منو
بررسی ظرفیت و اجزای دیگ آب گرم
بررسی ظرفیت و اجزای دیگ آب گرم

چهارشنبه 4 آبان 1401

0 560 25

بررسی ظرفیت و اجزای دیگ آب گرم

دیگ آب گرم را می توان بخشی مهم در سیستم های گرمایشی شمرد. در سایت بامین تهویه نمونه های مختلف این دیگ با برند پاکمن را می توانید مشاهده نمایید.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با بررسی ظرفیت و اجزای دیگ آب گرم با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. دیگ آب گرم چیست؟
  2. رفع نشتی دیگ چدنی موتورخانه

 

دیگ‌های آب گرم به عنوان یکی از اصلی‌ترین اجزای سیستم‌های گرمایش مرکزی در منازل، صنعت، و ساختمان‌ها به کار می‌روند. در این مقاله، به بررسی ظرفیت و اجزای مؤثر در عملکرد دیگ‌های آب گرم پرداخته خواهد شد.

دیگ آب گرم چیست؟

دیگ آب گرم در سیستم های گرمایشی وظیفه گرم کردن آب در حال گردش در لوله ها و رادیاتورها را دارد. در واقع در سیستم های هیدرونیک از این دیگ استفاده می شود. از آن جایی که این دیگ ها باید دما و فشار زیاد را تحمل کنند، آن ها را از استنلس استیل، آلومینیوم، چدن، فولاد یا استیل می سازند.‌ برای سوخت این دیگ ها از زغال سنگ یا گاز طبیعی و در مواردی از برق استفاده می کنند.

بررسی ظرفیت و اجزای دیگ آب گرم

پیشنهاد مطالعه : رفع نشتی دیگ چدنی موتورخانه

اجزای دیگ آب گرم را بشناسیم

در این بخش از مقاله، اجزای تشکیل دهنده دیگ آب گرم را با هم مرور خواهیم کرد. این اجزا شامل پمپ های تغذیه، اکونومایزر، لوله تغذیه آب، شیر یک‌ طرفه، مشعل ، کوره ، پیش گرم کن و شیر اطمینان می شوند‌. وظیفه پمپ های تغذیه افزایش فشار آب است‌ و‌ در صورتی که میزان آب داخل دیگ کم شود، آب را تامین می نماید.

اکونومایزر مسئول جلوگیری از خروج حرارت به خارج از دیگ است. لوله تغذیه ای می تواند آب را به مخزن دیگ آب گرم منتقل سازد. برای جلوگیری از ورود آب پمپ از شیر یک طرفه استفاده خواهد شد. مشعل همان گونه که از نامش پیداست احتراق را به وجود می آورد و در کوره حرارت به سیال منتقل می شود. در بخش پیش گرم کن حرارتی که از گازهای احتراق باقی مانده، جذب می شود. در مواقعی که فشار به صورت ناگهانی افزایش پیدا می کند شیرهای اطمینان دست به کار شده و فشار را کاهش می دهند.

عملکرد دیگ آب گرم چگونه است؟

دیگ آب گرم کاملا پر از آب شده و مشعل درون کوره آب موجود در لوله ها را گرم‌ کرده و این آب از طریق پمپ و لوله کشی به دیگ برگردانده می شود. در ورودی دیگ آب گرم تصفیه می شود و به این صورت از خوردگی دیگ‌ جلوگیری خواهد شد. مخزن فشار به وسیله مواد عایق احاطه شده است.

کاربرد دیگ های آب گرم

از دیگ آب گرم برای مکانهای تجاری و صنعتی، تاسیسات حرارت مرکزی، گرمایش مخزن، استخرها و سایر مکان ها استفاده می شود. زمانی که دما توسط دیگ‌ آب گرم افزایش یافت، این گرما توسط سیستم گردش آب به نقاط مورد نظر خواهد رسید. با این تبادلات حرارتی، این انرژی گرمایشی به محیط منتقل می شود و آن را گرم می کند. قیمت این دیگ‌ها ارزان تر از سایرین است و نصب راحتی دارد. تعمیر و نهگداری ساده ای دارد و می توان به میزان زیادی از آن بهره وردی نمود.

معرفی دیگ آب گرم ظرفیت بالا

این نمونه از دیگ آب گرم که ظرفیت بالا است، در ساختمان ها و مجتمع ها و مراکز تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. این دیگ ها باید با دقت کنترل کیفی شوند. ظرفیت این دیگ‌ها از دو تا شش میلیون کیلو کالری است. سوخت این دیگ ها گازوئیل، گاز و مازوت است. راندمان حرارتی بالایی دارند و اگر اکونومایزر نصب شود تا ۹۵ درصد این راندمان قابل دسترس است. دیگ ها از آلیاژهای فولادی تولید می شوند و لوله های آتش نیز آلیاژی هستند و کاملا استاندارد می باشند.

درباره دیگ آب گرم ظرفیت پایین چه می دانید؟

این دیگ ها پرکاربردترین دیگ آب گرم هستند و در واقع به جای دیگ های چدنی قدیمی کار می کنند. جنس آن ها از فولاد است و طبق استانداردهای اروپا تولید می شوند. این دیگ ها به دقت کنترل کیفی می شوند و این مهم ترین مزیت تولید آن ها است. ظرفیت آن ها حدود ۶۵ هزار الی یک میلیون کیلو کالری است و کاربردی بسیار ساده دارند. سرویس و تعمیرات دیگ آب گرم ظرفیت پایین بسیار ساده است. لوله های آتش در این دیگ ها آلیاژی هستند و کاملا استاندارد می باشند.

سخن پایانی

بررسی ظرفیت و اجزای دیگ آب گرم از اهمیت بسیاری برخوردار است. با توجه به نیازهای گرمایشی، مواد ساخت، سوخت مورد استفاده، و اجزای تشکیل‌دهنده، می‌توان به نحوه بهره‌وری بهتر و کاهش مصرف انرژی پرداخت و در نهایت به محیط زیست و اقتصاد خانه‌ها و صنایع کمک کرد.

در سایت بامین تهویه انواع متنوع از دیگ آب گرم با ظرفیت های متفاوت وجود دارد. این دیگ ها با برند پاکمن در اختیار شما عزیزان هستند. قیمت دیگ آب گرم را می توانید از واحد فروش بپرسید. برای خرید دیگ می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر