منو
عایق صوتی چیست؟
عایق صوتی چیست؟

شنبه 13 مهر 1398

0 1654 471

عایق صوتی چیست؟

عایق صوتی چیست؟عایق صوتی به فرایندی گفته می شود که در اثر برخورد امواج صوتی , با ماده عایق کننده انرژی صوتی را می گیرد ، برخلاف بازتاب انرژی. بخشی از انرژی صوتی منعکس می شود ، بخشی جذب و تبدیل به گرما و یا حرکت می شود و بخشی از طریق عایق منتقل می شود. با خواندن ادامه مقاله می توانید اطلاعات خود را در زمینه با عایق صوتی چیست؟ بیشتر نمایید.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با عایق صوتی چیست؟ با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. عایق صوتی چیست؟
  2. انواع عایق صوتی ساختمان
  3. عایق صوتی فیبر معدنی
  4. عایق صوتی پانل های گچی
  5. عایق آکوستیک صوتی
     

​همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده برند های معتبر عایق ، و مقایسه قابلیت های هر برند و کاربری هر یک از مدل های عایق به لینک زیر مراجعه نمایند.

 

عایق صوتی چیست؟

 

عایق صوتی چیست؟

 

عایق صوتی به فرایندی گفته می شود که در اثر برخورد امواج صوتی , با ماده عایق کننده انرژی صوتی را می گیرد ، برخلاف بازتاب انرژی. بخشی از انرژی صوتی منعکس می شود ، بخشی جذب و تبدیل به گرما و یا حرکت می شود و بخشی از طریق عایق منتقل می شود.
هنگامی که صدای ایجاد شده توسط گفتار یا موسیقی با دیواره های یک اتاق برخورد می کند ، بخشی از انرژی صدا منعکس می شود ، بخشی از آن به دیواره ها جذب می شود و بخشی به قسمت اتاق مجاور منتقل می شود. با عبور امواج از دیوار ، انرژی صدا به گرما ناشی از اصطکاک داخلی مولکول (اتلاف) و حرکت ساختاری مواد (تغییر شکل) تبدیل می شود. به این خصوصیات ماده ای که می تواند انتقال انرژی صوتی را ضعیف کند، عایق صوتی گفته می شود. 

عایق بندی صوتی آکوستیک دارای اهمیت خاصی در عایق صوتی دارد عایق صوتی با هدف کاهش انرژی هر چه بیشتر صدا (غالباً در فرکانس های خاص) ممکن است ، آن را به گرما یا حرکت تبدیل کرده و آن را از مکانی خاص منتقل نماید.

 

انواع عایق صوتی ساختمان

 

عایق صوتی روشی برای کاهش میزان رسیدن صدا از محلی به محل دیگر است مانند جلوگیری از انتقال صدا از اتاقی به اتاق دیگر. صدا از عناصر داخلی یا خارجی یک اتاق می آید.
نمونه ها عبارتند از: یک دستگاه عملیاتی در محله شما ، بزرگراه شلوغ ، ساخت و ساز یا یک سیستم سینمای خانگی و  سازها.
صدا همچنین از طریق فضاهای اطراف به داخل اتاق می شود:

  1. پنجره ها
  2. درها
  3. سقف
  4. دیوارها

پیشنهاد مطالعه : عایق کاری در تاسیسات

عایق صوتی فیبر معدنی

 

رول های فایبرگلاس و عایق فیبر معدنی که برای جلوگیری از انتقال حرارتی از طریق دیوارهای یک ساختمان استفاده می شود نیز به عنوان نوعی عایق صوتی عمل می کند. این رول ها از الیاف ریز و شیشه ای ، سنگی یا پنبه ای ساخته شده اند که با هم بافته می شوند تا یک لایه متراکم با ضخامت چند اینچ تشکیل دهند.
 می توان آنها را بین شاخک های دیواری یا داخل کف یا سقف فریم قرار داد تا به کنترل سطح سر و صدا کمک کند. عایق های پتویی باعث بهبود عملکرد صوتی یک دیواره یا سازه دیگر با جذب هر دو امواج صوتی و افزایش چگالی سازه می شود. اما برخلاف تصور عامه ، پتوهای عایق با بالاترین چگالی لزوما بهترین شکل عایق صوتی نیستند. برای کنترل بهینه نویز ، پتوهایی با چگالی بین 2.5 تا 3.0 پوند در هر فوت مکعب را انتخاب کنید.

 

عایق صوتی پانل های گچی

 

پانل های دیواری و سقفی گچی به عنوان یک شکل مؤثر از عایق صدا عمل می کنند و میزان نویز موجود در بین اتاق ها را کاهش می دهد. به گفته وزارت حمل و نقل آمریكا ، در حالی كه یك لایه ی گچی برخی از صدا را مسدود می كند ، دیواره های ضخیم تر یا بیش از یك لایه گچ باعث بهبود عملکرد عایق صوت می شوند.
به عنوان مثال ، با دو برابر شدن ضخامت دیواره گچی ، انتقال صدا از طریق دیواره را به 6 دسی بل کاهش می دهد.

 

عایق آکوستیک صوتی

 

به جای جلوگیری از انتقال صدا از اتاق به اتاق دیگر ، پنل های آکوستیک برای جذب امواج صوتی طراحی شده اند که باعث کاهش مداوم و تکرار در یک فضا می شود. این پانل ها اغلب از هسته های الیاف معدنی یا گچی تشکیل شده است که در یک وینیل تزئینی یا روکش پارچه ای پیچیده شده اند.

این پنل ها در صورت تعلیق از سقف ، آویزان بر روی یک دیوار یا به عنوان پارتیشن های مستقل استفاده می شوند. ممکن است از آنها در استودیوهای ضبط و سالن برای بهبود کیفیت صدا یا در یک کافه تریا یا فضای کنفرانس برای کاهش سطح نویز استفاده شود. پانل های جعبه تخم مرغی فوم مانند پانل های آکوستیک عملکرد دارند و در بسیاری از برنامه های مشابه استفاده می شوند.

 

راهنمای خرید انواع عایق


با تشکر از اعتماد شما،فروشگاه اینترنتی بامین تهویه با ارائه ی تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات انواع عایق ، عایق حرارتی ،عایق صوتی ، عایق رطوبتی ، عایق الاستومری ، امکان مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات فنی شما می باشند.

 

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه