منو
تفاوت سختی گیر و فیلتر شنی تصفیه آب چیست ؟
تفاوت سختی گیر و فیلتر شنی تصفیه آب چیست ؟

شنبه 11 دی 1400

0 1008 129

تفاوت سختی گیر و فیلتر شنی تصفیه آب چیست ؟

ممکن است برخی از افراد عملکرد فیلتر شنی و دستگاه سختی گیر را یکسان بدانند در صورتی که این دو دستگاه دارای کاربرد و عملکردی کاملا متفاوت از یکدیگر بوده و هر کدام از این دو دستگاه به منظور خاصی استفاده میشود که دستگاه دیگر عملا نمیتواند کاربری دستگاه دیگر را برآورده سازد.انجام مقایسه تفاوت سختی گیر و فیلتر شنی ، نیازمند شناخت کامل هر دو دستگاه و موارد کاربری هرکدام است . در ادامه مقاله به بررسی تفاوت سختی گیر و فیلتر شنی می پردازیم.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با تفاوت سختی گیر و فیلتر شنی با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. فیلتر شنی تصفیه آب چیست؟
  2. موارد کاربرد فیلتر شنی
  3. مقایسه کارکرد سختی گیر و فیلتر شنی تصفیه آب

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع سختی گیر و فیلتر شنی و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از مدل های سختی گیر و فیلتر شنی به لینک زیر مراجعه نمایند.

جهت مشاهده لیست انواع مدل های فیلتر شنی کلیک نمایید.

 

آب، یکی از عوامل حیاتی برای انسان و سایر موجودات زنده است و تصفیه آب یکی از مسائل اساسی بهداشت عمومی است. در این زمینه، دو روش متداول برای کاهش آلودگی‌ها و بهبود کیفیت آب شناخته می‌شوند: سختی گیر و فیلتر شنی. این دو روش با هدف حذف مواد آلی و معدنی از آب به‌کار می‌روند، اما تفاوت‌های زیادی در اجرا و عملکرد دارند.در این راستا، در ادامه مقاله به بررسی تفاوت سختی گیر و فیلتر شنی تصفیه آب خواهیم پرداخت.

ممکن است برخی از افراد عملکرد فیلتر شنی تصفیه آب و دستگاه سختی گیر را یکسان بدانند. در صورتی که این دو دستگاه دارای کاربرد و عملکردی کاملا متفاوت از یکدیگر بوده و هر کدام از این دو دستگاه به منظور خاصی استفاده میشود. که دستگاه دیگر عملا نمیتواند کاربری دستگاه دیگر را برآورده سازد.

 فیلتر شنی
انجام مقایسه بین کارکرد سختی گیر و فیلتر شنی تصفیه آب ، نیازمند شناخت کامل هر دو دستگاه و موارد کاربری هرکدام است. در مباحث قبلی عملکرد دستگاه سختی گیر رزینی مورد بررسی قرار گرفت که پیشنهاد میشود. برای درک بهتر مطالب این نوشتار به عنوان پیش نیاز این بحث مورد مطالعه قرار گیرد . اما در مورد فیلترهای تصفیه آب یا فیلترهای شنی بهتر است، ابتدا بررسی مختصری صورت میپذیرد. تا بتوان مقایسه مناسبی بین این دو دستگاه انجام داد .

سختی گیر رزینی

پیشنهاد مطالعه : نحوه نصب سختی گیر

فیلتر شنی تصفیه آب چیست؟

فیلتر شنی در فرآیند تصفیه آب چگونه عمل می‌کند؟ این فیلتر، ظاهراً شبیه به یک سختی‌گیر است، اما وظیفه و عملکرد آن به‌طور کاملاً متفاوت است. فیلتر شنی از یک مخزن اصلی تشکیل شده است که عمدتاً از مواد فلزی و گاهاً از فایبرگلاس ساخته شده است.

این مخزن به شکل عمودی قرار گرفته است و در داخل آن دانه‌های شن به شکل چندین طبقه با دانه‌بندی متفاوت قرار می‌گیرند. این نوع فیلتر به‌وسیله ریختن آب از بالا به پایین از بین لایه‌های دانه‌های شن، ذرات معلق و آلودگی‌ها را حذف کرده و آب خروجی را تصفیه می‌کند.

آب از طریق لوله ورودی و از بالای مخزن بر روی این بستر شنی ریخته میشود و پس از عبور از میان لایه ها ، ذرات معلق و آلودگی خود را به جا گذاشته و سپس از پایین دستگاه خارج میشود .ترتیب دانه های شن از ریز به درشت و از بالا به پایین  است .

در قسمت خروج آب ، قرار دادن یک سینی مشبک با نازل های مخصوص مانع خروج شنها به همراه آب میشود. فیلتر شنی با صاف نمودن و فیلتراسیون فیزیکی آب باعث حذف مواد معلق در آب نظیر مواد آلی ، ذرات حاصل از خوردگی و زنگ زدگی ، گل و لای و رنگ و گاها بوی نامطبوع آب و در برخی دیگر از موارد نیز ، باکتری و پلانگتون ها میشود .

دیاگرام فیلتر شنی تصفیه آب

پس از مدتی کارکردن فیلترهای شنی ، بستر شن و ماسه از ذرات معلق اشباع شده و علاوه بر آنکه دیگر قابلیت فیلتراسیون را ندارند ، باعث افت فشار در جریان آب نیز میشود. در اینجا لازم است بستر فیلتر شنی شستشو داده شود و برای این کار از دو روش استفاده میشود .

روش‌های شستشوی بستر شنی

در روش اول، آب از فیلتر به صورت معکوس حرکت همیشگی خود عبور می‌کند؛ این کار باعث کنده شدن ذرات معلق و تخلیه آنها به فاضلاب می‌شود. برای افزایش کارایی این روش، استفاده از آب تمیز و تصفیه شده توصیه می‌شود.

در روش دوم، از هوا برای شستشوی بستر استفاده می‌شود تا از اتلاف آب جلوگیری شود. پس از مدت زمان کارکرد حدود 5 تا 10 سال، نیاز به تعویض شنها و ماسه‌های درون طبقات فیلتر پیش می‌آید. عدم تعویض به موقع می‌تواند منجر به کاهش راندمان و کارایی فیلتر شود. این افت کارایی ناشی از کم شدن زبری و تیزی ذرات شن در طول زمان است که عامل اصلی فیلتر کردن ذرات معلق است. بنابراین، تعویض به موقع این اجزا از اهمیت بالایی برخوردار است.

تزریق مواد منعقد کننده

برخی اوقات برای افزایش راندمان فیلتر در حذف آلودگی ها ، تزریق یک ماده ی منعقد کننده به آب ورودی به فیلتر مفید خواهد بود. برای این منظور از سولفات آلومینیم به عنوان ماده منعقد کننده استفاده میشود. این ماده باعث میشود یک ماده ی ژله ای شکل رسوبی و غیر قابل انحلال به اسم فلاک تشکیل شود.

فلاک سولفات آلومینیوم
فلاک باکتری ها و مواد ارگانیک را به خود جذب میکند و سپس در عبور از بستر شنی فیلتر میشود و آب خروجی از فیلتر تمیز و عاری از هر گونه آلودگی خواهد شد. رعایت مقدار تزریق مواد منعقد کننده و مدت زمان لازم برای واکنش شیمیایی حائز اهمیت است. عدم رعایت این دو مورد میتواند باعث آلودگی و کدر شدن آب گردد.

استفاده از زغال کربن اکتیو

گاهی اوقات بجای بستر شن و ماسه از زغال کربن اکتیو در طبقات دستگاه استفاده میشود که در این صورت با حذف کلر ، فنولها و مواد آلی ، مزه و رنگ آب از بین خواهد رفت. استفاده از فیلتر تصفیه با بستر زغال کربن اکتیو ، جهت حذف بو و مزه کلر در تاسیسات تصفیه آب متداول و مرسوم است. در صورت استفاده از کربن اکتیو پیشنهاد میشود مواد هر شش ماه یکبار شستشو و احیا گردد. برای این کار معمولا زغال به مدت 20 تا 30 دقیقه با بخار شستشو داده میشود .

کربن فیلتر شنی

سرعت عبور آب از فیلتر

یکی از مواردی که در زمان استفاده از فیلترهای شنی مهم و حائز اهمیت است سرعت عبور آب از روی بستر شنی است. سرعت بالای آب در عبور از فیلتر باعث میشود تا گیر کردن مواد معلق در ذرات شن و ماسه به خوبی انجام نشود و تصفیه کامل انجام نگیرد.

از طرفی سرعت بالای آب عبوری از بستر باعث شستشوی ماسه و حذف تیزی و کاهش زبری سطوح گردد که این مساله نیز به نوبه خود باعث کاهش کارایی فیلتر و همچنین کاهش عمر مفید فیلتر و نیاز به تعویض زود هنگام شن ها میشود.

موارد کاربرد فیلتر شنی

استفاده از فیلتر شنی در استخرها و محیط‌های آبی می‌تواند به بهبود کیفیت آب و ایمنی محیط کمک کند. در زیر، موارد کاربرد فیلتر شنی در استخرها آورده شده است:

  1. تصفیه آب سیرکوله استخرهای شنا برای حذف آلودگی و مواد معلق
  2. تصفیه آبهای سطحی جهت مصارف آشامیدنی و ...
  3. تصفیه پساب نهایی فاضلاب
  4. تصفیه فاضلاب سبک برای استفاده در آبیاری فضای سبز
  5. استفاده در پیش تصفیه آب شیرین کن ها
  6. تصفیه  آب برگشتی از برجهای خنک کننده از مواد معلق
  7. حذف بو و طعم نامطبوع کلر از آب
  8. تصفیه آب مورد استفاده در صنایع مختلف مانند صنایع غذایی ، رنگ ، شیشه ، نساجی ، صنایع فلزی ، لاستیک پلاستیک و....

پیشنهاد مطالعه : تست کلر آب استخر

مقایسه کارکرد سختی گیر و فیلتر شنی تصفیه آب

سیستم‌های تصفیه آب مختلف، از جمله سختی گیر و فیلتر شنی، برای حذف آلاینده‌ها از آب استفاده می‌شوند. هر یک از این سیستم‌ها ویژگی‌ها و مزایا مختلفی دارند. در زیر به مقایسه کارکرد این دو سیستم می‌پردازیم:

1. اولین تفاوت: ماهیت عملیات انجامی بر روی آب

دستگاه سختی گیر وظیفه زدودن سختی آب با از بین بردن املاح  و نمکهای محلول در آب ، که عمدتا کلسیم و منیزیم میباشد را بر عهده دارند . اما فیلترهای تصفیه آب وظیفه حذف ذرات معلق در آب و در برخی موارد حذف بو ، رنگ ، مزه و کدورت آب را بر عهده دارند .

ممکن است آب از نظر ظاهری کاملا زلال و شفاف و بدون مزه خاص و گوارا برای شرب بوده و از نظر بهداشتی نیز فاقد آلودگی باشد اما سختی آن بالا باشد . این آب میتواند برای مصرف آشامیدنی کاملا مناسب باشد .  مانند آب برخی از چشمه های معدنی . اما همین آب میتواند برای یک کاربری صنعتی که نیاز به درجه سختی پایین دارد ، مضر باشد . در اینجا استفاده از دستگاه سختی گیر برای نرم کردن آب توصیه میشود .

عکس این موضوع نیز صادق است یعنی ممکن است آب درجه سختی پایینی داشته باشد ولی دارای بو ، مزه و رنگ و آلودگی میکروبی باشد . در اینجا نیز این آب برای مصرف شرب نا مناسب و برای مصارف صنعتی کاملا مناسب است . آبهای حاصل از تقطیر در تاسیسات بخار معمولا چنین خاصیتی دارند . در اینجا اگر نیاز به مصرف رساندن این آب در مصرف آشامیدنی و مانند آن باشد از فیلتر تصفیه آب استفاده میشود.

2. دومین تفاوت: نوع فرآیند و واکنش انجام شده بر روی آب

دومین تفاوت بین دستگاه تصفیه آب (فیلتر شنی) و دستگاه سختی گیر در نوع فرآیند و واکنش انجام شده بر روی آب است . دستگاه سختی گیر رزینی با روش تعویض یونی ، سدیم موجود در رزین خود را با کلسیم و منیزیم موجود در آب مبادله میکند و سختی آب را میگیرد یعنی در اصل یک واکنش شیمیایی بر روی آب اتفاق میافتد و فرمول املاح موجود در آب تغییر میدهد اما در استفاده از فیلترهای شنی ، هیچ گونه واکنش شیمیایی و تغییر در فرمول آب حاصل نمیشود . بلکه ذرات و آلودگی ها به صورت فیزیکی حذف میشود .

3. سومین تفاوت: کیفیت آب خروجی از دستگاه

سومین تفاوت بین دستگاه تصفیه آب (فیلتر شنی) و دستگاه سختی گیر را میتوان در کیفیت آب خروجی از دستگاه دانست . آب خروجی از یک دستگاه فیلتر شنی میتواند کاملا بی رنگ ، بی بو و عاری از آلودگی دانست اما آب خروجی از دستگاه سختی گیر رزینی فقط نرم شده و هیچ گونه تصفیه ای در آن صورت نپذیرفته است.

4. چهارمین تفاوت: محل کاربری و مصرف

چهارمین تفاوت بین دستگاه تصفیه آب (فیلتر شنی) و دستگاه سختی گیر در نوع کاربری و محل های مورد استفاده است . فیلترهای شنی برای تصفیه آب به کار میروند و در تصفیه آب های سطحی ، آب سیر کوله استخر ، پساب فاضلاب صنایع و مانند آن کاربرد دارد . اما سختی گیر ها عمدتا در نرم کردن آب تغذیه مدارات سرمایش و گرمایش و دیگهای بخار و محلهایی که نیاز به نرم کردن آب است ، استفاده میشود.

5. پنجمین تفاوت: قیمت اولیه خرید دستگاه

پنجمین تفاوت بین دستگاه تصفیه آب (فیلتر شنی) و دستگاه سختی گیر در قیمت اولیه خرید دستگاه است . هر چند مقایسه قیمت بهتر است برای دو دستگاه با کاربری یکسان صورت پذیرد و نه دو دستگاه با کاربری کاملا متفاوت ، اما قیمت اولیه دستگاه سختی گیر به دلیل قیمت بالای رزین بسیار بالاتر از فیلتر شنی است.

نتیجه

با مقایسه کارکرد سختی گیر و فیلتر تصفیه آب میتوان نتیجه گرفت که هر کدام از این دو دستگاه برای کاربری کاملا متفاوت از دیگری تعریف شده است . در مواردی که در نظر داریم ناخالصی های فیزیکی ، میکروبی ، مواد معلق و رنگ و بوی نامطلوب آب را از بین ببریم باید از فیلتر تصفیه آب استفاده کنیم و زمانی که میخواهیم سختی آب را برای استفاده در یک فرآیند  از بین ببریم باید به سراغ دسگاه سختی گیر برویم .

با تشکر از اعتماد شما،فروشگاه اینترنتی بامین تهویه با ارائه ی تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات انواع سختی گیر،فیلتر شنی امکان مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات فنی شما می باشند.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر