منو
آموزش نصب داکت اسپلیت
آموزش نصب داکت اسپلیت

دوشنبه 2 اسفند 1400

6 2241 113

آموزش نصب داکت اسپلیت

نصب داکت اسپلیت و نکات فنی و اجرایی نصب برای برندهای مختلف داکت اسپلیت تفاوتهایی دارد، توجه به دستورالعمل های ارائه شده توسط تولید کنندگان داکت اسپلیت برای نصب ضروریست. مطالب این مقاله میتواند به عنوان یک چک لیست مورد استفاده ی متخصصان فعال در صنعت برودت قرار گیرد.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با آموزش نصب داکت اسپلیت با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. آموزش نصب داکت اسپلیت
  2. لوله کشی داکت اسپلیت
  3. کانال کشی داکت اسپلیت
  4. کانال کشی داکت اسپلیت با استفاده از کانال با مقطع مدور
  5. کانال کشی داکت اسپلیت با استفاده از کانال با مقطع چهار گوش
  6. سیم کشی داکت اسپلیت
  7. نصب یونیت داخلی داکت اسپلیت
  8. نصب یونیت خارجی داکت اسپلیت (کندانسینگ یونیت )
  9. نتیجه گیری و جمع بندی نصب داکت اسپلیت

همچنین کاربران عزیز می توانند جهت مشاهده انواع مدل های داکت اسپلیت،و مقایسه قابلیت های هر مدل و کاربری هر یک از مدل های داکت اسپلیت به لینک زیر مراجعه نمایند.

 

نصب داکت اسپلیت و نکات فنی و اجرایی نصب برای برندهای مختلف داکت اسپلیت تفاوتهایی دارد، توجه به دستورالعمل های ارائه شده توسط تولید کنندگان داکت اسپلیت برای نصب ضروریست. مطالب این مقاله میتواند به عنوان یک چک لیست مورد استفاده ی متخصصان فعال در صنعت برودت قرار گیرد.نصب داکت اسپلیت

آموزش نصب داکت اسپلیت

نصب داکت اسپلیت دارای 5 اقدام و مرحله مهم است .

  1. لوله کشی داکت اسپلیت
  2. کانال کشی داکت اسپلیت
  3. سیم کشی داکت اسپلیت
  4. نصب یونیت داخلی داکت اسپلیت
  5. نصب یونیت خارجی ( کندانسینگ یونیت ) داکت اسپلیت

در ادامه به تشریح هر یک از این مراحل پرداخته میشود.

لوله کشی داکت اسپلیت

لوله کشی داکت اسپلیت به منظور ایجاد مسیر ارتباطی گاز مبرد بین یونیت خارجی (کندانسینگ یونیت) و پنل داخل (اواپراتور) ,تامین آبگرم مناسب برای تغذیه کویل گرمایش و تخلیه آب کندانس شده  انجام میشود .

جنس لوله‌ها در سیستم تبرید داکت اسپلیت

 جنس لوله های به کار رفته در سیستم تبرید داکت اسپلیت از نوع لوله مسی بوده وضخامت آن با توجه به سایز لوله و فشار کاری سیستم توسط تولید کنندگان پیشنهاد میشود.در سیستم گرمایش از لوله‌های فولادی و یا پنج لایه و تخلیه آب با لوله پلیمری انجام میشود.
لوله کشی داکت اسپلیت

ضخامت لوله‌ها در داکت اسپلیت و دستگاه‌های اینورتر

به طور معمول ضخامت لوله های مورد استفاده در دستگاههای اینورتر نسبت به داکت اسپلیت معمولی ، بیشتر است و این مساله به دلیل آن است که دستگاههای اینورتر در فشار بالاتری کار میکنند . اجرای لوله کشی مسی داکت اسپلیت باید با رعایت ضوابط و استانداردهای تعریف شده در این حوزه و توسط یک متخصص صورت پذیرد و اجرای لوله کشی به طرز ناصحیح و غیر اصولی منجر به کاهش ظرفیت برودتی دستگاه آسیب به تجهیز میشود.

اتصال لوله‌های مسی و روش جوش (لحیمکاری)

اتصال لوله های مسی به یکدیگر به روش جوش (لحیمکاری) هوا گاز و با استفاده از مفتولهای نقره یا برنجی مرسوم صورت میپذیرد . برای اتصال دو سر لوله به یکدیگر باید یکی از لوله ها به شکل لاله شده و لوله ی دیگری در داخل فضای ایجاد شده قرار داده شده و سپس اطراف محل اتصال با مفتول جوشکاری لحیم و پر شود .

اتصال سر به سر لوله یا گشاد کردن لوله و قراردادن لوله ی دیگر در داخل آن اشتباه و غیر اصولی است . هنگام لوله کشی داکت اسپلیت باید سعی شود تا حتی الامکان لوله از کوتاه ترین مسیر و با حداقل پیچ و تاب عبور داده شود تا منجر به افت فشار گاز نگردد . اتصال لوله ها به یونیت های داخلی و خارجی به روش پرچ و مهره است و سایز و نوع مهره های به کار رفته در دستگاه های اینورتر نسبت به نوع معمولی متفاوت است.

خم کاری لوله‌های مسی و اهمیت استفاده از دستگاه خم‌کن

لوله های مسی به کار رفته در داکت اسپلیت از نوع لوله مسی نرم بوده و میتوان با خم کاری آنها را تغییر شکل داد . باید توجه داشت برای خم کردن لوله حتما از دستگاه خم کن استاندارد استفاده شود و از خم کردن لوله با دست اجتناب شود . خم کاری غیر اصولی باعث نازک شدن جداره ی لوله و ایجاد ترک های ریز میشود و لوله پس از خمکاری و یا در آینده دچار نشتی میگردد . معمولا لوله های با سایز بالاتر از 8/7 اینچ از نوع سخت بوده و دیگر نمیتوان انها را خمکاری کرد و باید از اتصالات مخصوص برای تغییر جهت لوله استفاده نمود.

تمیز کردن و آزمایش لوله‌ها

تمیز کردن لوله ها  از گرد و غبار و رطوبت قبل از جوشکاری و نصب داکت اسپلیت ضروری است برای این منظور میتوان از گاز ازت استفاده کرد . استفاده  از اکسیژن و هوای فشرده ،برای تمیز کاری لوله ها و یا تست لوله ها  به هیچ وجه مجاز نیست .

آزمایش وکیوم و شارژ گاز داکت اسپلیت

برای جلوگیری از اکسیداسیون لوله های مسی در حین جوشکاری گاز ازت را با فشار کم از داخل لوله و سطح داخلی لوله های مسی عبور میدهند . باید دقت نمود که عبور دادن گاز ازت باید بدون فشار بالا باشد تا بتوان جوشکاری را با سهولت انجام داد .

برش لوله ها ی مسی باید حتما با ابزار لوله بر مخصوص لوله های مسی باشد و برش لوله با اره آهن بر و یا لوله بر لولهای فولادی باعث ایجاد زبری در لوله و ورود پلیسه به داخل و تنگ شدن مقطع لوله میشود .

لوله کشی داکت اسپلیت باید از کوتاه ترین مسیر ممکن انجام شود و کلیه لوله ها عایق کاری و نوار پیچی شوند .  اگر لوله مسی از داخل دیوار ها عبور میکنند بهتر است از غلاف مناسب استفاده شود و لوله مستقیما با مصالح دیوار در تماس نباشد .

به کار بردن لوله با سایز پایین تر موجب افزایش افت فشار و تاثیرات سو آن بر عملکرد و ظرفیت داکت اسپلیت میشود و استفاده از لوله با سایز بالا تر نیز موجب کاهش سرعت مبرد و مشکلات مربوط به برگشت روغن به کمپرسور خواهد شد .

سایز لوله مورد استفاده از دستگاه باید مطابق با ظرفیت و توصیه تولید کننده دستگاه باشد .

علاوه بر لوله کشی گاز مبرد در دستگاه داکت اسپلیت ، لوله کشی درین جهت خروج آب حاصل از تقطیر هوا بر روی سطح کویل نیز انجام میشود  . لوله درین داکت اسپلیت باید دارای شیب به سمت محل تخلیه باشد و در صورت عدم شیب دهی صحیح ، آب درین به خوبی تخلیه نخواهد شد . شیب توصیه شده برای لوله درین باید کمتر از 100/1 نباشد و بیشتر از 50/1 نیز مناسب نیست . اگر از داکت اسپلیت در مناطق مرطوب استفاده میشود عایق کاری لوله درین ضروری است .

مطابق با مباحث مقررات ملی ساختمان اتصال مستقیم لوله درین به شبکه فاضلاب مجاز نیست و این اتصال باید با یک فاصله ی هوایی مناسب باشد.

نکات مهم در لوله‌کشی داکت اسپلیت

از موارد مهمی که هنگام نصب و لوله کشی داکت اسپلیت باید مورد توجه قرار بگیرد مساله برگشت روغن است. در یک سیستم برودتی مانند داکت اسپلیت همواره مقداری از روغن به همراه گاز از کمپرسور خارج شده و در داخل لوله ها و مبدلها جریان پیدا میکند. در شرایط عادی این روغن با فشار مثبت ایجاد شده توسط کمپرسور دوباره به کارتل کمپرسور برمیگردد.

نصب و لوله کشی داکت اسپلیت

پیشنهاد مطالعه : بهترین ترموستات داکت اسپلیت

اگر پنل داخلی و خارجی در یک تراز قرار بگیرند و یا پنل خارجی در ترازی پایین تر نسبت به یونیت داخلی نصب شود برگشت روغن بدون مشکل انجام میشود ولی اگر یونیت داخلی در ترازی پایین تر نسبت به کمپرسور نصب شود ( مثلا کندانسور روی بام نصب شود ) ممکن است برگشت روغن با مشکل مواجه شود که برای رفع این مساله راهکارهایی توسط تولید کنندگان دستگاه ارائه میشود یکی از این راهها ایجاد تله روغن در فواصل مناسب در لوله های عمودی است.
نصب و لوله کشی داکت اسپلیت
از دیگر مسائل مهم که در هنگام نصب داکت اسپلیت باید به آن توجه شود ، حداکثر فاصله ی افقی و عمودی مجاز بین پنل داخلی و خارجی است که هنگام خرید داکت اسپلیت توسط تولید کننده ارائه خواهد شد . عدم رعایت این فاصله موجب خارج شدن داکت اسپلیت از شرایط کارکرد بهینه و بروز مشکل در سیستم میشود .

پس از انجام لوله کشی داکت اسپلیت ضروری است خط لوله با فشار گاز ازت تست شود . استفاده از هوای فشرده و یا اکسیژن برای تست لوله مسی داکت اسپیت به هیچ عنوان مجاز نیست .

پس از تست لوله های مسی با گاز ازت ، لوله را از فشار تخلیه کرده و سیستم را به وسیله ی یک پمپ خلا ، وکیوم میکنیم . انجام وکیوم برای خروج هوا و بخار آب موجود در لوله هاست که هنگام انجام لوله کشی و نصب دستگاه به آن وارد شده است و اگر وکیوم به خوبی انجام نشود، پس از داه اندازی موجب بالارفتن فشار کندانسور و کاهش ظرفیت خنک کنندگی دستگاه خواهد شد.

نصب و لوله کشی داکت اسپلیت
انجام وکیوم باید به مدت طولانی باشد تا  تمامی هوای موجود در لوله ها خارج شود . فشار خلا ایجاد شده توسط پمپ وکیوم باید 28 – اینچ جیوه باشد و پس از خاموش نمودن پمپ وکیوم و بستن شیرهای گیج ، مقدار وکیوم ایجاد شده کاهش پیدا نکند .

پس از انجام تست و وکیوم نوبت به شارژ گاز داکت اسپلیت است . معمولا داکت اسپلیت ها در کارخانه شارژ گاز شده و این گاز در کندانسور ذخیره میشود ولی اگر نیاز به شارژ در محل بود ، شارژ مبرد باید به اندازه و مطابق با ظرفیت دستگاه و توصیه تولید کننده باشد . معمولا در لوله کشی های طولانی به ازای هر متر اضافه نمودن لوله ارتباطی ، مقداری اضافه شارژ گاز و روغن پیشنهاد میشود.

 این مقدار بسته به سایز لوله و نوع گاز در جداول مربوطه ارائه شده است . کمبود یا ازدیاد شارژ مبرد و روغن هر دو مشکل ساز و باعث بروز ایراد به دستگاه میگردد.

در داکت اسپلیت های مجهز به کویل گرمایش ، آب گرم از منبع تولید حرارت ( دیگ یا یکیج ) با قراردادن شیرهای آب بندی به کویل متصل گردد و میتوان در ورود آب به کویل برای جلوگیری از ورود اشغال و مواد خارجی یک سه راه صافی نصب نمود.

پیشنهاد مطالعه : علت خنک نکردن داکت اسپلیت

کانال کشی داکت اسپلیت

یکی از مراحل مهم و نسبتا پر هزینه نصب داکت اسپلیت ، اجرای کانال کشی آن است. اگر هنگام نصب داکت اسپلیت طراحی کانال و انتخاب مقاطع به درستی انجام نشود باعث میشود هوای مناسب و به مقدار کافی به اتاقهای تحت پوشش داکت اسپلیت نرسد و اتاقها  درجه حرارت مدنظر را نداشته باشد.

 از سویی دیگر انتخاب کانال داکت اسپلیت با مقطع کمتر باعث افزایش سرعت عبور هوا شده و ممکن است صدای هوای عبوری آزار دهنده شود. برای طراحی کانال ابتدا با توجه به بار برودتی یا حرارتی سیستم مقدار دبی هوای مورد نیاز (اصطلاحا cfm هوای مورد نیاز) را محاسبه میکنیم و سپس با توجه به نیاز حرارتی و برودتی هر فضا ، سهم هر اتاق از cfm کل مشخص میشود.
کانال کشی داکت اسپلیت
با استفاده از کانال کشی مناسب و انتخاب مقاطع گوناگون و به کار بردن تبدیل ها و گرفتن تیک اف مناسب ، هوا را تقسیم نموده و سهم هر فضا را  توزیع مینماییم .هنگام انتخاب و خرید داکت اسپلیت علاوه بر ظرفیت حرارتی و برودتی دستگاه مقدار هوا دهی داکت اسپلیت نیز توسط فروشنده گان در کاتالوگ دستگاه ارائه میشود .

پس از دانستن مقدار cfm هوای داکت اسپلیت باید یک سرعت مناسب برای حرکت هوا در کانال در نظر گرفته شود . سرعت باید به گونه های باشد تا باعث بروز ایجاد صدا در کانال نشود .

سرعت مجاز برای کانال کشی بسته به نوع کاربری ساختمان  در جداول مربوطه در کتب مرجع ارائه شده است . پس از به دست آوردن دبی و سرعت مجاز عبور هوا از کانال میتوان با مراجعه به جداول و نمودارهای مرتبط سطح مقطع مناسب کانال را به دست آورد .

باید توجه داشت که سطح مقطع ارائه شده توسط جداول و نمودارها عمدتا بر حسب کانال های مدور بوده و در صورتی که بناست از کانال چهار گوش استفاده شود باید سطح مقطع معادل را به مراجعه به جداول مربوطه استخراج نمود .

در انتخاب سایز کانال بهتر است نسبت عرض کانال به ارتفاع آن 3 به 1 و یا 4 با 1 باشد . امروزه انجام کلیه مراحل فوق توسط نرم افزارهای مرتبط به راحتی قابل انجام و محاسبه است . هنگام اتصال کانال به دریچه بهتر است سایز کانال پایین تر و سایز دریچه بالاتر انتخاب شود این مساله باعث میشود تا از سرعت هوا هنگام خروج کاسته شده و صدای ناهنجار تولید نشود .

کانال کشی داکت اسپلیت با استفاده از کانالهای مدور و چهار گوش صورت مپذیرد و ممکن است از کانال بدون عایق یا پیش عایق شده استفاده شود.

کانال کشی داکت اسپلیت با استفاده از کانال با مقطع مدور

استفاده از کانال های دایره ای شکل در کانال کشی داکت اسپلیت بسیار مرسوم و متداول است . افت فشار در کانال های مدور نسبت به نوع چهار گوش به طور محسوسی کمتر است و معمولا با مقاطعی کمتر میتوان این نوع کانال را اجرا نمود. کانال های مدور در دو نوع قابل انعطاف ( فلکسیبل ) و غیر قابل انعطاف وجود دارد . کانال های غیر قابل انعطاف از ورق گالوانیزه و در قطرهای مشخص تولید میشود و اتصالات آنها نیز به صورت آماده وجود داشته که هنگام کانال کشی داکت اسپلیت از آنها استفاده میشود .

کانال های فلکسیبل به صورت پیش عایق شده و بدون عایق وجود دارد کانال های بدون عایق از لایه داخلی از جنس آلومینیم و لایه خارجی از جنس پی وی سی ساخته میشوند . کانالهای عایق دار معمولا به صورت سه لایه ساخته میشوند . لایه داخلی و بیرونی از جنس آلومینیم و لایه میانی از جنس عایق الاستومری و یا پشم شیشه میباشد.

کانال کشی داکت اسپلیت با استفاده از کانال با مقطع مدور
کانالهای فلکسیبل مدور پیش عایق قیمت بالاتری نسبت به سایر کانالهای پیش ساخته داشته ولی استفاده از این نوع کانال برای داکت اسپلیت نسبت به انواع دیگر کانال ارجحیت فنی داشته و سهولت و تسریع در اجرای کانال کشی را به همراه خواهد داشت . با توجه به عدم استحکام فیزیکی کانال های فلکسیبل لازم است برای مهار آن از بست ها و اتصالات مخصوص در محل مناسب استفاده شود و درزهای اتصال به  وسیله ی بست های مخصوص هوا بندی شود .

اتصال کانال های فرعی به یونیت داخلی میتواند به صورت مستقل باشد یعنی از هر دریچه توزیع هوا یک لوله به دستگاه مرکزی متصل گردد که موجب توزیع مناسب هوا و عدم تاثیر پذیری کانال های توزیع از یکدیگر میشود و یا اتصال به صورت تقسیم و انشعاب از کانال اصلی باشد که در این صورت از اتصالات مخصوص مانند سه راهی ها و تبدیل ها استفاده میشود .

 برای اتصال کانال های مدور به دریچه های توزیع هوا که عموما چهارگوش هستند و همچنین اتصال کانال به یونیت داخلی داکت اسپلیت ، از اتصال مخصوص تبدیلی به نام پلنیوم باکس  استفاده میشود .

کانال کشی داکت اسپلیت با استفاده از کانال با مقطع چهار گوش

نوع دیگری از کانال های مورد استفاده در کانال کشی داکت اسپلیت ، کانال های چهار گوش یا مستطیل هستند . کانالهای چهار گوش نیز به دو صورت پیش عایق شده و بدون عایق استفاده میشوند. کانالهای بدون عایق از ورق آهن گالوانیزه مطابق با نقشه های طرح شده و به صورت سفارشی و در محل پروژه ساخته شده و پس از نصب عایق میشوند .

 ضخامت ورق گالوانیزه مورد استفاده در ساخت این نوع کانال ها بسته به ابعاد کانال متغیر است و هرچه مقاطع بزرگتر باشد ، ضخامت ورق به کار رفته در کانال بیشتر خواهد بود. اتصال قطعات کانال به یکدیگر باید از نوع فلنچی بوده و عایق مناسب بین محل اتصال دو فلنچ قرار داده میشود .

جنس عایق این کانال ها باید از نوع عایق الاستومتری و یا پشم شیشه با روکش مناسب باشد و استفاده از عایقهای فوم که توسط برخی مجریان به کار میرود به هیچ وجه پیشنهاد نمیشود .

در ساخت کانال مستطیل باید به ارتفاع مناسب برای کانال به عنوان یک پارامتر مهم توجه شود و سعی شود سطح مقطع کانال با افزودن به عرض و کاستن از ارتفاع حاصل شود تا ارتفاع بالای کانال موجب اشغال فضا و ارتفاع زیاد در زیر سقف نشده و ارتفاع سقف کاذب پایین نیاید .

علاوه بر این در ساخت کانال با مقطع مستطیل رعایت تناسب ابعاد کانال ضروری است . بهترین حالت برای ساخت کانال زمانی است که نسبت ابعاد کانال به یکدیگر 1 به 3 یا 1 به 4 باشد مثلا کانال 80*20 یا 60*20 ( یعنی کانالی به ارتفاع 20 سانتی متر و عرض 60 یا 80 سانتی متر )

علاوه بر کانال های چهارگوش گالوانیزه ، کانال های چهار گوش با ورق های پیش عایق شده نیز وجود دارد . این نوع ورق ها به صورت سه لایه هستند و لایه داخلی و بیرونی آن از جنس آلومینیم و لایه میانی که نقش عایق را دارد از جنس فوم تزریقی میباشد (چیزی شبیه به ساندویج پنل) .

 از آنجا که مجریان جهت حفظ ارتفاع همواره سعی در نزدیک کردن کانال به سقف واحد را دارند، انجام عایق کاری کانال‌های گالوانیزه معمولا مشکل بوده و محدودیت هایی را به همراه دارد. لذا استفاده از ورق های پیش عایق شده در ساخت کانال راه حل مناسبی برای این مشکل است.

سیم کشی داکت اسپلیت

سیم کشی داکت اسپلیت شامل دو سری کابل است . کابل قدرت که معمولا به یونیت خارجی متصل میشود و کابل فرمان که ارتباط بین یونیت داخلی و خارجی را برقرار میکند . بهتر است برای کابل فرمان از سیم شیلد دار استفاده شود و از عبور آن از مجاورت کابل های دیگر اجتناب شود.

برای کابل کشی دستگاه داکت اسپلیت باید حتما به توان موتور و آمپر مصرفی کمپرسور توجه نمود. این اطلاعات معمولا بر روی پلاک دستگاه مشخص میشود . پس از اطلاع از آمپر مصرفی کمپرسور مقطع مناسب کابل را انتخاب و کابل کشی را انجام میدهیم .

در کابل کشی های طولانی حتما به افت ولتاژ توجه نموده و با مراجعه به جداول مخصوص کابل مناسب با مقطع بالاتر را انتخاب و استفاده میکنیم . توصیه میشود حتما سیم ارت با مقاومت مناسب به دستگاه متصل شود عدم اتصال سیم ارت به دستگاه به خصوص در مدل های اینورتر میتواند باعث تاثیر بر عملکرد الکتریکی دستگاه داشته باشد . عبور کابل از داخل سقف های کاذب و داکت های ساختمانی باید مطابق با مبحث سیزدهم مقررات ملی ساختمان باشد.

نصب یونیت داخلی داکت اسپلیت

نصب یونیت داخلی داکت اسپلیت معمولا در فضای سقف کاذب انجا میشود و یونیت داخلی باید در محلی نصب شود که امکان دسترسی و سرویس آن به راحتی امکان پذیر باشد همچنین محل نصب باید موقعیتی داشته باشد که مساله صدای دستگاه و تاثیر آن بر روی ساکنین لحاظ شود . نصب دستگاه باید به گونه ای باشد که هوا به راحتی سیرکوله شده و هوای برگشتی به دستگاه برسد .

بهتر است محل نصب طوری انتخاب شود که کمترین میزان لوله کشی مبرد و  آب گرم مصرفی و کوتاه ترین مسیر کانال کشی را داشته باشد و از میان اینها کوتاه نمودن مسیر کانال اولویت دارد .

یوینیت داخلی باید تراز نصب شود در غیر این صورت خروج آب درین با مشکل مواجه خواهد شد .

یونیت داخلی نباید در معرض مستقیم هوای گرم و مرطوب و آلوده داخل باشد و نصب آن در فضای سقف کاذب آشپزخانه ، حمام و سرویس بهداشتی و محله های که گرد و غبار زیادی دارد ، مجاز نیست .

نصب ترموستات و کنترلر دیواری باید در ارتفاع 150 سانتی متری از کف و در مسیر برگشت باد به داکت اسپلیت نصب شود . بهتر است ترموستات بر روی دیوارهای خارجی نصب نشود و در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرد.

نصب یونیت خارجی داکت اسپلیت(کندانسینگ یونیت)

نصب یونیت خارجی در محیط بیرون و هوای آزاد انجام میشود و کندانسینگ باید در محلی نصب شود که جهت سرویس به راحتی و سهولت در دسترس قرار گیرد . همچنین سر و صدای ناشی از کارکرد دستگاه تاثیر سویی بر افراد نداشته باشد . برخی دیگر از نکات نصب کندانسینگ به شرح ذیل میباشد .

- هنگام نصب کندانسینگ باید دقت نمود که دستگاه در مسیر و جهت وزش مستقیم باد قرار نگیرد . وزش باد به طور مستقیم موجب کاهش عملکرد فن کندانسور شده و گاهی اوقات موجب توقف کامل فن خواهد شد .

نصب کندانسینگ داکت اسپلیت

- کندانسینگ یونیت باید در محلی نصب شود که به طور اتفاقی جلوی آن مسدود نشود مثلا اگر در پارکینگ نصب میشود ، مقابل محل پارک خودرو نباشد . در سقف های شیروانی دقت شود که اگر کندانسینگ در مجاورت دیوار نصب میشود برف و باران به طور مستقیم بر روی دستگاه ریخته نشود .

- کندانسینگ یونیت باید به طور تراز نصب شود . ناترازی کندانسینگ باعث میشود تا سطح روغن در کمپرسور دچار مشکل شده و روغن کاری با اختلال مواجه شود .

- اگر کندانسینگ بر روی دیوار نصب میشود ضمن در نظر گرفتن وزن دستگاه و تمهید مناسب برای مهار کندانسور ، باید دقت نمود که فضای عبور از زیر دستگاه حداقل به اندازه 220 سانتی متر لحاظ شود و لوله آب درین به طور مستقیم به زمین نریزد .

- نصب کندانسینگ یونیت داکت اسپلیت به طور مستقیم در زیر نور خورشید به هیچ وجه توصیه نمیشود و حتما کندانسینگ در سایه نصب شده یا سایه بان مناسب برای دستگاه تعبیه شود .

- نصب کندانسینگ یونیت در مجاورت تجهیزات و لوازم گرما زا مانند دودکش ها و ...  ممنوع است .

- از نصب کندانسینگ یونیت در مجاورت خروجی اگزاست فن ها ، دودکش ها و ... اجتناب شود و از نصب در محل هایی که امکان نشت گازهای قابل احتراق و انفجار وجود دارد ، خودداری شود .

نصب پنل خارجی (کندانسینگ یونیت) داکت اسپلیت باید در محلی باشد که اولا از تابش مستقیم نور خورشید در امان باشد و ثانیا امکان گردش هوا به راحتی ممکن باشد . اگر پنل نزدیک دیوار نصب میشود رعایت حداقل فاصله 30 سانتی متری از دیوار ضروری است .

نصب کندانسینگ داکت اسپلیت
اگر بناست تعدادی کندانسینگ یونیت در یک محل نصب شود ، محل نصب هر دستگاه به گونه ای تعبیه شود که باد گرم هر دستگاه توسط کندانسینگ دیگر مکش نشود.

نصب کندانسینگ داکت اسپلیت
بهتراست به جای نصب دستگاه به صورت پشت سر هم و یا در ارتفاع بالای یکدیگر ، دستگاه ها در مجاورت هم نصب شوند و رعایت حداقل فاصله 40 سانتی متر بین هر کندانسینگ رعایت شود.

نصب کندانسینگ داکت اسپلیت

نصب کندانسینگ داکت اسپلیت
همچنین دستگاه باید از دیوار فاصله مناسب داشته باشد و کمترین فاصله مجاز کندانسینگ از دیوار از سمت مکش فن باید 16 سانتی متر باشد .

نصب کندانسینگ داکت اسپلیت
همچنین دستگاه باید از دیوار مجاور فاصله مناسب داشته باشد و کمترین فاصله مجاز کندانسینگ از دیوار مجاور از سمت راست و چپ باید حداقل ۲۵ و ۴۰ سانتی متر باشد .

نصب کندانسینگ داکت اسپلیت
خروج هوا از فن کندانسور نیز باید به صورت آزاد و بدون مانع باشد . قرار دادن موانع مقابل مسیر خروج هوا باعث افزایش فشار استاتیک فن و سیرکوله ‌ی هوای گرم به دستگاه میشود یا اگر در مقابل آن دیواری هست به اندازه حداقل ۱۰۰ سانتی متر فاصلع داشته باشد.

نصب کندانسینگ داکت اسپلیت

اگر یونیت خارجی دستگاه داکت اسپلیت از انواع فن افقی است باید حداقل فاصله دستگاه از بالا و اطراف رعایت شود.

یونیت خارجی داکت اسپلیت

یونیت خارجی داکت اسپلیت

نتیجه گیری و جمع بندی نصب داکت اسپلیت

رعایت نکات فنی برای نصب هر تجهیز ضروری و لازم است . در مورد برخی تجهیزات ، نصب نامناسب بر عملکرد دستگاه تاثیر جزئی و نسبی دارد (مثلا نصب یک دستگاه کولر گازی پنجره ای ) ولی برای برخی تجهیزات تاثیر نصب ناصحیح و غلط بسیار چشمگیر خواهد بود که دستگاه داکت اسپلیت از این دسته تجهیزات است .

نصب صحیح داکت اسپلیت موجب کارکرد دستگاه در شرایط مناسب و نزدیک به طراحی، افزایش راندمان دستگاه ، کاهش مصرف انرژی و افزایش رفاه بهره برداران میشود و اگر دستگاه داکت اسپلیت به درستی نصب نشود علاوه بر عدم حصول موارد ذکر شده موجب استهلاک بیشتر دستگاه و خرابی زودهنگام دستگاه خواهد شد.

با تشکر از اعتماد شما، فروشگاه اینترنتی بامین تهویه تصاویر،اطلاعات فنی و مشخصات انواع دستگاه داکت اسپلیت و داکت اسپلیت هایسنس را جهت مقایسه و خریدی مطمئن در اختیار مشتریان محترم قرار داده است. مشاورین بامین تهویه آماده ی پاسخ گویی به سوالات شما می باشند.

بامین تهویه تخصصی ترین وب سایت کشور در زمینه تأسیسات


6 دیدگاه یافت شد!

نظرات
آشتیانی
پنجشنبه 9 شهریور 1402

سلام.آیا برای نصب داکت اسپلیت نیاز به متخصص دارم؟

بامین تهویه
بامین تهویه
پنجشنبه 9 شهریور 1402

سلام.
بله ،برای نصب داکت اسپلیت بهترین راه حل این است که از یک تکنسین یا متخصص HVAC خدمات بگیرید.

نظرات
سینا
دوشنبه 3 بهمن 1401

خودم میتونم داکت اسپلیت نصب کنم؟

بامین تهویه
بامین تهویه
دوشنبه 3 بهمن 1401

نصب سیستم داکت اسپلیت نباید به طور کامل توسط خودتان تکمیل شود. بهتر است همیشه از یک نصاب حرفه ای کمک بگیرید.

نظرات
هانا
شنبه 14 اسفند 1400

شما لوله کشی داکت اسپلیت هم انجام میدین؟؟

نظرات
حسین قنبری
یکشنبه 8 اسفند 1400

من ب استفاده از این مقاله داکت اسپلیتی ک ازتون خریداری کرده بودم رو نصب کردم بسیار ممنونم. خدا قوت


دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید