منو
تفاوت های هواساز و هوارسان
تفاوت های هواساز و هوارسان

سه شنبه 26 شهریور 1398

0 1653 463

تفاوت های هواساز و هوارسان

​هواساز که به عنوان یک دستگاه تهویه مطبوع مرکزی تلقی می شود، از اجزای اصلی فن و الکتروموتور، فیلتر، کویل های سرمایی و گرمایی، رطوبت زن و تجهیزات کنترلی تشکیل شده است. در این مقاله با هواساز هوارسان و ایرواشر بیشتر آشنا خواهید شد.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با دستگاه هواساز و انواع آن با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. دستگاه هواساز چیست؟
  2. تفاوت هواساز و هوارسان
  3. استراکچر و بدنه هواساز
  4. کویل هواساز
  5. باکس اختلاط
  6. فن هواساز
  7. کنترل هواساز

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع مدل های هواساز بامین تهویه، و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از مدل های هواساز به لینک زیر مراجعه نمایند.

 

دستگاه هواساز چیست؟


دستگاه هواساز که به عنوان یک دستگاه تهویه مطبوع مرکزی تلقی می شود، از اجزای اصلی فن و الکتروموتور، فیلتر، کویل های سرمایی و گرمایی، رطوبت زن و تجهیزات کنترلی تشکیل شده است.
کویل های گرمایی هواساز می تواند با آب گرم یا بخار تولید حرارت نمایند و یا اینکه از نوع الکتریکی باشد. در کویل های سرمایی نیز آب سرد خروجی از چیلر جریان دارد.
دستگاه هواساز معمولا از طریق دو کانال رفت و برگشت هوا به داخل ساختمان و توسط یک کانال به هوای تازه ی خارج ارتباط دارد. در هواساز هوای برگشتی از اتاق ها با هوای تازه در محفظه ی اختلاط دستگاه مخلوط شده و سپس از روی کویل های سرمایی یا گرمایی عبور می کند. سرعت عبور هوا از روی کویل ها باید حدود 500 تا fpm  550  باشد.

 

تفاوت هواساز و هوارسان


هوارسان ها دستگاه هایی هستند که هوای برگشتی ندارند و اصطلاحا Full Fresh Air هستند و معمولا برای سیستم های اتاق تمیز و بیمارستان ها و هواساز های هایژنیک و سیستم های سرمایش تبخیری بکار میروند.اما هواساز ها دارای دریچه هوای برگشتی و باکس اختلاط هستند.
هواساز ایر واشر در صورتی که سیستم گرمایش داشته باشد دارای سیستم برگشت هواست اما اگر بدون کویل گرمایش باشد از هوای برگشتی نمیتواند استفاده کنید و به عنوان یک سیستم سرمایش تبخیری مانند هوارسان عمل میکند Full Fresh Air

 

استراکچر و بدنه هواساز


اسکلت هواساز معمولا از ورق گالوانیزه یا پروفیل آلومینیوم به ضخامت 2.5 میلی متر ساخته می شود. اگر هواساز در معرض شرایط هوا یا آلاینده های خورنده باشد، می توان آن را از جنس استنلس استیل نیز ساخت ولی هزینه های آن افزایش خواهد یافت.
بدنه دستگاه معمولا با عایق پلی یورتان با ضریب حرارتی W/(m.K)   023/0  پوشیده می شود. ضخامت این عایق معمولا 25 تا 50 میلی متر است.
همچنین اصولا محل اتصال درب ها با اسکلت هواساز با نوارالستومری هوابندی می گردد.
بدنه ی هواساز نیز که معمولا به صورت دوجداره ساخته می شود، در جدار بیرونی با یک لایه رنگ الکترواستاتیک کوره ای پوشش داده می شود.

 

کویل هواساز


لوله های کویل  هواساز  نیز در محل کارخانه سازنده توسط دستگاه اکسپندر (expander) بافین ها بصورت یکپارچه درامده و فاصله هوایی بین آن ها از بین می رود.
کویل هواسازها در مواد شیمیایی چربی گیری شده و سپس در فشار 350 تا   Psi450   از نظر نشتی تست می شوند. معمولا کویل ها از لوله های مسی به قطر 5/8  اینچ ساخته می شوند.
اگر در لوله های کویل های بخار، فشار بخار زیاد باشد، ممکن است این لوله ها از جنس مانسمان انتخاب شوند.
پره های کویل یا همان فین کویل در شرایط معمولی از جنس آلومینیوم و برای شرایطی که امکان خوردگی وجود دارد، از جنس مس یا آلومینیوم با نوعی پوشش ضدخوردگی ( Coating) انتخاب می شوند.

پیشنهاد مطالعه : انواع کویل هواساز

باکس اختلاط


همچنین جعبه ی اختلاط هوا در صورت وجود در دستگاه از آلومینیوم اکسترود ساخته شده و دمپرهای آنها می توانند از جنس ورق گالوانیزه، یا پروفیل آلومینیوم باشند.
در هواساز ها ممکن است در فصل زمستان از رطوبت زن استفاده شود که در این صورت فرآیند رطوبت زنی توسط پاشش آب از افشانک ها یا شبکه ی بخار صورت می گیرد.

 

فن هواساز


فن هواساز میتواند از نوع دمنده سانتریفوژ فوروارد یا بکوارد ویا از پلاگ فن ها انتخاب شود.که با توجه به میزان هوادهی و و افت فشار و نوع هواساز انتخاب میشود.
طول مسیر، نوع کانال کشی و نوع هواساز(نوع و تعداد فیلتر ها و کویل ها تک منطقه ای یا دو منطقه ای بودن هواساز و...) تاثیر مستقیم در انتخاب فن دستگاه دارند.
تعداد فن با توجه به میزان هوادهی و ظرفیت هواساز متغیر است معمولا از یک یا دوفن در هواساز ها استفاده میشود.که در صورت انتخاب دوفن،این فن ها  باید از یک مدل و با یک ظرفیت هوادهی و افت فشار باشند.

 

کنترل هواساز


کنترل هواساز نیز یا توسط تغییر دبی آب ورودی به کویل ها از طریق یک شیر سه راهی برقی و یا از طریق خاموش و روشن شدن فن دستگاه که از ترموستات اتاقی فرمان می گیرد انجام می شود.
کنترل دور فن میتواند از نوع دور متغیر با استفاده از اینورتر نیز انجام گردد.
نمونه دیگر کنترل هواساز استفاده از اینورتر در پمپ های آبگرم و سرد سیستم هواساز است که به ندرت استفاده میشود و برای کویا های بخار و کویل های انبساط مستقیم کاربردی ندارد.
استفاده از حجم هوای متغیر به روش پیشرفته و یا ساده با استفاده از موتور دمپر نیز در برخی پروژه ها استفاده میشود که امکان بهره گیری از آن مستقیما بستگی به ظرفیت و افت فشار دستگاه دارد.

در شکل زیرشماتیک برخی از انواع هواسازها از جهت نحوه ی ساخت نشان داده شده است.

هواساز

هواساز

هواساز

هواساز

با تشکر از اعتماد شما، فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تصاویر،اطلاعات فنی، مشخصات و قیمت انواع هواساز و ایرواشر را جهت مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات شما می باشند.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر