منو
انواع مبدل حرارتی
انواع مبدل حرارتی

چهارشنبه 26 مرداد 1401

0 370 40

انواع مبدل حرارتی

مبدل حرارتی دستگاهی است که گرما را بین دو یا چند سیال انتقال می دهد. این سیالات شامل مایعات، گازها یا بخار و با دماهای مختلف هستند‌.

در مقاله طرز کار مبدل حرارتی از سایت بامین تهویه می توانید به طور کامل با طرز کار و تنظیمات جریان این دستگاه آشنا شوید. در این مقاله انواع مبدل حرارتی را برای شما توضیح خواهیم داد و عملکرد هر کدام را مورد بررسی قرار می دهیم. برای دیدن مدل های هپاکو و کامر می توانید به سایت مراجعه نمایید.

اساس طراحی مبدل حرارتی

اصول اولیه کار مبدل حرارتی از هر نوع و مدل که باشد یکسان است. اما بر اساس نوع طراحی تفاوت هایی دارند و در طبقه بندی های متفاوتی قرار می گیرند. این ویژگی ها شامل جریان مبدل، مکانیسم انتقال حرارت و روش ساخت هستند که مبدل ها را از هم متمایز می سازند.

آیا انواع مبدل حرارتی را می شناسید؟

در زمان خرید مبدل حرارتی با مارک های مختلفی همچون هپاکو ، کامر ، آلفالاوال و دیگر مارک‌ها، بهتر است که انواع آن ها را بشناسید و انتخاب صحیح داشته باشید. انواع مارک مبدل حرارتی را می توانید در سایت ما مشاهده نمایید. بر اساس ویژگی های طراحی که در قسمت قبل توضیح داده شد، چند مدل مبدل وجود دارد.

مبدل حرارتی پوسته و لوله

مبدل حرارتی پوسته و لوله، از یک لوله یا چندین لوله موازی تشکیل می شود که در مخزن فشار استوانه ای قرار دارند. عملکرد این دستگاه به این صورت است که سیال در لوله های کوچک تر جریان پیدا می کند و سیال دیگر در بیرون و بین آن ها و در داخل پوسته مهر و موم شده جریان دارند. در برخی از این مدل دستگاه، سیم پیچ حلزونی و مبدل های حرارتی دو لوله ای وجود دارد.

مبدل حرارتی دو لوله

می توان گفت که این مبدل، نوعی از مبدل های حرارتی پوسته و لوله هستند. این دستگاه طراحی و پیکربندی ساده ای دارد و از چند لوله تشکیل شده که متحد المرکز  هستند. یعنی به صورت یک لوله بزرگ و چندین لوله کوچکتر هستند. عملکرد این دستگاه به این صورت است که یک سیال در لوله های کوچک تر جریان دارد و سیال دیگر در لوله بزرگتر جریان می یابد. نکته جالب در این طرح این است که سیال ها از هم جدا هستند و هر کدام در کانال مربوط به خود انتقال می یابند.

مبدل حرارتی صفحه ای

این نوع مبدل های حرارتی صفحه ای از صفحه هایی تشکیل می شود که نازک و موج دار هستند و در کنار هم قرار گرفته اند. طراحی این صفحه ها به این صورت است که به صورت جفت، کانالی را تشکیل می دهند و سیال درون آن جریان می یابد. این جفت صفحه ها به وسیله پیچ و مهره، لحیم کاری یا جوش دادن به هم متصل می شوند. از این طریق یک راه دیگر بین جفت ها به وجود می آید که سیال دیگر در آن جریان می یابد. مبدل حرارتی صفحه ای نیز دو مدل  مبدل حرارتی باله ای و بالشی دارد. مبدل حرارتی باله ای صفحه ای از پره ها یا فاصله دهنده هایی بین صفحه ها استفاده می نمایند. بنابراین جریان به صورت چندگانه و بیش از دو جریان سیال به وجود می آید. مبدل صفحه ای بالشی به صفحه ها فشار وارد می کنند و جریان را در سراسر سطح صفحه افزایش می دهند. آشنایی با این مدل ها می تواند در زمان انتخاب کمک زیادی به شما بکند.

کندانسورها، اواپراتورها و بویلرها

مکانیزم این مبدل حرارتی به صورت انتقال حرارت دو فازی می باشد. عملکرد این نمونه ها به شکلی است که سیال ها در طول فرآیند انتقال حرارت تغییر فاز می دهند. به این صورت که از مایع به گاز یا از گاز به مایع تبدیل می شوند. در کندانسورها گاز گرم شده متراکم شده و به دلیل خنک شدن به مایع تبدیل می شود. در اواپراتورها و بویلرها سیالات موجود از حالت مایع به گاز یا بخار تبدیل می شوند.

سخن پایانی

در مقاله ای که مورد مطالعه قرار دادید، انواع مبدل حرارتی را توضیح دادیم. مبدل حرارتی هپاکو نیز در مدل های مختلف قرار دارد و شما می توانید به سایت بامین تهویه مراجعه کنید و آن ها را مشاهده نمایید. همچنین می توانید مدل های متعدد مبدل حرارتی کامر و آلفا لاوال را نیز ببینید. مشاوران و متخصصان ما نیز آماده خدمت رسانی و پاسخگویی به سوالات احتمالی شما خواهند بود.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید