منو
بهترین دستگاه تصفیه هوا چیست ؟
بهترین دستگاه تصفیه هوا چیست ؟

سه شنبه 21 آذر 1396

0 3621 1526

بهترین دستگاه تصفیه هوا چیست ؟

آلودگی هوای در فصل پاییز و زمستان باعث استفاده روز افزون از دستگاه تصفیه هوا شده است. این افزایش چشم گیر استفاده از دستگاه تصفیه هوا موجب بالا رفتن نرخ واردات این دستگاه و همچنین تمایل شرکت های داخلی برای تولید آن شده است. بهترین دستگاه تصفیه هوا را میتوانید با خواندن این مقاله انتخاب کنید.

بهترین دستگاه تصفیه هوا برای حذف آلودگی از هوای شهر های بزرگ و پرجمعیت به خصوص شهر تهران صرفا گران ترین آن ها نیست.

بهترین دستگاه تصفیه هوا را می توان با بررسی چند پارامتر این تجهیزات انتخاب کرد. اگر برای خرید دستگاه تصفیه هوا اقدام کردید متوجه تنوع مدل ، برند ، قیمت و مشخصات فنی آنها شده اید اما واقعا بهترین دستگاه تصفیه هوا کدام است؟

اکثر افراد دو پارامتر قیمت و برند را برای انتخاب دستگاه تصفیه هوا مد نظر قرار می دهند در صورتی  که شاید بتوان با هزینه بسیار کم و از یک برند نا آشنا دستگاه مناسبی تهیه کرد.

هرچند که همیشه برندهای معروف مشخص کننده کیفیت کالا بوده و هست اما قیمت بالای دستگاه تصفیه هوا با برند های معروف می تواند گزینه باز دارنده برای خرید آنها باشد.

از همین رو در مقاله ای 10 مدل دستگاه تصفیه هوا ارزان و با کیفیت در بازار ایران را معرفی کرده ایم تا امکان خریدی مطمئن را برای شما فراهم آوریم.

بهترین دستگاه تصفیه هوا

بهترین دستگاه تصفیه هوا از نظر سایت های فروش اینترنتی بزرگ مانند آمازون (Amazon  ) ، Ebay  و ... همیشه پرفروش ترین آنها بوده اما در اینجا برای انتخاب بهترین دستگاه تصفیه هوا به مشخصات فنی تکیه خواهیم کرد.

قبل از بررسی مشخصات فنی دستگاه های تصفیه هوا بهتر است آلودگی های هوا را شناسایی کرد.

  1. گرد و غبار و ذرات معلق در هوا
  2. ویروسها و باکتر ها و دیگر میکرواگانیسم
  3. مواد شیمیایی یا گاز مولد بویا رنگ و هوا

 

آلودگی هوا

دستگاه تصفیه هوا باید تجهیزات جهت از بین بردن ، حذف و یا کاهش سطح هر یک از این آلاینده ها را داشته باشد و به طبع بهترین دستگاه تصفیه هوا دستگاهی است که بیشترین سطح حذف آلاینده را با کمترین هزینه انجام دهد.

با بررسی انواع فیلتر دستگاه تصفیه هوا میتوان فهمید با توجه به نوع آلودگی محیط بهترین دستگاه تصفیه هوا برای آن فضا کدام است ؟ به عنوان مثال در فضایی که بوی ناخوشایند زیادی ندارد نیاز به استفاده از دستگاه تصفیه هوا با فیلتر کربن اکتیو یا ازون ژنراتور نیست.

در مقاله بهترین دستگاه تصفیه هوا برای منزل مکانیزم پاکسازی هوا با استفاده از فیلتر های هپا، کربن فعال یا کربن اکتیو، لامپ UV، یون منفی و گاز اوزون به طور کامل توضی داده ایم.

فیلتر های دستگاه تصفیه هوا

هپا: پرکاربردترین فیلتر در دستگاه تصفیه هوا فیلتر هپا می باشد.

هپا فیلتری با قدرت جذب بسیار بالا آلودگی می باشد که نام این فیلتر نیز برگرفته از همین قدرت جذب می باشد . High efficiency particulate air.

فیلتر هپا

این فیلتر ها قدرت جذب ذرات با قطر 0.3 میکرون و بزرگتر را دارد فیلترهای هپا از الیاف مواد مصنوعی مانند فایبرگلاس تهیه می شود.

با توجه به ابعاد و اندازه ذرات مختلف می توان گفت این فیلترها می تواند اکثر مواد معلق مانند میکرو اورگانیزمها موجودات تک سلولی ( تک یاخته ) باکتری ها و ... می باشد اما قدرت جذب ویروس ها را ندارند.

بر همین اساس می توان گفت فیلتر هپا می  تواند یکی از مهمترین فیلتر در دستگاه تصفیه هوا باشد اما فیلتر هپا خود دارای تقسیم بندی های مختلف می باشد که تمام تولید کنندگان به استفاده از عبارت فیلتر هپا اکتفا می کنند و کد دقیق نوع فیلتر هپا دستگاه تصفیه هوای خود را عنوان نمی کنند.

این تقسیم بندی بر اساس راندمان جذب ذرات توسط فیلترهای هپا می باشد و مطابق با جدول زیر است.
 

نواع فیلتر هپا

قابل ذکر است قیمت فیلتر هپا در کلاس های بالا بسیار و گرانتر بوده و اکثر تولید کنندگان از سری های H10  و H11 استفاده می کنند البته همین فیلتر نیز جوابگوی امور خانگی و اداری می باشد و کدهای V14 بیشتر برای  آزمایشگا ه ها و  استفاده میشود.

فیلترهای هپا قابل شستشو و استفاده مجدد نمی باشند و پس از طی دوره مصرف باید تعویض شوند فیلتر کربن فعال یا کربن اکتیو.

کربن فعال یا کربن اکتیو ( Carbon active  ) :در حقیقت شکل خاصی از ذغال می باشد که از فرآوری ذغال های معمولی حاصل میشود.

کربن فعال
کربن اکتیو دارای خلل و فوج بسیار ریز در دانه های ملکولی خود هستند که مانند یک اسفنج عمل میکنند و ذرات ملکول های گاز های معلق هوا را به دام می اندازند.

از کربن فعال در ماسک های تنفسی ، ماسک های نظامی ،فیلترهای تصفیه آب و ... برای حذف یو ، طعم و رنگ از هوا و آب استفاده می شود.

کربن اکتیو گرانولی پرکاربرترین نوع آن در دستگاه تصفیه هوا می باشد.کربن اکتیو را می توان به طور معمول احیا کرد ولی در برخی دستگاه های تصفیه هوا فیلترهپا و کربن اکتیو یکپارچه بوده لذا همزمان با تعویض فیلترها ، فیلتر کربن اکتیو نیز تعویض می شود.

فیلتر کربن اکتیو

لامپ UV در دستگاه تصفیه هوا

اکثرمیکرواگانیسم موجود در هوا توسط اشعه uv  کشته می شوند اما این امواج uv  به تنهایی نمی تواند تمام این موجودات را ازبین برده و برخی از آن ها باید مدت زمان طولانی تری در معرض این امواج قرار بگیرند تا از بین بروند.این بخش از دستگاه تصفیه هوا می توان نقش مهمی در کاهش آلودگی و گسترش بیماری ها داشته باشد.

لامپ uv
اما فراموش نشود هر لامپ یو وی نیز قابل از بین بردن باکتری و ویروس ها را ندارد و طول موج ساطع شده باید در حد مورد نیاز باشد. همچنین تابش مستقیم اشعه UV برای انسان خطرناک بوده و به شدت سرطان زا می باشد.

لامپ یو وی

یون منفی در دستگاه تصفیه هوا

یون های منفی پخش شده در هوا با جذب ذرات با بار مثبت و چسبیدن به آنها باعث سنگین شدن این ذرات شده و در نتیجه  این ذرات بروی زمین می نشینند پس میتوان گفت یون  منفی به تنهایی باعث تصفیه هوا نخواهد شد. بلکه باعث ته نشین شدن ذرات معلق در هوا میشود.

گاز اوزون در دستگاه تصفیه هوا

گاز اوزون یا اکسیژن فعال شکلی از اتم های اکسیژن می باشد که از  ۳ اتم اکسیژن تشکیل شده است .

ازون

این شکل از اتم ها ی اکسیژن خاصیت اکسید کنندگی بسیار قوی داشته و دراز  بین بردن میکرواگانیسم های موجود در هوا ، ذرات معلق و ... نقش بسیار مهمی دارد و اما در  این قدرت ضد عفونی کنندگی بالا غلظت بیش از حد این گاز در هوا بسیار خطرناک می باشد و در حجم کم  باعث بروز سرطان و در غلظت های بیشتر باعث مرگ میشود.با توجه به اینکه سنجش و کنترل این گاز توسط تجهیزات تصفیه هوا دقیق و کامل انجام نمی شود استفاده از تجهیزات مه دارای مواد گرنداتور می باشند پیشنهاد نمی شود.

البته به این موضوع نیز باید اشاره شود که ازون گازی بسیار  را ازبین بردن بو و آلودگی هوا می باشد اما از این گاز بیشتر در مرغداری ها و گلخانه ها و سردخانه ها استفاده می شود.

بابررسی فیلترهای مختلف دستگاه تصفیه هوا شما به راحتی می توانید بهترین دستگاه تصفیه هوا بر اساس شرایط محیطی خود و همچنین مناسب ترین قیمت دستگاه تصفیه هوا را انتخاب کنید.

در یک جمع بندی کلی می توان گفت نقش اصلی در یک دستگاه تصفیه  هوای خوب را ابتدا فیلتر هپا و سپس فیلتر کربن اکتیو دارد و تجهیزاتی مانند لامپ uv ، یونیزاسیون هوا ، رطوبت زن ، ازون زن و....به عنوان امکانات بیشتر و آبشن اضافه محسوب می شوند.

 

با تشکر از اعتماد شما،فروشگاه اینترنتی بامین تهویه با ارائه ی تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات انواع دستگاه تصفیه هوا امکان مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات فنی شما می باشند.

 

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر