منو
عایق کاری در تاسیسات
عایق کاری در تاسیسات

دوشنبه 1 مهر 1398

0 3187 973

عایق کاری در تاسیسات

هدف از عایق کاری در تاسیسات عایق نمودن لوله های آبگرم کننده و آب سرد کننده، بخار و برگشت کندانسیت، لوله های سوخت رسانی مایع، منابع انبساط، کانال ها و مخازن با عایق حرارتی و جلوگیری از اتلاف انرژی و سوخت دستگاه ها، مخازن، لوله ها و کانال ها و نیز جلوگیری از یخ زدگی احتمالی است.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با عایق کاری در تاسیسات با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. هدف از عایق کاری تاسیسات
  2. انواع عایق در تاسیسات
  3.  عایق کاری در تاسیسات
  4. عایق کاری چیست؟
  5. عایق کاری لوله ها
  6. عایق کاری فلنچ ها
  7. عایق کاری اتصالات
  8. کاربرد روکش فلزی در عایق کاری تاسیسات
  9. کاربرد عایق الاستومری در تاسیسات​
  10. عایق کاری با پی وی سی یا الیاف پشم شیشه
  11. عایق های قابل تعویض
  12. عایق کاری کانال ها
  13. عایق کاری منبع و مخزن
  14. عایق کاری سقف منبع و مخزن

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع عایق ، و مقایسه قابلیت های هر برند و کاربری هر یک از مدل های عایق به لینک زیر مراجعه نمایند.

جهت مشاهده لیست برندهای عایق کلیک نمایید. 

هدف از عایق کاری تاسیسات

 

عایق کاری در تاسیسات، برای کنترل دما ، کنترل صدا ، کنترل کندانس . صرفه جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از نفوذ رطوبت و ایمنی صورت می گیرد.

 

انواع عایق در تاسیسات

 

دسته بندی عایق ها از نظر ساختار:


عایق های الیافی : پشم شیشه ، پشم سنگ و سیلیکات آلومینیوم
عایق های اسفنجی : پلی اورتان ، پلی استایرن و الاستومرها از این طیف هستند.
عایق های رطوبتی که عمدتا از مواد نفتی و قیر و پلاستیک ها ساخته میشوند.
عایق های دانه ای

 

انواع عایق کاری در تاسیسات

 

 عایق کاری در تاسیسات

 

در تاسیسات به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی و متعاقبا اتلاف سوخت دستگاه ها ، مخازن ، لوله ها و کانال ها و نیز جلوگیری از یخ زدگی احتمالی بایستی عایق کاری شوند.
دستگاه ها، مخازن ، لوله ها و کانال هایی که نیاز به عایق کاری دارند شامل آیتم های زیر می باشد.

 

  1. لوله های آبگرم کننده ( رفت و برگشت )
  2. لوله های آب سرد کننده (رفت و برگشت )
  3. لوله های بخار و برگشت کندانسیت
  4. لوله های آب گرم مصرفی و برگشت آب گرم مصرفی
  5. لوله های آب آشامیدنی ( به منظور جلوگیری از ایجاد کندانس)
  6. لوله های سوخت رسانی مایع
  7. منابع انبساط ( باز و بسته )
  8. مبدل های حرارتی ( مخزن کویل دار ، دوجداره و لوله و پوسته ای و .. )
  9. دیگ ها ( بخار و آبگرم و روغن و ...)
  10. دودکش دیگ ها
  11. کانال های هوارسانی ( هوای گرم و هوای سرد )

 

عایق کاری چیست؟

 

منظور از عایق کاری ، عایق نمودن لوله ها ، کانال ها و مخازن با عایق حرارتی ( هدایتی و تشعشعی ) است بصورتی که عایق انتخابی مطابق با دما و محیط عایقکاری باشد.
برخی از لوله ها و دستگاه ها در فضای باز هستند و صرفا عایق کاری حرارتی جوابگوی کار نبوده و باید از عایق های چند منظوره حرارتی و تشعشعی و رطوبتی استفاده کرد.

 

عایق کاری لوله ها

 

به منظور محافظت عایق در برابر نفوذ بخار آب ، از الیاف معدنی و روکش های آلومینیومی و... به عنوان مواد پوشش عایق روی لوله ها استفاده می گردد. کاربرد این نوع روکش ها برای درجه حرارت سرد و گرم بسیار مناسب می باشد.بدیهی است استفاده از این نوع پوشش ها به شرایط بهره برداری بستگی دارد.
عموما این پوشش ها با ورقه های فویل آلومینیومی یا کاغذ کرافت پوشیده و تقویت می گردند.در بعضی موارد ، استفاده از لوازم جانبی جهت افزایش مقاومت سطح نهایی این پوشش ها مورد نیاز می باشد.روکش پوشش های نهایی در معرض دید غالبا به منظور ایجاد سطح ظاهری بهتر(سطوح صاف ، صیقلی و تمیز ) با پارچه کرباس پوشانده می شوند.

 

عایق کاری فلنچ ها

 

عایق کاری فلنچ ها و اتصالات بوسیله ی تولیدات عایقی با سایزها ی استاندارد ، کار دشواری است . به همین دلیل برای عایق کاری این نوع مقاطع ، بهتر است از عایق های نوع پتویی با لایه کرباس و یا روکش های PVC استفاده نمود.

 

عایق کاری اتصالات

 

عایق کاری اتصالات یکی از اقدامات اساسی و مهم در سیستم های لوله کشی است.عایق کاری زانویی ها در محل اتصال زانویی به لوله معمولا به مورد اجرا گذاشته می شود.عموما مواد مشابه با همان ضخامت عایق لوله ها برای انجام عایق کاری زانویی ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در بعضی موارد مانند اتصالات لوله ای با چند درجه آزادی ، ضخامت عایق مورد استفاده برای این نوع اتصالات بیشتر از ضخامت عایق دور لوله ها می باشد.
همچنین در این موارد می توان از عایق های پیش ساخته شده برای عایق کاری اتصالات استفاده نمود. چرا که نصب آن ها به مراتب آسان تر می باشد. عایق کاری اتصالات نیز مانند لوله ها توسط پارچه و کرباس برای محافظت بهتر و ایجاد سطح ظاهری مناسب تر ، انجام می پذیرد.

 

کاربرد روکش فلزی در عایق کاری تاسیسات

 

روکش های فلزی عموما برای محافظت عایق از صدمات مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرند.این نوع روکش بخصوص برای موارد کاربردهای خاص مفید می باشد.همچنین استفاده از این نوع روکش برای مقاومت در برابر آسیب های شیمیایی نیز امکان پذیر است.بطور مثال در محیط های با امکان ایجاد خوردگی زیاد ، از روکش های جنس فولاد ضد زنگ بجای آلومینیوم استفاده می گردد.

 

کاربرد عایق الاستومری در تاسیسات​

 

کاربرد عایق الاستومری در تاسیسات

 

این نوع پوشش ها غالبا برای لوله های با دمای سرد ، مانند آب سرد سیستم های تبرید و تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می گیرند.این پوشش ها معمولا به شکل یکپارچه برای قطرها و سایزهای مختلف لوله ساخته شده و براحتی در مراحل نصب روی لوله ها کشیده می شوند.این روکش ها قبل از نصب بریده شده و بوسیله ی چسب های مخصوص کاملا به لوله متصل و درزبندی های لازم انجام می گیرد. از عایق رولی الاستومری میتوان بصورت رول برای عایقکاری لوله های سایز بالا ، کانال ها و دستگاه ها و دیواره ها بهره برد.

 

عایق کاری با پی وی سی یا الیاف پشم شیشه

 

نصب پوشش های عایقی از نوع PVC معمولا برای سیستم های سرد و گرم قابل استفاده می باشد. در این صورت سطح نهایی کار با کیفیت و ظاهر بهتری ایجاد شده و در واقع نیازی به استفاده از کرباس نیست.نصب این نواع عایق ها بسیار آسان بوده و در رنگ های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد(رنگ سفید کاربرد بیشتری دارد.)در نتیجه سطح نهایی ، ظاهری براق و با کیفیت مناسبی خواهد داشت.
موارد PVC ضمنا بعنوان روکش های محافظ لوله نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

 

عایق کاری با پی وی سی یا الیاف پشم شیشه

 

عایق های قابل تعویض

 

این نوع عایق بخصوص در مواردی که شیر آلات نیاز به تعمیرات دوره ای دارند ، مورد استفاده قرار می گیرد.عایق های قابل تعویض از مواد عایق مرسوم به اضافه روکش های الیاف پشم شیشه ساخته می شوند.

 

عایق کاری کانال ها

 

 کانال ها به وسیله ی روکش های پتویی انعطاف پذیر ، قابل عایق کاری می باشند و یا این که کانال ها را می توان بوسیله ی صفحات تخت صلب ، عایق کاری نمود.
علیرغم اینکه سیستم صفحات تخت عایقی ، مقاومت بالاتری دارند ، مشکلات مربوط به برش و نصب این نوع صفحات عایق ، بخصوص اطراف اتصالات و در مقاطع تغییر جهت و راستای لوله ها ، استفاده از این نوع صفحات عایق را تقریبا غیر ممکن می سازد.
در جاهایی هم که سیستم تخلیه بخار سطحی کانال های سرد و گرم مورد نیاز باشد ، توجه به این نکته که باید کلیه اتصالات در مقاطع مختلف کانال ها ، بوسیله ی چسب های مخصوص آب بندی شده و لایه بخار بند در نظر گرفته شود ، حائز اهمیت می باشد.
صفحات عایقی صلب با روکش های مخصوص تولید شده توسط کارخانات سازنده ، معمولا به همراه چسب های مخصوص درزبندی زوایا و گوشه های اتصالات و سیستم بخاربند ارائه می گردند. همچنین در مورد عایق های پتویی نیز معمولا چسب های مخصوص درزبندی و بخاربندی موجود می باشد.

 

عایق کاری منبع و مخزن

 

انتخاب و بکار گیری روش مناسب برای عایق کاری منابع و مخازن کاملا به شرایط و مشخصات سیستم بستگی دارد. به طور مثال در شرایطی که انجام جوش کاری پیچ و پرچ روی بدنه مخازن و منابع مخاطره آمیز باشد ، توصیه می شود تا برای رعایت نکات ایمنی از تسمه های فلز جهت محکم کردن عایق روی بدنه مخازن و منابع استفاده نمود.همچنین می توان از صفحات تخت صلب نیز برای عایق کاری منابع و مخازن استفاده کرد.
اگرچه معمولا سازندگان عایق در مورد نحوه ی انتخاب نوع محصولات عایق ، پیشنهاد را ارائه می نمایند. اما در عین حال رعایت بعضی نکات در مورد عایق کاری منابع و مخازن اهمیت دارد.عایق های صلب جامد مانند سیلیکات کلسیم باید مطابق با زوایای انحنای منابع و مخازن نصب می گردند.


عایق های الیاف معدنی مانند پشم شیشه و پشم سنگ  ، بدنه مخازن قابل نصب می باشند.در مکانهایی که منابع و مخازن در تماس با زمین قرار دارند ، نوع مواد عایق مورد استفاده نباید جاذب طوبت باشد ، لذا بایستی اطراف محل اتصال و تماس مخزن با زمین کاملا با موراد عایق مناسب پوشیده شد.در این گونه موراد استفاده از عایق های پشم شیشه پیشنهاد می گردد.


عایق کاری بیرونی مخازن و منابع به جهت حفاظت از عوامل طبیعی و محیطی ، بهتر است بوسیله ی صفحات فلزی  یا پانل های آلومینیومی که با استفاده از تسمه های عمودی و افقی به یکدیگر متصل شده اند ، همراه با لایه محافظ در مقابل آب باران ، انجام گیرد.

 

عایق کاری منبع و مخزن

 

عایق کاری سقف منبع و مخزن

 

سقف مخازن یکی از منابع عمده ی اتلاف حرارت محسوب می گردند.لذا عایق کاری سقف منابع و مخازن یکی از مهمترین عوامل حفظ  و پایداری درجه حرارت در فرایند های تولید است.حفاظت مناسب و صحیح از عایق سقف منابع و مخازن نیز عامل مهم جلوگیری از تلفات حرارت می باشند.
عایق سقف مخازن باز باید مقاوم در برابر حرارت و تشعشع و رطوبت باشند.

 

راهنمای خرید انواع عایق

 

با تشکر از اعتماد شما،فروشگاه اینترنتی بامین تهویه با ارائه ی تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات انواع عایق ، امکان مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات فنی شما می باشند.

 

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر