منو
کاربردهای مبدل حرارتی
کاربردهای مبدل حرارتی

چهارشنبه 26 مرداد 1401

0 340 29

کاربردهای مبدل حرارتی

آشنایی با کاربردهای مبدل حرارتی پوسته و لوله و صفحه ای می تواند هنگام انتخاب کمک شایانی به شما بکند. از این رو‌ مطالعه این مقاله نگارش شده توسط سایت بامین تهویه را به شما پیشنهاد می کنیم.

مبدل های حرارتی امروزه استفاده های زیادی دارند. این دستگاه برای گرم یا خنک کردن سیال استفاده می شود‌. در برخی از محیط های کاری که شرایط خاص دارند این دستگاه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

خلاصه ای درباره مبدل های حرارتی

کاربردهای مبدل حرارتی در صنعت و سیستم سرمایشی و سیستم گرمایشی و دیگر موارد باعث اهمیت این دستگاه شده است. بهتر است کمی درباره مبدل حرارتی صحبت کنیم و از نحوه عملکرد آن مطلع شویم. این سیستم‌ گرما را از منبعی به منبع دیگر منتقل خواهد کرد. این دستگاه ها در صنعت استفاده زیادی دارند و بیشتر وظیفه خنک سازی را به عهده دارند. سیال هایی که در مبدل های حرارتی جریان‌ دارند توسط دیواره های جامد از هم جدا می شوند و در نتیجه امکان مخلوط شدن آن ها وجود ندارد. البته در برخی از مدل ها جریان های سیال مستقیما با هم در ارتباط هستند. مبدل های حرارتی انواع متعددی دارد و کاربرد همه آن ها متفاوت است. در ادامه با کاربردهای انواع مبدل حرارتی آشنا خواهیم شد.

کاربردهای مبدل حرارتی لوله ای دوبل

این مدل، ساده ترین نوع مبدل است و قیمتی به نسبت ارزان دارد. از این نمونه در صنایع کوچک استفاده می شود و دلیل آن هم طراحی و تعمیر و نگهداری آسان است. اما فضای زیادی اشغال می کنند و راندمان پایینی دارند. دو‌ لوله قطر متفاوت دارند و یکی از سیال ها درون لوله کوچکتر و‌ سیال دیگر در فضای حلقوی بین دو لوله جریان پیدا می کند.

کاربرد مبدل حرارتی لوله ای

طراحی این مبدل به صورتی است که برای هر دو جریان مخالف و موازی مورد استفاده قرار می گیرد. این مبدل ها برای مواقعی استفاده می شوند که نرخ جریان سیال های عبوری کم بوده و تغییرات دمایی کم مورد نظر است. اما با توجه به ابعاد آن ها باید در محیط هایی استفاده شوند که فضای کافی داشته باشند. بیشترین کاربرد این مدل مبدل حرارتی در صنایع غذایی و تهویه مطبوع است.

کاربردهای مبدل حرارتی پوسته و لوله

کاربردهای مبدل حرارتی از نوع پوسته و لوله در صنایع مختلف مثل تهویه مطبوع و برودت های صنعتی می باشد. طراحی این مبدل به صورتی است که تعدادی لوله درون پوسته ای استوانه ای شکل قرار گرفته اند. سیال ها با دماهای اولیه وارد مبدل می شوند. یکی از سیال ها از درون لوله ها و دیگری از طریق پوسته جریان می یابد. حرارت نیز از طریق لوله ها بین سیال ها منتقل خواهد شد. این حالت دوگانه است به این صورت که گاهی از سمت لوله ها به طرف پوسته و گاهی برعکس انجام می شود. تنوع زیادی از این نمونه مبدل ها وجود دارد. مبدل های حرارتی پوسته و لوله رایج ترین نمونه هستند که به منظور سرمایشی و گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرند. به دلیل تنوع در مدل ها امکان استفاده آن ها در دما و فشارهای مختلف وجود دارد و می توان از سیال های متفاوت استفاده نمود. این مبدل ها برای مواقعی که به حجم زیادی از فرایندهای سرمایشی و گرمایشی نیاز است مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال در نیروگاه های تولید برق، تبرید، تولید کاغذ، داروسازی، پتروشیمی و پالایشگاه، تولید اسید سولفوریک، معادن و دیگر صنایع این مبدل کاربرد دارد.

کاربردهای مبدل حرارتی صفحه ای

این مبدل از صفحه های نازک فلزی برای انتقال حرارت بین سیال ها استفاده می کند. مزیت مبدل صفحه ای این است که سطح بیشتری از جریان سیال وجود دارد. کاربردهای مبدل حرارتی صفحه ای بسیار گسترده است. صنایع غذایی، نیروگاه، پالایشگاه های نفتی، صنایع لبنیاتی و موارد دیگر را می توان از کاربردهای این مدل نام برد.

در مقاله کاربرد مبدل حرارتی صفحه ای در صنایع غذایی به تفصیل درمورد پاستوریزه کردن شیر و مواد غذایی پرداخته ایم.

سخن پایانی

کاربردهای مبدل حرارتی در مدل های مختلف تفاوت دارند. در این دانشنامه مدل های متعدد را مورد بررسی قرار دادیم. در سایت بامین تهویه نمونه های متفاوتی از این مبدل ها را می توانید مشاهده نمایید. در مورد قیمت ها می توانید با مشاوران ما صحبت نمایید. قیمت ها در واقع با توجه به مدل و کاربرد این مبدل ها متفاوت است. برای دسترسی به اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم سایت ما را دنبال نمایید.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید