منو
درجه مناسب کولر گازی و اسپلیت در تابستان
درجه مناسب کولر گازی و اسپلیت در تابستان

سه شنبه 2 خرداد 1402

0 375 19

درجه مناسب کولر گازی و اسپلیت در تابستان

تنظیم درجه مناسب کولر گازی و اسپلیت در تابستان سبب می شود علاوه بر کاهش مصرف انرژی و هزینه های برق مصرفی همواره از هوای مطبوع محیط بهره مند شوید.

سیستم های سرمایشی که برای خنک کردن محیط از مبرد گاز استفاده می کنند جزو آخرین دسته از این نوع تجهیزات می باشند که وارد بازار گردیده اند. در گذشته نه چندان دور این فرایند به پنکه ها در نوع زمینی و سقفی تبدیل شد. بعد هم در کولر های آبی آن هم برای مناطق گرم و خشک مورد استفاده قرار می گرفت. کولرهای گازی در دو نوع پنجره ای و  اسپلیت در دهه های گذشته جایگاه نخست در تجهیزات خنک کنندگی را عهده دار شده اند. خصوصا برای مناطق دارای رطوبت بالا‌. در این مقاله از وب سایت بامین تهویه قصد آن داریم تا هم پیرامون خرید کولر گازی و خرید داکت اسپلیت ها اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم و هم در مورد درجه مناسب کولر گازی و اسپلیت در تابستان توضیحاتی ارائه کنیم.

توضیحاتی در مورد سیستم سرمایشی

بیشترین تغییرات در سیستم سرمایشی به بعد از اختراع برق باز می گردد. اختراع پنکه های زمینی و سقفی را می توان سرآغاز این فرایند دانست. بعدها استفاده از کولرهای آبی برای مناطق گرم و خشک را به عنوان یک گزینه مطلوب سرمایشی می توان نام برد. در دهه های اخیر سیستم های جدید سرمایشی وارد عرصه گردید که از گاز به عنوان مبرد استفاده می کنند. راحتی نصب، کارایی بالا و جوابدهی در هر نوع آب و هوا موجب گردیده استقبال زیادی از این  تجهیزات سرمایشی شود.

کولر های گازی در دو نوع یک تکه (پنجره ای) و دو تکه (اسپلیت) تولید و وارد بازار می شود. البته لازم به ذکر می باشد که سیستم های سرمایشی که برای فضاهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد‌ از فرایند خنک کردن آب برای برودت هوای محیط های بزرگ استفاده می کند. در ادامه و با توضیحات ارائه شده هدف این است که بدانیم درجه مناسب کولر گازی و اسپلیت در تابستان چیست؟

نحوه کار کولرهای گازی و اسپلیت

کولرهای گازی یک تکه (پنجره ای) و دو تکه (اسپلیت) هر دو به روش گاز مبرد کار می کنند و تنها تفاوتشان در نوع ساختارشان می باشد. کولرهای گازی اسپلیت از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل گردیده و در کولرهای گازی یک تکه هر دو بخش در یک جا قرار گرفته و توسط دیواره ای از هم جدا می شوند. اما در مورد نحوه کار این کولر ها بایستی گفت:

هر نوع از کولرهای گازی دارای یک سیستم کاری هستند. در بخش داخلی کولرهای گازی شبکه ای رادیاتور مانند از جنس آلومینیوم یا مس تعبیه گردیده که گاز خنک کننده از یک سمت وارد شده و از سمت دیگر خارج می گردد که موجب خنکی و سرد شدن این شبکه می شود. در پشت این شبکه یک موتور دمنده (فن) وجود دارد که هوای داخل محیط را گرفته و با عبور از شبکه فلزی هوا را سرد و به مجددا به داخل محیط باز می گرداند. در سیستم کولر های دو تکه (اسپلیت) بخش تولید گاز مبرد در بیرون از ساختمان و بخش دوم در داخل قرار دارد و گاز خنک کننده (مبرد) توسط لوله مسی به بخش داخلی منتقل و عین کولرهای یک تکه این فرایند صورت می گیرد.

مناسب ترین درجه برای کولر گازی و اسپلیت در تابستان

سیستم های سرمایشی خصوصا کولرهای گازی، اسپلیت ها و چیلر خانگی دارای سیستم کنترل دمای محیط هستند و قابلیت تنظیم دما را دارند. این تنظیم دمای داخلی بستگی به سلیقه فرد استفاده کننده و هوای محیط بیرون دارد. لازم به توضیح می باشد که تنظیم دمای کولر های گازی در مصرف موثر می باشد. بایستی این را در نظر گرفت که اگر درجه تنظیم دمای کولر گازی در فصل تابستان کمتر باشد برق بیشتری مصرف می کند و در نتیجه پول برق بیشتری پرداخت خواهید کرد.

در کولر های گازی یک تکه (پنجره ای) و اسپلیت بهترین دما بین 22 درجه تا 25 درجه سانتی گراد می باشد. هر چند کمتر از 22 درجه ممکن است محیط را خنک تر کرده و رو به سردی ببرد اما مصرف برق بیشتری به همراه خواهد داشت. پس باید در تنظیم درجه مناسب کولر گازی و اسپلیت در تابستان دقت بسیاری داشت. کولرهای گازی نوع اسپلیت امروزه مجهز به سیستم اینورتر نسبت به نوع قدیمی تر مصرف برق کمتری دارد. در کنار این سیستم، تنظیم مناسب دما هم در مصرف برق و هم در برودت داخلی تاثیر گذار می باشد، همچنین می توانید در مقاله کاهش مصرف برق کولر گازی راهکارهای پیشنهادی ما را برای کاهش بهینه مصرف برق بخوانید.

خرید اسپلیت و کولر گازی

از جمله مهم ترین نکاتی که هنگام خرید کولر گازی و اسپلیت بایستی رعایت کرد عبارتند از:

·         اولین نکته در این مورد اندازه محیط می باشد. بخاطر بهره برداری مفید از کولر و  اسپلیت حتما قبل از اقدام به هر کاری در مورد اندازه محیط و قدرت کولر تحقیق و انتخاب را بر مبنای آن در نظر بگیرید.

·         انجام سرویس های دوره ای و منظم می تواند در خنکی بیشتر موثر باشد.

·         شارژ گاز بسیار مهم است. حتما در دوره های بازدید نسبت به شارژ مجدد گاز اقدام کنید. در این مورد نظر تعمیرکار و بازدید کننده نسبت به شارژ کولر ارجحیت دارد.

نکته مهم دیگر هنگام خرید کولر گازی و اسپلیت برچسب مصرف انرژی می باشد. امروزه سیستم های سرمایشی دارای برچسب مصرف انرژی می باشد که نوع (A) بهترین کارایی در برابر کمترین مصرف انرژی را دارا می باشد.

اینجا بخوانید: بهترین داکت اسپلیت کم مصرف

سخن آخر

درجه مناسب کولر گازی و اسپلیت در تابستان که در این نوشته از بامین تهویه بررسی شد می تواند راهنمای خوبی برای شما باشد. دقت در نوع کولر گازی و اسپلیت، اینورتر دار بودن و برچسب مصرف بهینه انرژی نیز از مولفه های مهم برای انتخاب کولر مناسب است. پس بهتر است در این زمینه با متخصص بامین تهویه مشورت کنید



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید