منو
پمپ آب جتی
پمپ آب جتی

سه شنبه 3 اسفند 1395

3 9977 3691

پمپ آب جتی

پمپ آب جتی یکی از مدلهای پمپ خود مکش می باشد. پمپ آب جتی حساسیت کمتری در برابر وجود هوا در آب داشته و کمتر دچار هوا گرفتن در حین کار می شود. پمپ آب جتی با یک قطعه اضافه نسبت به پمپ های خود مکش میتواند آب را با قدرت بیشتری مکش کند و بهترین گزینه برای پمپاژ آب از سطحی پایین تر از پمپ و مناطق با آب کم فشار می باشند.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با پمپ آب جتی با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. پمپ آب جتی یا جت پمپ چیست؟
  2. انواع جت پمپ یا پمپ آب خودمکش
  3. نحوه ی عملکرد پمپ آب جتی
  4. مزایا و معایب پمپ آب جت

 

در عصر حاضر، فناوری‌های مختلفی برای تأمین آب و افزایش کارآیی سیستم‌های آبیاری و تصفیه آب ظاهر شده‌اند. یکی از این فناوری‌ها، پمپ آب جتی است که به عنوان یکی از ابزارهای اصلی در موارد مختلفی از جمله کشاورزی، صنایع، و سیستم‌های آبیاری استفاده می‌شود. در این مقاله، به معرفی این فناوری، کارکردها، مزایا و کاربردهای آن می‌پردازیم.

پمپ آب جتی یا جت پمپ چیست؟

پمپ آب جتی یا جت پمپ چه تفاوتی با دیگر مدلهای پمپ آب دارند؟

پمپ آب جت دارای بدنه پمپ کشیده تر می باشد،دلیل این شکل ظاهری آنها چیست؟

پمپ آب جتی یا جت پمپ که اکثرا این پمپ ها را با نام پنتاکس می شناسند، در حقیقت پمپ آب خود مکش می باشد که یک قسمت اجکتور به آن اضافه شده است. پمپهای خود مکش به گونه ای طراحی شده اند تا در صورت کاهش جریان آب ورودی به پمپ و یا وجود هوا در آب ورودی به پمپ آسیبی وارد نشود.

پمپ آب جتی

پمپ خود مکش (Self priming pump) یک پمپ سانتریفیوژ در یک پوسته بزرگتر می باشد. این پوسته بزرگتر باعث جدا شدن هوا پس از ورود به آن می شود و موجب می شود پمپ در صورت وجود هوا در آب، هوا نگرفته و به کار خود ادامه دهد.

پمپ آب خود مکش

انواع جت پمپ یا پمپ آب خودمکش

انواع جت پمپ یا پمپ آب جتی در مدل ها و اشکال مختلف تولید می شود. در برخی مدل ها پروانه پمپ در محفظه ای کار می کند که مجرای خروجی ارتباط کوچکی با قسمت مکش دارد، اما در اکثر مدل های پمپ آب خودمکش پروانه پمپ فقط در قسمت پایینی پوسته قرار گرفته است.

self priming pumps

پمپ اب خود مکش معمولی

 

طرز کار پمپ خود مکش

پیشنهاد مطالعه: بهترین پمپ آب کوچک ارزان

نحوه ی عملکرد پمپ آب جتی

نحوه ی عملکرد پمپ آب جتی به گونه ای است که، با کمک از قطعه اجکتور قسمتی از آب خروجی از پمپ را که فشار بیشتری دارد به سرعت وارد قسمت مکش پمپ می کند. این کار باعث مکش آب از مجرای ورودی پمپ می شود  و NPSHR پمپ آب جتی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

پمپ آب جتی خانگی

NPSHR میزان فشار مثبتی است که در دهانه مکش پمپ آب جتی جهت کارکرد و جلوگیری از پدیده کاویتاسیون نیاز است. قسمت ادکتور یا اصطلاحا اجکتور پمپ آب جتی با مکش حجم آب بیشتر و ایجاد فشار مثبت بیشتر باعث افزایش راندمان و افزایش هد پمپ می شود.

پمپ آب جتی

بطور کلی تمام پمپ ها حداکثر توان مکش آب را از 10 پایین تر از سطح لوله مکش خود را دارند( سطح آب تا سطح مکش پمپ). حتی پمپ های طبقاتی نیز نمی توانند از عمق بیشتری آب را مکش و استخراج کنند و این موضوع به توان، تعداد پروانه  یا مشخصات دیگر پمپ ارتباطی ندارد و به دلیل فشار هوا می باشد.البته این فاصله 10 متر بیان شده فقط از نظر تئوری ممکن بوده و در واقعیت مکش از این عمق هم امکان پذیر نخواهد بود و آب قبل از مکش توسط پمپ به دلیل کاهش شدید فشار تبخیر شده و پمپ دچار پدیده کاویتاسیون شده و یا آبی را مکش نخواهد کرد.

عمق مکش پمپ آب جتی

این قانون برای پمپ آب جتی نیز صادق است اما حساسیت پمپ آب جت نسبت به دیگر پمپ های نسبت به کاهش فشار در لوله مکش کمتر است.برای اطلاع دقیق از حد اقل NPSHR پمپ آب جتی بهتر است از کاتالوگ شرکت سازنده استفاده شود.

برای خارج کردن آب از چاههای عمیق و نیمه عمیق با که سطح آب آنها پایین تر از 10 متر میباشد باید از پمپ کفکش و یا شناور استفاده کرد اما در برخی مدلهای پمپ آب جتی قسمت اجکتور به صورت یک قطعه جداگانه نصب و استفاده می شود. این کار باعث می شود پمپ آب جت توانایی استخراج آب از حداکثر عمق 50 متری را پیدا کرده و دیگر نیازی به نصب پمپ شناور درون چاه نباشد.

پمپ کمر چاهی

پمپ آب پنتاکس

مزایا و معایب پمپ آب جت

دسترسی آسان، فرسودگی کمتر و تعمیرات آسانتر از مهمترین مزایای پمپ آب جت با اجکتور جداگانه برای استخراج آب از چاه های نیمه عمیق می باشد.

اما در پمپ آب جت معایبی همچون توان مورد نیاز بالاتر،اجرای دو لوله در قسمت مکش پمپ آب جت و مصرف انرژی بیشتر نسبت به پمپ شناور(در هد و دبی برابر) می توان اشاره کرد.

جمع‌بندی

پمپ آب جتی با کارآیی بالا، قابلیت استفاده در مکان‌های دورافتاده، و عدم نیاز به برق یا باتری، یکی از ابزارهای مهم در تأمین آب و سیستم‌های آبیاری مدرن است. این فناوری باعث بهبود کارایی و کاهش هزینه‌ها در بسیاری از صنایع و کاربردهای مختلف می‌شود.


3 دیدگاه یافت شد!

نظرات
علی محمدی ۰۹۱۲۲۹۹۰۷۲۰
جمعه 12 خرداد 1402

سلام استاد عزیز
قیمت پمپ خود مکش از عمق ۴۰ متر چند؟
۵۰ متر چند ؟

بامین تهویه
بامین تهویه
شنبه 13 خرداد 1402

سلام دوست عزیز
بدلیل نوسانات بازار برای استعلام قیمت روز لطفا با کارشناسان فروش تماس حاصل نمایید.


دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید