منو
گندزدایی آب استخر
گندزدایی آب استخر

دوشنبه 2 اسفند 1400

0 806 72

گندزدایی آب استخر

گندزدایی آب استخر چیست؟گندزدایی آب استخرها در واقع غیر فعال سازی و حذف باکتری ها و انگل ها و ویروس های موجود در آب که می توانند کیفیت آب را خراب کرده و رنگ و بو و طعم در آب ایجاد کنند است.ممکن است این میکرو ارگانیسم ها بیماری زا باشند که در این صورت به آن ها پاتوژن می گویند.در این مقاله به گندزدایی آب استخر و انواع روش های گندزدایی،مزایا و معایب روش ها و چگونگی حفظ و ارتقاء کیفیت آب استخرها میپردازیم.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با گندزدایی آب استخر با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. گندزدایی آب استخر چیست؟
  2. روش های گندزدایی و ضدعفونی کردن آب استخر

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع تجهیزات استخر،و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از مدل های تجهیزات ضدعفونی استخر به لینک زیر مراجعه نمایند.

 

استخرها به عنوان یکی از منابع تفریحی و سرگرمی محبوب در سراسر جهان شناخته می‌شوند. اما حفظ کیفیت آب در استخرها امری حیاتی است که اغلب نیاز به گندزدایی دارد. گندزدایی آب استخر نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی شناگران و افزایش عمر مفید استخر دارد. در این مقاله، به بررسی استراتژی‌های موثر برای گندزدایی آب استخر پرداخته می‌شود.

گندزدایی آب استخر چیست؟

گندزدایی چیست؟گندزدایی آب استخرها در واقع غیر فعال سازی و حذف باکتری ها و انگل ها و ویروس های موجود در آب که می توانند کیفیت آب را خراب کرده و رنگ و بو و طعم در آب ایجاد کنند است.ممکن است این میکرو ارگانیسم ها بیماری زا باشند که در این صورت به آن ها پاتوژن می گویند.

در این حالت سلامت افراد را هم به خطر خواهند انداخت برای حذف باکتری ها و جلبک ها و سایر میکروارگانیسم ها و پاتوژن ها از آب از روش های شیمیایی و فیزیکی متفاوتی استفاده می شود که چند نمونه رایج آنها را بررسی می کنیم.

 کیفیت آب استخر باید به گونه ای باشد که PH(اسیدیته) بین 8الی7/2واحد باشد و باقیمانده مواد شیمیایی گندزدا از غلظت مشخص شده و استاندارد بیشتر نباشد مثلا برای کلر بین 0.8 الی 0.5 میلی گرم در لیتر بیشتر نشود.بهترین روش گندزدایی به چه عواملی بستگی دارد:هر یک از مواد مورد استفاده در گندزدایی و روش های فیزیکی تاثیرات خودش را دارد .

 باید چند فاکتور مهم را برای انتخاب روش گندزدایی آب استخر در نظر گرفت.

  1. نوع میکروبها و میکرو ارگانیسم های موجود در آب و بیماری زا بودن آن ها مثلا برخی از قارچ ها باعث بیماری پوستی می شوند یا انگل ها عوارض مخصوص خود را ایجاد می کنند.
  2. دما و اسیدیته آب ( PH)
  3. میزان بودجه و هزینه برای ضدعفونی کردن آب
  4. تعداد شناگران و سرویس دهی استخرها و میزان چرخش آب در 24 ساعت
  5. شرایط فرهنگی منطقه ای که استخر در آن وجود دارد و میزان بهداشت افراد استفاده کننده که این مورد برای استخرهای عمومی مطرح می شود.

روش های گندزدایی و ضدعفونی کردن آب استخر

گندزدایی و ضدعفونی کردن آب استخر از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا کیفیت آب مستقیماً تأثیری بر سلامتی شناگران و همچنین عمر مفید استخر دارد. در ادامه، روش‌های مختلف برای گندزدایی و ضدعفونی کردن آب استخر را بررسی می‌کنیم:

کلرزنی استخر

یکی از قدیمی ترین و متداول ترین و کم هزینه ترین روش های گندزدایی آب استخرها روش کلرزنی است که به صورت کلر جامد ،پودر کلر ، قرص کلر، کلر مایع و گاز کلر مورد استفاده قرار میگیرند.

کلرزنی استخر

در گندزدایی با تجهیزات مخصوص که شامل مجموع کلرزنی می شود کلر به آب استخر اضافه شده و باعث گندزدایی می شود.

کلر کیفیتی دارد که در هر سه مدل ( جامد،مایع،گاز)با تولید اسید هیپوکلریت به باکتری ها و میکروارگانیسم ها حمله کرده و غشای سلولی آنها را متلاشی کرد و باعث حذف آنها می گردد.همچنین آلودگی های آنی که همراه شناگران وارد آب می شود را به خوبی حذف می کند اما غلظت آن نباید از 0.6 میلی گرم در لیتر بیشتر شود چرا که از این مقدار بیشتر باعث سوزش چشم و عوارض پوستی برای شناگران خواهد شد.

پمپ‌های کلرزنی که اغلب از نوع دیافراگمی یا پیستونی هستند ، مقدار مشخصی کلر را در آب تزریق کرده و در ثابت ماندن میزان کلر نقش مهمی دارند.در ظرفیت های بالاتر بهتر است از گاز کلر استفاده شود.

معایب کلر برای استخر

  1. بوی کلر همواره آزاردهنده بوده و به خصوص زمانی که از غلظت مجاز تجاوز کند .
  2. هرچه دمای آب بیشتر شود کلر که فرار است به محیط بیشتر منتقل می گردد.
  3. باعث سوزش چشم خارش پوست و حساسیت می تواند باشد.
  4. به علت خاصیت اسیدی می تواند باعث خوردگی در تاسیسات و سطوح استخرها شود.
  5. در حذف انگل ها که پوسته قوی تری دارند ناتوان تر از ازون می باشد.

پیشنهاد مطالعه : انتخاب کلرزن مناسب برای استخر

گندزدایی استخر با ازون

ازون o3 جزء گرانترین مواد برای گندزدایی آب استخراست.ازون بر میکروارگانیسم‌ها تاثیر قوی تری از کلر دارد و با وجود اینکه ازن مسموم کننده قوی تری از کلراست،برای استفاده از این روش گران قیمت باید ملاحظات خاصی را در نظر گرفت.

گندزدایی استخر با ازون

ازون سه مولکول اکسیژن دارد و  بسیار ناپایدار می باشد و همین عامل سبب قدرت زیاد ازون در حذف میکروب ها شده است.هوای ورودی به دستگاه ازون ساز باید خشک و عاری از بخار باشد.

این روش بسیار پرهزینه بوده و در صورت رعایت نکردن ملاحظات خاص می تواند مسمویت تنفسی و گوارشی ایجاد کند.برای تنظیم PH آب در این روش به کلر یا سایرهالوژن ها نیار است.

گندزدایی استخر با اشعه ماورا بنفش UV

این روش یک روش گندزدایی فیزیکی می باشد که با استفاده از لامپ های UV و عبور آب تصفیه شده از مقابل آن می تواند به حذف میکرو ارگانیسم ها و از بین رفتن آن ها منجر شود.

گندزدایی استخر با اشعه ماورا بنفش UV

در این روش ضدعفونی علاوه بر میکروارگانیسم معمول انگل ها که در برابر کلر مقاوم هستند نیز به راحتی از بین می رود .

در استخرهای بزرگ یک محفظه و اتاقکی وجود دارد که آب از آن گذشته و در معرض اشعه UV قرار می گیرد.اثر این روش آنی بوده و باقیمانده ای مثل کلر و ... در آب باقی نمی ماند از آنجا که این روش یک روش فیزیکی است جهت تنظیم خصوصیات شیمیایی آب متصل PH همچنان استفاده از مقدار اندکی از کلر یا امثالهم اجتناب ناپذیر می باشد.

این روش نیز نیاز به نگهداری و هزینه بیشتری دارد ضمن اینکه خصوصیات شیمیایی آب نیز باید به طریق دیگری تامین شود.در مواردی برای بهبود کیفیت آب از این روش همراه روش ازون زنی به آب استفاده می شود.دستگاه های UVC-OZON که تلفیق روش پرتو فرابنفش و ازون است علاوه بر گندزدایی و حذف انواع میکروارگانیسم ها نیاز به کلر را از بین می برد و دیگر نیاز به افزودن کلر نیست به این روش  Advanced oxidation aop process)) می گویند این روش جزء روش های بروز و تکنیکی و موثر گندزدایی است.

گندزدایی استخر با اشعه ماورا بنفش UV

پیشنهاد مطالعه : نصب و راه اندازی دستگاه ازن ژنراتور

گندزدایی استخر با استفاده از الکترولیز (کلرزن نمکی)

با استفاده از این روش که بر پایه الکترولیز آب نمک بنا شده است می توان با الکترولیز نمک Nacl کلر را به صورت گاز تولید کرده و به آب تزریق کرد.

گندزدایی استخر با استفاده از الکترولیز ( کلرزن نمکی)
در این روش ضمن از بین بردن میکروارگانیسم ها و پاتوژن ها تعادل شیمیایی آب نیز به روش مناسبی تامین می شود.برای کارکرد این سیستم آب باید حالت نمکی و شوری را داشته باشد.چون این روش کلر را به صورت تدریجی الکترولیز کردن به آب اضافه می کند برخلاف روش افزودن پودر و کلرزن‌های قدیمی به آب شوک کلر داده نشده و تغییرات غلظت کلر بسیار کم است و ضمن اینکه این روش نیاز به سرویس دوره ای کمتری از روش تزریق کلر دارد با استفاده از این روش نیاز به قرص کلر و محلول های کلر از بین می‌رود.

معایب کلرزن نمکی

  1. نیاز به تامین و اضافه کردن پودر نمک به آب .
  2. خاصیت خورندگی نمک و رسوب گذاری و آسیب رسیدن به برخی تجهیزات استخر است .
  3. ضمن اینکه آب خارج شده از استخر هنگام شنا روی سطوح رسوبات نمکی باقی می گذارد .
  4.  سلول نمکی این سیستم باید هر 2 الی 3 سال بسته به میزان مصرف تعویض شود.

معایب کلرزن نمکی

با تشکر از اعتماد شما، فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات انواع دستگاه تجهیزات ضدعفونی استخر را جهت مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات شما می باشند.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید