلامت مدار های آب ،‌گاز و احتراق
  2. سنجش کیفیت مواد و قطعات بکار رفته و پایداری آنها نظیر مقاومت حرارتی عایقها و پلیمر واشر های درزبندی دودکش
  3. اندازه گیری توان های ورودی و خروجی و راندمان دستگاه
  4. صحت عملکرد دودکش و متعلقات مربوطه به آن و نیز هدم نشتی آنها
  5. سنجش سیستم های نظارتی و ایمنی تخلیه محصولات احتراق و تامین هوای لازم برای احتراق 
  6. سنجش میزان گاز های آلاینده نظیر CO تولید شده توسط دستگاه
  7. مقاومت مواد در برابر فشار 
  8. مقاومت هیدرولیکی 
  9. انطباق با طراحی و ایمنی مدار آب گرم مصرفی

 

مقررات نصب پکیج گازی فن دار با محفظه احتراق بسته


با توجه به مدل های مختلف نصب دستگاه های گاز سوز فن دار با محفظه احتراق بسته جهت نصب این مدل دستگاه ها حتما باید به برچسب مشخصات دستگاه مراجعه شود و دستگاه با توجه به شرایط نصب آن مدل که در دفترچه راهنما محصول آمده است نصب گردد.

  1. تمامی قطعات دودکش دستگاه های گاز سوز فن دار با محفظه احتراق بسته باید با واشر و بست مخصوص به هم متصل گردد تا کل مسیر دودکش دودبند بوده و هیچ گونه مکش هوایی از محل نصب و همچنین هیچ گونه نشت محصولات احتراق نیز در محیط نصب وجود نداشته باشد.
  2. دودکش باید چنان نصب و محافظت گردد که از وقوع هر گونه آتش سوزی وآسیب رسانی به هر بخش ساختمان جلوگیری شود.
  3. مجرای خروجی دودکش دستگاه های گاز سوز با محفظه احتراق بسته برای هر دو کاربرد دودکش افقی و عمودی قابل استفاده می باشد بعلاوه اگر مسیر های طولانی دود کش مورد نیاز باشد .سیستم دو دودکش(یک مسیر دود کش برای خروج دود و یک مسیر هواکش برای ورود هوای مورد نیاز احتراق)نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد که باید با توجه به استاندارد های کشور سازنده نصب گردد.
  4. دستگاه های گاز سوزی که از فن جهت تخلیه محصولات احتراق استفاده می نمایند در هنگام نصب حتی الامکان بهتر است دودکش آنها دارای حداقل ۳٪شیب منفی باشد تا آب به وجود آمده در اثر کندانس احتمالی محصولات احتراق و یا آب باران به داخل دستگاه باز نگردد.
  5. نصب دستگاه گاز سوز فن دارد با دودکش عمودی باید با استفاده از قطعات موجود در کیت مخصوصی که توسط شرکت سازنده در دسترس قرار می گیرد صورت پذیرد.
  6. حداقل فاصله خروجی دود کش دستگاه فن دارتا دیوار مقابل در حالت افقی و عمودی ۶۰ سانتیمتر بوده و فاصله بیشتر از آن با توجه به قدرت فن توسط شرکت سازنده تعیین می گردد.
  7. در صورتی که دستگاه بصورت محفظه احتراق باز نصب گردد در این حالت از هوای محل نصب دستگاه برای احتراق استفاده می شود بنابراین مطابق استاندارد های موجود می بایست برای فضای محل نصب دستگاه دریچه های تهویه در نظر گرفته شود و قوانین لازم در مورد تامین هوای دستگاه های گاز سوز برای دستگاه های فوق نیز لازم الاجرا ست.
  8. با توجه به بند ۱۷-۳-۲ مبحث ۱۷ از مقررات ملی ساختمان در مورد ممنوعیت نصب وسایل گاز سوز گرمایشی در فضای داخلی ساختمان های عمومی و خاص (بجز در مواردی که هوای مورد نیاز احتراق آنها از فضای خارج تامین می گردد)دستگاه های فن دار با محفظه احتراق بسته را مشروط به اجرای صحیح دودکش می توان در کلیه فضای داخلی ساختمانهای عمومی و خاص نصب کرد زیرا هوای لازم برای احتراق در دستگاه های محفظه احتراق بسته ازبیرون ساختمان تامین می گردد.
  9. در صورت نصب دودکش به صورت دو جداره حداقل فاصله ترمینال (کلاهک)دودکش از سطح بیرونی دیوار باید mm۱۳۵  باشد.
  10. لوله دودکش در محل عبور از دیوار می بایست با استفاده از سیمان ، ‌درزبند دودکش و با یک ماده مناسب دیگر که در مقابل نفوذ هوا مقاوم باشد درزگیری شود.

پیشنهاد مطالعه : پکیج کجا باید نصب شود ؟

روش های نصب مجاز دودکش پکیج های شوفاژ دیواری فن دار 


در پکیج شوفاژ دیواری ایزوله از محل نصب تخلیه دود و تامین هوای احتراق بصورت القایی(Induced draft venting)می باشد و مطابق رده بندی صورت گرفته برای پکیج شوفاژ دیواری ایزوله از محل نصب این شوفاژ تنها برای نصب با سیستمهای دودکش ذیل مجاز می باشد:

C12: تخلیه دیواری هم مرکز(دودکشها افقی)
لوله های تخلیه دود و مکش هوای احتراق می توانند بصورت هم مرکز یا جداگانه از دستگاه خارج شوند،  اما برای داشتن شرایط وزش باد (فشار)مشابه خروجی های آنها باید بصورت هم مرکز و به اندازه کافی نزدیک به هم باشد.(حداکثر ۵۰ سانتیمتر)

C32: تخلیه سقفی هم مرکز(دودکشها عمودی)
خروجیهای دودکش شبیه c12 می باشد.

C42: تخلیه و مکش مجزا توسط کانالهای عمودی
در صورتی که خروجی های کانل در شرایط یکسان وزش باد (فشار)قرار داشته باشند تخلیه دودکش و مکش هوای احتراق د رکانالهای عمودی جداگانه می باشد.

C52: مکش هوای احتراق و تخلیه دود بصورت سقفی یا دیواری در نواحی مختلف فشاری

سیستم احتراق پکیج گازسوز
مکش و تخلیه دود نباید روبروی هم قرار داده شوند.
 

محل و نحوه نصب پکیج فن دار با محفظه احتراق بسته


دستگاه باید روی یک سطح صاف عمودی غیر قابل احتراق که قارد به تحمل وزن دستگاه باشد نصب گردد.
پس از انتخاب محل نصب دستگاه با استفاده از شابلون نصب به طور دقیق جای براکت روی دیوار علامت گذاری می شود.سپس با استفاده از این شابون یک دایره به قطر mm۱۰۵ ) در ورت نصب دستگاه با دودکش افقی هم محور)برای عبور لوله دودکش بر روی دیوار علامت زده و سوراخ می گردد. سوراخ مورد نظر باید یک شیب یک درجه از شوفاژ به بیرون برای برطرف کردن احتمال ورود آب باران از طریق دودکش به دستگاه داشته باشد.
پس از آن محل علامت گذاری شده برای براکت سوراخ می گردد و براکت بر روی دیوار بسته می شود.جهت اطمینان از نصب براکت بطور محکم و ایمن از بستهای مناسب و کافی استفاده می شود. پس از حصول اطمینان از محک بودن براکت بر روی دیوار پکیج شوفاژ دیواری بر روی براکت نصب شده قرار می گیرد.

پیشنهاد مطالعه : تنظیمات پکیج در تابستان و زمستان

اتصال دودکش پکیج فن دار محفظه احتراق بسته


برای خروج محصولات احتراق و فراهم نمودن مجدد هوای مورد نیاز احتراق در پکیج شوفاژ دیواری بایداز لوله های دودکش ارائه شده توسط شرکت سازنده و یا دیگر دودکش های مورد تایید استاندارد های نصب دودکش که دارای ویژگی های مشابه دودکش های شرکت سازنده شوفاژ و همچنین مورد تایید آن شرکت نیز می باشد استفاده گردد. کنترل شود که اتصالات همانند آنچه در دستورالعملهای نصب و استفاده سیستم دودکش نشان داده شده است صحیح می باشد.

این دستگاه ها مطابق یک وسیله نوع C (ایزوله از محل نصب)می باشند وباید بطور ایمن به کانال تخلیه محصولات احتراق و کانال مکش هوای مورد نیاز احتراق متصل گردند. در حالی که هر دو کانال به فضای آزاد متصل می باشند.
 

مشاوره و فروش بهترین پکیج های گرمایشی در بامین تهویه


مشاورین شرکت بامین تهویه امکان ارائه مشاروه جهت انتخاب و خرید پکیج در انواع دیواری و زمینی در برندهای معتبر مانند پکیج بوتان ، پکیج ایران رادیاتور، پکیج ایساتیس و... را به مشتریان محترم دارا میباشد.
فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تمامی اطلاعات فنی و تصاویر دستگاه های پکیج را با نازل ترین قیمت ها جهت مقایسه دستگاهها و خرید آسان، خارج از محدوده زمانی و مکانی و به آسان ترین روش ممکن را در اختیار مشتریان محترم قرار داده است.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید