منو
نصب و راه اندازی هواساز
نصب و راه اندازی هواساز

دوشنبه 23 اردیبهشت 1398

0 4111 1298

نصب و راه اندازی هواساز

نصب و راه اندازی هواساز : هواساز ها در کارخانه بصورت یکپارچه یا چند قسمتی تولید می شود.گاهی به دلیل الزامات موجود و با توجه به نیاز مشتریان دستگاه را در کارخانه بصورت دیمونتاژ ساخته و در محل مورد نظر مونتاژ می کنند. قبل از نصب و راه اندازی هواساز یاتاقان های بادبزن آن را گریسکاری کنید.

نصب دستگاه هواساز


هواساز ها در کارخانه بصورت یکپارچه یا چند قسمتی تولید می شود.گاهی به دلیل الزامات موجود و با توجه به نیاز مشتریان دستگاه را در کارخانه بصورت دیمونتاژ ساخته و در محل مورد نظر مونتاژ می کنند.
 

نکاتی در مورد نصب دستگاه هواساز


۱-هواساز را روی یک فوندانسیون تراز بتنی که تحمل وزن آن را داشته باشد نصب نمایید .در صورتی که محل نصب دستگاه در طبقات فوقانی ساختمان پیش بینی شد است و امکان اجرای فوندانسیون وجود ندارد لازم است قبل از استقرار  آن پیش بینی های لازم جهت اجرای شاسی و جلوگیری از انتقال لرزش به سازه در نظر گرفته شود.

۲-محل نصب هواساز در ساختمان را به نحوی انتخاب کنید که دسترسی به هوای تازه به راحتی امکان پذیر باشد.

۳-به منظور تقلیل طول مسیر کانال کشی و کاهش هزینه ی تاسیسات ، هواساز را در اماکنی نصب نمایید که قرار است تهویه شوند.

۴-در هنگام کار برای جلوگیری از انتقال ارتعاشات هواساز به ساختمان زیر شاسی آن لرزه گیرهایی را قرار دهید. انتخاب لرزه گیر معمولا با طبق وزن و نوع هواساز صوت می گیرد .
در مورد هواساز هایی که زیر فن دستگاه لرزه گیر نصب شده است نیازی به این کار نیست.

۵-با توجه به اینکه برای تعمیرات قسمتهای مختلف هواساز باید فضای کافی وجود داشته باشد .

۶-در مواردی که دستگاه هواساز روی پشت بام و یا سقف طبقات ساختمان نصب می گردد ، پیش بینی های لازم به منظور تحمل بار استاتیکی و دینامیکی را به عمل آورید. در چنین مواردی بهتر است با مهندس سازه ساختمان هماهنگی لازم انجام شود.

۷-اتصال دهانه خروجی هواساز به کانال کشی ساختمان تابع قوانین و شرایط خاصی است که رعایت آنها باعث افزایش کارایی و بهبود کیفیت عملکرد دستگاه می شود.

۸-اتصال هواساز به کانال کشی ساختمان حتما باید از جنس برزنت منجیت دار کانتینری باشد تا از انتقال صدا و ارتعاشات به داخل ساختمان تا حدامکان جلوگیری به عمل آید.

۹-هنگام اجرای لوله کشی سیستم گرمایی و سرمایی هواساز مسیرهای عبور لوله را به نحوی انتخاب کنید که مانع از باز و بسته شدن درب های دستگاه نشده تا بدین ترتیب از قابلیت سرویس و تعمیرات دستگاه کاسته نشود.

۱۰-یک دستگاه تابلو برق به ابعاد مناسب که دارای تجهیزات کنترل و استاندارد مانند کنتاکتور ،‌بی متال ، فیوز برای الکتروموتورهای هواساز باشد در محل دستگاه تعبیه کرده و محل نصب آن را به نحوی انتخاب کنید که به راحتی قابل دسترسی و دید سرویس کار باشد.

۱۱-به منظور جلوگیری از ورود اجسام خارجی ،‌حیوانات و پرندگان از طریق کانال هوای تازه به دستگاه یک حفاظ در مقابل دریچه هوای تازه تعبیه و نصب نمایید.

۱۲-کف محل نصب دستگاه را با مواد عایق رطوبتی (مانند قیرو گونی)پوشش داده شود.

۱۳-در مواردی که دستگاه روی پشت بام نصب می شود تمامی لوله های ورودی خروجی کویل ها باید عایق شوند تا از یخ زدگی و ترکیدن لوله ها جلوگیری شود. در صورت استفاده نکردن از دستگاه در زمستان آب کویل حتما باید تخلیه شود.

۱۴-اگر کویل گرمایی هواساز از نوع آب گرم یا بخار بوده و هواساز در منطقه سرد سیر نصب شده باشد در صورتیکه هوای تازه کامل به آن وارد می شود باید کنترل اتوماتیک روی دمپر هوای ورودی دستگاه و یا المان برقی قبل ازکویل گرمایی که با آنتی فریز کنترل می شود نصب گردد تا از یخ زدگی آن جلوگیری شود.

۱۵-دریچه هوای تازه هواساز باید در موقعیت و ارتفاعی نصب شود که نفوذ دود و ذرات آلوده به درون  آن به حداقل ممکن برسد.

۱۶-لوله درین (تخله تشت زیر کویل سرمایی)را جداگانه به فاضلاب ساختمان متصل نموده و آنرا به یک سیفون مجهز نمایید.

نصب و راه اندازی هواساز

در مقاله نگهداری و تعمیر ایرواشر به تفصیل درمورد ایرواشر چیست و اجزای تشکیل دهنده ایرواشر توضیح داده ایم.

راه اندازی هواساز


بررسی عملکرد کنترل های الکتریکی و الکترونیکی مهمترین بخش راه اندازی هواساز ها می باشد.

×الکتروموتور های دستگاه و مدارات کنترل مانند شیر سه راه موتوری – موتور دمپر – ترموستات و سوئیچ های کنترل خودکار را توسط کابل یا سیم های مناسب (که از داخل لوله خرطومی یا لوله فولادی عبور داده شده است )به تابلوی برق اصلی تاسیسات موتور خانه متصل می نمایید.

×از طریق منبع انبساط سیستم لوله کشی را از آب پر کرده و پس از کنترل شیر فلکه های رفت و برگشت کویل های هواساز را از محل های تعبیه شده هواگیری کنید.

×در مورد سیستم های گرمایی با بخار عملکرد تله بخار کویل گرمایی را بررسی و کنترل کنید.

×قبل از روشن کردن هواساز یاتاقان های بادبزن آنرا گریسکاری کنید.

×تسمه های فن هواساز را از محل خود خارج کنید و آنها را از نظر پوسیدگی و پارگی بازدید و در صورت نیاز تعویض کنید. پس از جااندازی تسمه ها میزان کشش آنها را کنترل نمایید. هرگز برای بیرون آوردن تسمه ها از روی پولی و فلکه از اهرم استفاده نکنید.

شکل طریق نادرست تعویض تسمه را نشان می دهد .به منظور بازدید و یا تعویض تسمه ها برای پیشگیری از خطر قبلا تسمه را شل کنید تا به راحتی از شیار خود خارج شوند.
×پولی و فلکه الکتروموتور ها و فن هواساز را کنترل نمایید بطوریکه در یک امتداد قرار گرفته باشند.پیچ های پولی و فلکه را آچار کشی و محکم کنید.

×قبل از روشن کردن فن هواساز بلبرینگ های الکتروموتور را بازدید کنید .در صورت شنیدن صدای غیر عادی آنها را تعمیر یا تعویض کنید.

×پره های فن را بازدید و از لق نبودن آنها و توپی بادبزن اطمینان حاصل کنید.

×فیلترهای آلومینیومی هواساز (پیش فیلتر ها )را از محل خود خارج کرده و با آب شستشو دهید و پس از خشک نمودن به روغن حل شونده آغشته کنید (برای جرم گیری بهتر و راندمان بالاتر)

×پیش از راه  اندازی هواساز  فیلتر های کیسه ای را بازدید و در صورت نیاز تعویض کنید.

×قبل از راه اندازی هواساز دور الکتروموتور بادبزن راکنترل کنید . جهت چرخش موتور و بادبزن با علامت فلش روی محافظ تسمه مشخص شده است به علاوه دقت شود که دمپر های ورودی و خروجی هوادهنده در وضعیت باز باشند.

×عملکرد موتور های دمپر و اهرم های متحرک (LINKAGE) هواساز را کنترل و در صورت نیاز تعمیر نمایید.دقت کنید که محور متحرک تیغه های دمپر به راحتی و آزادانه حرکت کنند.

×در صورتی که هواساز به سیستم رطوبت زنی مجهز می باشدعملکرد آن را کنترل و بازرسی کنید.
×ترموستات های هر ناحیه را کنترل و درجه آنرا مطابق نیاز هر منطقه تنظیم نمایید.
×بلافاصله پس از راه اندازی هواساز  میزان جریان مصرفی الکتروموتور های فن دستگاه را اندازه بگیرید .در صورتیکه از میزان قید شده روی پلاک الکتروموتور بیشتر باشد دستگاه را خاموش و علت آن را بررسی کنید .
 پس از رفع اشکال دستگاه را مجددا روشن نمایید.
 

مشاوره و فروش هواساز در بامین تهویه


مشاورین شرکت بامین تهویه امکان ارائه مشاروه جهت انتخاب و خرید هواساز در انواع مختلف را به مشتریان محترم دارا میباشد.
فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تمامی اطلاعات فنی و تصاویر دستگاه های هواساز را با نازل ترین قیمت ها جهت مقایسه دستگاهها و خرید آسان، خارج از محدوده زمانی و مکانی و به آسان ترین روش ممکن را در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. 



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر