منو
لوله مویین در کولر گازی ( کپیلاری تیوب )
لوله مویین در کولر گازی ( کپیلاری تیوب )

شنبه 7 اردیبهشت 1398

0 2476 875

لوله مویین در کولر گازی ( کپیلاری تیوب )

لوله مویین در کولر گازی ( کپیلاری تیوب ) : در سیستم های تبرید بالا معمولا از شیرهای انبساط دمایی TXV برای کنترل جریان مایع به داخل اواپراتور و ایجاد افت فشار لازم برای تبدیل فشار HP و LP استفاده می شود . در این مقاله با لوله مویین در کولر گازی ( کپیلاری تیوب ) بیشتر آشنا خواهید شد.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در رابطه با لوله مویین در کولر گازی ( کپیلاری تیوب ) در این مقاله بیان شده است.

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع مدل های کولر گازی، و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از مدل های کولر گازی و اسپلیت به لینک زیر مراجعه نمایند.

جهت مشاهده لیست انواع مدلها و برندهای کولر گازی کلیک نمایید. 

لوله مویین در کولر گازی ( کپیلاری تیوب ) : در سیستم های تبرید بالا معمولا از شیرهای انبساط دمایی TXV برای کنترل جریان مایع به داخل اواپراتور و ایجاد افت فشار لازم برای تبدیل فشار HP و LP استفاده می شود .

در کولر های گازی به دلایل مسائل اقتصادی معمولا از لوله کاپیلاری برای خفقان استفاده می شود. لوله کاپیلاری یک لوله مسی با قطر کم می باشد که بین کندانسور و اواپراتور قرار گرفته و فشار مایع مبرد خروجی از کندانسور با عبور از آن شکسته شده و به مقدار LP تقلیل می یابد.باید توجه داشت بر خلاف TXV که روی دبی جریان کنترل دارد در لوله کاپیلاری تنها عامل تعیین کننئه میزان دبی جریان کنترل دارد در لوله کاپیلاری تنها عامل تعیین کننده میزان دبی جریان اختلاف فشار دو سر آن می باشد.

دو عامل تعیین کننده در میزان افت فشار یک کاپیلاری قطر داخلی و طول آن می باشند.به طور کلی هرچه قطر داخلی لوله کمتر و طول آن بلندتر باشد ، افت شار یک کاپیلاری قطر داخلی و طول آن می باشند .

به طور کلی هرچه قطر داخلی لوله کمتر و طول آن بلندتر باد ، افت فشار مایع مبرد بیشتر می شود . باید توجه داشت می توان لوله مویین هایی با قطر داخلی یکسان ولی قطر خارجی متفاوت پیدا نمود و بنابراین قطر خارجی نمی تواند به عنوان مشخصه کاپیلاری به کار رود . در عین حال برای تعویض لوله مویین باید حتی الامکان از لوله ای با همان قطر و طول استفاده شود و در صورتی که با آن قطر پیدا نشد می توان از لوله دیگری با قطر متفاوت استفاده کرد به شرط اینکه طول آن را معادل ضریبی از طول لوله اولیه در نظر گرفت.
برای یافتن این ضریب می توان از جداول مرتبط استفاده کرد.
لوله موئین به عنوان کنترل کننده های جریان مبرد در سیستم های تبرید استفاده می گردد.

وظیفه کنترل کننده های مبرد

کنترل کننده های مبرد بدون توجه به نوع کارشان دو وظیفه به عهده دارند :
1-اجازه جریان مبرد مایع از لوله مایع به اواپراتور با همان شدت تبخیر مایع در اواپراتور
2-ایجاد اختلاف فشار بین طرفین پرفشار و کم فشار سیستم ، برای این که مبرد بتواند تحت شرایطی که در فشار کم اواپراتور تبخیر می شود در همان زمان در فشار زیاد در کندانسور نیز تقطیر شود . از بین چند کنترل کننده ، لوله موئین در سیستم های تبرید کم ظرفیت و شیر انبساط اتوماتیک و ترموستاتیک در سیستم های تبرید با ظرفیت زیاد ، مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله موئین ساده ترین وسیله برای کنترل جریان مبرد است و شامل طول معینی از لوله ای به قطر خیلی کم می باشد که مابین کندانسور و اواپراتور قرار می گیرد. لوله موئین به علت مقاومت اطکاکی زیاد و قطر کم و همچنین پدیده خفگی ناشی از تبخیر تدریجی مایع مبرد در لوله به دلیل کاهش فشار به کمتر از فشار اشباع ، در مقابل جریان مبرد مایع از کندانسور به اواپراتور مقاومت می نماید و با کنترل دبی مبرد عبوری ، اختلاف فشار بین آن دو را در حد لازم نگه می دارد مقاومت لوله موئین با طول و قطر معین ، در جریان مبرد ثابت است و دبی عبوری از آن با اختلاف فشار در طرفین لوله که همان اختلاف فشار تبخیر و تقطیر سیستم تبرید می باشد ، متناسب است و ظرفیت جریان در لوله موئین برابر ظرفیت پمپاژ می باشد.

در صورتی که طراحی لوله های موئین نسبت به ظرفیت تبرید مناسب بوده و صحیح به کار برده شوند ، در محدوده قابل قبولی از شرایط کاری ، به طور رضایت بخش عمل خواهد کرد.
لوله های موئین از این نظر که در طول خاموش بودن سیکل ، جریان مبرد مایع به اواپراتور را متوقف نمی کنند با سایر انواع کنترل کننده های جریان مبرد ، تفاوت دارند چون در طول خاموشی سیسستم ، فشار طرف پرفشار و کم فشار سیستم از طریق لوله موئین برابر می شود . به این دلیل در چنین سیستم هایی معمولا از مخزن مایع استفاده نمی شود.
لوله های موئین علاوه بر ساختمان ساده و قیمت ارزان ، هزینه سیستم تبرید و تولید را پایین می آورند. پیچیدین ( لحیم کردن ) طول معینی از لوله موئین به لوله مکش برای ایجاد مبدل حرارتی بین این دو لوله بوده و عمل مادون سرد شدن مایع و سوپرهیت شدن بخار خروجی از اواپراتور را ایجاد می نماید.

لوله مویین در کولر گازی ( کپیلاری تیوب )

 

مشاوره و فروش کولر گازی در بامین تهویه


مشاورین شرکت بامین تهویه امکان ارائه مشاروه جهت انتخاب و خرید انواع کولر گازی را به مشتریان محترم دارا میباشد.
فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تمامی اطلاعات فنی و تصاویر دستگاه های کولر گازی را با نازل ترین قیمت ها جهت مقایسه دستگاهها و خرید آسان، خارج از محدوده زمانی و مکانی و به آسان ترین روش ممکن را در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. 



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید