منو
کولر آبی بخریم یا کولر گازی؟
کولر آبی بخریم یا کولر گازی؟

شنبه 9 اردیبهشت 1402

0 266 21

کولر آبی بخریم یا کولر گازی؟

سیستم های خنک کننده هوا یا سرمایشی بسته به نوع آب و هوا (گرم و خشک یا مرطوب) متفاوت می باشند‌.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با کولر آبی بخریم یا کولر گازی؟ با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. کولر آبی چیست؟
  2. کولر آبی بخریم یا کولر گازی؟بررسی کولر های گازی
  3. کولر آبی بخریم یا کولر گازی؟

کارایی یک نوع از سیستم خنک کننده آنقدر که در مناطق مرطوب جواب دهی دارد در مناطق خشک جوابگو نیست و برعکس. برای همین بایستی بدانیم که برای منطقه محل زندگی ما کدام نوع از این سیستم ها پاسخگو بوده و کارایی لازم را دارد.‌ به همین منظور و جهت آگاهی بیشتر شما عزیزان قصد داریم در مقاله پیش رو از بامین تهویه بررسی کنیم که کولر آبی بخریم یا کولر گازی؟

کولر آبی چیست؟

یکی از سیستم های سرمایشی و خنک کننده که در اکثر نقاط کشور مورد استفاده قرار می گیرد کولر های آبی هستند. این نوع کولرها فرایند خنک کنندگی ساده ای دارند‌. بدین صورت که با عبور هوا از مسیر پوشال و یا پد های خنک کننده و ورود به محیط مورد نظر رطوبت کافی را برای خنک نگه داشتن آن فراهم می نمایند.

با توجه به نقش رطوبت زایی اینگونه کولر ها استفاده از این نوع کولرها در مناطق با رطوبت بالای 40 درصد اصلا مناسب نبوده و پاسخگو نیست.  کولرهای آبی برای مناطق گرم و خشک مناسب می باشند.

کولر آبی بخریم یا کولر گازی؟بررسی کولر های گازی

از دیگر سیستم های تولید سرمایش و خنک کنندگی که امروزه نسبت به موارد مشابه از استقبال بیشتری برخوردار گردیده کولرهای گازی می باشند. سیستم خنک کنندگی کولر های گازی بر مبنای گازهای مبرد می باشد. بدین صورت که گاز خنک کننده توسط کمپرسور فشرده گردیده و طی فرایند خاص به سمت دستگاه دیگری بنام کندانسور هدایت و در آنجا به حالت مایع پرفشار می آید‌.

گاز سپس خنک شده وارد اپراتور می شود که طی فرایند خاص از رادیاتور مسی عبور خواهد کرد.  فن که در پشت این رادیاتور قرار دارد با چرخش موجب خنک شدن هوا گردیده، آنرا به محیط منتقل می کند. کولر های گازی نیز مانند کولرهای آبی در اندازه و قدرت های مختلف تولید وعرضه می شوند که انتخاب آن برای ساختمان ها بر اساس ابعاد و محیط آنها می باشد.

پیشنهاد مطالعه : کولر آبی پرتابل چیست؟

کولر آبی بخریم یا کولر گازی؟

با توجه به این که کشور عزیزمان از جمله مناطقی است که بیشتر قسمت های آن دارای آب و هوایی گرم و خشک است کولرهای آبی از پرطرفدارترین نوع این تجهیزات خنک کننده می باشند. کولر های گازی نیز از جمله تجهیزات خنک کننده ای هستند که ویژگی های خاص خود را داشته و بیشتر برای مناطق دارای رطوبت بالا مورد استفاده قرار می گیرد. اما سوال این است که کولر آبی بخریم یا کولر گازی؟

کدام کولر انتخاب بهتری است؟

 با توجه به توضیحاتی که داده شد برای خرید کولر نوع گازی یا آبی بایستی به این نکته مهم  توجه داشته باشید که محل سکونت و یا کاری شما جزو کدامیک از مناطق آب و هوایی می باشد؟ اگر جزو مناطقی هستید که دارای آب و هوای خشک می باشد گزینه مناسب برای سرمایش و خنکی محیط مورد نظر شما کولر های آبی می باشد.

کولر های آبی با توجه به نوع کارایی و فرایند تولید هوای خنک بهتربن گزینه برای مناطق گرم و خشک با رطوبت کم می باشند. چرا که با مرطوب کردن محیط موجب خنکی آن می گردد. از جمله مزیت های کولر های آبی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مصرف کم برق
  • هزینه نصب و راه اندازی کم
  • ایجاد سرمایش بالا در مناطق خشک
  • قیمت مناسب
  • هزینه نگهداری و تعمیر پایین

تنها نکته در مورد کولر های آبی که می توان به عنوان عیب از آن نام برد در مورد مصرف آب می باشد که در فصل گرما این مقدار افزایش می یابد. البته نکاتی مانند کیفیت پایین پوشال،  آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و انتقال این آلودگی به داخل محیط نیز جزو عیوب این نوع کولر ها می باشد.

در مورد کولر های گازی بایستی بگوییم این نوع کولر ها بخاطر نوع کار و بازدهی شان بیشتر در مناطق با رطوبت بالا مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از کولر های گازی در مناطق کنار دریا مانند جنوب کشور و مناطق با رطوبت بالای 40 درجه گزینه مناسبی می باشد‌. با این توضیحات ما بهتر می دانیم که کولر آبی بخریم یا کولر گازی؟

خرید انواع کولر

اگر قصد خرید کولر آبی و یا گازی به عنوان سیستم سرمایشی و خنک کننده دارید بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید:

اولین مورد این که به نوع آب و هوای محل سکونت خود توجه داشته باشید‌. اگر در منطقه ای با هوای گرم و خشک زندگی می کنید کولرهای آبی گزینه معقول و به صرفه ای می باشد. هر چند کولرهای گازی نیز در این منطقه جوابگو هستند. اما با توجه به برق مصرفی و هزینه نگهداری دلیل توجیه پذیری برای استفاده از کولر های گازی وجود ندارد.

مورد دوم برعکس قضیه بالا می باشد. این نکته را در نظر داشته باشید در صورتی که در مناطق مرطوب بسر می برید استفاده از کولر آبی به هیچ وجه جوابگو نمی باشد. هر چند قیمت پایین تری داشته باشد. مناسب ترین گزینه برای مناطق دارای رطوبت بالا استفاده از کولر های گازی می باشد.

سخن آخر

این که بدانیم کولر آبی بخریم یا کولر گازی به مولفه های بسیاری وابسته است. در سالهای اخیر تبلیغات زیادی در مورد کولر های گازی می شود. نکته مهم این که واقعا هزینه زیادی برای خرید این نوع کولر ها در مناطق گرم خشک را متحمل نشوید‌. با هزینه خیلی کمتر می توانید از یک کولر آبی برای خنک کردن کل محیط مورد نظر استفاده کنید.

امروزه کولرهای آبی نیز با توجه به تغییر ساختاری و استفاده از تجهیزات بروز مانند کلید های هوشمند جوابدهی قابل قبولی برای خنک نمودن محیط ها با هزینه کمتر در مناطق گرم و خشک را دارند.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر