منو
مقایسه چیلر جذبی و تراکمی
مقایسه چیلر جذبی و تراکمی

شنبه 13 آذر 1400

0 967 202

مقایسه چیلر جذبی و تراکمی

چیلرهای جذبی و تراکمی هر دو در تامین سرمایش ساختمانها به کار میروند. اگر در انتخاب و خرید چیلر دچار تردید شده اید که کدام یک می تواند انتخاب بهتری باشد؟ چیلر جذبی یا چیلر تراکمی؟ تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مطلب با بررسی عملکرد، مزایا، معایب و قیمت چیلر تراکمی و جذبی و... چیلرهای تراکمی و جذبی را بصورت کامل مورد بررسی و مقایسه قرار داده ایم تا با آگاهی از تمامی جنبه ها و شناخت کامل هر دو دستگاه، بتوانید بهترین چیلر متناسب با نیاز خود را انتخاب و خریداری نمایید.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با تفاوت چیلر جذبی و تراکمی و مقایسه آنها با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. چیلر جذبی بهتر است یا چیلر تراکمی؟
  2. مقایسه کیفیت عملکرد و راندمان چیلر تراکمی و چیلر جذبی
  3. مقایسه تامین قطعات و اجزای چیلر جذبی و چیلر تراکمی
  4. مقایسه مصرف انرژی در چیلر تراکمی و چیلر جذبی
  5. مقایسه قیمت چیلر جذبی و چیلر تراکمی
  6. مقایسه هزینه تعمیر و نگهداری چیلر جذبی و چیلر تراکمی
  7. انتخاب چیلر مناسب
  8. راهنمای خرید چیلر

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع مدل های چیلر، مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری انواع چیلر به لینک زیر مراجعه نمایند.

 

چیلر جذبی بهتر است یا چیلر تراکمی؟

چیلرهای جذبی و تراکمی هر دو در تامین سرمایش ساختمانها به کار میروند و همانطور که پیش تر گفته شد اساس کار چيلر جذبی بر پايه جوشش مبرد در دمای پايين و جذب گرمای نهان تبخير است. و کارکرد چیلر های تراکمی بر اساس سیکل تبرید تراکمی بخار می باشد.

چیلرهای جذبی و تراکمی هر کدام دارای ساختار و عملکرد متفاوتی هستند. در مطالب قبل، اساس کار چیلر جذبی و چیلر تراکمی ، مزایا و معایب چیلر های جذبی و تراکمی، کاربرد هریک و ... را مورد بررسی قرار دادیم. (مطالب گفته شده را می توانید در لینک زیر مشاهده نمایید.)

پیشنهاد مطالعه : مزایا و معایب چیلر جذبی و تراکمی

اکنون ممکن است در انتخاب و خرید چیلر دچار تردید شوید که کدام یک می تواند انتخاب بهتری باشد؟ چیلر جذبی یا چیلر تراکمی؟ در ادامه این مطلب چیلر تراکمی و جذبی را بصورت کامل مورد بررسی و مقایسه قرار داده ایم تا با آگاهی از تمامی جنبه ها و شناخت کامل هر دو دستگاه، بهترین چیلر متناسب با نیاز خود را به درستی انتخاب و خریداری نمایید.

مقایسه چیلر جذبی و تراکمی

مقایسه کیفیت عملکرد و راندمان چیلر تراکمی و چیلر جذبی

راندمان برودتی یا به عبارتی ضریب عملکرد چیلرهای تراکمی از چیلرهای جذبی بیشتر است. ضریب عملکرد در چیلرهای جذبی تک اثره در محدوده  0.65 تا 0.75 و برای چیلرهای جذبی دو اثره در محدوده 1 تا 1.2 است البته این ضریب عملکرد بسته به دماهای کاری متفاوت است اما ضریب عملکرد در چیلرهای تراکمی معمولا در محدوده عدد 3 و یا بالاتر است. ضریب عملکرد در چیلر تراکمی نیز بسته به نوع کمپرسور و دماهای کاری متفاوت، تغییر می یابد در استفاده از کمپرسورهای سانتریفیوژ ضریب عملکرد در محدوده عدد 6 و بالاتر حاصل میشود.

مقایسه تامین قطعات و اجزای چیلر جذبی و چیلر تراکمی

با توجه به گستردگی سیستمهای تراکمی قطعات و مواد مصرفی مورد نیاز این سیستمها فراوان بوده و قیمتهای پایین تری نیز نسبت به قطعات و مواد مصرفی چیلرهای جذبی دارند. مواد و متریال مورد نیاز چیلرهای جذبی معمولا گرانتر هستند.

گاز فریون به عنوان ماده اصلی مبرد در چیلرهای تراکمی به وفور در بازار یافت میشود اما محلول لیتیوم بروماید که محلول جاذب و اصلی ترین ماده مورد استفاده در چیلر جذبی است قیمت نسبتا بالایی دارد و در برخی مواقع در بازار با کمبود مواجه میگردد. شیر آلات کنترلی و اتصالات مورد استفاده در چیلر جذبی به دلیل کارکردن در خلا دارای قیمت بالاتری هستند.

مقایسه مصرف انرژی در چیلر تراکمی و چیلر جذبی

مقایسه انرژی مصرفی در چیلرهای جذبی و تراکمی در دو سطح متفاوت و با دو دیدگاه قابل بررسی است. و گاه منافع این دو دیدگاه در تضاد با یکدیگر است.  

فرض کنیم در یک نیروگاه حرارتی 1000 واحد انرژی سوخت به انرژی الکتریکی تبدیل میشود اگر راندمان نیروگاه را با فرض تلفات شبکه توزیع حدود 30 درصد در نظر بگیریم، مقدار 300 واحد انرژی الکتریکی در محل مصرف به دست میاید و اگر در اینجا یک سیستم برودتی تراکمی با ضریب عملکرد 3 مورد استفاده قرار گیرد، 900 واحد برودت تولید میشود. یعنی از سوختن 1000 واحد سوخت 900 واحد برودت حاصل شده است.

اما میتوانیم همین میزان سوخت را در محل پروژه استفاده کنیم و انرژی حرارتی حاصل از آن را در یک چیلر جذبی دو اثره با ضریب عملکرد 1.2 مورد استفاده قرار دهیم . در این صورت از سوختن 1000 واحد سوخت 1200 واحد برودت تولید کرده ایم! در این مثال حتی اگر از یک چیلر تک اثره با ضریب عملکرد  0.75 نیز استفاده کنیم باز هم 750 واحد برودت تولید شده که عدد قابل قبولی خواهد بود. در کشور ما که عمده انرژی الکتریکی از نیروگاههای حرارتی و با استفاده از سوختهای فسیلی به دست میآید در دید کلان و ملی استفاده از چیلرهای جذبی در فصل تابستان برای کشور ما میتواند مفید واقع شود.

در این صورت به جای استفاده از سوخت فسیلی در نیروگاه و تحمل هزینه های بالای تبدیل و انتقال الکتریسته به محل مصرف، سوخت فسیلی مستقیما در محل پروژه مورد استفاده قرار میگیرد و پیک شبکه برق نیز کاهش میابد.

اما اگر قیمتهای واقعی انرژی لحاظ شود با توجه به ضریب عملکرد پایین سیستمهای جذبی، استفاده از این چیلرها هیچ توجیهی ندارد و فقط در مواقعی که انرژی حرارتی رایگان در اختیار باشد توجیه پذیر است.

مقایسه قیمت چیلر جذبی و چیلر تراکمی

هزینه خرید چیلر جذبی نسبت به چیلر تراکمی در مقیاس و ظرفیتهای کوچک و متوسط، بیشتر است اما هرچه ظرفیت برودتی بالاتری مورد نیاز باشد، هزینه خرید اولیه چیلر جذبی به چیلر تراکمی نزدیک شده و در ظرفیتهای بالا ( مثلا چند صد تن تبرید) ممکن است هزینه اولیه یک سیستم جذبی به همراه متعلقات آن از یک سیستم تراکمی مساوی و یا کمتر شود.

برای محاسبه و مقایسه صحیح بین هزینه های اولیه یک چیلر تراکمی و جذبی میبایست کلیه هزینه های تاسیسات و تجهیزات جانبی نیز لحاظ شود و صرفا قیمت چیلر مبنای مقایسه قرار نگیرد. زیرا همانطور که عنوان شد در چیلرهای جذبی، خطوط لوله، سایز پمپ، شیرآلات خط کندانسور و برج های خنک کننده در یک ظرفیت مشابه، سایزهای بالاتری را نسبت دستگاه تراکمی خواهد داشت که این مساله موجب افزایش هزینه های اولیه میگردد.

از طرفی در چیلرهای جذبی بخار یا آب گرم ، هزینه خرید بویلر مجزا برای چیلر، خطوط لوله کشی مرتبط و تجهیزات جانبی نیز قابل توجه است. این مساله برای چیلرهای شعله مستقیم مصداقی ندارد.

معمولا قیمت چیلر تراکمی پایین تر از قیمت چیلر جذبی می باشد. و هزینه جانبی غیر متعارفی جز متعلقات ضروری ندارند اما هزینه ای که نسبتا چشمگیر است و باید در برآورد اولیه مورد محاسبه قرار گیرد، هزینه خرید دیماند برق و کابل کشی و تابلوهای قدرت مرتبط با چیلر است. 

یکی از مواردی که در مقایسه هزینه های اولیه باید لحاظ شود ابعاد بزرگتر چیلر جذبی نسبت به چیلر تراکمی است. اشغال فضای مسقف بیشتر توسط چیلر جذبی و تاسیسات جانبی مربوطه، با توجه به قیمت زمین در پروژه های شهری حائز اهمیت است.

در مجموع میتوان گفت در اکثر مواقع هزینه های خرید اولیه یک چیلر جذبی به همراه متعلقات از هزینه خرید یک چیلر تراکمی بالاتر است و فقط در ظرفیتهای بالای برودتی این دو عدد به یکدیگر نزدیک شده و در برخی موارد چیلر جذبی اقتصادی تر میگردد.

مقایسه هزینه تعمیر و نگهداری چیلر جذبی و چیلر تراکمی

مقایسه هزینه های نگهداری چیلرهای جذبی و تراکمی کمی پیچیده است . تکنولوژی ساخت چیلرها ، نوع کمپرسورهای به کار رفته در چیلر تراکمی ، کیفیت قطعات کنترلی به کار رفته در هر دو چیلر و حتی سطح دسترسی به متخصصین سرویس و تعمیرات در منطقه ای که چیلر در آن مورد استفاده قرار میگیرد در این مقایسه تاثیر گذار است. 

به طور کلی میتوان گفت که چیلرهای جذبی به دلیل دارا بودن قطعات مکانیکی و متحرک کمتر ، سرویس و نگهداری کمتری را دارند و طبیعتا چیلر تراکمی به جهت دارا بودن کمپرسور و موتور الکتریکی سرویس و نگهداری بیشتری نیاز دارد ولیکن چیلرهای جذبی نیاز به فرآیند نگهداری دقیق تری نسبت به چیلر تراکمی دارند و در صورتی که در نگهداری و تعمیرات چیلر جذبی سهل انگاری صورت پذیرد، معمولا زودتر دچار ایراد شده و رفع ایراد آن نیز پر هزینه تر است. 

خدمات تعمیرات درچیلرهای جذبی به دلیل کمتر بودن متخصصین این حوزه معمولا گرانتر از چیلرهای تراکمی است. 

چیلر جذبی نیاز به هزینه های جاری مانند خرید لیتوم بروماید ( در صورت نشتی و سر ریز شدن محلول ) ، محلول های ضد خوردگی، آب مقطر و الکل دارند و در مقابل آن چیلر تراکمی هزینه خرید روغن، فیلتر درایر، گاز فریون و... را دارد.

نیاز به این متریال در چیلرهای جذبی به لحاظ مقدار معمولا کمتر است اما مواد مورد نیاز قیمت بالایی دارند به خصوص محلول لیتیوم بروماید. اما چیلرهای تراکمی مواد مصرفی را در مقدار بیشتری استفاده میکنند و با توجه به گستردگی سیستمهای تراکمی قیمت این مواد و متریال معمولا ارزان تر است.

یکی از سرویسهای مورد نیاز در چیلر با کندانسور آبی که معمولا به صورت سالیانه انجام میشود، رسوب زدایی و اسید شویی کندانسور چیلر است.

با توجه به اینکه گرمای دفع شده در کندانسور یک چیلر جذبی در یک تناژ مشخص بیشتر از یک چیلر تراکمی است، دبی آب در جریان در کندانسور بیشتر بوده و تبخیر آب نیز در برج خنک کننده بیشتر است. به همین جهت، هزینه آب مصرفی در چیلرهای جذبی بیشتری بوده و رسوب گذاری در لوله های کندانسور نیز بیشتر است و طبیعتا هزینه های رسوب زدایی و اسید شویی چیلر جذبی نسبت به نوع تراکمی افزایش می یابد. ضمن آنکه مقدار  اسیدهای مورد استفاده در چیلرهای جذبی بیشتر از اسیدهای مورد استفاده در چیلرهای تراکمی است.

اگر از تاسیسات سختی گیر آب در موتورخانه استفاده شود، میزان استفاده و استهلاک آن در چیلرهای جذبی بیشتر از چیلرهای تراکمی است.

انتخاب چیلر مناسب

انتخاب چیلر جذبی یا چیلر تراکمی برای یک پروژه نیاز به بررسی کامل و همه جانبه ابعاد مختلف یک پروژه و مسائل مرتبط با کارکرد هر دستگاه دارد، که در این مطلب مورد بررسی قرار گرفت.

عوامل موثر در انتخاب چیلر مناسب

در پایان عواملی که به طور کلی می تواند شما را در انتخاب چیلر مناسب یاری کند به شرح ذیل است.

  1. تناژ و ظرفیت برودتی مورد نیاز
  2. موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی محل پروژه
  3. میزان دسترسی به آب
  4. سختی آب منطقه 
  5. معماری ساختمان و فضای قابل تخصیص به موتورخانه
  6. دماهای مورد انتظار
  7. میزان دسترسی به قطعات و لوازم مورد نیاز دستگاه
  8. وجود متخصصین در زمینه سرویس و تعمیرات در منطقه پروژه

راهنمای خرید چیلر

فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تصاویر، اطلاعات فنی، مشخصات و قیمت انواع چیلر و مینی چیلر در مدل ها، ظرفیت ها و برندهای مختلف را جهت مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است.همچنین می توانید جهت دریافت مشاوره و خرید چیلر با کارشناسان بامین تهویه تماس حاصل نمایید.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر