منو
انواع فن کویل سقفی ، زمینی و دیواری
انواع فن کویل سقفی ، زمینی و دیواری

چهارشنبه 6 شهریور 1398

0 1516 538

انواع فن کویل سقفی ، زمینی و دیواری

فن کویل همانطور که از نامش پیداست شامل یک فن دمنده  و یک یا چند کویل سرد و گرم است، که وظیفه آن دمیدن هوای مطبوع به فضای مورد نظر است.
فن کویل دستگاه وابسته است لذا اگر در مدار فن کویل چیلر و دیگ آب گرم برای تامین آبگرم و یا آبسرد مورد نیاز فن کویل نباشد عملا دستگاه فن کویل  فقط یک پنکه است.
در این مقاله با عملکرد فن کویل و انواع آن بیشتر آشنا خواهید شد.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با فن کویل و انواع آن با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. فن کویل چیست؟
  2. کاربری فن کویل
  3. انواع فن کویل
  4. فن کویل سقفی
  5. فن کویل زمینی
  6. فن کویل دیواری
  7. فن کویل کانالی
  8. انواع فن کویل از نظر حالت سرمایش و گرمایش (تعداد کویل)
  9. اجزای تشکیل دهنده فن کویل
  10. نحوه عملکرد فن کویل

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع مدل های فن کویل، و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از مدل های فن کویل به لینک زیر مراجعه نمایند.

 

فن کویل چیست؟


فن کویل همانطور که از نامش پیداست شامل یک فن دمنده و یک یا چند کویل سرد و گرم است، که وظیفه آن دمیدن هوای مطبوع به فضای مورد نظر است.
فن کویل دستگاه وابسته است لذا اگر در مدار فن کویل چیلر و دیگ آب گرم برای تامین آبگرم و یا آب سرد مورد نیاز فن کویل نباشد عملا دستگاه فن کویل  فقط یک پنکه است.
فن کویل یکی از کاربردی ترین سیستم های تهویه مطبوع به شمار می رود که در تمامی فصول سال قابل استفاده است. فن کویل ها در فصول گرم سال با عبور هوا از کویل های مسی آب سرد (که توسط چیلر تامین می شود) هوای محیط اطراف را خنک می کنند و در فصول سرد سال با عبور هوا از کویل های مسی آبگرم (که توسط پکیج یا موتورخانه تامین می شود) هوای محیط اطراف را گرم می کنند.
فن کویل با توجه به نوع طراحی در برخی مدل ها و برندها قابلیت تامین هوای تازه را دارد.
 

کاربری فن کویل


زمانیکه لازم است سیستم تهویه هریک از اتاق ها مجزا باشد و دمای هر قسمت از فضای مورد نظر را بصورت جداگانه تنظیم کنیم و از جابجایی هوا بین فضاهای مختلف جلوگیری شود از فن کویل استفاده می شود. از فن کویل ها در هتل ها، ساختمان های اداری و آپارتمان ها استفاده می شود.
    

انواع فن کویل


فن کویل ها از جهت محل نصب، روکار یا توکار بودن، چپ و یا راست بودن اتصال و از نظر تعداد کویل به انواع مختلفی تقسیم می شوند.


انواع فن کویل از نظر محل نصب :

  1. فن کویل سقفی
  2. فن کویل زمینی
  3. فن کویل دیواری
  4. فن کویل کانالی

فن کویل سقفی

فن کویل های سقفی به طور معمول در ظرفیت های 200 تا 1200 فوت مکعب در دقیقه تولید می شوند. فن کویل سقفی به دو صورت با کابین و بدون کابین ساخته می شود. 

فن کویل سقفی

پیشنهاد مطالعه : راهنمای نصب فن کویل

فن کویل زمینی

فن کویل های زمینی که در ظرفیت های 200 تا 1200 فوت مکعب بر دقیقه تولید می شوند هوا را بصورت روبرو زن و یا بالا زن در محیط منتشر می کنند.


فن کویل دیواری

فن کویل های دیواری که به تازگی به بازار عرضه شده اند،  معمولا در ظرفیت های 300 تا 800 فوت مکعب در دقیقه تولید می شوند و مورد توجه بسیاری از سازندگان پروژه های ساختمانی قرار گرفته اند، این فن کویل ها بر روی دیوار نصب می شوند.

فن کویل دیواری

فن کویل کانالی

فن کویل های کانالی در ظرفیت های 600 الی 2000 فوت مکعب در دقیقه، و در سه طرح کانالی سقفی توکار، کانالی سقفی روکار، و کانالی دیواری روکار ایستاده تولید می شوند.

فن کویل کانالی

انواع فن کویل از نظر حالت سرمایش و گرمایش (تعداد کویل)

فن کویل ها در دو نوع دو لوله و چهار لوله تولید می شوند. فن کویل های دو لوله شامل یک لوله رفت و یک لوله برگشت هستند.
فن کویل های چهار لوله شامل دو لوله جهت آمدن آب به کویل ها و دو لوله جهت برگشت آب می باشند.
فن کویل های چهار لوله این قابلیت را دارند که آب سرد و گرم را همزمان وارد وارد کویل های خود کنند. با استفاده از این فن کویل ها می توان بخشی از محیط را سرد و بخش دیگر را گرم کرد. این در حالیست که فن کویل های دو لوله در یک زمان مشخص تنها قابلیت گرم کردن و یا سرد کردن محیط را دارند و نمی توانند همزمان بطور سرمایشی و گرمایشی مورد استفاده قرار گیرند.لازم به ذکر است به دلیل متفاوت بودن سیستم های لوله کشی آب سرد و آب گرم در ساختمانها فقط برای سرمایش و یا گرمایش مورد استفاده قرار می گیرند.
استفاده از سیستم فن کویل ۴ لوله نیازمند سیستم کنترل هوشمند برای تغییر سیستم فن کویل با استفاده از شیرهای برقی است.

اجزای تشکیل دهنده فن کویل

اجزای تشکیل دهنده فن کویل عبارتند از:

  1. فن

  2. کویل های سرمایش و گرمایش

  3. فیلتر هوای قابل شستشو و یا  قابل تعویض

  4. شیر فلکه و هواگیری

نحوه عملکرد فن کویل


فن کویل ها عموما به دو حالت مورد استفاده قرار می گیرند. 
حالت اول حالتی است که فن کویل می بایست سرما و گرمای مورد نیاز را تامین کند، و انتشار هوای تازه در محل مورد نظر به عهده هوارسان مرکزی می باشد که توسط کانال های توزیع هوا جهت تهویه مناسب انجام می گردد. ترموستات موجود در فن کویل نیز مقدار بار سرمایشی و گرمایشی را با خاموش و روشن شدن فن تنظیم می کند.
در حالت دوم علاوه بر حرارت و برودت ،تامین هوای تازه نیز به عهده فن کویل می باشد. در این حالت فن دستگاه از دریچه موجود در پشت دستگاه هوای تازه را می گیرد و در محل منتشر می کند. از جمله مزایای این روش می توان به کاهش هزینه های سیستم هوارسان مرکزی و متعلقات آن و از جمله معایب این روش می توان به عدم فیلتراسیون هوای تازه و مطبوع اشاره کرد.
 

با تشکر از اعتماد شما، فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات انواع فن کویل را جهت مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات شما می باشند.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر