منو
حوله خشک کن و مزایای آن
حوله خشک کن و مزایای آن

شنبه 20 آذر 1400

0 658 112

حوله خشک کن و مزایای آن

حوله خشک کن و مزایای آن : حوله خشک کن یا رادیاتور حوله ای از لوازم توزیع حرارت در محیط  و در دسته ی رادیاتورها است که مختص  استفاده در محیط های مرطوب نظیر حمام ها ، سرویس بهداشتی ، استخر و ... طراحی و تولید شده اند. در این مقاله به بررسی حوله خشک کن و مزایای آن می پردازیم.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با حوله خشک کن و مزایای آن با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. حوله خشک کن آبی یا هیدرونیکی
  2. حوله خشک کن برقی
  3. استفاده از حوله خشک کن چه مزایایی دارد؟

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع رادیاتور، و مقایسه قابلیت های هر برند و کاربری هر یک از مدل های رادیاتور به لینک زیر مراجعه نمایند.


حوله خشک کن یا رادیاتور حوله ای از لوازم توزیع حرارت در محیط  و در دسته ی رادیاتورها است که مختص  استفاده در محیط های مرطوب نظیر حمام ها ، سرویس بهداشتی ، استخر و ... طراحی و تولید شده اند.با توجه به محل کاربری حوله خشک کن ، ظرفیت حرارتی این تجهیزات نسبت به رادیاتورها کمتر و مقاومت آنها نسبت به رطوبت بیشتر است .

حوله خشک کن ها از نظر منبع تامین انرژی و گرمایش در نوع آبی و برقی تولید میشود.

حوله خشک کن آبی یا هیدرونیکی

حوله خشک کن آبی یا هیدرونیکی از نظر ساختار و شکل ظاهری دقیقا مانند یک رادیاتور کوچک بوده و دارای مسیر رفت و برگشت آب و شیر ورود و خروج میباشد که به شبکه لوله کشی حرارت مرکزی یا پکیج متصل میگردد . اگر حوله خشک کن به سیستم موتورخانه مرکزی متصل گردید بهتر است مسیر لوله رفت و برگشت آن را به صورت مستقل از رادیاتور ها اجرا نمود.

چرا که در فصل تابستان که نیاز به گرمایش رادیاتورها نیست و شیر فلکه های آن بسته میشود ، میتوان مسیر آب رفت و برگشت حوله خشک کن را باز گذاشت تا از مزایای حوله خشک کن در فصل تابستان نیز بهره برد . برای این کار برخی از مجریان تاسیسات ساختمان یک رایزر جدای از کلکتور زمستانه موتورخانه برای حوله خشک کن های تمامی واحد ها اجرا میکنند تا در تمامی فصول سال آب گرم در آن جریان داشته باشد .

این مساله در زمان استفاده از پکیج حرارتی ممکن نیست . ارتفاع نصب حوله خشک کن از رادیاتور بالاتر بوده و معمولا در ارتفاع 110 سانتی متری از کف تمام شده نصب میشوند ضمن آنکه لوله رفت و برگشت هر دو از پایین و به فاصله 50 سانتی متری از یکدیگر به حوله خشک کن متصل میشود.

حوله خشک کن آبی یا هیدرونیکی
حوله خشک کن های آبی از نظر ظاهر در شکل های متنوع و گوناگون تولید میشوند که علاوه بر وظیفه اصلی خود به زیبایی بصری محیط نیز کمک میکند . از نظر جنس در انواع حوله خشک کن آلومینیمی ، حوله خشک کن شیشه ای یا دکوراتیور ، حوله خشک کن استیل و حوله خشک کن فولادی تولید میشوند . فارغ از جنس متریال ، ساخت حوله خشک کن باید به گونه ای باشد که در مقابل رطوبت محیطی و پاشش آب مقاوم باشد و قابلیت شستشو سطوح بیرونی را داشته باشد .حوله خشک کن آبی یا هیدرونیکی
حوله خشک کن های آلومینیمی ظاهری شبیه به رادیاتورهای آلومینیمی یا رادیاتورهای لوله ای داشته و نسبت با سایر مدل ها متداول تر و پرکاربردتر است . حوله خشک کن های آلومینیمی دارای وزنی سبک ، مقاومت بالا در مقابل رطوبت و پوسیدگی ، قیمتی متعادل و ظاهری قابل قبول و زیبا هستند . سرعت گرم کردن محیط با استفاده از حوله خشک کن های آلومینیمی معمولا بالاتر از سایر مدل ها است .

حوله خشک کن های شیشه ای یا دکوراتیو مانند رادیاتورهای دکوراتیو و با طرح های ساده تر و البته زیبا و متناسب با دکوراسیون داخلی منازل تولید میشوند . جنس شیشه های به کار رفته در این نوع حوله خشک کن از شیشه های نشکن و براق هستند . بخش عمده ای از انتقال حرارت در حوله خشک کن های شیشه ای به روش تابشی است از این رو تمیزی سطح حوله خشک کن شیشه ای در انتقال حرارت آن تاثیر مثبت دارد . قیمت حوله خشک کن های دکوراتیو معمولا کمی بالا است .

حوله خشک کن فولادی نیز تا حدودی شبیه به رادیاتورهای بلوکی و یا لوله ای بوده که با روکش مقاوم نسبت به رطوبت پوشش داده میشوند . حوله خشک کن های فولادی قیمت مناسب تری نسبت به سایر مدل ها را دارد .

حوله خشک کن های استیل به صورت خود رنگ و یا رنگ شده و در طرح های متنوع تولید شده و در مقابل رطوبت ،  ضربات فیزیکی و رسوب گرفتگی مقاوم تر هستند و به همین جهت استفاده از حوله خشک کن های استیل در فضاهای مرطوب با کاربری عمومی تر مانند استخرها پیشنهاد میشود . قیمت حوله خشک کن های استیل نسبت به سایر حوله خشک کن های آبی گران تر بوده ولی طول عمر بالاتری نیز دارند .

بهتر است جنس حوله خشک کن آبی مطابق با جنس رادیاتورهای سیستم استفاده شود تا از بروز خوردگی و تولید گاز و هوا گرفتن سیستم به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی در اثر تماس آب با دو فلز غیر همجنس جلوگیری شود.

حوله خشک کن برقی

زمانی که سیستم فاقد تاسیسات حرارت مرکزی بوده و یا  لوله آب برای نصب حوله خشک کن اجرا نشده باشد از حوله خشک کن های برقی استفاده میشود . حوله خشک کن های برقی با استفاده از المنت های برقی با توان کم و در دو نوع خشک و مرطوب ساخته میشوند . در نوع خشک مقاومت الکتریکی درون یک پوشش که هادی جریان حرارتی و  عایق در مقابل جریان الکتریکی است قرار میگیرد  قرار گرفته و در نوع مرطوب المنت های حرارتی  یک سیال واسط را مانند روغن و آب گرم میکنند .

هر چند حوله خشک کن های برقی ، مقاوم نسبت به رطوبت ساخته میشوند اما محل نصب آنها باید به گونه ای باشد که از پاشش مستقیم آب به آنها جلوگیری شود . بهتر است حوله خشک کن برقی در فاصله 180 سانتیمتری از محل پاشش مستقیم آب نصب گردد.
حوله خشک کن برقی
برای ایمنی بیشتر و جلوگیری از بروز برق گرفتگی بهتر است در زمان استفاده از حوله خشک کن برقی از   "کلید حافظ جان " استفاده گردد . استفاده از کلید حافظ جان در محیط های مرطوب و محل هایی که نسبت به سیستم ارت اطمینانی وجود ندارد ، مطابق با مقررات ملی ساختمان الزامی است .

مستقل بودن از سیستم حرارتی مرکزی و امکان کارکرد در تمامی فصول از مزایای حوله خشک کن های برقی بوده و مصرف مداوم انرژی الکتریکی ، بروز خطرات ناشی از وجود یک تجهیز برقی در یک محیط مرطوب و سرعت پایین گرم شدن اولیه نیز ، از معایب حوله خشک کن های برقی است .

استفاده از حوله خشک کن چه مزایایی دارد؟

وظیفه اصلی دستگاه حوله خشک کن گرم کردن محیط محل نصب و همچنین خشک کردن حوله و البسه ای که بر روی آن پهن میشود ، میباشد . متداول ترین محل نصب حوله خشک کن در حمام است . گرم بودن محیط حمام باعث دلپذیر شدن محیط و یک استحمام دلچسب خواهد بود .

همانطور که میدانیم افزایش دما موجب کاهش رطوبت میشود . محیط حمام یک محیط همواره مرطوب است که امکان رشد میکروب ها و قارچها در این محیط فراوان است اگر هوای محیط حمام گرم شود موجب کاهش رطوبت شده که در نتیجه آن رشد میکروب ها و قارچها در این محیط متوقف خواهد شد .

علاوه بر موارد فوق استفاده از حوله خشک کن به خصوص در مدلهای زیباتر مانند مدل دکوراتیور میتواند به زیبایی بصری محل نصب نیز کمک کند .

بهتر است حوله خشک کن از هر نوعی که باشد بر روی سردترین دیوار حمام نصب شود.

با تشکر از اعتماد شما،فروشگاه اینترنتی بامین تهویه با ارائه ی تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات انواع رادیاتور،رادیاتور پنلی،رادیاتور برقی،رادیاتور آلومینویمی و... امکان مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات فنی شما می باشند.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید