منو
آموزش نصب رادیاتور
آموزش نصب رادیاتور

چهارشنبه 13 شهریور 1398

2 3228 754

آموزش نصب رادیاتور

تنه اصلی رادیاتورها از اتصال صفحات فلزی به یکدیگر تشکیل شده است که با عبور آب گرم از داخل آن صفحات ، سطوح خارجی رادیاتور گرم می شود. برای اینکه عمل گردش هوا در اتاق بهتر صورت گیرد و تمامی قسمت ها گرم بمانند، باید رادیاتور ها بر روی دیوار خارجی در زیر پنجره ها و یا در کنار درهای خروجی نصب گردند.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با آموزش نصب رادیاتور با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. رادیاتور چیست؟
  2. نصب رادیاتور به دیوار
  3. مراحل اجرای نصب رادیاتور

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع مدل‌های رادیاتور ، و مقایسه قابلیت‌های هر مدل و کاربری به لینک زیر مراجعه نمایند.

رادیاتور چیست؟

رادیاتور ها از نظر جنس سه نوع اند :

  1. رادیاتو چدنی
  2. رادیاتور فولادی
  3. رادیاتور آلومینیومی

تنه اصلی هر سه نوع از اتصال صفحات فلزی به یکدیگر تشکیل شده است. که با عبور آب گرم از داخل آن صفحات ، سطوح خارجی رادیاتور گرم می شود. و در اثر وزش طبیعی کنوکسیون و تشعشع،گرما را به محیط انتقال می دهد.
با کم و زیاد کردن صفحه های فلزی ( پره‌ها ) ، می توان میزان حرارت دهی رادیاتور را تغییر داد.
رادیاتور ها را معمولا زیر پنجره و نزدیک دیوارهای خارجی قرار می دهند. فاصله رادیاتور از دیوار بین 3 الی 5 سانتی متر فاصله آن از کف ، حدود 5 سانتی متر است. فاصله از کف،با قرار گرفتن رادیاتور بر روی پایه و فاصله از دیوار ،با بست رادیاتور ایجاد می شود.

آموزش نصب رادیاتور

پیشنهاد مطالعه : معایب رادیاتور قرنیزی

نصب رادیاتور به دیوار

به طور کلی برای اینکه عمل گردش هوا در اتاق بهتر صورت  گیرد و تمامی قسمت ها گرم بمانند، باید رادیاتور ها بر روی دیوار خارجی در زیر پنجره ها و یا در کنار درهای خروجی نصب گردند. به این ترتیب با صعود هوای گرم از رادیاتور ،هوای سرد نفوذی نیز با آن بالا می رود و محل های نزدیک پنجره  هم به خوبی گرم خواهد ماند.ولی اگر بر روی دیوار داخلی،دور از پنجره قرار داده شود ، هوای گرمی که از رادیاتور صعود می نماید در نزدیکی پنجره،پس از سرد شدن نزول می کند و با هوای سرد نفوذی مخلوط می شود و سپس از قسمت پایین به طرف رادیاتور حرکت می نماید، در نتیجه همیشه هوای سردی را در قسمت کف احساس خواهیم کرد.
خم اتکا:

از این نوع  خم در اتصال رادیاتور های با اتصال یک طرفه به لوله اصلی استفاده می شود.خم های علمک رادیاتور،معمولا با زاویه ی 30 تا 45 درجه اعمال می شود.

نصب رادیاتور ها

مراحل اجرای نصب رادیاتور

نصب رادیاتور یک فرآیند مهم در سیستم گرمایش خانه یا ساختمان است. در زیر، مراحل کلی نصب رادیاتور را گردآوری کرده‌ام. توجه داشته باشید که این مراحل به توجه به نوع رادیاتور، سیستم گرمایش و مشخصات فنی ممکن است تغییر کند.

حفاظت از دیوارها و کف

  • رادیاتور ها را با احتیاط به محل نصب حمل و از کارتن خارج نمایید. (در جابه جایی و نصب رادیاتور توجه کنید که دیوارها،کف محل نصب و نیز خود رادیاتور آسیب نبیند.)

اتصال ماسوره‌ها و زانوها

  • در صورتی که رادیاتور آلومینیومی استفاده می‌شود، ماسوره‌های تبدیل رفت، برگشت، هواگیری و درپوش آن را با واشر مربوطه با آچار فرانسه محکم کنید. سپس رادیاتور را در محل نصب قرار دهید و به فاصله آن از لوله‌ها و فاصله لوله‌های رفت و برگشت از یکدیگر توجه کنید.

اتصال زانو قفلی و شیر ترموستاتیک

  • ماسوره ی زانو قفلی رادیاتور را به بوشن پایین رادیاتور و ماسوره ی شیر ترموستاتیک رادیاتور را به بوشن بالایی رادیاتور(با استفاده از نوار تفلن )ببندید.درپوش و بوشن لوله ی رفت و لوله ی برگشت را باز کنید.

اتصال رادیاتور به لوله‌های برگشت

  • زانو قفلی را با استفاده از مواد آب بندی به لوله ی برگشت رادیاتور ببندید و پس از آن رادیاتور را نزدیک زانو قفلی ببرید و مهره ماسوره را با دست سفت کنید.به این ترتیب اتصال رادیاتور به لوله ی برگشت صورت می گیرد(در صورتی که سرلوله ی برگشت پایین تر از حد مجاز باشد ، برای اتصال از رو پیچ توپیچ استفاده کنید ولی اگر سرلوله ی برگشت بالاتر از حد مجاز باشد،باید لوله را ببرید و مجددا سر لوله را حدیده کنید.)

اندازه‌گیری و نصب شیر رادیاتور

  • شیر رادیاتور را موقتا به ماسوره ی رادیاتور ببندید و ارتفاع آن را تا سر لوله ی رفت با متر اندازه گیری کنید. 

  • با توجه به اندازه گیری بالا لوله ی 2/1 اینچ را ببرید و دو طرف آن را برقو و حدیده کنید.

  • شیر رادیاتور را به یک طرف لوله ی مذکور ببندید. سپس طرف دیگر آن را به بوشن لوله ی رفت آب گرم اتصال دهید.

نصب بست رادیاتور بر روی دیوار

  • اکنون محل نصب بست رادیاتور را بر روی دیوار علامت گذاری کنید.مهره های رفت و برگشت را از شیر و زانو قفلی باز کرده،رادیاتور را جابه جا کنید.

نصب مته الکتریکی و رول پلاک پلاستیکی

  • مته ی الماسه ی شماره ی 6-7 میلی متر را به سه نظام ماشین مته ببندید و با احتیاط دو شاخه ی آن را به پریز برق وصل کنید.محل های علامت  گذاری  شده را سوراخ کنید و  رول پلاک پلاستیکی را با ضربات آرام چکش در سوراخ های ایجاد شده قرار دهید و بست را به  وسیله ی پیچ چوب در محل خود محکم کنید

محکم‌کردن مهره‌ها

  • اگر رادیاتور آلومینیومی باشد، آن را بر روی بست قرار دهید و مهره های رفت و برگشت را محکم نمایید.

نصب زبانه‌های بست

  • اگر رادیاتور فولادی باشد،زبانه های بست را با  باز کردن مهره بیرون بیاورید.رادیاتور را در جای خود قرار دهید و تراز نمایید. سپس مهره های رفت و برگشت را محکم کنید . پس از آن زبانه ی بست را در جای خود قرار دهید و مهره ی آن را سفت کنید.

نصب شیر هواگیری و پر شدن رادیاتور

  • شیر هواگیری را با استفاده از نوار تفلن در جای خود ببندید.شیر فلکه ی رفت و برگشت  موتور خانه را باز کنید تا رادیاتور از آب پر شود.پر شدن رادیاتور را از طریق باز کردن شیر هواگیری کنترل کنید.

بررسی نشت در اتصالات

  • محل اتصال را از نظر نشت بررسی کنید و در صورت وجود نشت، با سفت کردن اتصالات آن ها را نشت گیر ی کنید.

تذکر:

رادیاتور آلومینیومی را بهتر است روی دیوار و به فاصله 10 سانتی متری از کف نصب کنید،در چنین مواردی معمولا در زمان اجرای لوله کشی ساختمان ، لوله ی رفت و برگشت را بر روی دیوار و با فاصله ی مناسب تعبیه می نمایند.

 

با تشکر از اعتماد شما، فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات انواع رادیاتور را جهت مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات شما می باشند.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات


2 دیدگاه یافت شد!

نظرات
ماهان خداوردی
دوشنبه 9 مرداد 1402

سلام.چطوری می تونم رادیاتور پنلی رو تمیز کنم؟

بامین تهویه
بامین تهویه
دوشنبه 9 مرداد 1402

با سلام به شما دوست عزیز

1.قبل از هر چیز رادیاتور را از برق و اتصال آب جدا کنید.
2.برای تمیز کردن رادیاتور، ابتدا آب موجود در آن را تخلیه کنید .
3.از برس نرم و خیلی‌نرم استفاده کنید و گرد و غبار را به آرامی از بین ببرید. اگر رادیاتورهای شما با رنگ روکش شده‌اند، از برس نرم استفاده کنید تا ضرری به روکش نرسد.
4.برخی از خنک‌کننده‌های خاص برای رادیاتورها وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این خنک‌کننده‌ها کمک می‌کنند ذرات گرد و غبار و رسوبات را از پنل‌های رادیاتور تخلیص دهند.
5.اگر روی رادیاتور پنلی لایه آلودگی و روغن وجود دارد، می‌توانید از محلول‌های شستشوی خارجی ملایم استفاده کنید. قبل از استفاده از هر محلول شوینده، مطمئن شوید که اجازه مصرف آن روی رادیاتور پنلی هست.
6.نهایتاً می‌توانید با دستمال نرم و خشک روی پنل‌های رادیاتور پاک کنید و آن را خشک کنید.

همچنین توصیه می‌شود قبل از تمیز کردن رادیاتور پنلی، دستورالعمل‌های تولیدکننده را به دقت مطالعه کنید


دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید