منو
آبگرمکن های فن دار
آبگرمکن های فن دار

سه شنبه 18 خرداد 1400

6 2875 293

آبگرمکن های فن دار

یکی از ویژگی های شاخص ساختمان های امروزی کاهش پهنای دیواره ها و مشکل عبور دادن دودکش با قطرهای بیشتر و یا تعبیه نکردن دودکش در ساختمان و استفاده از دودکش با طول و قطر کمتر می باشد،بکارگیری سیستم تخلیه اجباری محصولات احتراق در آبگرمکن از طریق استفاده از فن ، بعنوان راهکاری در نظر گرفته شده است،

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با آبگرمکن های فن دار با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. چرا آبگرمکن های فن دار
  2. تجهیزات ایمنی آبگرمکن فن دار
  3. تفاوت ها و شباهت های آبگرمکن فن دار با سایر محصولا بوتان
  4. قطعات اصلی آبگرمکن فن دار
  5. سپر حرارتی مجموعه سیم
  6. الزامات نصب دودکش آبگرمکن های فن دار
  7. مکانیزم عملکرد آبگرمکن فن دار
  8. راهنمای عیب یابی و رفع عیب آبگرمکن

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع محصولات آبگرمکن، و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از مدل ها به لینک زیر مراجعه نمایند.

چرا آبگرمکن های فن دار

یکی از ویژگی های شاخص ساختمان های امروزی کاهش پهنای دیواره ها و مشکل عبور دادن دودکش با قطرهای بیشتر و یا تعبیه نکردن دودکش در ساختمان و استفاده از دودکش با طول و قطر کمتر می باشد،بکارگیری سیستم تخلیه اجباری محصولات احتراق در آبگرمکن از طریق استفاده از فن ، بعنوان راهکاری در نظر گرفته شده است،که می تواند در اینگونه موارد مشکل گشا باشد.علاوه بر اینکه در این محصول از سیستم های ایمنی جدیدی استفاده شده است که آنرا نسبت به سایر محصولات متمایز نموده است.

تجهیزات ایمنی آبگرمکن فن دار

حسگر اختلاف فشار:

این محصول علاوه بر کلید حرارتی NC (کنتاکت در حالت عادی بسته ، مشابه قطعه مصرفی در آبگرمکن های بیلوت دائم ) و سوپاپ اطمینان ، مجهز به یک حسگر اختلاف فشار نیز می باشد. که اگر هنگام باز کردن شیر خروجی آب به هر دلیل فن روشن نشود یا مانعی در راه تخلیه محصولات احتراق وجود داشته باشد ( که سبب مسدود شدن حدود 70-60 درصد دهانه دودکش گردد)،باعث می شود فن روشن شده ، پس از چند ثانیه ( بدون روشن شدن آبگرمکن) ، خاموش شود.

همپنین اگر در حال کارکرد عادی آبگرمکن ، مانعی در راه تخلیه محصولات احتراق قرار گیرد،فرمان خاموش شدن آبگرمکن را صادر خواهد کرد.

تفاوت ها و شباهت های آبگرمکن فن دار با سایر محصولا بوتان

چگونه یک آبگرمکن با محیط اطراف خود ارتباط برقرار می کند؟

در صورتی که بخواهیم مقایسه ای بین این محصول با سایر محصولات آبگرمکن بوتان داشته باشیم.ابتدا شرایط محیطی محصول را مورد بررسی قرار می دهیم و تعیین می کنیم که محصول با محیط خارجی چه ارتباطاتی دارد.

به همین منظور ورودی هایی که به این محصول وارد می شود. و خروجی هایی را که از این محصول بیرون می آید را در نظر می گیریم.

  1. مدار آب
  2. مدار گاز
  3. هوای مورد نیاز برای احتراق
  4. دودکش

تفاوت ها و شباهت های آبگرمکن فن دار با سایر محصولا بوتان

با در نظر گرفتن این موارد به تشریح تفاوت ها و شباهت های آن با سایر محصولات آبگرمکن بوتان می پردازیم.

1-مدار آب:

مدار آب در این محصول مشابه سایر محصولات آبگرمکن بوتان بوده و رگولاتور آب مورد استفاده کاملا یکسان می باشد.

مدار آب

2-مدارگاز:

مجموعه رگولاتور گاز در این محصول شبیه محصول آیونایز می باشد و تنها تفاوتی که دارد این است که شیر برقی مورد استفاده در ین محصول از نوع 24 ولتی و دو سیم می باشد.

مدار گاز

3-هوای مورد نیاز برای احتراق:

این محصول نیز مانند سایر آبگرمکن های دیگر شرکت بوتان هوای لازم احتراق را از محیط نصب می گردد و ایزوله از محیط نصب Room (Sealed) نمی باشند و هوای مکش شده فن از فضای اطراف و زیر آبگرمکن تامین می شود.

بنابراین باید تمامی الزامات مربوط به فضای نصب و تامین هوای لازم برای احتراق بایستی برای آن ها نیز رعایت شود.

هوای مورد نیاز برای احتراق

قطعات اصلی آبگرمکن فن دار

این محصول دارای قطعات و مجموعه های جدیدی به شرح زیر می باشد که آن را از مدل آیونایز متمایز می نماید:

  1. مجموعه فن و الکتروموتور
  2. مجموعه هود
  3. مجموعه برد کنترل و سیم
  4. مجموعه برد تغذیه و سیم
  5. حسگر اختلاف فشار
  6. شیلنگ فنر دار حسگر
  7. نگهدارنده رابط مجموعه سیم
  8. مجموعه قطعات دودکش

مجموعه فن و الکتروموتور

این مجموعه شامل الکتروموتور 220 ولت ، حلزونی و پروانه فن بوده که بصورت مجموعه نصب می شود.این مجموعه بوسیله چهار عدد پیچ M4 به مجموعه رابط هود به فن بسته شده و توسط یک سوکت به مجموعه سیم،وصل می شود.

مجموعه فن و الکتروموتور

مجموعه هود

این مجموعه شامل بدنه و پایه های چپ و راست هود ، سپر حرارتی حسگر فشار و مجموعه رابط هود به فن بوده و در این آبگرمکن بجای کلاهک تعدیل در سایر محصولات ، از هود استفاده شده و توسط چهار عدد پیچ خودکار به فریم های چپ و راست بسته می شود.

مجموعه هود

این مجموعه شامل قطعات بدنه ، صفحه و پایه رابط هود به فن بوده و همگی این قطعات به روش نقطه جوش  به صورت مجموعه در می آیند.

مجموعه هود

 مجموعه برد کنترل و سیم پیچ

این مجموعه شامل جرقه زن و سیم های ارتباطی جهت اتصال به الکترودهای سنسور و جرقه زن ، اتصال به شیر برقی،اتصال به چراغ نمایشگر و اتصال به مجموعه برد تغذیه می باشد.

پس از اتمام مراحل نصب آبگرمکن و قرار دادن رویه ، بوش پلاستیکی مربوط به چراغ نمایشگر را جدا نموده و از سوراخ موجود در موضع پایین محل قاب دسته عبور دهید. سپس چراغ نمایشگر را از سمت پشت رویه داخل بوش پلاستیکی تا انتها جا بزنید.

مجموعه برد تغذیه و سیم

این مجموعه شامل منبع تغذیه ، برد کنترل ، کابل کنترل ، کابل برق و دو شاخه و سیم های اتصال به حسگر اختلاف فشار،کلید حرارتی،مجموعه فن و میکروسوئیچ می باشد.

حسگر اختلاف فشار

این قطعه اختلاف فشار هوای داخل و خارج حلزونی فن را حس کرده و در صورت روشن نبودن فن اجازه روشن شدن مشعل را نداده و یا در صورت مسدود شدن مسیر خروج محصولات احتراق هنگام کارکرد آبگرمکن،دستگاه را خاموش می کند.

فرمان قطع و وصل مدار ، توسط یک میکروسوئیچ از این قطعه صادر می شود.

هشدار:

حساسیت این قطعه توسط تولید کننده تنظیم شده و به لحاظ رعایت موارد ایمنی ، به هیچ وجه نباید دستکاری شود.

نگهدارنده رابط هود و فن

این قطعه برای استحکام کل مجموعه بکار رفته و توسط چهار عدد پیچ خودکار به فریم های چپ و راست بسته می شود.همچنین پایه نگهدارنده رابط هود به فن نیز توسط یک عدد پیچ خودکار ، با این قطعه بسته می شود.

سپر حرارتی مجموعه سیم

این قطعه توسط دو عدد پیچ خودکار روی فریم چپ ، هم تراز با موقعیت مشعل بسته شده و سیم های ارتباطی را در برابر حرارت مشعل محافظت می کند.

مجموعه قطعات دودکش

مجموعه دودکشی که برای آبگرمکن فن دار در نظر گرفته شده ، شامل قطعاتی به شرح زیر می باشد که در بسته بندی مجزا همراه محصول ارائه می گردد:

الزامات نصب دودکش آبگرمکن های فن دار

در سیستم تخلیه اجباری محصولات احتراق ، با توجه با اینکه فشار داخل دودکش پیش از فشار محیط است،هنگامی که  این گازها در مسیر دودکش به درز یا شکافی برسند، تمایل زیادی برای خارج شدن از این منافد دارند که بسیار خطرناک بوده و باید از بروز آن جلوگیری گردد.

جمع طول عمودی و افقی مجموعه دودکش نباید از 250 سانتی متر بیشتر باشد.

جمع طول قطعات دودکش که همراه محصول ارائه می شود حدود 150 سانتی متر است که نصاب می تواند در صورت نیاز از قطعات اضافه با طول حدکثر 100 سانتی متر نیز استفاده نماید.

تعداد زانوها در مسیر دودکش نباید بیش از دو عدد باشد.

تمام قطعات دودکش به منظور جلوگیری از جدا شدن از یکدیگر ، باید محکم به یکدیگر بسته شوند.

برای خروج محصولات احتراق از فضای نصب ، فقط کافیست قسمتی از سرکلاهک دودکش که روزنه های جانبی روی آن وجود دارد خارج از محوطه نصب قرار گیرد.برای جلوگیری از افتادن احتمالی کلاهک ، فقط این قطعه باید از دیوار یا پنجره عبور کند.

بهتر است اطراف محل خروج کلاهک دودکش از دیوار یا پنجره با استفاده از مواد مناسب که عایق حرارت باشد،درزبند گردد.اینکار باعث جلوگیری از انتقال لرزش حاصل از کارکرد فن و ایجاد صدا نیز می شود.

محل خروج کلاهک دودکش باید به گونه ای در نظر گرفته شود که تا نزدیکترین پنجره ( بازشو)در تمام جهات ، حداقل یک متر فاصله داشته باشد.در صورت عدم رعایت این مورد ، محصولات احتراق خروجی از کلاهک دودکش باید بصورت مستقیم به هوای آزاد راه داشته باشد.

مکان پیشنهادی قرارگیری انتهای دودکش لوازم گازسوز فن دار نصب پنجره و با دریچه تامین هوای در منطقه هاشور خورده نسبت به دهانه خروجی دودکش توصیه نمی گردد.

مکانیزم عملکرد آبگرمکن فن دار

با باز کردن شیر خروجی آب و تحریک میکروسوئیچ اصلی ، ابتدا فن روشن می گردد.

در صورت مسدود نبودن مسیر دودکش ، اختلاف فشارداخل فن نسبت به محیط خارج باعث تحریک میکروسوئیچ حسگر اختلاف فشار شده و از این طریق فرمان شروع بکار جرقه زن،صادر می گردد.تمام این مراحل 2 الی 3 ثانیه طول می کشد.

همزمان با شروغ جرقه زنی،برق فن با فرمان صادر شده از سوی برد قطع شده و فقط بصورت خلاص به چرخش خود ادامه می دهد. دلیل این اتفاق این است که در لحظه شروع احتراق مشعل،اگر فن با دور کامل کار کند، قسمت اعظم گاز خروجی از پره های مشعل را از محفظه احتراق خارج کرده و مشعل بصورت کامل ( بخصوص در شرایط نقصانی بودن فشار گاز ) روشن نخواهد شد.

همزمان با شروع جرقه زنی و قطع برق فن ، فرمان تحریک شیربرقی نیز از سوی برد صادر شده و با رسیدن گاز به مشعل، آبگرمکن روشن می شود.

به محض روشن شدن مشعل،فرمان وصل مجدد برق فن صادر و آبگرمکن بصورت عادی شروع بکار می کند.

لازم به ذکر است که مدت زمان قطع برق فن حدود دو ثانیه بوده و در این فاصله ، میزان کاهش مکش فن در حدی نیست که باعث خارج شدن میکروسوئیچ حسگر اختلاف فشار و خاموش شدن کل سیستم گردد.

با بستن شیر خروجی آب و خارج شدن میکروسوئیچ اصلی از تحریک،مشعل خاموش شده و فن نیز به منظور تخلیه کامل محصولات احتراق،پس از 20 ثانیه خاموش می گردد.

راهنمای عیب یابی و رفع عیب آبگرمکن

خرابی هایی که ممکن است در SKD این آبگرمکن رخ دهد،کاملا مشابه آبگرمکن های آیونایز بوده و با روش های مشابهی نیز قابل رفع می باشد.

این آبگرمکن دارای یک چراغ نمایشگر است که در زمان فعال بودن جرقه زن ، با سرعت چشمک می زند،در زمان کارکرد عادی دستگاه،بصورت دائم روشن است و در صورت بروز خطاهای زیر،با سرعت کم چشمک می زند:

  1. در صورتی که هنگام باز کردن شیر آب خروجی،شیر اصلی گاز بسته باشد،دسته شیرگاز روی حالت خاموش قرار داشته یا به هر دلیل دیگری مانند خرابی شیر برقی ، گاز به محفظه احتراق نرسد.
  2. در صورتی که سیم اتصال به الکترود سنسور ، جدا شده باشد
  3. در صورتی که الکترود سنسور به دیگر قطعات فلزی مجموعه مانند مشعل ، اتصال پیدا کرده باشد.
  4. در صورتی که قبل از باز کردن شیر آب خروجی،سیم اتصال به الکترود جرقه زن ، جدا شده باشد.
  5. در صورتی که آبگرمکن بدلیل مسدود شدن مسیر خروج محصولات احتراق،خاموش شده باشد یا این مسیر قبل از باز کردن شیر آب خروجی مسدود بوده باشد.
  6. در صورتی که شلنگ های اتصال بین مجموعه فن و حسگر اختلاف فشار ، جابه جا وصل شده باشد.
  7. در صورتی که پس از بستن شیر آبگرم خروجی ،میکروسوئیچ در حالت تحریک باقی مانده باشد.
  8. در صورتی که کلید حرارتی عمل کرده باشد یا به هردلیل دیگری مانند جدا شدن فیش ها ، مدار آن قطع باشد.
  9. در صورتیکه فیش های اتصال به حسگر اختلاف فشار جدا شده باشد با میکروسوئیچ آن بدرستی عمل نکند.
  10. در تمام حالات فوق ، چشمک زن چراغ نمایشگر پس از خاموش شدن فن آغاز می شود.

با تشکر از اعتماد شما، فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات انواع آبگرمکن ، آبگرمکن دیواری ، آبگرمکن ایستاده ، آبگرمکن گازی ، آبگرمکن صنعتی، آبگرمکن زمینی ، آبگرمکن برقی و ... را جهت مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات شما می باشند.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات


6 دیدگاه یافت شد!

نظرات
حسین بیگی
دوشنبه 16 بهمن 1402

با سلام وخسته نباشین
میشه تایم فن رو بعد از خاموش شدن آبگرمکن کمش کرد
واقعا رو اعصابمونه ، بعد خاموش شدن اینقدر کار میکنه آدم کلافه میشه
حدود ۱۵ ثانیه، اما بازم زیاده

بامین تهویه
بامین تهویه
چهارشنبه 25 بهمن 1402

سلام دوست عزیز . لطفا بفرمایین دستگاهتون چی هستش . آبگرمکن ها معمولا فن ندارن.

بامین تهویه
بامین تهویه
چهارشنبه 25 بهمن 1402

سلام دوست عزیز . لطفا بفرمایین دستگاهتون چی هستش . آبگرمکن ها معمولا فن ندارن.

نظرات
Ali
شنبه 11 آذر 1402

دست شما درد نه کنه ممنونم از شما دوست عزیز بابات اطلاعات کافی💙💜🖤🧡

نظرات
عبدالحسین صادقی
دوشنبه 25 مهر 1401

واقعاً بارک الّله به خاطر توضیحات کامل شما.ممنون

بامین تهویه
بامین تهویه
سه شنبه 26 مهر 1401

سپاس از شما


دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید