منو
بوستر پمپ دور متغیر و دور ثابت چیست ؟
بوستر پمپ دور متغیر و دور ثابت چیست ؟

دوشنبه 4 شهریور 1398

0 1325 504

بوستر پمپ دور متغیر و دور ثابت چیست ؟

در سیستم آبرسانی شهری و آب مصرفی ساختمان ها، تنظیم فشار آب داخل لوله ها از جمله مشکلات رایجی می باشد که با توجه به اینکه میزان مصرف آب افراد متغیر می باشد و جود الگوی مصرف خاصی برای آب وجود ندارد، با کاهش یا افزایش میزان مصرف آب، فشار آب داخل لوله ها نیز تغییر می کند و این تغییرات سبب بروز مشکلاتی در سیستم آبرسانی ساختمان ها خواهد شد. راه حل این مشکلات و تامین فشار آب مصرفی در ساختمان ها استفاده از انواع بوستر پمپ دور متغیر و دور ثابت می باشد.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با بوستر پمپ و انواع آن با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. بوستر پمپ دور متغیر و دور ثابت چیست؟
  2. بوستر پمپ دور متغیر
  3. بوستر پمپ دورثابت
  4. اجزای اصلی بوستر پمپ دور متغیر و دور ثابت
  5. کاربری انواع بوستر پمپ ها
  6. مزایای بوستر پمپ دور متغیر

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع مدل های بوستر پمپ، و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از مدل های بوستر پمپ به لینک زیر مراجعه نمایند.

جهت مشاهده لیست برندهای بوستر پمپ کلیک نمایید.

 

تنظیم فشار آب داخل لوله ها از جمله مشکلات رایجی است که در سیستم آبرسانی شهری و آب مصرفی ساختمانها وجود دارد. با توجه به متغیر بودن میزان مصرف آب و عدم و جود الگوی مصرف آب، با کاهش یا افزایش مصرف آب ،فشار آب داخل لوله ها تغییر می کند و این تغییرات سبب بروز مشکلاتی در سیستم آبرسانی خواهد شد. لذا جهت تامین فشار آب مصرفی در ساختمانها از بوستر پمپ استفاده می شود. هدف از استفاده از بوستر پمپ ،ثابت نگه داشتن دبی و فشار آب در هر میزان از مصرف است.بوستر پمپ چیست؟

بوستر پمپ دور متغیر و دور ثابت چیست؟


بوستر پمپ دستگاه یکپارچه ای است که از یک یا چند الکتروپمپ تشکیل می شود، درواقع الکتروپمپ ها بطور موازی به هم متصل.با کاهش فشار در شبکه لوله کشی و احساس فشار بیشتر ، یک یا چند الکتروپمپ بصورت نوبتی روشن شده و با افزایش فشار نیز یک یا چند الکتروپمپ بصورت نوبتی و با همان ترتیبی که روشن شده اند خاموش می شوند.

بوستر پمپ ها بر اساس نوع عملکرد به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. بوستر پمپ دورثابت
  2. بوستر پمپ دور متغیر
     

بوستر پمپ دور متغیر

پمپ های بوستر پمپ دور متغیر با استفاده از فناوری های جدید و به روز، سرعت دوران پمپ را بر اساس فرمان های صادره توسط  ترانسمیتر های فشار، دور موتور را بواسطه وجود اینورترها کنترل می کنند و فشار شبکه آبرسانی را طبق مصرف و نیاز لحظه ای کنترل میکنند. بوستر پمپ آبرسانی از نمونه های پرکاربرد بوستر پمپ دور متغیر است.

در مقاله کاربرد بوستر پمپ آتش نشانی به تفصیل درمورد انتخاب پمپ برای بوستر پمپ آتش نشانی توضیح داده ایم.

بوستر پمپ دورثابت

پمپ های بوستر پمپ دور ثابت بصورت صفر ویک عمل کرده و درصورت روشن شدن با حداکثر توان کار می کنند. بوستر پمپ آتش نشانی از نمونه های پرکاربرد این نوع از بوستر پمپ هاست.
در بوستر پمپ های دور ثابت به جهت صرفه جویی در مصرف برق و جلوگیری از کارکرد پمپ های اصلی بوستر پمپ در مواقع غیر ضروری از سیستم جوکی پمپ استفاده میشود.
جوکی پمپ در بوستر پمپ دور ثابت دارای فشار کارکرد معادل پمپ های اصلی و دبی پایین تر است، ونسبت به پمپ های اصلی دارای توان کمتری است.

اجزای اصلی بوستر پمپ دور متغیر و دور ثابت

اجزای اصلی دور متغیر و دور ثابت عبارتند از : الکتروپمپ ها، شاسی اصلی، کلکتور مکش، کلکتور رانش،تجهیزات کنترل فشار، تابلو کنترل و مدار فرمان بوستر پمپ که مهم ترین قسمت بوستر پمپ ها تجهیزات تابلو کنترل بوستر پمپ ، کنترل فشار و فرمان است.

کاربری انواع بوستر پمپ ها

جهت آبیاری فضای سبز در شهرها و شهرک ها، تنظیم فشار آب مصرفی در مجتمع های مسکونی، ساختمان های بلند، برج ها، فرودگاه ها، بیمارستان ها، شبکه های آب شهری، مراکز صنعتی و آبیاری تحت فشار، سیستم های آتش نشانی و  در مزارع مکانیزه  از بوستر پمپ استفاده می شود.

بطور کلی از بوستر پمپ دور ثابت در آتش نشانی و از بوستر پمپ های دور متغیر جهت تامین فشار آب مصرفی استفاده می شود. 
در سیستم آبرسانی  ساختمان ها با توجه به اینکه همه واحدها در یک زمان مشخص از آب استفاده نمی کنند، استفاده از بوستر پمپ دور ثابت مقرون به صرفه نخواهد بود چرا که دستگاه به صفرو یک عمل میکند و علاوه بر عدم کنترل فشار ثابت سبب مصرف برق بالاتر خواهد شد و این مسئله به دستگاه آسیب می زند.
 لذا بهترین راه برای پمپاژ آب و تنظیم فشار شبکه لوله کشی آب مصرفی در ساختمان ها استفاده از بوستر پمپ آبرسانی دور متغیر است که در آن سرعت چرخش الکتروپمپ بر اساس فشار شبکه کم یا زیاد می شود، بنابراین همیشه فشار ثابتی در ساختمان وجود داشته و در مصرف آب و هزینه های برق صرفه جویی خواهد شد. 

مزایای بوستر پمپ دور متغیر

  1. در طرح ریزی تاسیسات مکانیکی پروژه ها مانند سیستم های سرمایش و گرمایش، فاضلاب و شبکه های آبرسانی انتخاب سیستم تامین فشار مناسب برای شبکه آبرسانی ساختمان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به گونه ای که از لحاظ اقتصادی، فنی، سهولت راهبری مناسب ترین شرایط را داشته باشد.
  2. ثابت  و یکنواخت بودن فشار آب خروجی از سیستم با وجود متغیر بودن مقدار آب مصرفی
  3. عدم نیاز به منبع دیافراگمی بزرگ در صورت استفاده از بوستر پمپ دور متغیر و کاهش فضای اشغال شده در موتورخانه
  4. عدم نیاز به جوکی پمپ یا پمپ یدکی
  5. حذف ضربه قوچ در شبکه ی مصرف به دلیل روشن و خاموش نشدن آنی الکتروپمپ ها و نهایتا عدم آسیب دیدگی پمپ.
  6. یکسان  بودن مقدار آب پمپاژ شده توسط بوستر پمپ با مقدار آب مصرفی مورد نیاز
  7. کاهش استهلاک کوپلینگ ها و قطعات متحرک الکتروپمپ ها و نهایتا افزایش عمر کل تجهیزات سیستم بوستر پمپ دور متغیر
  8. کاهش در هزینه های سرویس و نگهداری در بوستر پمپ های دور متغیر
  9. کاهش هزینه های برق مصرفی تا 30% به دلیل استفاده از سیستم تغییر دور تدریجی یا اینورتر

سخن پایانی

شرکت بامین تهویه بعنوان سازنده و ارائه کننده انواع بوستر پمپ های آبرسانی و بوستر پمپ های آتش نشانی در ظرفیت های متفاوت این امکان را برای مشتریان محترم فراهم آورده تا با در نظر گرفتن شرایط پروژه ، کیفیت متریال و تجهیزات ، دور متغیر و دور ثابت  را به انتخاب خود برگزینند. برای مشاهده قیمت بوستر پمپ با کارشناسان فروش بامین تهویه تماس حاصل نمایید.

با تشکر از اعتماد شما، فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات انواع پمپ و بوستر پمپ را جهت مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات شما می باشند.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر