منو
عملکرد کلید کنترل فشار گاز و هوا در مشعل
عملکرد کلید کنترل فشار گاز و هوا در مشعل

دوشنبه 29 مهر 1398

4 13001 3055

عملکرد کلید کنترل فشار گاز و هوا در مشعل

کلید کنترل فشار هوا در مشعل های دمنده دار مورد استفاده قرار گرفته و در رله مشعل بین پایه ۵ و۷ قرار می گیرد. آشنایی با عملکرد کلید کنترل فشار گاز و هوا در مشعل و نحوه تست و آزمایش صحت که جهت احراز ایمنی و اطمینان از فشار گاز سیستم تغذیه کننده مشعل های گازی کاربرد دارد.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با عملکرد کلید کنترل فشار گاز و هوا در مشعل با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. کلید کنترل فشار هوا و گاز در مشعل
  2. آشنایی با کلید کنترل فشار گاز در مشعل
  3. نحوه تست و آزمایش صحت عملکرد کلید اطمینان فشار گاز در مشعل

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده برند های معتبر مشعل ، و مقایسه قابلیت های هر برند و کاربری هر یک از مدل های مشعل به لینک زیر مراجعه نمایند.

جهت مشاهده لیست برندهای مشعل کلیک نمایید. 

کلید کنترل فشار هوا و گاز در مشعل

کلید کنترل فشار هوا و گاز در مشعل

در مشعل های گاز سوز گاز با فشاری که دارد در صورت باز بودن شیر مغناطیسی وارد اتاقک احتراق می شود که در صورت کافی نبودن هوا امکان ناقص سوختن گاز یا خاموش شدن شعله مشعل پیش می آید.
کلید کنترل فشار هوا در مشعل های دمنده دار مورد استفاده قرار گرفته و در رله مشعل بین پایه ۵ و۷ قرار می گیرد. این بدان معناست که در صورت تایید نکردن فشار هوای ورودی در مشعل توسط این المان شیر برقی اصلی گاز باز نخواهد شد. کلید اطمینان فشار هوا در مشعل از لحاظ ساختمانی کاملا شبیه به کلید کنترل فشار گاز است و تنها تفاوت در نحوه اتصال قسمت مکانیکی به سیستم می باشد .قسمت مکانیکی و ارتباط صفحه دیافراگم در کلید کنترل فشار هوا توسط یک لوله آلومینیومی یا مسی نمره ۶ می باشد. در ابتدا ونتیلاتور شروع به پرچ کردن کوره می کند و در صورت نداشتن فشار هوای لازم مشعل ریست می کند. دامنه فشار کار این کلید بین mbar۴/۰ تا ۳ می باشد.
برای اطمینان از وجود هوای کافی برای احتراق در مشعل می توان به دو صورت عمل کرد:

کلید کنترل فشار هوا

روش اول برای اطمینان از وجود هوای کافی برای احتراق در مشعل استفاده از کلید کنترل فشار هوا در مشعل است . در این حالت دهانه زیر دیافراگم را توسط یک لوله به محل خروج هوا از ونتیلاتور وصل می کنند تا فشار هوای  خروجی به زیر دیافراگم اثر کرده و در صورت کافی بودن فشار کنتاکت های C و A را که در مدار رله کنترل قرار گرفته اند وصل کند و مشعل اجازه ی کار پیدا کند.

کلید گریز از مرکز

روش دوم برای اطمینان از وجود هوای کافی برای احتراق در انواع مشعل استفاده از یک کلید گریز از مرکز است که محور کلید به محور الکتروموتور وصل می شود با به کار افتادن الکتروموتور محور کلید نیز به حرکت در می آید و در یک دور معین دو کنتاکت در داخل آن به هم وصل می شودوغیر مستقیم اتصال این دو کنتاکت دلالت بردمیدن هوا به داخل اطاقک احتراق دارد چون از طرف دیگر الکتروموتور عامل حرکت ونتیلاتور می باشد.
کلید های کنترل فشار  بکار رفته در مشعل های گاز سوز ، کنترل فشار هوا و گاز ورودی به مشعل را انجام می دهند و در صورت عدم تامین فشارهای تنظیم شده مشعل خاموش می گردد .این کلید ها به افزایش و کاهش فشار حساس می باشند.کلید های کنترل فشار دارای سه کنتاکت مشترک (COM)حالت عادی بسته(N.C) و حالت عادی باز (N.O) می باشد .در مشعل های گاز سوز یک مرحله ای از کنتاکت های COM و N,O استفاده می شود ، به نحوی که با افزایش فشار و اطمینان ار وجود فشار کافی، مدار برق تکمیل می گردد.کلید های کنترل فشار بصورت سری در مدار قرار می گیرند.
کلید های کنترل فشار در مشعل در کارخانه تنظیم شده اند در صورت نیاز برای تنظیم مجدد در پوش روی کلید را برداشته و با چرخاندن صفحه تنظیم ،فشار مورد نظر را تنظیم نمایید .در هنگام تنظیم توجه فرمایید که در پوش محافظ صدمه نبیند و بعد از تنظیم مجددآ آن را در محل خود قرار دهید.

آشنایی با کلید کنترل فشار گاز در مشعل

جهت احراز ایمنی و اطمینان از فشار گاز سیستم تغذیه کننده مشعل های گازی از یک کلید کنترل کننده فشار گاز (Gas Pressure)استفاده می شود.

قسمت های تشکیل دهنده این سیستم عبارتند از:
صفحه دیافراگم،فنر دیاگرام ،پیچ های تنظیم دامنه کار کنترل کننده، محل های نصب به سیستم و بدنه اصلی و یک قسمت الکتریکی (میکروسوییچ)که در ارتباط با سایر قسمت های مکانیکی عمل می کند .

برای اطمینان از فشار کافی گاز روی شیر برقی و رگلاتور ،کلیدکنترل فشار گاز نصب می کنند که برش خورده نوعی از آن را در شکل زیر مشاهده می کنید . اگر فشار گاز داخل لوله اصلی که از طریق دهانه ی پائین به زیر دیافاگم لاستیکی اثر می کند.
طرز کار بدین ترتیب است که توسط یک مغزی یا لوله رابط قسمت مکانیکی فشار به لوله گاز ورودی مشعل متصل می شودو اگر فشار گاز ورودی به اندازه فشار تنظیم شده بر روی این کنترل کننده برسد نیروی دیافراگم بر نیروی فنر دیافراگم غلبه کرده و میکروسوییچ معمولا باز ، بسته می شود.(کنتاکتN.O)و فاز ورودی به پایه رله مشعل می رسد.کلید کنترل کننده فشار گاز دارا سه پایه می باشد که پایه(com)یا مشترک و پایه های (NO)و(NC)هستند .بدین معنی که پایه (NO)در حالت عادی باز است و هنگامی که فشار گاز پشت پرشر باشدبسته می شود و پایه (NC)در حالت عادی (قطع گاز)بسته است.پس برق اصلی را به پایه مشترک می دهیم و سپس از پایه(NO)به پایه شماره ۹ رله مشعل متصل می کنیم.
چنانچه فشار گاز ورودی در مشعل به هر دلیلی کمتر از میزان تنظیم شده باشد نیروی فنر بر نیروی دیافراگم غلبه کرده و کنتاکت میکرو سوییج باز می شود و مدار الکتریکی پایه رله قطع می شود و مشعل ریست کرده و از کار می افتد .از تیغه معمولا بسته (N,C)می توان به یک هشدار دهنده فرمان داد.

نحوه تست و آزمایش صحت عملکرد کلید اطمینان فشار گاز در مشعل

ابتدا رشته سیم های مشکی و آبی را به برق شهر وصل می کنیم.در این حالت که جریان گاز از آن عبور نمی کند کنتاکت های مشترک و (NC) (که معمولا بسته می باشد)برق دار می باشد.پس از آن که مجرای ورودی به گاز شهر متصل می گردد، اگر در این حالت کنتاکت (NC)بدون برق و کنتاکت(NO)برق دار باشد ، در این حالت کلید اطمینان فشار گاز در مشعل سالم است در غیر این صورت کلید معیوب می باشد.

با تشکر از اعتماد شما،فروشگاه اینترنتی بامین تهویه با ارائه ی تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات انواع مشعل ، مشعل گازی ، مشعل دوگانه سوز ، مشعل گازوئیلی ، مشعل دیگ بخار امکان مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات فنی شما می باشند.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات


4 دیدگاه یافت شد!

نظرات
محسن کریم
چهارشنبه 18 بهمن 1402

سلام خسته نباشید.مبنای انتخاب وتنظیم پرشر هوا وگازی چی هست؟

بامین تهویه
بامین تهویه
چهارشنبه 25 بهمن 1402

سلام ممنون . مبنا معمولا فشار کاری هستش . لطفا بفرمایین که چه چیزی رو می خواهید کنترل کنیم ، تا بتونیم بهتر راهنماییتون کنیم.

نظرات
نوروزی
یکشنبه 26 شهریور 1402

آیا نیاز به نگهداری و تعمیر کلید کنترل فشار گاز و هوا داریم؟

بامین تهویه
بامین تهویه
یکشنبه 26 شهریور 1402

سلام.
بله، کلیدهای کنترل فشار گاز و هوا نیاز به نگهداری و تعمیر دارند. این شامل تمیز کردن، چک کردن نشتی‌ها، و تعویض قطعات معیوب یا فرسوده می‌شود. همچنین باید به دوره‌های بازرسی دوره‌ای توسط کارشناس اختصاصی اقدام کنید.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید