منو
اهمیت تعویض به موقع فیلتر کولر گازی
اهمیت تعویض به موقع فیلتر کولر گازی

سه شنبه 15 اسفند 1402

0 131 7

اهمیت تعویض به موقع فیلتر کولر گازی

با وجود اینکه یک فرد متوسط 90٪ از وقت خود را در داخل خانه سپری می کند، کیفیت هوای داخل خانه می تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت و رفاه کلی داشته باشد. اما بسیاری از مردم یک عامل مشترک در کیفیت هوای داخل خانه را نادیده می گیرند، کولر گازی، که امروزه اکثریت سیستم تهویه خانه ها از آن استفاده می کنند.

دستگاه های کولر گازی می توانند کیفیت هوا را با تنظیم دما، کاهش سطح رطوبت و بهبود فیلتراسیون افزایش دهند. از طرف دیگر، یک فیلتر کثیف می تواند کیفیت هوا را کاهش دهد.

در این مقاله از بامین تهویه به بررسی اهمیت تعویض به موقع فیلتر کولر گازی برای سلامتی می پردازیم.

اهمیت تعویض به موقع فیلتر کولر گازی برای سلامتی

تعویض به موقع فیلتر کولر گازی برای سلامتی

مطالعات اهمیت تعویض به موقع فیلتر کولر گازی برای سلامتی نشان داده اند که باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا می توانند در فیلتر کولر گازی تجمع کنند و به طور بالقوه افرادی را که در معرض آنها قرار دارند بیمار کنند. بیماری لژیونرها، نوعی ذات‌الریه، می‌تواند توسط سیستم‌های خنک‌کننده هوا آلوده به باکتری‌ها پخش شود و فیلتر کثیف کولر گازی نیز می‌تواند منجر به پنومونیت حساسیت مفرط شود، یک واکنش آلرژیک به محرک هایی مانند باکتری ها و قارچ ها که منجر به التهاب ریه می شود.

یک مطالعه در سال 2023، بزرگسالان سالم در هند را که حداقل شش ساعت در روز را در فضایی با سیستم تهویه مطبوع، کولر گازی می گذراندند، با افرادی که زمان معادل آن را در ساختمان‌ ایی با تهویه طبیعی سپری می‌کردند، مقایسه کرد و نشان داد که افرادی که در محیط های دارای کولر گازی هستند، مشکلات سلامت بیشتری از جمله علائم تنفسی، سردرد و بی حالی احتمالاً به دلیل تجمع آلاینده ها در این ساختمان ها و عوامل دیگر دارند.

در ادامه نحوه جلوگیری از خطرات سلامتی مرتبط با کولر گازی و بهبود کیفیت هوایی که تنفس می کنید آورده شده است.

1. فیلتر کولر گازی را تعویض کنید

فیلتر کولر گازی باید با حداقل مقدار گزارش کارایی (MERV) برچسب گذاری شود که توانایی آن در به دام انداختن ذرات موجود در هوا، از گرد و غبار و شوره حیوانات خانگی گرفته تا مه دود و کپک را ارزیابی می کند. هر چه مقدار MERV بیشتر باشد، جذب فیلتر بیشتر می شود. اگر آنها با سیستم تهویه مطبوع شما سازگار هستند، در زمان تعویض فیلتر کولر گازی به دنبال فیلتری با برچسب MERV 11 یا MERV 13 باشید.

اگر سیستم تهویه مطبوع شما با این فیلترها کار نمی‌کند، به ویژه کولر گازی کوچک یا کولر گازی پنجره ای که فیلترهایی با کیفیت پایین تری دارند، ممکن است بخواهید یک فیلتر HEPA جداگانه بخرید تا به بهبود کیفیت هوا کمک کند. 

مهمتر از اینکه فیلتری را خریداری می‌کنید، نحوه استفاده از آن است. اولویت شماره یک: تعویض یا تمیز کردن منظم آن است اگر آن را برای مدت طولانی به تعویق بیندازید، کپک‌ها و سایر آلاینده‌ها می‌توانند در سیستم کولر گازی شما جمع شوند و در سراسر خانه شما گردش کنند و به طور بالقوه باعث ایجاد آلرژی و سایر مشکلات تنفسی شوند.

تعویض فیلتر کولر گازی

اینکه تعویض فیلتر کولر گازی دقیقا چند وقت یکبار باید انجام شود، بسته به دستورالعمل سازنده، تعداد دفعات استفاده از کولر گازی و کیفیت هوای خانه متفاوت است. اما به عنوان یک قاعده کلی، باید فیلتر خود را هر یا دو ماه در فصول اوج استفاده تمیز یا تعویض کنید. این نه تنها از آلودگی جلوگیری می کند بلکه به عملکرد بهتر سیستم نیز کمک می کند. اگر یک فیلتر قابل استفاده مجدد دارید، سازندگان معمولاً توصیه می کنند آن را جاروبرقی بکشید، آن را با آب و مواد شوینده ملایم بشویید و بگذارید قبل از قرار دادن مجدد آن کاملاً خشک شود.

2. سیستم فن کولر گازی بیشتر اجرا کنید

با تهویه مطبوع مرکزی، فن هنگامی روشن می شود که سیستم به طور فعال کار می کند تا دمای داخلی را با گردش هوای خنک کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است که این حدود 20٪ از زمان برای اکثر سیستم های مسکونی است. زمانیکه از کولر گازی استفاده می کنید، هوا فقط زمانی از فیلتر عبور می کند که فن روشن است، بنابراین اگر سیستم شما اجازه می دهد، برای بهبود فیلتراسیون، به خصوص در فصول زمانی که هوا زیاد است، فن را هر ساعت حدود 20 دقیقه (حدود 33 درصد مواقع) تنظیم کنید.

بسیاری از کولر گازی های پنجره ای نیز دارای تنظیمات فن هستند، اما زمان اجرا اضافی مزایای سلامتی معنی داری را به همراه نخواهد داشت، زیرا فیلترهای مورد استفاده در کولر گازی پنجره ای معمولاً اکثر ذرات را از هوای داخل خارج نمی‌کنند.

3. هوای بیرون را وارد کنید

اکثر سیستم های HVAC صنعتی به طور دوره ای هوای بیرون را برای بهبود تهویه وارد می کنند. این مهم است، زیرا تصور می‌شود تهویه ناکافی به «سندرم ساختمان بیمار» کمک می‌کند، پدیده‌ای که در آن افراد احساس ناخوشایندی می‌کنند، علائمی مانند سردرد، سرفه، خستگی و حالت تهوع را در داخل بدن تجربه می‌کنند، حتی اگر هیچ دلیل واضحی برای این علائم وجود نداشته باشد.

بهترین راه این است که چند ساعت در روز سیستم را به کار گرفته و پنجره ها را باز کنید تا هوا جریان یابد. باز کردن موقت پنجره ها در حالی که سیستم در حال اجرا است نیز اشکالی ندارد. (با این فرض که کیفیت هوای بیرون خوب است، اگر نه، بهتر است پنجره های خود را بسته نگه دارید.)

4. کولر گازی را به طور منظم سرویس کنید

تمیز کردن فیلر کولر گازی

همانطور که در مقاله عیب یابی و تعمیر کولر گازی به زبان ساده به تفصیل توضیح داده ایم، نگهداری از کولر گازی واقعاً مهم است و نکات مهمی برای حل مشکلات و بالا بردن عمر کولر گازی گفته بودیم. سرویس کارهای تهویه مطبوع نیز می‌توانند مطمئن شوند که سیستم شما به درستی کار می‌کند و قطعاتی که دسترسی به آن‌ها سخت است، تمیز و عاری از مواد آلوده و مضر هستند.

پنج مزیت تعویض فیلتر کولر گازی

  1. بهبود کیفیت هوای خانه

  2. بهبود بهره وری انرژی و کاهش مصرف برق کولر گازی

  3. عمر کولر گازی افزایش می یابد.

  4. کاهش احتمال خرابی کولر گازی

  5. کنترل بهتر دما



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید