منو
انواع عایق های حرارتی
انواع عایق های حرارتی

شنبه 29 مرداد 1401

0 261 29

انواع عایق های حرارتی

عایق های حرارتی نوید آینده ای بهتر را برای انرژی و محیط زیست می دهند. ساختمان های عایق بندی شده تقاضا برای مصرف انرژی و هزینه های مربوط به آن را به میزان زیادی کاهش می دهد.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با انواع عایق های حرارتی با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. آیا با توضیحی مختصر درباره عایق های حرارتی موافق هستید؟
  2. آشنایی با انواع عایق های حرارتی و مشخصات آن ها
  3. عایق های حرارتی پشم معدنی

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع مدل های داکت اسپلیت،و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از مدل های داکت اسپلیت به لینک زیر مراجعه نمایند.

عایق های حرارتی نوید آینده ای بهتر را برای انرژی و محیط زیست می دهند. ساختمان های عایق بندی شده تقاضا برای مصرف انرژی و هزینه های مربوط به آن را به میزان زیادی کاهش می دهد. آگاهی مردم از این مسئله راهکرد خوبی برای جلوگیری از اتلاف انرژی می باشد. بنا بر این عقیده بامین تهویه قدم در مسیری گذاشته که منجر به افزایش اطلاعات و آگاهی شما خواهد شد.

آیا با توضیحی مختصر درباره عایق های حرارتی موافق هستید؟

همه می دانیم که ذخایر سوخت های فسیلی و انرژی باید برای آیندگان نیز ذخیره شود‌. راه حل جلوگیری از اتلاف و هدررفت انرژی و سوخت های فسیلی، استفاده از عایق های حرارتی در ساختمان ها می باشد. مواد عایق عنصری مهم در ساختمان های مسکونی و تاسیسات عمومی به حساب می آیند که عملکردی سازگار با شرایط محیطی دارند. تمام پارتیشن های ساختمان باید با مواد مناسب عایق بندی شوند. انواع عایق های حرارتی را در قسمت های بعد به شما معرفی خواهیم نمود.

پیشنهاد مطالعه : عایق چست و چگونه کار می کند؟

آشنایی با انواع عایق های حرارتی و مشخصات آن ها

پرمصرف ترین عایق های حرارتی که در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند، فوم پلی استایرن، پشم معدنی و فوم پلی یورتان است. نکته جالب این است که این عایق  ها هم از جنبه حرارتی و هم صوتی موثر هستند. اما مدل های دیگری از عایق های حرارتی با پارامترهای مشابه در بازار وجود دارند که باید بر اساس نیاز و موقعیت ساختمان مورد استفاده قرار بگیرند.

انواع عایق های حرارتی

عایق های حرارتی پشم معدنی

پشم معدنی از عایق های حرارتی رایج است که کاربردهای زیادی دارد. این ماده، ساختمان را در مقابل حرارت و صوت عایق می سازد. در واقع هوا و صدا را تضعیف می سازد و آرامش خاصی به ساختمان خواهد داد. یکی دیگر از قابلیت های این عایق محافظت و مقاومت در برابر آتش‌ سوزی و نفوذ بخار می باشد.

مواد تشکیل دهنده این عایق، پشم سنگ و پشم شیشه هستند که پارامتر های یکسان دارند. پشم سنگ از بازالت ساخته شده است که در مقابل دماهای بسیار بالا مقاومت خیلی زیادی دارد. ماده تشکیل دهنده پشم شیشه از ماسه کوارتز یا شیشه بازیافتی است.

مقاومت پشم معدنی در مقابل تغییر شکل از نکات مهم در مورد آن است. این عایق با مواد حاوی حلال تجزیه نمی شود اما آب را جذب می کند. این امر خاصیت عایق حرارتی آن‌ را تحت تأثیر می گذارد. برای رفع این مشکل، عایق را با روغن معدنی آغشته می‌سازند. در کل استفاده از پشم به عنوان عایق کمی مشکل است و اگر شخص کم تجربه باشد، باعث اتلاف انرژی ساختمان خواهد شد.

عایق های حرارتی پشم معدنی

فوم پلی استایرن

این نمونه از عایق های حرارتی، در واقع پلی استایرن منبسط شده است‌‌. در فرآیند فوم سازی هوای موجود در منافذ پلی استایرن منبسط شده نود و هشت درصد حجم محصول نهایی پوشش داده می شود. یکی از شاخصه های مهم این عایق حرارتی رولی وان فلکس جذب آب بسیار کم است.

بنابراین در مکان هایی که مستقیما در معرض آب هستند، بسیار مناسب است. به عنوان مثال می‌توان برای پایه ها، دیوارهای زیر زمین یا کف زیر زمین استفاده نمود. پلی استایرن اکسترود سخت تر است و به رنگ‌های آبی، سبز یا صورتی در بازار وجود دارند. از این عایق در کف گاراژها، سقف های معکوس و کف زمین استفاده می شود. در کل باید گفت که برای مکان هایی مناسب است که بارهای سنگین وجود دارد.

فوم پلی اورتان از عایق های حرارتی

این فوم امروزه می رود که جای خود را در بین عایق های حرارتی بیشتر باز کند و محبوب شود‌. دو نوع فوم به نام های PIR و PUR وجود دارد. مزیت بسیار مهم و کارآمد این فوم سرعت و سهولت در کاربرد آن است. در عرض چند ثانیه حجم زیادی از آن را می توان به کار برد و‌ سریع سفت می شوند.

برای سطوح شیب دار و مکان های که کمی دشوار است بسیار مناسب است چون کوچکترین شکاف ها را می پوشاند. استفاده از این عایق بسیار مقرون‌ به صرفه است ذو به میزان فراوانی از اتلاف حرارت جلوگیری می‌کند.

الیاف سلولزی

الیاف سلولزی را از نظر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی بسیار شبیه به پشم معدنی می دانند. اما به میزان محدودتری مورد استفاده قرار می گیرد. مزیت مهم آن این است که در مقابل صوت و نفوذ بخار مقاومت بسیار زیادی دارد. این الیاف به صورت مرطوب و خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کدام مدل از عایق های حرارتی را انتخاب و مورد استفاده قرار دهیم؟

در مورد انتخاب بهترین عایق های حرارتی نمی توان به درستی پاسخ داد. چرا که هر کدام از این مواد در کنار مزیت هایشان، معایبی نیز دارند. انتخاب مناسب، به موقعیت ساختمان و انتظارات و نیاز های شما بستگی دارد.

سخن پایانی

در راستای معرفی انواع عایق های حرارتی، این دانشنامه توسط سایت بامین تهویه ترتیب داده شده است. خصوصیات هر کدام از آن ها توضیح داده شده که می تواند به خرید عایق حرارتی شما کمک کند. اما یک نمونه صد در صد کامل را نمی توان در بازار پیدا نمود.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر