منو
پلاک خوانی داکت اسپلیت
پلاک خوانی داکت اسپلیت

دوشنبه 18 اردیبهشت 1402

2 348 37

پلاک خوانی داکت اسپلیت

در بسیاری از موارد کارخانه های سازنده انواع محصولات و قطعات در کنار ارائه دفترچه راهنمای محصول، یک قطعه فلزی شامل مهم ترین اطلاعات دستگاه مورد نظر را بر روی آن نصب می کنند.

به منظور تکمیل اطلاعات مشتریان عزیز، توضیحات جامع و تخصصی در ارتباط با پلاک خوانی داکت اسپلیت با عناوین زیر به تفصیل بیان شده است.

  1. موارد قید شده در پلاک دستگاه ها
  2. دستگاه داکت اسپلیت
  3. پلاک خوانی داکت اسپلیت

 

اکنون، تمامی دستگاه‌ها و قطعاتی که برای مصرف عمومی یا حتی مصرف خصوصی تولید می‌شوند، با دفترچه راهنمایی همراه می‌شوند تا نصب، راه‌اندازی و استفاده بهتری داشته باشند. به علاوه، بر روی محصولات، پلاک‌هایی از جنس فلزی یا برچسب‌های مقاوم نصب می‌شود که حاوی راهنمایی‌هایی در مورد مشخصات فنی، نحوه استفاده، مصرف انرژی در زمان عملکرد، توان دستگاه، بهره‌وری و دیگر جزئیات مربوطه می‌باشند. یکی از تجهیزاتی که به همراه دفترچه راهنما آمده و همچنین دارای پلاک بر روی خود دستگاه می‌باشد، داکت اسپلیت است. در این مقاله به طور خلاصه درباره داکت اسپلیت و کاربردهای آن اطلاعاتی ارائه خواهیم داد و در ادامه به بررسی فرآیند خرید داکت اسپلیت و پلاک‌خوانی داکت اسپلیت خواهیم پرداخت.

موارد قید شده در پلاک دستگاه ها

با توجه به مورد مصرف، توضیحاتی بر روی دستگاه به‌گونه‌ای نصب می‌شود که به عنوان راهنمای سیار عمل می‌کنند. این توضیحات توسط کارخانه سازنده بر روی دستگاه‌ها نصب می‌شوند و نیازی به تعلق به دستگاه‌های خانگی نیست. همچنین، روی خودروها نیز مشخصاتی مانند نوع خودرو، سال تولید، قدرت موتور، نوع سوخت و سایر جزئیات ضروری قید می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: علت خنک نکردن داکت اسپلیت

دستگاه داکت اسپلیت

قبل از بررسی پلاک خوانی داکت اسپلیت، باید بدانیم این دستگاه چگونه کار می کند؟ یکی از دستگاه هایی که مورد استفاده زیاد و رایجی در جامعه دارد داکت اسپلیت می باشد. داکت اسپلیت دستگاهی است که وظیفه سرمایش و گرمایش محیط های سربسته را برعهده دارد. تفاوت داکت اسپلیت با اسپلیت های معمولی در دو مورد می باشد.

  • اول اینکه یک سیستم سرمایشی و گرمایشی حالت مرکزی داشته و توسط یک کانال کشی به تمامی بخش های مورد نیاز  فرستاده می شود.
  • مورد دوم این که سیستم گرمایشی دستگاه داکت اسپلیت بواسطه گردش آب گرم در دستگاه بوجود می آید.

بعد از توضیحات داده شده در ادامه در مورد پلاک خوانی داکت اسپلیت توضیحاتی خواهیم داد.

پلاک خوانی داکت اسپلیت

پلاک خوانی داکت اسپلیت

پلاک  دستگاه داکت اسپلیت به موارد زیر اشاره می کند:

مدل دستگاه داکت اسپلیت

در اولین مورد شما مدل دستگاه را خواهید دید. در این بخش  بر مبنای این که دستگاه ساخت کدام کشور می باشد کدگذاری خاصی وجود دارد. البته یک نکته مشترک در این بخش در تمامی دستگاه های داکت اسپلیت ها مشترک می باشد و آن هم ظرفیت دستگاه می باشد. مثلا 12, 18, 24, 30 و 36 که به عنوان قدرت داکت اسپلیت نیز شناخته و در اصطلاح عامیانه به هزار معروف می باشد یعنی 12 هزار یا 36 هزار.

ضریب عملکرد دستگاه در پلاک خوانی داکت اسپلیت

دومین مورد که در پلاک داکت اسپلیت قید می گردد ضریب عملکرد دستگاه می باشد. به این معنی است که توان جذب حرارت از محیط بر توان الکتریکی تقسیم می شود. در این مورد دستگاه داکت اسپلیت با ضریب عملکرد بیشتر نسبت به دستگاه با ضریب عملکرد کمتر برق کمتری مصرف می کند. در نتیجه هزینه کمتری در بر خواهد داشت.

فرکانس برق مورد استفاده در دستگاه داکت اسپلیت

از جمله مواردی که در پلاک دستگاه ثبت خواهد شد ولتاژ برق مصرفی دستگاه می باشد.  با توجه به قدرت کمپرسور متفاوت و بین 240V220 برای موتورهای با قدرت کمتر با استفاده از برق تک فاز و بین 415V380 برای استفاده از داکت اسپلیت ها با موتور قوی تر و برق سه فاز می باشد.

جریان برق مصرفی در پلاک خوانی داکت اسپلیت

از مشخصات دیگری که در پلاک داکت اسپلیت ثبت می گردد مقدار آمپر مصرفی می باشد که بستگی به ظرفیت دستگاه دارد. به عنوان مثال برای داکت اسپلیت با قدرت 24000 حدود(10A) آمپر برق مصرفی می باشد.

وزن مبرد (گاز خنک کننده)

 از دیگر موارد قید شده در پلاک دستگاه داکت اسپلیت مقدار وزن گاز خنک کننده ای می باشد که برای شارژ کامل دستگاه لازم است. این میزان مربوط به مواقعی است که دستگاه از گاز خالی باشد.

نوع مبرد (گاز خنک کننده) در پلاک خوانی داکت اسپلیت

از جمله مواردی که در پلاک داکت اسپلیت قید می گردد نوع گاز خنک کننده است. این بخش نشان دهنده نوع گاز R410 که در داکت اسپلیت های جدید مورد استفاده قرار می گیرد می باشد. گاز مبرد جدید نسبت به گازهای قدیمی که در داکت اسپلیت مورد استفاده قرار میگرفته قدرت فشار خروجی بالاتری دارند و دوری فاصله واحد خارجی و داخلی در عدم خنک کنندگی مؤثر نمی باشد.

دی اکسید کربن (co2)

دستگاه های خنک کننده ای که از گاز مبرد استفاده می کنند با تولید گاز دی اکسید کربن بر گرمایش زمین تاثیر گذار می باشند. این مسئله در پلاک داکت اسپلیت به لحاظ استاندارد حتما قید می گردد.

موارد دیگری نیز در پلاک داکت اسپلیت قید می گردد از جمله :

  • کشور سازنده به همراه تاریخ ساخت دستگاه
  • شماره سریال دستگاه
  • فشار عملکردی مکش
  • فشار استاتیک خروجی

و دیگر موارد.

اینجا بخوانید: خرید کولر گازی

سخن آخر

به عنوان جمع بندی بایستی به این نکته مهم توجه کنید که اگر قصد خرید داکت اسپلیت برای منزل و یا محل کار خود دارید حتما به هنگام خرید به مشخصات قید شده در پلاک دستگاه توجه نمایید. برای عدم اشتباه از نصاب های وارد که در این مورد اطلاعات کاملی دارند کمک بگیرید. پلاک خوانی داکت اسپلیت اگر به طور دقیق انجام شود بسیار کمک کننده خواهد بود‌.


2 دیدگاه یافت شد!

نظرات
فتاحی
چهارشنبه 22 شهریور 1402

سلام.چه اطلاعاتی در پلاک خوانی داکت اسپلیت نمایش داده می‌شود؟

بامین تهویه
بامین تهویه
چهارشنبه 22 شهریور 1402

سلام.
اطلاعات ممکن است بسته به مدل و تولیدکننده داکت اسپلیت متغیر باشد. عموماً اطلاعاتی مانند درجه حرارت داخلی و خارجی، حالت عملکردی (بررسی، گرمایش، خنک کردن، خودکار و ...)، کد خطاها (اگر وجود داشته باشند)، سرعت فن و تنظیمات تایمر نمایش داده می‌شوند.


دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید