منو
نصب و راه اندازی چیلر تراکمی
نصب و راه اندازی چیلر تراکمی

شنبه 4 دی 1400

0 1059 136

نصب و راه اندازی چیلر تراکمی

نصب و راه اندازی چیلر بصورت صحیح و اصولی باعث میشود دستگاه کارکردی قابل اطمینان و بدون اشکال، بهینه از نظر مصرف انرژی و با حداقل خرابی های ممکن را داشته باشد و در نتیجه طول عمر دستگاه نیز افزایش می یابد. در این مقاله روش صحیح نصب و راه اندازی چیلرهای تراکمی و نکات مهم نصب چیلر تراکمی به اختصار بیان میشود. لازم به ذکر است برای نصب صحیح چیلر، علاوه بر موارد عنوان شده در این مقاله، باید همواره نکات و دستورالعملهای قید شده در کاتالوگ دستگاه که توسط سازنده بیان میشود مدنظر قرار گیرد.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با نصب و راه اندازی چیلر تراکمی و مقایسه آنها با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. نصب چیلر  
  2. راه اندازی چیلر تراکمی

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع مدل های چیلر، مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری انواع چیلر به لینک زیر مراجعه نمایند.


نصب و راه اندازی دستگاه چیلر بصورت صحیح و اصولی باعث میشود که دستگاه کارکردی قابل اطمینان و بدون اشکال، بهینه از نظر مصرف انرژی و با حداقل خرابی های ممکن را داشته باشد و در نتیجه طول عمر دستگاه نیز بالا خواهد رفت. در این مقاله روش صحیح نصب و راه اندازی چیلر تراکمی و نکات مهم به اختصار بیان میشود و باید توجه نمود که جدای از موارد عنوان شده در این متن برای نصب یک چیلر باید همواره نکات و دستورالعملهای قید شده در کاتالوگ دستگاه که توسط سازنده بیان میشود مدنظر قرار گیرد.

نصب چیلر

برای نصب چیلر علاوه بر مدنظر قرار دادن نقشه های اجرایی که توسط طراح پروژه ارائه میشود بهتر است نکات ذیل رعایت گردد .

  1. چیلر یا کندانسینگ یونیت چیلر باید در سطحی تراز و دارای فونداسیونی محکم نصب شود . در چیلرهایی که بر روی بام نصب میشود ، بار استاتیکی و دینامیکی دستگاه بر روی سازه لحاظ شود و جهت جلوگیری از انتقال ارتعاش به سازه از لرزه گیر مناسب استفاده شود.
    نصب چیلر
  2. فضای مناسب برای سرویس دستگاه در نظر گرفته شود . باید توجه داشت که تمامی قطعات دستگاه ممکن است روزی نیاز به تعویض داشته باشد و فضای کافی برای پیاده کردن و خروج قطعات تعبیه شود . در روبه روی اواپراتور و کندانسورهای آبی شل اند تیوب به اندازه طول مبدل فضای خالی در نظر گرفته شود . محل قرار گیری سایت گلس باید کاملا در معرض دید باشد و دسترسی راحت و سهل الوصول به شیر دستی ، شیر انبساط و تابلو برق دستگاه وجود داشته باشد . در نصب برج خنک کننده میسر وزش باد غالب در هر شهر در نظر گرفته شود .
  3. برای اطمینان از وجود جریان آب در مدار بهتر است از مدار اینتر لاک برای پمپهای چیلد و کندانس استفاده شود .
  4. در سیستم چیلر آب خنک بهتر است فن برج خنک کننده دائم کار نباشد و به وسیله یک ترموستات که بر روی لوله برگشتی آب از برج خنک کننده نصب میشود کنترل گردد . کاهش بیش از حد دمای آب کندانسور تاثیر نامطلوبی بر عملکرد چیلر خواهد داشت .
  5. از شیر فلکه های مناسب و مطمئن در مسیر لوله کشی استفاده شود . در نقاطی که نیاز به تنظیم فشار است استفاده از شیرهای سوزنی مناسب توصیه میشود . در مدارهایی که آب چیلر و سیستم گرمایش از کلکتور مشترک استفاده میکنند  استفاده از دو شیر با کیفیت خوب برای قطع ارتباط مدار توصیه میشود .
  6. لوله کشی آب از کوتاهترین مسیر ممکن و با حداقل افت فشار صورت پذیرد . شیرهای هواگیری در بالاترین قسمت سیستم و در محل مناسب نصب شود . از بست و ساپورت های مناسب برای محکم نمودن لوله استفاده شود . عایق کاری مناسب برای لوله های با درجه حرارت پایین تر از محیط عبوری صورت پذیرد . اگر نیاز به عبور لوله از کف یا محلهایی که تحت تاثیر بارهای وارده است وجود داشت ، از غلاف مناسب برای محافظت از لوله ها استفاده شود .
  7. در کندانسورهای آبی اتصال مناسب برای اسید شویی مدار در نظر گرفته شود . برای نصب فلوسوئیچ و نمایشگرهای فشار و دما بر روی مدار اتصال مناسب در نظر گرفته شود . لرزه گیر مناسب برای جلوگیری از انتقال ارتعاش دستگاه به شبکه لوله کشی در محل اتصال دستگاه به شبکه لوله کشی نصب شود . بهتر است در ورودی آب به دستگاه در هر دو مدار کندانسور و اواپراتور ، فیلتر سه راه صافی نصب شود .
  8. استفاده از جداکننده روغن (oil separator)  در مدار چیلر هوایی دو تکه پیشنهاد میشود . در سیستمهای هوایی دو تکه که نیاز به لوله کشی گاز مبرد دارند ، برای برگشت روغن تله روغن (oil trap) مناسب تعبیه و نصب شوند . لوله ها به وسیله عایق مناسب پوشانده شوند مساله انبساط و انقباض لوله ها در نظر گرفته شده و راهکار مناسبی برای کنترل آن در نظر گرفته شود .
  9. نصب کندانسورهای هوایی به طریقی باشد که سطح کویل به طور کامل در معرض هوا قرار گیرد و هوای خروجی فنهای کندانسور مجددا به سمت کویل راه پیدا نکند اگر از سایه بان استفاده میشود بهتر است از نوع مشبک بوده و ارتفاع سایه بان از قسمت خروجی هوا از فن سه متر فاصله داشته باشد .
  10. در لوله کشی خطوط مبرد از اتصالات مناسب برای فشار و دمای کاری همان قسمت استفاده شود . در اتصالات مهره ای استفاده از مهره های بلند و در قسمت زیر صفر استفاده از فیتینگهای ضد برفک توصیه میشود.
  11. در طول مسیر لوله کشی مبرد از تکیه گاههای مناسب استفاده کنیم . در لوله کشی مسیر مبرد ، بهتر است فاصله بین دو تکیه گاه از 30 برابر قطر لوله بیشتر نباشد .
  12. در چیلرهای هوا خنک دو تکه که کندانسینگ و کمپرسور و اواپراتور در محل پروژه به یکدیگر متصل میشوند ، ممکن است در حین جوشکاری و انجام عملیات نصب ، ذرات جامد و آلودگی وارد سیستم شود . در این مواقع شستشوی کامل مدار و سپس خشک کردن آن با گاز ازت و سپس وکیوم طولانی مدت ضروری است.

راه اندازی چیلر تراکمی

پس از نصب چیلر مطابق با موارد ذکر شده نوبت به راه اندازی چیلر مطابق با دستورالعمل زیر است . مطالب عنوان شده برای راه اندازی چیلر نو که برای اولین بار نصب شده و یا دستگاه کارکرده ای که نیاز به راه اندازی در ابتدای فصل دارد کاربرد دارد .

آب گیری مدار 

قبل از راه اندازی چیلر باید اطمینان پیدا کرد که مدار اواپراتور و کندانسور و لوله های ارتباطی از آب پر شده باشد . برای این کار مدار چیلر را از شناور منبع انبساط و مدار کندانسور را از تشتک برج خنک کننده پر میکنند در بسیاری از موارد برای پر کردن سریع مدار یک انشعاب پرکن سریع بر روی مدار قرار میدهند در صورت استفاده از این انشعاب باید پس از پایان کار شیر مربوطه بسته شود . پس از پر کردن مدار عملیات هواگیری  لوله ها از بالاترین قسمت مدار لوله کشی انجام میشود و بهتر است پمپهای مدار یک یا چند بار روشن شده و مجددا عملیات هواگیری انجام شود .

تراز کردن کمپرسور و باز کردن پلیت زیر لرزه گیرهای کمپرسور 

برخی از انواع کمپرسور های مورد استفاده در چیلرهای تراکمی دارای لرزه گیر فلزی فنری در زیر پایه کمپرسور است . برای اینکه کمپرسورها در زمان حمل و نقل چیلر مرتبا دچار تکان نشوند در زیر پایه کمپرسور یک قطعه فلزی قرار داده که به نوعی فنر را قفل کرده و مانع حرکت و تکان کمپرسور در زمان حمل و نقل میشود . در زمان استارت کمپرسور باید این قطعه فلزی حتما از جای خود خارج شود و کمپرسور تراز شود . سایر انواع کمپرسور نیز باید در جای خود تراز شود .

آچار کشی تابلو برق 

یکی از مهم ترین اقدامات است که در ابتدای هر فصل و قبل از راه اندازی میبایست ، تابلو برق چیلر ، کلیه ترمینالهای برق و ادوات کنترلی و علی الخصوص سر سیمهای کمپرسور بازبینی و آچار کشی شود .

روشن گذاشتن هیتر روغن کمپرسور 

هیتر روغن کمپرسور قبل از راه اندازی باید روشن شود . برخی از سازندگان توصیه میکنند که این هیتر 12 یا 24 ساعت قبل از راه اندازی کمپرسور روشن شود اما معمولا برای تمامی کمپرسورها روشن گذاشتن هیتر حداقل 3 ساعت  قبل از راه اندازی ضروری است .

سرویس پمپ های سیرکولاسیون 

پمپ های سیرکولاسیون مدار باید قبل از راه اندازی مورد بازبینی قرار گرفته و گریس کاری یا روغن کاری آنها از محل مخصوص انجام شود. جهت چرخش پمپ حتما بررسی شود در صورت بروز صدای غیر عادی قسمت پروانه پمپ بازدید شود. فن خنک کننده و درب عقب موتور در پمپ های سیرکولاسیون حتما به طور صحیح در جای خود قرار گرفته باشد. برای اطمینان از کارکرد صحیح پمپ بعد از راه اندازی، آمپر مصرفی موتور به وسیله دستگاه امپرمتر کلمپی اندازه گیری شود و با آمپر مجاز موتور که بر روی بدنه موتور قید شده مقایسه شود.

نظافت فیلتر ها و استرینرها

فیلترهای سه راه صافی نصب شده در ورودی پمپهای مدار در ابتدای راه اندازی هر فصل باید تمیز شوند اما بعد از استارت دستگاه و معمولا بعد از یک یا دور روز کاری فیلترهای نصب شده در ورودی پمپ ها مجددا مملو از ذرات جامد موجود در خطوط لوله میشود که لازم است نظافت و سرویس آنها تکرار شود. در صورتی که فیلترها دارای گرفتگی باشد موجب کاهش دبی آب در گردش در مدار میشود که مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

سرویس برج خنک کننده 

برج خنک کننده نقش مهمی در کارکرد صحیح دستگاه های آب خنک دارد . بررسی تسمه موتور، گریس کاری موتور و یاتاقانهای بولیور، شستشوی تشتک و پکینگهای برج و سرویس و شستشوی سه راه صافی در مسیر خروجی برج در ابتدای هر فصل و راه اندازی باید انجام شود. در برج های خنک کننده دایره ای شکل آب ورودی به برج توسط آب پخش کن از بالای برج بر روی پکینگها میریزد. حرکت آرام و دوار این آب پخش کن به وسیله فشار ورودی آب است. در صورتی که فشار آب به هر علتی کم شود آب پخش کن از حرکت میایستد و آب به صورت ثابت و بدون حرکت چرخشی بر روی پکینگها میریزد. این مساله راندمان برج را تا حد زیادی کاهش داده و باعث بالا رفتن فشار رانش کمپرسور میشود. در برج های خنک کننده ای که از افشانک برای پاشش آب بر روی پکینگها استفاده میشود شستشو و سرویس افشانکها پس از راه اندازی انجام پذیرد.
 

اطمینان از علمکرد فلوسوییچ 

کلید فلوسوئیچ که برای اطمینان از وجود جریان آب بر روی خطوط لوله مدار نصب میشود ، در ابتدای فصل راه اندازی حتما باید مورد بازبینی قرار گرفته و تمیز شود . تیغه ی کلید فلوسوئیچ گاها بر اثر رسوبات موجود در سیستم ایراد مکانیکی پیدا کرده و عمل نمیکند .
 

چک کردن وسایل توزیع برودت فن کویل و هواساز 


لوازم توزیع برودت در ساختمان مانند هواسازها و فن کویل ها  قبل از راه اندازی بررسی و رفع ایراد شود . شیر فلکه های ورود و خروج به تجهیزات در حالت باز بوده و فیلترهای مربوطه حتما سرویس شوند . کمبود و یا نبود جریان آب در این تجهیزات  باعث کاهش بار برودتی و در نتیجه کاهش فشار مکش کمپرسور خواهد شد .
 

سختی گیری آب چیلر


اگر از یک سختی گیر رزینی در مدار استفاده میشود ، قبل از راه اندازی چیلر سرویس و در مدار قرار گیرد . بهتر است حداقل آب مدار چیلد ( مدار اواپراتور) از طریق سختی گیر تامین شود و آب مدار کندانس (مدار برج خنک کننده و کندانسور ) نیز میبایست به طور مرتب از نظر سختی مورد سنجش قرار گیرد .
 

سرویس کندانسورها


در چیلرهای هوا خنک ضروریست کندانسورهای هوایی قبل از شروع فصل سرما حتما شستشو و سرویس شوند . چک کردن موتور فنهای کندانسور و چک کردن جهت گردش فن میبایست انجام شود . در کندانسورهای با ظرفیت بالا و دستگاههای دو تکه که کندانسور خود دارای تابلو برق مستقل است ، سرویس و آچار کشی تابلو برق انجام شود . گاهی اوقات برخی سرویس کاران مدار را پمپ داون کرده و گاز مبرد را در فصل زمستان در کندانسور جمع میکنند به همین جهت اطمینان از باز بودن شیر دستی بعد از رسیور ضروری است .
 

چک کردن شیرهای کمپرسور و برق کمپرسور 


در زمان راه اندازی کمپرسور شیرهای سرویس رانش و مکش کمپرسور حتما بررسی شود تا در حالت کامل بسته نباشد . در صورت استارت کمپرسور در حالتی که شیرها بسته هستند ، آسیب جدی به کمپرسور وارد خواهد شد .
 

اسید شویی کندانسور 


معمولا بعد از یک یا چند سال کارکرد ، کندانسورهای آبی در چیلرهای آب خنک به دلیل رسوب گذاری آب در مدار آنها نیاز به اسید شویی دارند . میزان و نوع اسید مورد استفاده در اسید شویی بر حسب تجربه سرویس کار انتخاب میشود و باید در حدی باشد که باعث آسیب به لوله های کندانسور نشود . خنثی سازی مدار بعد از اسید شویی بسیار ضروری بوده و در صورتی که به درستی صورت نپذیرد موجب پوسیدگی و سوراخ شدن لوله و اتصالات مدار میشود . معمولا سرویس اسید شویی برای دستگاههای کارکرده در ابتدای فصل صورت میپذیرد و اگر  سختی آب بالا باشد و رسوب گذاری در کندانسور شدید باشد در میان فصل نیز یکبار دیگر تجدید میشود .
 

چک کردن گاز و روغن پس از راه اندازی


بعد از روشن کردن کمپرسور و چندین سیکل کارکرد روغن کمپرسور از طریق سایت گلس کمپرسور بررسی شود . اگر دستگاه نشتی داشته باشد روغن نیز به همراه گاز از مدار خارج خواهد شد و ضروری است روغن کسر شده مجددا به سیستم وارد شد . در ابتدای کارکرد دستگاه و زمانی که فشار کندانس پایین است سطح روغن کمپرسور پایین خواهد آمد . این مساله به دلیل کاهش فشار و سرعت سیال در مدار و ماندن روغن در مدار است . این مساله به خصوص در دستگاههای هوا خنک و کندانسورهای هوایی زیاد اتفاق می افتد که میبایست مد نظر قرار گیرد .
برای کنترل و قرائت فشار مکش و دهش کمپرسور ابتدا باید دمای آب به اعداد مورد نظر برای شرایط کارکرد طراحی شده برسد . در ابتدای استارت دستگاه به دلیل بالا بودن دمای آب برگشتی در اواپراتور ، فشار مکش بالاست و همچنین ممکن است به جهت آنکه دستگاه کامل زیر بار نرفته است ، فشار دهش کمی پایین تر از حد انتظار باشد که این اعداد فشار نباید موجب اشتباه سرویس کار شوند وضعیت روغن و درایر نیز بهتر است بعد چند سیکل کاری سنجیده شود .
 

بررسی فیلتر درایر 


اگر فیلتر درایر دستگاه گرفتگی داشته باشد ، مایع مبرد وردی و خروجی از آن اختلاف دما خواهد داشت و اگر این گرفتگی خیلی شدید باشد باعث یخ زدگی در خروجی فیلتر خواهد شد . برای چک کردن دمای ورودی و خروجی میتوان از یک دماسنج تماسی یا لیرزی استفاده کرد و اگر دما سنج در دسترس نبود با کف هر دو دست لوله ورودی و خروجی به فیلتر را لمس میکنیم و بعد از چند ثانیه جای دستها عوض میشود . انسان توانایی تشخیص اختلاف دمای بیش از 2 درجه سانتی گراد را در حالت مقایسه ای خواهد داشت . اگر فیلتر نیاز به تعویض داشت حتما از فیلتر مناسب استفاده شود و سعی شود فیلتر حداقل زمان را در تماس با هوا داشته باشد. اگر سیم پیچ کمپرسور سوخته است مدار گاز اسیدی شده و ضمن شستشوی مدار از فیلتر ضد اسید استفاده میکنیم .
 

چک کردن سایت گلاس 


پس از روشن نمودن دستگاه و مدتی کارکرد ، سایت گلاس دستگاه که بر روی خط مایع نصب میشود را حتما چک میکنیم. رویت مبرد در سایت گلس باید به صورت پر و بدون حباب باشد و در صورت وجود حباب میتوان پی به کمبود مبرد برد. (البته وجود حباب میتواند علل دیگری هم داشته باشد). سایت گلس ها دارای رطوبت نما هستند که در صورت وجود رطوبت تغییر رنگ میدهند . وجود رطوبت در سیستم رنگ رطوبت نما را  زرد و در صورتی که سیستم عاری از رطوبت باشد رنگ آن سبز یا آبی میشود. همانطور که ذکر شد محل نصب سایت گلاس بعد از شیر برقی و فیلتر درایر است و در صورت خرابی این دو تجهیز با چک کردن سایت گلس ایراد مشخص خواهد شد.
 

بررسی و تنظیم شیر انبساط 


شیر انبساط دستگاه معمولا توسط کارخانه های سازنده تنظیم میشوند و نباید بی مورد دستکاری شود. بهترین حالت تنظیم شیر انبساط بر اساس مقدار سوپرهیت دستگاه است. معمولا 4 تا 8 درجه سوپرهیت در چیلر توصیه میشود. برای تنظیم شیر انبساط باید به صورت تدریجی عمل کرد و از باز کردن دفعی پیچ تنظیم خودداری نمود.
 

راه اندازی نهایی دستگاه


موارد بالا میتواند به صورت یک چک لیست در راه اندازی به سرویسکار کمک کند تا یک راه اندازی بی نقص انجام شود. پس از روشن کردن دستگاه سعی شود تا با استفاده از ترموستات، دمای آب برگشتی به صورت تدریجی پایین آورده شود . بعد از مدتی کارکرد دستگاه بهتر است پمپ ها خاموش شوند و عملیات هواگیری دوباره انجام شود. برای اطمینان از کارکرد ادوات کنترلی تک تک آنها را مورد آزمایش  قرار میدهیم. مثلا با پایین آوردن عمدی فشار خط مکش کلید کنترل فشار کم (لو پریشر سوئیچ) را چک میکنیم و یا بالا بردن فشار خط دهش کنترل کننده فشار بالا (های پریشیر) را بررسی میکنیم. پله های کنترل ظرفیت توسط ترموستات چند مرحله ای حتما چک شود و صبر میکنیم تا دستگاه به صورت کامل توسط ترموستات خاموش شود. آمپر کمپرسور اندازه گیری شده و با عدد قید شده در پلاک دستگاه سنجیده میشود. اگر کمپرسور دستگاه به تازگی تعمیر مکانیکی شده است، بعد از 24 ساعت کارکرد فیلتر روغن کارتر کمپرسور را حتما تمیز میکنیم ممکن است براده های ریز ناشی از اصطکاک بین قطعات نو و تازه تراشکاری شده در فیلتر کارتر به دام بیفتند. اگر کمپرسور قبلا سوخته و استاتور سیم پیچی شده و از فیلتر درایر ضد اسید استفاده کرده ایم، پس از 24 ساعت فیلتر  تعویض میکنیم. بهتر است آچار کشی تابلو برق دستگاه نیز پس از چند روز از کارکرد مجددا انجام شود زیرا ارتعاش به وجود آمده در دستگاه ممکن است باعث شل شدن برخی پیچها و ترمینال ها شوند.

یک راه اندازی خوب و اصولی اگرچه زمان بر است ، اما باعث کارکرد مطمئن و افزایش طول عمر دستگاه خواهد شد.

 

فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تصاویر، اطلاعات فنی، مشخصات و قیمت انواع چیلر و مینی چیلر در مدل ها، ظرفیت ها و برندهای مختلف را جهت مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است.

همچنین می توانید جهت دریافت مشاوره و خرید چیلر با کارشناسان بامین تهویه تماس حاصل نمایید.

 

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات

 



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

لینک کوتاه

مقالات بیشتر