منو
علت خنک نکردن داکت اسپلیت
علت خنک نکردن داکت اسپلیت

دوشنبه 2 اسفند 1400

2 810 49

علت خنک نکردن داکت اسپلیت

خنک نکردن داکت اسپلیت میتواند ناشی از دلایل گوناگون باشد.علت خنک نکردن داکت اسپلیت و سایر مشکلات و خرابی های ممکن در یک دستگاه داکت اسپلیت در این مقاله مورد بررسی و بحث قرار میگیرد و با نگاهی تخصصی تر به نحوه سرویس داکت اسپلیت و برخی نکات مرتبط با نگهداری و بهره برداری از این دستگاه پرداخته میشود.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با علت خنک نکردن داکت اسپلیت با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. چرا داکت اسپلیت خنک نمیکند؟
  2. سرویس داکت اسپلیت

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع مدل های داکت اسپلیت،و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از مدل های داکت اسپلیت به لینک زیر مراجعه نمایند.


علت خنک نکردن داکت اسپلیت و سایر مشکلات و خرابی های ممکن در یک دستگاه داکت اسپلیت در این مقاله مورد بررسی و بحث قرار میگیرد و با نگاهی تخصصی تر به نحوه سرویس داکت اسپلیت و هزینه سرویس داکت اسپلیت و برخی نکات مرتبط با نگهداری و بهره برداری از این دستگاه پرداخته میشود.
خنک نکردن داکت اسپلیت

چرا داکت اسپلیت خنک نمیکند؟

خنک نکردن داکت اسپلیت میتواند ناشی از دلایل گوناگون باشد که برخی از عمده ترین این دلایل به شرح ذیل میباشد.

خنک نکردن داکت اسپلیت به دلیل ضعیف شدن یا خراب شدن خازن کمپرسور

کمپرسورهای داکت اسپلیت دارای دو دسته سیم پیچ اصلی و کمکی هستند و معمولا یک خازن به همراه کمپرسور استفاده میشود.بسیار اتفاق میافتد که این خازن ضعیف شده و یا به طور کلی خراب میشود که این امر میتواند موجب کاهش خنک کنندگی داکت اسپلیت گردد.

خازن کمپرسور
خنک نکردن داکت اسپلیت به دلیل کمبود گاز ناشی از نشتی در مدار گاز

اگر در مدار گاز سیستم برودتی داکت اسپلیت،به هر علت نشتی اتفاق افتاده باشد و مقداری از گاز از دستگاه خارج شود،کاهش ظرفیت برودتی دستگاه و به دنبال آن کاهش خنک کنندگی داکت اسپلیت به وجود خواهد آمد.در این صورت کاهش شدید فشار اواپراتور و به دنبال آن کاهش دما و برفک زدن اواپراتور و خط برگشت گاز به کمپرسور رخ خواهد داد.

نشتی گاز داکت اسپلیت

خنک نکردن داکت اسپلیت  به دلیل افت ولتاژ شبکه برق

اگر ولتاژ برق شبکه به هر علت افت کند موجب تاثیر سو بر عملکرد کمپرسور و کاهش ضریب تراکم و در نتیجه کاهش ظرفیت خنک کنندگی داکت اسپلیت میشود . کاهش ولتاژ برق میتواند ناشی از شبکه توزیع و یا نصب و بهره برداری نامناسب از دستگاه داکت اسپلیت باشد .

 استفاده از کابل برق ورودی نامرغوب و یا مقطع پایین تر و شل بودن سر سیم ها در ترمینال ورودی دستگاه میتواند موجب کاهش ولتاژ شبکه در ورودی دستگاه گردد . کاهش ولتاژ شبکه علاوه بر کاهش اثر خنک کنندگی ، موجب افزایش آمپر مصرفی کمپرسور و بروز آسیب به کمپرسور و بردهای دستگاه گردد .

خنک نکردن داکت اسپلیت به دلیل خرابی کمپرسور

خرابی کمپرسور میتواند ناشی از ضعیف شدن و نیم سوز شدن سیم پیچ های کمپرسور و یا علل مکانیک در داخل کمپرسور باشد .  یکی از علل مکانیکی شایع در خرابی کمپرسور ، خرابی سوپاپ های مکش و دهش در کمپرسورهای پیستونی و یا خرابی تیغه ها و حلزونی در کمپرسورهای اسکرال است. در این صورت حجم مبرد جابه جا شده توسط کمپرسور کاهش میابد که این مساله موجب کاهش دبی جریانی مبرد در سیستم و در نتیجه کاهش ظرفیت برودتی و میزان خنک کنندگی داکت اسپلیت میگردد . ادامه کارکرد سیستم با چنین کمپرسوری منجر به سوختن کامل موتور کمپرسور و از کار افتادن سیستم میشود.

خرابی کمپرسور داکت اسپلیت

خنک نکردن داکت اسپلیت به دلیل گرفتگی در مدار گاز دستگاه

اگر در مدار گاز دستگاه ، گرفتگی و انسدادی رخ بدهد موجب اختلال در کارکرد دستگاه میشود و اگر این گرفتگی شدید باشد موجب تبخیر مبرد قبل از اواپراتور شده و در نتیجه کاهش ظرفیت خنک کنندگی دستگاه به وجود خواهد آمد . تشخیص و رفع این عیب میبایست توسط یک متخصص صورت پذیرد .

خنک نکردن داکت اسپلیت به دلیل بالا رفتن دما و فشار کندانسور

همانطور که در مطالب قبلی عنوان شد گرمای اخذ شده از یک محیط تهویه شونده از طریق کندانسور دفع میشود . دفع این گرما به واسطه تقطیر مبرد و از دست دادن گرمای نهان تقطیر صورت میپذیرد . هوای محیط به وسیله یک فن از روی لوله ها فین دار کندانسور مکیده شده و کندانسور را خنک میکند . بر اساس تحقیقات انجام شده به ازای بالا رفتن هر یک درجه دمای کندانسور مصرف انرژی به میزان 3 درصد افزایش پیدا میکند .

 یکی از علل این مساله این است که افزایش دما در کندانسور موجب میشود تا تقطیر مبرد به صورت کامل صورت نپذیرد و در انتهای کندانسور مخلوطی از مایع و گاز وجود داشته باشد و همانطور که میدانیم مایع مبرد در اواپراتور با جوشش خود و جذب گرمای نهان از هوای عبوری از روی کویل موجب ایجاد برودت میشود . پس هر چه مقدار مایع بیشتر باشد برودت بیشتری حاصل میشود .

ورود مخلوط مایع و گاز به اواپراتورنسبت به حالتی که مایع به طور کامل وارد سیستم شود  میتواند موجب کاهش ظرفیت برودتی و اثر خنک کنندگی داکت اسپلیت شود . از طرفی بالا رفتن دمای کندانسور موجب گرم تر شدن کمپرسور و افزایش فشار خط رانش میشود که این دو عامل باعث افزایش شدت جریان الکتریکی مصرفی کمپرسور میشود .

این مشکل یکی از شایع ترین و عمده ترین علل خنک نکردن داکت اسپلیت و خرابی سیستم است . برای حل این مساله نصب کندانسور در سایه و یا قرار دادن سایه بان برای آن ، اطمینان از گردش هوای مناسب در کندانسور و شستشوی مرتب سطح کویل پیشنهاد میشود.

پیشنهاد مطالعه : راهنمای استفاده از داکت اسپلیت

خنک نکردن داکت اسپلیت به دلیل پایین آمدن فشار اواپراتور

پایین آمدن فشار و دمای اواپراتور میتواند موجب کاهش اثر خنک کنندگی داکت اسپلیت شود . کاهش فشار اواپراتور و به طبع آن کاهش دمای سطح کویل میتواند باعث یخ زدگی رطوبت موجود بر روی سطح کویل شده و کاهش جریان هوا و در نتیجه کاهش اثر خنک کنندگی داکت اسپلیت را به همراه خواهد داشت . باید توجه نمود در این حالت ممکن است دمای هوای خروجی از دستگاه کمتر نیز شود ولی به دلیل آنکه دبی جریانی هوا کاهش میابد در مجموع از اثر خنک کنندگی داکت اسپلیت کاسته میشود .

 پایین آمدن دما و فشار اواپراتور میتواند به دلایل گوناگون از جمله ، گرفتگی فیلتر یونیت داخلی ، کم شدن یا از کار افتادن موتور فن یونیت داخلی و نشتی گاز مبرد باشد که در ادامه به برخی از این علل پرداخته میشود .

خنک نکردن داکت اسپلیت به دلیل باز بودن درب و پنجره‌های محیط تهویه شونده

ایجاد سرمایش محیط با استفاده از داکت اسپلیت بر اساس گردش و سیرکوله ی هوای داخل است و اگر درب ها و پنجره های محیط باز باشند هوای گرم محیط خارج به داخل راه یافته و موجب کاهش خنک کنندگی داکت اسپلیت خواهد شد .

خنک نکردن داکت اسپلیت به دلیل تابش خورشید به محیط تهویه شونده

بار گرمایی ناشی از تشعشع بر ساختمان ها همواره عدد قابل توجهی بوده و به خصوص در طبقات بالایی یک ساختمان موجب افزایش دمای محیط میشود . بهتر است ورود نور به محیط با استفاده از پرده و سایه بان کنترل شده تا تاثیر خنک کنندگی دستگاه تحت الشعاع قرار نگیرد .

خنک نکردن داکت اسپلیت به دلیل وجود رطوبت زیاد در محیط تهویه شونده

اگر رطوبت هوا در محیط داخل بالا باشد باعث میشود تا تبخیر سطحی در پوست کاهش یافته و احساس خنکی در افراد حس نشود همچنین در این حالت بخشی از توان دستگاه برای دفع رطوبت و بار نهان موجود در فضا صرف میشود که هر دوی این عوامل باعث کاهش اثر خنک کنندگی دستگاه خواهد شد . در این شرایط مدت کارکرد دستگاه نیز بالا خواهد رفت .

خنک نکردن داکت اسپلیت به دلیل خرابی اینورتر و برد کنترلی در مدل های اینورتری

بروز ایراد در اینورتر و بردهای کنترلی داکت اسپلیت میتواند باعث شود تا کمپرسور به طور کامل زیر بار نرود و فضا را به خوبی خنک نکند . تشخیص و رفع این ایراد باید توسط یک متخصص با تجربه صورت پذیرد .

خنک نکردن داکت اسپلیت به دلیل عمل کردن بی متال

بی متال یک کلید حفاظتی است که بر روی بدنه کمپرسور قرار دارد و در صورت بالا رفتن دمای کمپرسور مدار برق رسانی به کمپرسور را قطع میکند . قطع مدار توسط بی متال علل تفاوتی دارد مثلا اگر کمپرسور بی قفه کار کند و ترموستات فرمان قطع را به کمپرسور صادر نکند و یا دما و فشار کندانسور بیش از حد بالا برود موجب بالا رفتن دمای کمپرسور و قطع مدار توسط بی متال میشود .
بی متال کمپرسور
بروز مشکلات مکانیکی در داخل کمپرسور و افت ولتاژ نیز موجب قطع مدار توسط بی متال خواهد شد . پس از کاهش دمای کمپرسور ، بی متال به صورت اتوماتیک مدار را وصل میکند . برخی اوقات کمپرسور به طور مرتب توسط بی متال قطع و وصل میشود که در این موارد باید نسبت به تشخیص ایراد و رفع آن سریعا اقدام نمود . قطع نمودن مرتب کمپرسور توسط بی متال موجب کاهش خنک کنندگی داکت اسپلیت و در برخی مواقع توقف کامل کارکرد دستگاه میشود .

خنک نکردن داکت اسپلیت به دلیل خرابی برد کنترلی

یکی از علل خنک نکردن داکت اسپلیت خرابی برد کنترلی داخلی یا خارجی است که این مساله میتواند منجر به ایجاد وقفه در کارکرد داکت اسپلیت و کاهش یا توقف کامل خنک کنندگی داکت اسپلیت گردد . خرابی بردهای کنترلی میتواند ناشی از ،خرابی رله های برد ، دیود ها  و خازن ها موجود در برد داکت اسپلیت باشد که در این مواقع استفاده از خدمات یک تعمیر کار مجرب و یا شرکت های تامین کننده خدمات پس از فروش دستگاه ضروری است.

 برد کنترلی  اسپلیت

خنک نکردن داکت اسپلیت به دلیل نامناسب بودن گردش هوا در کندانسور

هنگام نصب و بهره برداری از داکت اسپلیت باید از جریان هوای مناسب در کندانسور دستگاه اطمینان یافت . به همین جهت محل نصب کندانسور داکت اسپلیت باید دارای شرایطی باشد که توسط تولید کنندگان دستگاه ارائه میشود . رعایت فاصله مناسب داکت اسپلیت از دیوارهای جانبی ، قرار ندادن کندانسور داکت اسپلیت در معرض تابش مستقیم ، در نظر گرفتن جریان باد و قرار ندادن کندانسور در معرض باد مستقیم و جلوگیری از مکش هوای داغ خروجی از سایر کندانسورها از جمله مواردی است که باید رعایت گردد .جانمایی کندانسور داکت اسپلیت
یکی از اشتباهات رایج در میان برخی نصاب های داکت اسپلیت قرار دادن داکت اسپلیت در معرض جریان باد قالب منطقه برای خنک شدن بهتر دستگاه است . این مساله کاملا اشتباه بوده و جریان مستقیم باد در سرعت های بالا منجر به اختلال در کارکرد فن کندانسور و گاهی اوقات از کار افتادن کامل آن خواهد شد .

 مورد دیگری که در هنگام نصب داکت اسپلیت باید مد نظر قرار گیرد این است که اگر کندانسور چندین دستگاه داکت اسپلیت در مجاورت یکدیگر نصب گردید ، جریان هوای گرم خروجی از یک دستگاه توسط دستگاه دیگر مکیده نشود در صورتی که این مورد رعایت نشود منجر به کاهش شدید میزان خنک کنندگی دستگاه خواهد شد.

کندانسور داکت اسپلیت
ممکن است پس از نصب دستگاه و رعایت تمامی موارد فوق،فن کندانسور به هر علتی ضعیف شده و یا از کار بیفتد که در این صورت نیز کاهش یا توقف جریان هوای عبوری از روی کندانسور منجر به کاهش اثر خنک کنندگی داکت اسپلیت خواهد شد . کثیفی فین های کندانسور نیز میتواند موجب کاهش دبی هوای عبوری از روی کندانسور و کاهش خنک کنندگی دستگاه شود.
سرویس داکت اسپلیت

خنک نکردن داکت اسپلیت به دلیل طراحی اشتباه سیستم توزیع هوا و کانال کشی

طراحی کانال و انتخاب مقاطع کانال عبور هوا و دریچه های توزیع هوا در داکت اسپلیت باید به درستی صورت پذیرد و اگر طراحی اولیه اشتباه باشد و یا کانال ها بعدا مسدود شوند باعث عدم گردش صحیح هوا و کاهش خنک کنندگی داکت اسپلیت خواهد شد.

خنک نکردن داکت اسپلیت به دلیل انتخاب دستگاه با ظرفیت نامناسب

اگر دستگاه داکت اسپلیت با ظرفیت مناسب انتخاب نشود قادر به خنک کردن محیط نخواهد بود . برای انتخاب داکت اسپلیت با ظرفیت مناسب باید تمامی پارامترهای تاثیر گذار بر بار حرارتی محیط لحاظ شود . برخی از فعالان حوزه برودت انتخاب داکت اسپلیت را صرفا بر مبنای متراژ واحد مسکونی انتخاب میکنند که این کار اشتباه است .

 برای انتخاب داکت اسپلیت با ظرفیت مناسب علاوه بر متراژ تحت پوشش باید به میزان بار حرارتی ناشی از تشعشع خورشید ، تعداد افراد ساکن و حاضر در محیط و نوع فعالیت صورت گرفته ، تعداد تعویض هوا و سیستم تعویض هوا ، جنس دیواره ها و پنجره های ساختمان و میزان هدایت حرارتی آنها و شرایط آب و هوایی پروژه دقت نمود . انتخاب داکت اسپلیت با ظرفیت کمتر از میزان لازم علاوه بر کاهش خنک کنندگی دستگاه موجب کارکرد بی وقفه داکت اسپلیت و عدم تخصیص تایم مناسب به کمپرسور برای استراحت خواهد شد و دستگاه به زودی از کار خواهد افتاد .

 انتخاب داکت اسپلیت با ظرفیت بیش ازحد بزرگ نیز کاری اشتباه است زیرا چنین سیستمی توانایی کاهش سریع دمای محیط را داشته و باعث میشود داکت اسپلیت در سیکل های کوتاه کار کند که این امر موجب افزایش تعداد روشن و خاموش شدن سیستم خواهد شد و این مورد نیز موجب کوتاه شدن عمر کمپرسور دستگاه میشود البته این مشکل در دستگاه های اینورتر به این شکل وجود ندارد .

خنک نکردن داکت اسپلیت به دلیل ضعیف شدن یا خرابی فن یونیت داخلی

اگر فن یونیت داخلی دستگاه ضعیف شود و یا از کار بیفتد دستگاه دیگر قادر به گردش هوای سرد در محیط نیست و این مساله میتواند موجب خنک نکردن داکت اسپلیت گردد . برخی از فن‌های یونیت داخلی یک خازن را به همراه دارند که خرابی یا ضعیف شدن این خازن نیز میتواند منجر به خنک نکردن داکت اسپلیت گردد.

فن یونیت داخلی داکت اسپلیت

خنک نکردن داکت اسپلیت به دلیل خرابی شیر چهار راهه

شیرهای چهار طرفه در داکت اسپلیت هایی که به صورت هیت پمپ کار میکنند استفاده میشود . این شیر وظیفه ی جا به جایی و تغییر مسیر گاز در فصل زمستان را دارد و یونیت داخلی را به کندانسور و یونیت بیرونی را به اواپراتور تبدیل میکند . اگر پیستون داخلی شیر چهار راهه در بین مسیر گیر کند تفکیک مسیر حرکت گاز به خوبی صورت نمیپذیرد و در نتیجه فشار کندانسور پایین و فشار اواپراتور بالا خواهد رفت که با توجه به تئوری کارکرد سیستم این مساله منجر به افت ظرفیت سیستم سرمایشی و کاهش خنک کنندگی داکت اسپلیت میشود .

شیر چهار راهه داکت اسپلیت

خنک نکردن داکت اسپلیت به دلیل باز بودن شیرهای مدار گرمایش

در هنگام راه اندازی مدار سرمایش لازم است شیرهای مدار گرمایش به طور کامل بسته شود . اگر آب گرم مدار گرمایشی در کویل گرمایشی در جریان باشد موجب کاهش خنک کنندگی داکت اسپلیت در فصل تابستان میشود.

شیرهای مدار گرمایش داکت اسپلیت

دستگاه داکت اسپلیت مانند هر تجهیز دیگری به سرویس هایی منظم و دوره ای نیاز دارد که اگر به موقع و در زمان خود انجام شود موجب افزایش طول عمر دستگاه ، کاهش مصرف انرژی و بالابردن قابلیت اطمینان سیستم میشود . با توجه به بررسی صورت گرفته در رابطه با علل خنک نشدن داکت اسپلیت میتوان سرویس های مورد نیاز را که موجب جلوگیری از این بروز مشکلات میشود را درک کرد . انجام این سرویس ها بسیار کم هزینه و بعضا بدون هزینه بوده و برخی از این سرویسها میتواند توسط بهره بردارن انجام شود و نیاز به دانش فنی و تخصص خاصی ندارد . برخی از موارد مرتبط با سرویس داکت اسپلیت به اختصار به شرح ذیل میباشد.

شستشوی کندانسور داکت اسپلیت جهت کاهش فشار و دمای کندانسور

هر چه سطح کندانسور تمیز تر بوده و محل نصب کندانسور خنک تر باشد دفع گرما در کندانسور با سهولت بیشتری انجام میشود و بهترین راه برای تمیزی کندانسور شستشوی مرتب سطح کویل به وسیله ی آب است.

کندانسور داکت اسپلیت
بهتر است سطح کویل کندانسور به طور مرتب و حداقل هر ماه یکبار انجام شود . تعداد شستشو با توجه به میزان ساعات استفاده از دستگاه و تمیزی هوای محیط نصب میتواند کم یا زیاد شود . برای شستشو بهتر است از آب استفاده شود و از از به کار بردن مواد شوینده که میتواند تاثیر سویی بر فلز به کار رفته در کندانسور داشته باشد اجتناب شود . فشار آب شستشو باید به حدی باشد که موجب تغییر حالت و آسیب در فین های کندانسور نشود. .

شستشوی فیلتر داکت اسپلیت

هوای محیط داخل قبل از ورود به اوپراتور از روی یک فیلتر عبور میکند که تمیز نمودن این فیلتر در بازه های زمانی کوتاه مدت موجب میشود تا جریان هوا با سهولت بیشتری به گردش دربیاید . اگر فیلتر به موقع تمیز نشود موجب میشود تا دبی جریانی هوای عبوری از روی سطح کویل اواپراتور کاهش یافته و از اثر خنک کنندگی داکت اسپیلت کاسته شود.


شستشوی فیلتر داکت اسپلیت

همچنین در این حالت مایع مبرد در اواپراتور به طور کامل تبخیر نمیشود که احتمال برگشت مایع به کمپرسور و آسیب های ناشی از آن محتمل است . بازه‌ی زمانی تمیز نمودن فیلتر داخلی نیز  بسته به محیط داخل و و تردد در آن متفاوت بوده ولی تمیز نمودن فیلتر داخلی به صورت حداقل سه ماه یکبار پیشنهاد میشود.

چک کردن مدار مبرد از نظر نشتی و فشار گاز مبرد

انجام این سرویس میبایست توسط یک تعمیر کار مجرب صورت پذیرد و فشار مبرد با گیج مخصوص اندازه گیری شده و با اعداد استاندارد تطبیق داده شود .

آچار کشی برق داکت اسپلیت

ممکن است بر اثر ارتعاش های رخ داده در دستگاه کابلهای برق ورودی به دستگاه شل و یا قطع شود . بازدید دوره ای و آچار کشی این کابل ها به طور سالیانه یک بار پیشنهاد میشود.

آچار کشی برق داکت اسپلیت

اندازه گیری جریان داکت اسپلیت

برای اطمینان از کارکرد صحیح کمپرسور اندازه گیری شدت جریان الکتریکی کمپرسور میتواند مفید باشد . همچنین اندازه گیری ولتاژ برق در انتهای کابل و محل اتصال به دستگاه باعث جلوگیری از آسیب های ناشی از افت ولتاژ خواهد شد . انجام این سرویس در شروع راه اندازی سیستم پیشنهاد میشود.
اندازه گیری جریان داکت اسپلیت

تمیز کردن برد الکتریکی داکت اسپلیت

پس از مدتی کارکرد دستگاه داکت اسپلیت ، برد دستگاه با لایه ای از گرد و غبار پوشانده میشود . این غبار باعث میشود اولا برد الکترونیکی به خوبی خنک نشود و ثانیا ممکن است برخی از ذرات غبار خاصیت رسانایی داشته و موجب ایجاد قوس های الکتریکی و آسیب به دستگاه گردد . سرویس و تمیز کاری این برد ها در فواصل زمانی منظم و بلند مدت توسط یک متخصص راهکاری برای جلوگیری از خرابی و افزایش طول عمر دستگاه خواهد بود.

برد الکتریکی داکت اسپلیت

با تشکر از اعتماد شما، فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات انواع دستگاه داکت اسپلیت و داکت اسپلیت هایسنس را جهت مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات شما می باشند.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات


2 دیدگاه یافت شد!

نظرات
بالاپور
پنجشنبه 26 مرداد 1402

سلام. وقت بخیر ببخشید یه سوال دارم آیا داکت اسپلیت صدای بلندی دارد؟

بامین تهویه
بامین تهویه
پنجشنبه 26 مرداد 1402

سلام.
دوست عزیز داکت اسپلیت معمولا صدایی ندارد.اگر صدایی از داکت اسپلیت شنیدید احتمالا برای عدم نصب صحیح داکت اسپلیت یا عدم تعویض فیلترها می باشد. برای رفع این مشکل با خدمات پس از فروش برندی که دستگاه را خریداری کرده اید تماس بگیرید.


دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید