منو
زیر آب زنی یا بلودان در دیگ بخار
زیر آب زنی یا بلودان در دیگ بخار

دوشنبه 21 شهریور 1401

0 872 45

زیر آب زنی یا بلودان در دیگ بخار

به مرور با کارکرد سیستم مقدار املاح کل (TDS) انباشته شده درون آب دیگ بخار در اثر تبخیر مداوم افزایش می یابد که می توان با انجام عمل بلودان عمر و بازدهی سیستم را افزایش داد.

در انواع دیگ بخار، با کارکرد سیستم به مرور مقدار املاح کل (TDS) انباشته شده درون آب دیگ بخار در اثر تبخیر مداوم افزایش می یابد.

به منظور افزایش عمر و بازدهی سیستم، امنیت بالاتر و تعمیرات و نگهداری کمتر سیستم، میزان TDS را باید با شیوه ای مناسب کنترل کرد. 

TDS بالا و متعاقبا سختی بالای آب در وهله اول باعث رسوب در سطوح انتقال حرارت و لوله های دیگ بخار شده، باعث کاهش نرخ انتقال حرارت و کاهش راندمان سیستم می گردد و در نتیجه لزوم سرویس و تمیز کردن سریعتر بویلر ها را به همراه خواهد داشت.

با افزایش TDS، احتمال تشکیل نقاط داغ روی لوله های درون دیگ بخار و وارد آمدن صدمات به آنها تا مرحله شکستن وجود خواهد داشت علاوه بر این به دلیل کف کردن سطح آب دیگ در نتیجه TDS بالا باعث ورود مقداری از آب دیگ بخار به همراه ناخالصی ها به داخل بخار و سیستم توزیع آن خواهد شد.

این موضوع ممکن است در اثر بار بیش از حد و مصرف زیاد بخار نیز رخ دهد. وجود ذرات و ناخالصی های درون سیستم توزیع بخار نیز باعث ایجاد مواردی مانند خوردگی لوله ها و تجهیزات بخار، ضربه قوچ، کاهش انتقال حرارت در مبدل حرارتی، کاهش راندمان سیستم و نیز بلوکه شدن شیر های کنترل و تله بخار و کاهش ایمنی سیستم خواهد شد.

بنابراین به منظور کاهش TDS آب داخل دیگ ها، باید آب درون آن را به میزان لازم تخلیه و آب تغذیه با TDS کمتر جایگزین گردد، به این عمل زیر کشی یا زیر آب زنی گفته می شود، سیری که برای این مورد استفاده می شود شیرهای سریع بازشویی هستند که با یک اهرم و با چرخش و یا حرکت دسته شیر حداکثر 90 الی 180 درجه کاملا باز می شوند.

بدلیل اینکه املاح قابل رسوب با افزودن مواد شیمیایی در درون دیگ بخار به صورت ژله ای غیر چسبنده در می آیند و در کف دیگ جمع می شوند، بنابراین باز شدن ناگهانی شیر بلودان، ایجاد تلاطمی در کف دیگ بخار کرده و باعث جابجا شدن مواد مذکور و تخلیه آنها خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه : انواع دیگ بخار

محافظت از دیگ بخار با روش بلودان

عمل بلودان دیگ بخار می تواند بصورت دستی توسط اپراتور یا به صورت اتوماتیک با فاصله های زمانی برابر و یا بصورت کاملا اتوماتیک انجام شود.

در روش دستی کنترل TDS ضعیف بوده و همواره میزان زیادی از آب دیگ بخار اتلاف شده که هزینه زیادی را به همراه دارد.

سیستم کنترل اتوماتیک، میزان ناخالصی ها را در هر لحظه سنجیده و به میزان لازم عمل تخلیه و جایگزینی آب را انجام می دهد. عمل کنترل در این سیستم بسیار دقیق می باشد، مزیت دیگر این امر جلوگیری از ورود ناگهانی آب سرد به داخل دیگ و عدم ایجاد شوک حرارتی می باشد.

اساس کار سیستم اتوماتیک بدین صورت است که میزان رسانایی آب درون دیگ بخار توسط یک الکترود (Probe) احساس شده و سپس الکترود مذکور سیگنال متفاوتی را نسبت به میزان رسانایی آب به کنترلر مخصوص ارسال می نماید.
این کنترلر سیگنال ورودی را با میزان مجاز از قبل تعریف شده مقایسه کرده و به نوبه خود سیگنال مناسب برای باز و بسته کردن شیر کنترل اتوماتیک از نوع الکتریکی یا پنوماتیکی را ارسال می کند، شیر مذکور پس از دریافت سیگنال، به میزان لازم باز و یا بسته شده و مقداری از آب دیگ بخار را تخلیه خواهد نمود آب تخلیه شده را میتوان به سمت ظرف جمع آوری مخزن (Blow Down Vessel) و یا به طرف سیستم بازیافت حرارت (Heat Recovery System) هدایت نمود.

ماکزیمم TDS مجاز درون دیگ ها را 2000 PPM تا 3000 PPM می گیرند.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر