منو
انواع پروانه و بدنه فن و اگزاست فن
انواع پروانه و بدنه فن و اگزاست فن

شنبه 23 شهریور 1398

0 2161 730

انواع پروانه و بدنه فن و اگزاست فن

انواع پروانه و بدنه فن و اگزاست فن، انواع فن گریز از مرکز، انواع فن های محوری، انواع فن با طراحی های خاص و هواکش های سقفی در این مقاله از بامین تهویه به تفصیل بیان شده است.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با انواع پروانه و بدنه فن و اگزاست فن با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. انواع فن گریز از مرکز
  2. انواع فن محوری 
  3. انواع فن با طراحی های خاص

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع فن و اگزاست فن، و مقایسه قابلیت های هر برند و کاربری هر یک از مدل های فن و اگزاست فن به لینک زیر مراجعه نمایند.

 

انواع فن گریز از مرکز
 

فن ایرفویل

طراحی پره : بیشترین بازدهی در تمامی طراحی های فن گریز از مرکز . ده تا شانزده تیغه ایرفویل با انحنا در خلاف جهت چرخش محور فن. تیغه های گود امکان انبساط موثر را درون مسیرهای تیغه فراهم می کنند. هوا با سرعتی کمتر از سرعت نوک، از پره خارج می شود. این پره برای کاربری معین، در میان فن های گریز از مرکز بیشترین سرعت را دارد.
طراحی بدنه : دارای ساختار حلزونی برای تبدیل موثر فشار سرعتی به فشار استاتیک. برای دستیابی به حداکثر بازدهی، هم ترازی چرخ و ورودی و فاصله کم بین آنها ضروری است.
فن ایرفویل 

فن انحنا / مایل به عقب

طراحی پره :  بازدهی این نوع فن تنها اندکی کمتر از ایرفویل است. ده تا شانزده تیغه با ضخامت یکسان که در خلاف جهت چرخش محور فن به عقب مایل یا خم شده اند. این فن نیز به دلایل مشابه فن ایرفویل، کارایی مطلوبی دارد.
طراحی بدنه : بدنه این فن ها مشابه فن های ایرفویل است.

فن انحنا / مایل به عقب

فن شعاعی

طراحی پره :  فشار این فن از فن های انحنا به عقب، مایل به عقب و ایرفویل بیشتر است. منحنی عملکرد این فن پیش از رسیدن به نقطه اوج فشار دچار تنزل شده و نباید در این ناحیه از فن استفاده شود. توان به طور پیوسته و تا رسیدن به حالت بدون توان و دبی بالا افزایش می یابد.
طراحی بدنه : بدنه این فن حلزونی بوده و در میان سایر طراحی های گریز از مرکز ، اغلب باریک ترین ساختار به حساب می آید. از آنجایی که طراحی چرخ، بازدهی کمتری دارد، ابعاد بدنه مشابه اندازه فن های ایرفویل و انحنا به عقب حیاتی نیست.

فن شعاعی

فن انحنا به جلو

طراحی پره : این فن در مقایسه با فن های ایرفویل و انحنا به عقب بازدهی کمتر و منحنی فشار مسطح تری دارد. برای تعیین ظرفیت این فن در منحنی فشار، نباید از ناحیه پایین و سمت چپ نقطه اوج فشار استفاده شود. توان بطور پیوسته و تا رسیدن به حالت بدون توان و دبی بالا افزایش می یابد. در نظر گرفتن این موضوع برای انتخاب موتور حائز اهمیت است.
طراحی بدنه : ساختار این فن نیز مشابه سایر طراحی های فن های گریز از مرکز است. فاصله چرخ و ورودی به میزان فن های ایرفویل و انحنا به عقب حائز اهمیت نیست.

فن انحنا به جلو

انواع فن محوری

 

فن پروانه ای

طراحی پره : بازدهی کم. محدود به کاربری های کم فشار. در بیشتر موارد، فن های پروانه ای کم هزینه دارای دو یا چندین تیغه با ضخامت یکسان هستند که به یک هاب کوچک متصل می شوند. انرژی اولیه از طریق فشار سرعتی منتقل می شود.
طراحی بدنه : دارای واشر گردشی، صفحه اریفیس یا ونتوری. طراحی مطلوب نزدیک لبه تیغه ها است و یک ایرفویل صاف به داخل چرخ تشکیل می دهد.

فن پروانه ای

فن لوله محوری


طراحی پره : در مقایسه با فن پروانه ای، این فن تا حدودی بازدهی بیشتری داشته و می تواند فشار استاتیک بیشتری تولید کند. این فن اغلب دارای چهار تا هشت تیغه با سطح متقاطع ایرفویل یا ضخامت یکسان است. هاب اغلب کمتر از یک دوم قطر نوک فن است.
طراحی بدنه : دارای لوله سیلندری با فاصله نزدیک به نوک تیغه.

فن لوله محوری

فن پره محوری


طراحی پره : این فن به واسطه طراحی مناسب تیغه، بازدهی مطلوب و توانایی تولید فشار متوسط تا بالایی دارد. کارآمدترین فن ها دارای تیغه های ایرفویل هستند. تیغه های این فن بصورت ثابت، قابل تنظیم یا قابل کنترل هستند. هاب اغلب بزرگتر از یک دوم قطر نوک فن است.
طراحی بدنه : دارای لوله سیلندری با فاصله نزدک به نوک تیغه. تیغه های هادی در بالادست و یا پایین دست پره موجب افزایش فشار و بازدهی می شوند.

فن پره محوری

انواع فن با طراحی های خاص

 

فن گریز از مرکز لوله ای 


طراحی پره : عملکرد این فن مشابه فن انحنا به عقب است، با این تفاوت که ظرفیت و فشار کمتر هستند. بازدهی این فن در مقایسه با فن انحنا به عقب کمتر است. منحنی عملکرد در سمت چپ نقطه اوج فشار، دچار افت می شود.
طراحی بدنه : دارای ساختار لوله سیلندری مشابه فن های پره محوری، با این تفاوت که فاصله تا چرخ اندکی بیشتر است. خروج هوا از چرخ بصورت شعاعی بوده و برای عبور از تیغه های هادی، دارای چرخش  ͦ 90 است.

فن گریز از مرکز لوله ای 

هواکش های سقفی

 

هواکش سقفی سانتریفیوژ


طراحی پره : سیستم های تخلیه کم فشار مانند کارخانه ، آشپزخانه، انبار و برخی از تاسیسات تجاری. این فن ها برای تهویه هوا از تخلیه مثبت استفاده می کنند، که در مقایسه با تخلیه کننده های ثقلی یک مزیت به حساب می آید. سروصدای فن های گریز از مرکز اندکی از فن های محوری کمتر است.
طراحی بدنه : در این فن از بدنه های متداول استفاه نمی شود، زیرا هوا با چرخه کامل از پره خارج می شود. اغلب نمی توان اجزای فشار سرعتی را تعمیر کرد.

هواکش سقفی سانتریفیوژ

هواکش سقفی آکسیال


طراحی پره : طراحی پره : سیستم های تخلیه کم فشار مانند کارخانه ، آشپزخانه، انبار و برخی از تاسیسات تجاری. این فن ها برای تهویه هوا از تخلیه مثبت استفاده می کنند، که در مقایسه با تخلیه کننده های ثقلی یک مزیت به حساب می آید.
طراحی بدنه : در این طراحی یک فن پروانه ای بر روی یک سازه نگه دارنده نصب می شود. هود به عنوان یک محافظ ایمنی عمل کرده و از فن در مقابل تغییر آب و هوا محافظت می کند. هوا از یک فضای حلقوی در بخش انتهایی هود تخلیه می شود.

هواکش سقفی آکسیال

با تشکر از اعتماد شما،فروشگاه اینترنتی بامین تهویه با ارائه ی تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات انواع فن و اگزاست فن امکان مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات فنی شما می باشند.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر