منو
سیستم گرمایش خانگی و انواع بخاری ها
سیستم گرمایش خانگی و انواع بخاری ها

یکشنبه 21 شهریور 1400

0 1448 205

سیستم گرمایش خانگی و انواع بخاری ها

در این مقاله قصد داریم سیستم گرمایش خانگی و انواع بخاری ها از لحاظ نوع سوخت بخاری ها ، شکل ظاهری بخاری ها ، انواع بخاری برقی و بخاری خانگی ، فرایند تولید گرما در بخاری ، مکانیزم انتقال حرارتی و در آخر قیمت بخاری برقی و بخاری گازی را مورد بررسی قرار دهیم تا با اطمینان خاطر بهترین بخاری را انتخاب و خریداری نمایید.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با سیستم های گرمایش خانگی و انواع بخاری ها با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. نوع سوخت بخاری ها
  2. هندسه و شکل ظاهری بخاری ها
  3. مکانیزم انتقال حرارت
  4. فرایند تولید گرما در بخاری
  5. بخاری برقی
  6. انواع بخاری های برقی
  7. انواع بخاری های خانگی
  8. قیمت انواع بخاری برقی ، بخاری گازی و...

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع محصولات هیتر و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از مدل ها به لینک زیر مراجعه نمایند.

سیستم گرمایش خانگی که در ایران بیشتر بنام بخاری شناخته می شود،دستگاهی است که سوخت را در درون خود سوزانده و به انرژی شیمیایی سوخت را به انرژی حرارتی تبدیل می کند، انرژی حرارتی تولید شده با توجه به نوع بخاری، می تواند از طریق روش های انتقال حرارت یعنی، روش جابه جایی و تابش به اتاق منتقل شده و سبب گرمایش فضا شود، به عبارت دیگر بخاری یک دستگاه مبدل انرژی است که انرژی شیمیایی سوخت را به انرژی حرارتی تبدیل می کند.

بخاری ها از جنبه های مختلفی می توانند تقسیم بندی شوند عبارتند از :

  1. نوع سوخت (گاز ، مایع ، جامد و یا برق)
  2. هندسه و شکل ظاهری (زمینی، دیواری، ایستاده و ... )
  3. مکانیزم انتقال حرارت به فضای مورد نیاز (تابشی، جا به جایی طبیعی یا اجباری (فن دار یا بدون فن))

 

نوع سوخت بخاری ها

 

رتبه بندی بخاری ها از نظر بالاترین راندمان به ترتیب، الکتریکی (برقی)، گاز سوز، سوخت مایع (گازوئیل یا نفت)، سوخت جامد ( هیزمی و ... ) می باشند.

نکته قابل ذکر این است که اگر چه بخاری ها از نظر راندمان دسته بندی می شوند، اما در نهایت این شرایط پروژه (یا به عبارتی هر محلی که قرار است بخاری برای آن نصب شود) که تعیین کننده ی انتخاب نوع بخاری می باشد، که این عوامل عبارتند از:

  1. مهمترین عامل امکان دسترسی به نوع سوخت مورد نیاز برای بخاری انتخابی است.
  2. محدودیت های مربوط به نوع کاربری ساختمان
  3. قیمت سوخت های مختف موجود و قابل دسترس (قیمت برق و یا گاز منطقه)
  4. محدودیت های مربوط به میزان آلودگی تولیدی مجاز در آن منطقه

اگرچه بخاری ها از نظر راندمان سوخت به شکل فوق رتبه بندی می شوند، اما ممکن است آن منطقه محدودیت هایی از نظر دسترسی به برق و یا گاز داشته باشد. همچنین ممکن است قیمت نوع سوخت در مناطق مختلف نیز متفاوت باشد همچنین کاربری ساختمان می تواند به دلیل حساسیت فضای داخل از نظر احتمال نشتی محصولات احتراق، تنها استفاده از بخاری برقی را مجاز بداند.

 

هندسه و شکل ظاهری بخاری ها

 

با توجه به کاربری فضا، میزان عایق بودن جداره ها، شرایط آب و هوایی زمستان منطقه مورد نظر و ... عواملی هستند که می تواند در انتخاب نوع بخاری از نظر شکل و هندسه موثر باشند.

 

هندسه و شکل ظاهری بخاری ها

 

به عنوان مثال برای مغازه ها و یا دفتر کوچک به خصوص اگر در آب و هوای سردسیر باشند شاید بهتر باشد از بخاری های نوع زمینی پاخور استفاده نمود، زیرا این فضاها نیاز به گرمایش کل فضا نداشته و تنها گرم کردن پرسنل  فروشنده کافیست (مشتری ها دارای توقف کوتاه مدت بوده، بنابراین احساس حرارتی آن ها مد نظر قرار نمی گیرد.)

 

انواع بخاری های مورد استفاده در فروشگاه ها و مغازه ها

 

مکانیزم انتقال حرارت

بار دیگر کاربری فضا و نوع سوخت مصرفی می تواند در انتخاب نوع بخاری انتخابی از نظر مکانیزم انتقال حرارتی (تابشی، جابه جایی طبیعی و یا جابه جایی اجباری) موثر باشند. در برخی کاربری ها سرعت گرمایش فضا اهمیت داشته، بنابراین باید از بخاری نوع جا به جایی اجباری (بخاری فن دار) استفاده گردد. (این حالت بیشتر در مورد فضا هایی که در طول شب غیر فعال بوده و بخاری آن خاموش بوده اتفاق می افتد، مثل سالن های ورزشی کوچک، شعبات کوچک بانک و ...)، از طرفی در ساختمان هایی که به دلیل محدودیت ها تنها به سوخت های مایع (گازوئیل و نفت) و یا سوخت های جامد (هیزم و ...) دسترسی دارند، امکان استفاده از بخاری های نوع فن دار را ندارند. (بخاری های فن دار معمولا از نوع الکتریکی و یا گاز سوز هستند).

 

فرایند تولید گرما در بخاری

 

پس از آنکه سوخت به اشکال مختلف (گاز ، مایع یا جامد) در درون محفظه احتراق بخاری مشتعل شده، و با محیط اطراف انتقال حرارت کرد، باید محصولات حاصل از احتراق آن به فضای خارج انتقال یابد. انتقال گازهای حاصل از احتراق (به ویژه کربن دی اکسید)، سلامت افراد موجود در فضا را به شدت تهدید کرده و یا حتی می تواند منجر به مرگ شود. بدین منظور از دودکش استفاده می شود، دودکش مجرایی است که گازهای حاصل از احتراق از درون بخاری به فضای خارج انتقال می دهد، همچنین موضوع مهم دیگر در مورد بخاری ها تامین هوای احتراق آن هاست. می دانیم که یکی از 3 عنصر تشکیل احتراق اکسیژن است، بدین ترتیب بخاری ها برای عملکرد مناسب خود از اکسیژن موجود در هوای محیط نصب خود استفاده می کنند، بنابراین باید تمهیدات مربوط به تامین هوای احتراق (اکسیژن) لازم برای آن در نظر گرفته شود. زیرا در نظر نگرفتن این موضوع سبب کاهش اکسیژن فضا و تهدید سلامت ساکنین آن خواهد شد.

 

مثلث احتراق و روش صحیح اجرای دودکش بخاری

 

پیشنهاد مطالعه : راهنمای خرید هیتر برقی


چند سالیست بخاری های گازی بدون دودکش تولید و گسترش پیدا کرده اند. اگر چه ادعای این نوع بخاری ها به عدم نیاز به دودکش است، اما توصیه می شود که در کاربری های مسکونی به خصوص در ساختمان های جدید که دارای درب و پنجره های کامل کیپ و درزبند هستند، استفاده نگردد. (به دلیل عدم نفوذ هوای بیرون و اکسیژن همراه آن به داخل فضا).

این نوع بخاری بیشتر برای کاربری که درب ورودی فضا با بیرون ارتباط داشته و تعداد دفعات باز و بسته شدن درب و متناسب با آن میزان هوای ورودی زیاد است استفاده می شود. مانند مغازه ها و ...

این بخاری ها در دو نوع ثابت و متحرک موجود بوده که نوع متحرک آن می تواند به کپسول های گاز مایع متصل گردد.

 

بخاری بدون دودکش

 

بخاری برقی

 

آز آنجا که برق پاک ترین نوع انرژی است، به منبع آن بخاری برقی نیز این گونه است. بخاری برقی با داشتن مکانیزمی متفاوت به منظور تولید گرما و نداشتن فرایند احتراق نسبت به سایر بخاری ها دارای مزایای بیشتری است:

  1. عدم نیاز به دودکش
  2. عدم نیاز به تامین هوای احتراق
  3. قابلیت بیشتر در کنترل دمای محیط (به واسطه ترموستات دستگاه)
  4. و...

 

انواع بخاری های برقی

 

  1. دیواری
  2. سقفی
  3. زمینی
  4. پاخور
  5. رادیاتوری

 

مکانیزم عملکرد این نوع بخاری به گونه ای است که انرژی الکتریکی (برق) ورودی به بخاری به واسطه یک المنت حرارتی به گرما (انرژی حرارتی) تبدیل می شود.

از آنجا که دمای المنت حرارتی بسیار زیاد است، به منظور حفاظت بدنه این نوع بخاری و همچنین افزایش راندمان حرارتی آن، از ورق های فلزی بازتابنده که سبب جلوگیری از انتقال گرما به بدنه ی پشتی دستگاه، و همچنین افزایش انتقال حرارت از طریق روش تابشی به محیط می شود، استفاده می گردد.

این نوع بخاری در حالت بدون فن دارای مکانیزم انتقال حرارت تابشی و جابه جایی طبیعی، در حالت فن دار دارای مکانیزم تابشی و جابه جایی اجباری می باشد.

 

بخاری برخی

 

بخاری‌های برقی اگر چه دارای مزایای بسیاری هستند، اما در بیشتر شهرهای ایران به دلیل هزینه برق مصرفی بالای آن، و از طرفی دسترسی آسان و ارزان قیمت به گاز در بیشتر مناطق، استفاده از این نوع بخاری را محدود کرده است. همچنین بخاری های برقی به دلیل داشتن دمای بالا، دارای خطراتی مانند آتش سوزی می باشند.

نوع دیگری از بخاری برقی وجود دارد که گرمای خود را به جای انتقال مستقیم به هوای محیط نصب شده، به آب درون یک محفظه داده، آب درون محفظه با هوای محیط تبادل حرارت می کند، در واقع آب به عنوان واسط انتقال حرارت عمل می کند. این نوع بخاری برقی از نظر ظاهری مشابه رادیاتور های فولادی می باشد.

 

رادیاتور برقی

 

انواع بخاری های خانگی

 

بخاری های خانگی دارای انواع بسیار متنوعی است . قبلا به معیارهای دسته بندی آن ها اشاره شد.

نوع گازی

  1. بخاری سنتی خانگی در طرح های ظاهری مختلف ( معمولا در منازل مسکونی و... )
  2. بخاری گازی بدون دودکش ( مغازه ها و دفاتر کوچک و ...)
  3. پنل های گرمایشی تابشی ( تعمیرگاه های کوچک ، تعمیرگاه خودرو و ... )
  4. بخاری گازی نوع فن دار ( شعبه بانک ها ، فروشگاه های متوسط و .. )

 

انواع بخاری های گاز سوز

 

نوع سوخت مایع (گازوئیل ، نفت)

بخاری ایستاده ( عمودی ) ( معمولا در کارگاه های صنعتی و ... )

 

 

بخاری ایستاده

 

نوع هیزمی

1- بخاری لوکس، مربوط به واحدها و ویلاهای مسکونی لوکس در طرح های افقی و عمودی

 

بخاری هیزمی

 

2- بخاری هیزمی صنعتی برای مناطقی که به سایر سوخت ها دسترسی ندارند.

 

بخاری هیزمی صنعتی

 

قیمت انواع بخاری برقی،بخاری‌گازی و...


با تشکر از اعتماد شما، فروشگاه اینترنتی بامین تهویه باتوجه به نیازهای خریداران تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات انواع بخاری ، بخاری برقی ، بخاری گازی و ... را جهت مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. برای آخرین اطلاع از قیمت انواع بخاری برقی ، بخاری گازی و... با مشاورین بامین تهویه تماس حاصل نمایید.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید