منو
انواع برج خنک کننده
انواع برج خنک کننده

سه شنبه 2 اسفند 1401

0 161 20

انواع برج خنک کننده

برج خنک کننده در شکل های مختلف و با جنس فایبرگلاس در اندازه ها و ظرفیت های گوناگون تولید خواهد شد. این برج های خنک کننده بر اساس مسیر جریان آب و هوا و شیوه تولید مدل های مختلفی دارند‌.

در این مقاله شما را بیشتر با این وسیله آشنا می کنیم. کارشناسان مجرب گروه بامین تهویه همیشه آمادگی این را دارند که به سوالات شما پاسخ بگویند و راهنمایی های لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

شکل ظاهری برج خنک کننده

انواع برج خنک کننده با شکل های مختلف را می توانید در بازار مشاهده نمایید‌. برخی از آن ها به صورت گرد، برج خنک کننده مکعب یا هذلولی هستند. پروانه آن ها در بعضی مدل ها در بالا یا کنار قرار گرفته و در برخی از مدل ها اصلا پروانه وجود ندارد. توزیع آب نیز در این دستگاه ها متفاوت است و به صورت دورانی، اسپری نازل و یا ثقلی انجام می شود.

شیوه عملکرد برج خنک کننده

برای آشنایی بیشتر شما با برج خنک کننده شیوه عملکرد آن را برای شما توضیح خواهیم داد. هوای مرطوب در داخل برج های خنک کننده با آب گرم در تماس قرار می گیرد. اختلاف انرژی باعث انتقال انرژی و جرم از آب به هوا صورت می گیرد. آب به بخار تبدیل شده و انرژی به حالت گاز منتقل می شود. میزان این انرژی به دلیل بالا بودن گرمای نهان آب خیلی بالا است. به همین دلیل گرما از حالت مایع خارج‌ شده و دمای آب کم‌ می شود.

انواع برج خنک کننده با توجه به جریان هوا

یکی از مسئله هایی که می توان انواع برج خنک کننده را مشخص نمود، نوع جریان هوا می باشد. در ادامه انواع برج را به شما معرفی می کنیم.

برج خنک کننده جریان طبیعی آب

در این برج خنک کننده پروانه وجود ندارد و برای به جریان افتادن آب هیچ قطعه ای مورد استفاده قرار نمی گیرد. در این برج آب اسپری می شود و جریان هوا نیز طبیعی است. قیمت این برج ها بسیار پایین است و عملکرد خیلی مطمئنی ندارند‌.

برج خنک کننده با جریان مکانیکی

در این برج خنک‌ کننده از یک‌ تا چند پروانه استفاده می شود و این پروانه ها هوا را به جریان در می آورند. عملکرد این برج‌ها پایداری بیشتری دارند و تحت تاثیر باد و سایر شرایط محیطی قرار نمی گیرند.

کولینگ تاور جریان اجباری

در این برج‌ خنک کننده جریا‌ن به صورت مکانیکی است و پروانه ها در ورودی هوا تعبیه شده است و از نوع سانتریفیوژ هستند. فشار استاتیکی این برج ها بسیار بالا بوده و همچنین سر و صدای زیادی دارند.

برج خنک کننده جریان القایی

جریان در این برج خنک کننده به صورت مکانیکی می باشد و پروانه ها در قسمت خروجی هوا قرار دارند. به همین دلیل در فصل سرد پروانه یخ‌ نمی زند.

کولینگ تاور جریان مرکب

ظاهر این برج خنک کننده شبیه به مدل جریان طبیعی می باشد. اما ارتفاع این برج ها کمتر می باشد و از یک یا چند پروانه استفاده می شود. امکان دارد پروانه ها در فصل های سرد خاموش باشند و‌ در صورت نیاز روشن شوند.

برج خنک کننده هیبریدی

این برج خنک کننده به صورت ترکیبی می باشد. در واقع این برج ترکیبی از مدل خنک کننده خشک و مرطوب می باشد. در این سیستم آب با دمای بسیار زیاد وارد کوئل شده و از طریق هوای موجود در برج خنک می شود. سپس با پاشیده شدن آب روی سطوح انتقال حرارت خنک می شود.

کولینگ تاور جریان مخالف

در این برج‌ ها مسیر جریان آب و مسیر جریان هوا کاملا در جهت مخالف هستند‌. باید گفت که در این برج خنک کننده جریان آب از بالا به پایین و جریان‌ هوا از پایین رو به بالا انجام خواهد شد.

تقسیم بندی برج های خنک کننده بر اساس مدار آب

نوع دیگری از تقسیم بندی برج خنک کننده با توجه به مدار آب است که به دو صورت مدار باز و بسته می باشد. در برج های خنک کننده مدار باز که به آن معمولی نیز گفته می شود، آب هنگام ورود از لوله خارج شده و داخل دستگاه پاشیده می شود. به این صورت با هوا در ارتباط بوده و در تمام مسیر آب داخل لوله نیست. اما در برج های خنک کننده مدار بسته کوئل مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد این برج ها به این گونه است که آب در این کوئل ها عبور کرده و خنک می شود. در این سیستم آب تبخیر نشده و رسوب نمی گیرد.

سخن پایانی

با مطالعه این مقاله با برج خنک کننده بیشتر آشنا می شوید. گروه بامین تهویه انواع مختلف این برج ها با ظرفیت های گوناگون را ارائه می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از قیمت ها می توانید با واحد فروش صحبت نموده و استعلام بگیرید.



دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید