منو
اجزای اصلی مشعل گازی
اجزای اصلی مشعل گازی

سه شنبه 15 شهریور 1401

2 854 36

اجزای اصلی مشعل گازی

در این مقاله به بررسی اجزای اصلی مشعل گازی و نحوه عملکرد آن نیز پرداخته ایم. تا مشتریان محترم بهترین انتخاب را در خرید مشعل گازی داشته باشند.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با اجزای اصلی مشعل گازی با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. درباره مشعل گازی چه می دانید؟
  2. آیا می دانید اجزای اصلی مشعل گازی چه هستند؟

 

اجزای اصلی مشعل گازی موضوعی است که در این مقاله از سایت بامین تهویه توضیح می دهیم. گفتنی است که آشنایی با مشعل و اجزای آن هنگام انتخاب و خرید مشعل گازی به شما کمک خواهد کرد. در این مقاله، به بررسی اجزای اصلی مشعل گازی پرداخته و نقش هر قسمت در عملکرد کلی مشعل را مورد بحث قرار می‌دهیم.

درباره مشعل گازی چه می دانید؟

از دید ما بهتر است ابتدا درباره مشعل گازی و نحوه عملکرد آن به صورت خلاصه توضیحاتی ارائه  و سپس اجزای اصلی مشعل گازی را مورد بررسی قرار دهیم. مشعل یکی از تجهیزات جهت تولید گرما است که این کار را از طریق ایجاد شعله انجام می دهد و برای وسایل و تجهیزات دیگری این گرما را به وجود می آورد. از این تجهیزات در صنایع مختلف به کار گرفته می شود و بنابراین انواع متنوعی دارد. عملکرد مشعل به گونه‌ای است که با ترکیب سوخت و هوا، انرژی گرمایی را تولید می کند.

در واقع باید گفت که ایجاد شعله در نتیجه مصرف سوخت است. حرارت ایجاد شده نیز جا به جا شده و به تمام محیط انتشار می یابد. کاربردهای مختلفی از این وسیله مشاهده خواهیم کرد. از آن جمله می توان گرم کردن مایعات جهت ایجاد حرارت، پخت و پز، حرارت برای خشک کردن محصولات و تبدیل آب به بخار را نام برد. در ادامه این مقاله اجزای اصلی مشعل گازی ایران رادیاتور و دیگر برند ها را عنوان خواهیم کرد.

اجزای اصلی مشعل گازی

پیشنهاد مطالعه : انواع مشعل موتورخانه

آیا می دانید اجزای اصلی مشعل گازی چه هستند؟

گفتنی است که اجزای اصلی مشعل گازی عملکرد این وسیله را به انجام می رسانند. پس از شناخت مشعل و نحوه عملکرد آن، با اجزای آن نیز آشنا شویم.

شیر قطع کننده

در خصوص شناخت اجزای اصلی مشعل گازی، شیر قطع کننده را بشناسیم و با کاربرد آن آشنا شویم. شیر قطع کننده در واقع اصلی ترین جزء هر مشعل به حساب می آید. این شیر را در ابتدای خط گاز تعبیه خواهند کرد. عملکرد این شیر قطع کردن جریان‌ گاز است.

فیلتر

از آن جایی که گازها ذرات ناخالصی دارند، فیلتر را در نشعل تعبیه می کنند و اجازه نمی دهد که این ذرات وارد دستگاه شود‌. برای کارایی بیشتر، فیلترها را از جنس پروپلین می سازند. نکته مهم در مورد فیلتر این است که باید مرتب آن را بررسی نمود و در صورت کثیف بودن برای تعویض آن اقدام کرد.

شیر برقی

شیر برقی نیز بخش مهمی در مشعل است و با آلومینیوم ساخته می شود. سیم پیچ موجود در آن همانند یک میدان مغناطیسی عمل می‌کند و جریان برق ایجاد می کند. سپس هسته آهنی به دیسک جذب شده و به سمت بالا کشیده می شود و از این طریق مسیر گاز باز می شود. اگر جریان برق قطع شود، مسیر ورودی گاز مسدود می شود. این عملکرد شعله ثابت و مطمئنی در مشعل به وجود می‌آورد.

کلید کنترل فشار گاز

این کلید برای ایمنی بیشتر دستگاه به کار می رود. اگر فشار گازی که به دستگاه وارد می شود از حد مجاز کمتر باشد، این کلید ایمنی، شیر برقی را می بندد.

رله کنترل

این قطعه از اجزای اصلی مشعل گازی و بسیار مهم و کاربردی است. تمام ورودی ها و خروجی ها به مشعل از طریق این رله، کنترل خواهد شد. همچنین ایرادات و خطاهای دستگاه را شناسایی می کند و برای رفع آن اقدام می نماید.

الکتروموتور

از دیگر اجزای اصلی مشعل گازی که نقش مهمی نیز دارد، می توان الکتروموتور را نام برد. وظیفه این قطعه به عنوان نیروی محرکه است و و از طریق فن هوای لازم جهت احتراق را تامین می کند. فن نیز روی محور آن نصب می شود و پس از روشن شدن دستگاه شروع به کار می‌کند و باعث انتقال هوا می شود.

دمپر هوا

از  اجزای اصلی مشعل گازی که از اتلاف انرژی جلوگیری می کند، دمپر هوا است. دمپر هوا با روشن شدن دستگاه، فعال می شود و با خاموش شدن آن، در حالت بسته و خاموش قرار می گیرد و فعالیت نمی کند. به همین دلیل از هدر رفت انرژی جلوگیری می شود.

ترانس جرقه

این ترانس در عملکرد مشعل گازی اهمیت بسیار زیادی دارد. این قطعه در زمان شروع احتراق، دمای سوخت را بالا می برد و قدرت مخلوط شدن سوخت و هوا بیشتر شده و اشتعال سریع تر انجام می شود.

الکترود جرقه

این قطعه نیز کاربرد مهمی دارد و از جنس آلیاژ نیکل می باشد که عایق سرامیکی دارد. وظیفه اصلی این قطعه در زمان شروع کار دستگاه است که با ایجاد جرقه محرکه اصلی را به وجود می آورد و کار دستگاه شروع می شود.

سخن پایانی

در این مقاله پربار از سایت بامین تهویه با مشعل گازی و عملکرد آن آشنا شدیم. گفتنی است که با شناختن اجزای اصلی مشعل‌گازی عملکرد آن را بیشتر متوجه می شویم. برای کسب اطلاعات بیشتر به کارشناسان ما مراجعه کنید. همچنین مقاله های موجود در سایت را از دست ندهید.


2 دیدگاه یافت شد!

نظرات
امینی
یکشنبه 5 شهریور 1402

سلام،مشعل گازی ۳ تا ۵ را میشود دوگانه سوزش کرد؟

بامین تهویه
بامین تهویه
یکشنبه 5 شهریور 1402

سلام! بله، در برخی مواقع می‌توان از مشعل گازی دوگانه سوز برای ایجاد شعله‌ای با طول و اندازه‌ای بزرگتر استفاده کرد. اگر نیاز دارید مشعل گازی را با شعله دوگانه سوز تهیه کنید با تولید کننده دستگاه تماس بگیرید.


دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید