منو
محاسبه پمپ آب
محاسبه پمپ آب

سه شنبه 27 تیر 1396

0 5452 2319

محاسبه پمپ آب

محاسبه پمپ آب و بوستر پمپ با استفاده از نمودار و جداول که در متن مقاله نمایش داده شده به سادگی قابل انجام می باشد. در این مقاله سعی شده است محاسبه پمپ آب و بوستر پمپ به روش ساده بیان شود تا برای همه قابل درک و محاسبه باشد.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با محاسبه پمپ آب با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. محاسبات پمپ آب
  2. نحوه‌ی محاسبه و انتخاب پمپ آب یا بوستر پمپپ
  3. جدول پمپ آبرسانی پنتاکس سری CB

 

محاسبه پمپ آب خانگی یا اصطلاحا بوستر پمپ ، برای انتخاب پمپ مناسب بسیار ساده می باشد اما به دلیل عدم آشنایی افراد با این محاسبات ، انتخاب پمپ بصورت تجربی انجام می شود. البته در اکثر موارد روش تجربی و محاسباتی نتیجه یکسانی خواهند داشت ، اما این موضوع فقط در ظرفیت های پایین و شرایط متعارف صدق می کند.

محاسبات پمپ آب

محاسبه پمپ آب می تواند به شما این اطمینان را بدهد که پمپ خریداری شده کاملا جوابگوی نیاز شما و ساختمان می باشد ، اما نکته بسیار مهم که نباید فراموش کرد ، این است که این محاسبات و جداول بر اساس بررسی چندین ساله کشور های مختلف بروی فرهنگ مصرف آب مردم می باشد و هر کشور یا منطقه بر اساس فرهنگ وآداب و رسوم مختلف میزان مصرف آب در روز را دارند .

محاسبه پمپ آب در ایران بر اساس نمودار و جداول استخراج شده در کشور انگلستان محاسبه می شود که می توان گفت نزدیک ترین نمودار به نحوه مصرف در ایران می باشد .

محاسبه پمپ آب یا بوستر پمپ در دو مرحله انجام می شود :

  1. محاسبه دبی پمپ آب
  2. محاسبه هد پمپ آب

محاسبه دبی پمپ آب یا بوستر پمپ

دبی آب به معنای میزان آب در حال گذر از لوله در واحد زمان می باشد ، یا به زبان ساده تر می توان گفت میزان آب مورد نیاز ساختمان در ساعت .

مهم ترین و پیچیده ترین قسمت محاسبه پمپ آب یا بوستر پمپ مربوط به محاسبه دبی پمپ آب می شود  زیرا این میزان عددی ثابت یا مشخص نبوده و در هر لحظه متغیر می باشد . به عنوان مثال در ساعات پایانی شب شاید تنها مصرف ساختمان با 10 واحد مسکونی فقط 1 یا 2 شیر ، مربوط به سرویس بهداشتی و یا آشپزخانه باشد  اما در طول روز حمام ، ظرفشویی ، توالت ، فلاش تانک و ... در حال استفاده می باشد .

پمپ آب باید به گونه ای محاسبه و انتخاب شود که جوابگوی تمام نیاز های ساختمان باشد اما اگربخواهیم میزان مصرفی تمام شیر آلات و تجهیزات را با هم جمع کنیم پمپ آب محاسبه شده بسیار بزرگ و از نظر اقتصادی به صرفه نمی باشد پس باید معقولانه ترین حال مصرف را بررسی کنیم .

از طریق جداول زیر می توان میزان مصرف آب هر وسیله یا شیر ساختمان را بدست آورد . سپس با جمع اعداد حداکثر میزان مصرف  بدست خواهد آمد .

محاسبه پمپ آب

اما همانطور که گفته شد در هیچ ساختمانی امکان ندارد تمام تجهیزات با هم مورد استفاده قرار گیرد برای محاسبه میزان واقعلی مصرف آب می توان از نمودار زیر استفاده کرد .

این میزان بدست آمده همان دبی پمپ آب یا بوستر پمپ می باشد .

نمودار میزان واقعی مصرف آب

محاسبه هد پمپ آبرسانی یا بوستر پمپ

هد پمپ یا فشار ایجاد شده توسط پمپ بخش ساده محاسبات می باشد . زیرا عددی ساده بوده و نیاز به جدول یا نمودار خاصی برای محاسبه آن نیست .

البته قابل ذکر است در ساختمان های بسیار بزرگ که مسیر لوله کشی بسیار زیاد است ، ممکن است تجهیزات متفاوتی در طول مسیر نصب شود که هد پمپ بسیار دقیق تر باید توسط مهندسین مشاور محاسبه شود .

هد پمپ آب یا بوستر پمپ ، فشاری است که پمپ جهت غلبه بر افت فشار باید تامین کند . این افت فشار ناشی از حرکت آب در مسیر لوله کشی (و اتصالات) و ارتفاع ساختمان می باشد .

پیشنهاد مطالعه : تعمیر پمپ آب

افت فشار ناشی از ارتفاع

مهم ترین و بزرگ ترین افت فشار ساختمان ، افت فشار ناشی از ارتفاع می باشد .

آب برای حرکت به سمت طبقات بالایی ساختمان باید بر نیروی گرانش زمین و نیروی حاصل از وزن خود غلبه کند . این نیرو به حدی زیاد است که در محاسبه پمپ آب یا بوستر پمپ گاهی فقط افت فشار ناشی از ارتفاع محاسبه شده و از افت فشار اتصلات صرف نظر می شود .

برای محاسبه افت فشار ناشی از از ارتفاع به ازای هر 10 متر ارتفاع ساختمان 1 بار افت فشار در نظر گرفته می شود . این میزان بدون توجه به قطر لوله ، تعداد واحد های هر طبقه و ... می باشد . برای درک بهتر یک ساختمان با 10 متر ارتفاع اگر پمپ در پایین ترین قسمت نصب و فشار 2 بار را تامین کند در قسمت بالایی ساختمان فشار 1 بار خواهد بود.

البته این مثال صرف نظر از افت مسیر می باشد . افت فشار ناشی از ارتفاع افت فشار استاتیک می باشد و افت فشار ناشی از حرکت آب در لوله و اتصالات فشار دینامیک می باشد.

برای محاسبه هد پمپ آب کافی است ارتفاع آخرین مصرف کننده ، فشار مورد نیاز دورترین مصرف کننده و نهایتا افت فشار مسیر لوله کشی محاسبه شود.

 فشار مورد نیاز هر دستگاه در دور ترین فاصله را می توان از کاتالوگ شرکت سازنده دریافت کرد. اما بر حسب تجربه بهتر است فشار در آخرین مصرف کننده را بین 1 تا 2 بار در نظرگرفت .

افت فشار طول مسیر را نیز می توان با اندازی گیری طول مسیر ( افقی و عمودی ) تا آخرین مصرف کننده و 1.5 برابر کردن آن جهت افت فشار اتصالات. برای افت فشار مسیر به ازای هر متر 250 پاسکال افت فشار در نظر گرفته شود پس :

محاسبه پمپ آب

به عنوان مثال ساختمانی با 5 طبقه 3 متری و یک طبقه پارکینگ وطول لوله کشی تا دور ترین دستگاه مصرف کننده 140 متر :

دبی آب برای این ساختمان براساس :

محاسبه پمپ آب

 برای ساختمان با ۱۰ واحد مسکونی در مجموع ۱۵۵ واحد مصرف خواهیم داشت که با استفاده از نمودار بالا میزان مصرف واقعی ۱.۷ لیتر بر ثانیه خواهد بود.

هد پمپ:

محاسبه بوستر پمپ

محاسبه پمپ آب خانگی

 

محاسیه پمپ آب و بوستر پمپ

محاسبه و انتخاب پمپ

انتخاب پمپ های بوستر پمپ

حال با در دست داشتن هد و دبی پمپ آب می توان پمپ یا بوستر پمپ مورد نظر را انتخاب کرد .

نکته : این هد و دبی محاسبه شده پمپ آب میزان هد و دبی کاری پمپ می باشد و از طریق جداول شرکت سازنده باید انتخاب شود . اعدادی که بر روی پمپ ها قید می شوند هد و دبی حداکثر ( ماکسیمم ) می باشند .

با مراجعه به نمودار و جداول شرکت سازنده پمپ های آب ، می توان پمپ مورد نیاز را انتخاب کرد .

جدول پمپ آبرسانی پنتاکس سری CB

در شکل زیر می توانید جدول پمپ آب‌رسانی پنتاکس سری CB را یا مشخصات فنی مطالعه نمایید.

محاسبه پمپ آب

سخن پایانی

محاسبه پمپ آب نیازمند درک دقیق از نیازهای آبی و شرایط اجرایی است. با دقت در محاسبات و رعایت استانداردهای فنی، می‌توانید پمپ آبی را انتخاب کنید که عملکرد بهینه و کارایی بالایی داشته باشد.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید